Werner Krauss (1884-1959): cast.
Er zijn 23 films gevonden.

Sohn ohne Heimat

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Hans Deppe. Met o.a. Werner Krauss, Elisabeth Flickenschildt en Josefin Kipper.

Arme rondreizende muzikant weet niet wie zijn vader is, maar daar komt tijdens een van zijn tripjes verandering in. En dat heeft verregaande gevolgen.

Prämien auf den Tod

1950 | Mysterie, Drama

Oostenrijk 1950. Mysterie van Curd Jürgens. Met o.a. Siegfried Breuer, Judith Holzmeister, Werner Krauss, Felix Steinböck en Josef Meinrad.

Een mislukte verzekeringsagent komt op het idee overeenkomsten met niet-bestaande personen te sluiten, door een aan lager wal geraakte scheepsarts de akte van overlijden te laten opstellen, en daarna de verzekeringspremie te incasseren. De eerste fictieve klant echter, wordt al zijn noodlot... Jürgens maakte met deze originele misdaadfilm zijn regiedebuut. Met de acteurs en de eigenaardige surrealistische sfeer steekt de film boven de gebruikelijke publieksfilms van zijn tijd uit.

Der Fallende Stern

1950 | Drama

Duitsland 1950. Drama van Harald Braun. Met o.a. Werner Krauss, Dieter Borsche, Maria Wimmer, Angelika Meissner en Bernhard Wicki.

Over de boodschap dat de mensen vertrouwen moeten hebben, wordt flink doorgedramd in dit verhaal over een sociaal werkster in een barakkenkamp.

Paracelsus

1943 | Biografie

Duitsland 1943. Biografie van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Werner Krauss, Mathias Wieman, Martin Urtel, Harald Kreutzberg en Fritz Rasp.

De arts en pestbestrijder Paracelsus werd door Pabst als profeet van een 'nieuwe orde' gepresenteerd. Een onbegrijpelijke, naïeve ideologische film van een vroeger zo grote regisseur. Het scenario is van Kurt Heuser. Het camerawerk is van Bruno Stephan.

Paracelsus

1943 |

Duitsland 1943. Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Martin Urtel, Mathias Wieman en Werner Krauss.

G. W. Pabst kon zich al bij aanvang van zijn carrière als regisseur, begin jaren twintig, niet vinden in de expressionistische stijl waarin collega-filmers werkten en koos voor een realistischer aanpak. Met onder meer Die freudlose Gasse (met een jonge Greta Garbo) en Die Büchse der Pandora (met Hollywoodster Louise Brooks) maakte hij internationale naam. Ondanks zijn sterk linkse standpunten verbleef hij tijdens de Tweede Wereldoorlog in Duitsland, waar hij onder meer dit drama over de arts en pestbestrijder Paracelcus maakte. (RdL/VPRO Gids)

Jud Süss

1940 | Historische film

Duitsland 1940. Historische film van Veit Harlan. Met o.a. Ferdinand Marian, Heinrich George, Werner Krauss, Hilde von Stolz en Eugen Klöpfer.

De meest walglijke antisemitische propaganda, die zogenaamd de geschiedenis van de 18e-eeuwse halfjood S[KA3]uss Oppenheimer, een financieel regeringsadviseur, weergeeft. Getrouw naar het boek van Lion Feuchtwanger, beweerde Harlan. Een grove leugen. Vandaar de vermelding op deze pagina`s. Dat Werner Krauss meespeelt als Rabbi Loew is een schok. Ook Wolfgang Staudte had een bijrolletje. Harlan werd na 1945 vrijgesproken van `oorlogsmisdaden` en in 1950 draaide de sluwe vos weer een (dodelijk vervelende) film met zijn vrouw Söderbaum in de hoofdrol: UNSTERBLICHE GELIEBTE.

Robert Koch, der Bekämpfer des Todes

1939 | Biografie

Duitsland 1939. Biografie van Hans Steinhoff. Met o.a. Emil Jannings, Viktoria von Ballasko, Werner Krauss, Theodor Loos en Hildegard Grethe.

Een biografie van de ontdekker van de tuberculose-bacil, dr. Robert Koch met de geijkte, vervelende jubel-moraal over grote geesten en doorzetters.

Burgtheater

1936 | Drama

Duitsland 1936. Drama van Willi Forst. Met o.a. Werner Krauss, Willy Eichberger, Olga Tschechowa, Hans Moser en Karl Paryla.

Wenen anno 1900: Friedrich Mitterer (Werner Krauß) is hopeloos verliefd en wil zelfs het theater vaarwel zeggen. Maar de ware toneelkunst vraagt offers. Een aardig melodramaatje.

Hundert Tage

1935 | Historische film

Italië​/​​Duitsland 1935. Historische film van Franz Wenzler. Met o.a. Gustaf Gründgens, Werner Krauss, Kurt Junker, Peter Voss en Fritz Genschow.

Een verfilming van het gelijknamige toneelstuk over Napoleons terugkeer van Elba, dat sinds 1933 vrij regelmatig in Duitsland werd opgevoerd. Dat een van de auteurs Benito Mussolini was (de andere was Giovacchino Forzano) zal daaraan ongetwijfeld niet vreemd zijn geweest! Gründgens en Krauss hebben ook aan de toneelopvoeringen meegewerkt. Er is gelijktijdig een Italiaanse versie gemaakt.

Mensch ohne Namen

1932 | Drama

Duitsland 1932. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Werner Krauss, Mathias Wieman, Hertha Thiele, Helene Thimig en Hans Brausewetter.

Een verfilming van Honoré de Balzacs novelle Oberst Chabert over een arbeider in Rusland die aan de hand van een foto in een Duits blad zijn in WO I verloren geheugen weer terugkrijgt. Niet alleen zijn vrouw, maar ook de bureaucratie weigert te accepteren dat hij de dood gewaande militair is. James Hilton gebruikte het gegeven voor zijn bestseller Random Harvest die in 1942 met Ronald Colman en Greer Garson een prachtige film opleverde.

York

1931 | Historische film

Duitsland 1931. Historische film van Gustav Ucicky. Met o.a. Werner Krauss, Rudolf Forster, Gustaf Gründgens, Grete Mosheim en Friedrich Kayssler.

Een militair-historische film met als enige moraal het hooghouden van het Duitse nationalisme. De Pruisische generaal von York sluit begin 19e eeuw met de Russen een pact om de Fransen te kunnen aanvallen.

Die Hose

1927 | Komedie

Duitsland 1927. Komedie van Hans Behrendt. Met o.a. Jenny Jugo, Werner Krauss, Veit Harlan, Rudolf Forster en Olga Limburg.

De vrouw van een ambtenaar verliest tijdens de zondagse kerkgang haar broekje en komt in het middelpunt van de mannelijke belangstelling te staan. Deze verfilming van het gelijknamige blijspel van Carl Sternheim is een schitterende karikatuur van het leven in een kleine provinciestad.

Geheimnisse einer Seele

1926 | Drama

Duitsland 1926. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Werner Krauss, Ruth Weyher, Ilka Grüning, Pavel Pavlov en Jack Trevor.

Boeiende en gewaagde film waarin langs psychoanalytische weg de impotentie van een man (gespeeld door Werner Krauss) opgelost wordt. Pabst riep voor deze film de hulp in van enkele deskundigen op het gebied. Door het thema van de gespleten persoonlijkheid en door de fantastische droomscènes sluit deze film direct aan bij oudere expressionistische werken als Das Cabinet des Dr. Caligari.

Der Student von Prag

1926 | Drama, Horror

Duitsland 1926. Drama van Henrik Galeen. Met o.a. Conrad 7 Veidt, Werner Krauss, Agnes Esterhazy en Ferdinand von Alten.

Om naar de hand van een gravin te kunnen dingen, verkoopt de arme student Balduin (Veidt) zijn spiegelbeeld aan duivel Scapinelli (Krauss). Zijn andere 'ik' speelt hem vervolgens voortdurend parten en wanneer hij het neerschiet, sterft hij zelf. Een vooral wat belichting en decors betreft zeer geslaagde herverfilming van de oorspronkelijke versie uit 1913, waarin Paul Wegener de hoofdrol speelde.

Nana

1925 | Drama, Erotiek

Duitsland​/​​Frankrijk 1925. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Catherine Hessling, Werner Krauss, Jean Angelo, Raymond Guérin-Catelain en Waleska Gert.

Een courtisane tijdens het Tweede Keizerrijk ru[KA3]ineert al haar minnaars, tot ze door een van haar slachtoffers gewurgd wordt. Deze zwijgende film overtreft alle latere versies van de roman van Zola door een schilderachtig steeds verrassende vorm, een intelligent scenario van regisseur Renoir en Pierre Lestringuez, en vooral de schoonheid en het onvoorspelbaar raffinement van Hessling (Renoirs toenmalige echtgenote). Het camerawerk is van Jean Bachelet, Edmund Corwin en Paul Holsky. In 2002 gerestaureerd door Cin[KA1]eteca Comunale en L`Immagine Ritrovata (Bologna) voor Studio Canal Image met medewerking van ARTE, France en begeleidt door muziek van Marc-Oliver Dupin.

Herr Tartüff

1925 | Drama, Zwijgende film, Komedie

Duitsland 1925. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. Emil Jannings, Werner Krauss, Lil Dagover en André Mattoni.

Derde verfilming van Molières gelijknamige komedie, waarin de huichelachtige Tartüff (Jannings) zich met zijn vrome praatjes een prominente plek in het huishouden van de welgestelde Orgon (Krauss) verschaft. Een relatief bescheiden en conservatieve satire van de hand van meesterfilmer Murnau (Nosferatu), die dankzij de prachtige fotografie van Karl Freund (Metropolis) en het betoverende schaduwspel toch beklijft. Hoofdrolspeler Jannings werd later een grote ster in Hollywood, won er de allereerste Oscar, maar sloot zijn roemruchte carrière af in talloze nazi-propagandafilms.

Die Freudlose Gasse

1925 | Drama

Duitsland 1925. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Greta Garbo, Asta Nielsen, Werner Krauss, Einar Hanson en Jaro Fürth.

Aan de hand van de lotgevallen van twee jonge meisjes (Garbo en Nielsen) die hun lichaam te koop moeten aanbieden, wordt in duistere decors een indringend en realistisch beeld gecreëerd van het Wenen tijdens de inflatiejaren. Krauss is magnifiek als een slager die zijn vlees duur (tegen seksueel contact) verkoopt. Scenario van Willy Haas naar de roman van Hugo Bettauer. Door de lens keken Guido Seeber, Curt Oertel en Walter Robert Lach. In 1998 muziek toegevoegd van Aliocha Zimmermann.

Das Wachsfigurenkabinett

1924 | Horror

Duitsland 1924. Horror van Paul Leni en Leo Birinsky. Met o.a. Emil Jannings, Conrad Veidt, Werner Krauss, Wilhelm Dieterle en Olga Belajeff.

In kunstwerk Het Wassenbeeldenkabinet verhaalt een broodschrijver over drie historische personages: de vrouwen minnende kalief van Bagdad Haroen ar-Rashid; vergifbeul Ivan de Verschrikkelijke en tot slot seriemoordenaar Jack the Ripper. Geen betere afleiding toentertijd, in afgestraft Duitsland, dankzij nog altijd indrukwekkende en desoriënterende decorwisselingen van kunstschilder en decorontwerper Paul Leni. De filmmaker nam al snel de benen naar Amerika, net als hoofdrolspeler Conrad Veidt (Ivan). Acteurs Jannings en Krauss (al-Raschid en The Ripper) werden achtereenvolgens nazi’s, bajesklanten en paria’s.

Der Schatz

1923 | Drama

Duitsland 1923. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Albert Steinrück, Lucie Mannheim, Ilka Grüning, Werner Krauss en Hans Brausewetter.

Onder de funderingen van een oude klokkengieterij in Oostenrijk moet zich een schat bevinden, die dateert uit de tijd dat de Turken (ca 1450) Wenen belegerden. Svetelenc (Krau[KL29]), de bronssmelter en compagnon van klokkengieter Svetocar Badalic (Steinr[KA3]uck) is vast van plan de kostbaarheden te vinden en Svetocars mooie dochter B[KA1]eatrice (Mannheim) te veroveren. Het lot beschikt echter anders: Arno (Brausewetter), een jonge edelsmid die een nieuwe opdracht komt decoreren, is een modern jong mens en houdt er mathematische methodes op na. Hij vindt het fortuin en wint het hart van Béatrice, maar dat leidt tot een immens drama. Het regiedebuut van Pabst dat lang verloren gewaand is, is voor cinefielen niet te versmaden voer en interessante materie: prachtige decors van Robert Herlth en Walter Röhrig en fraaie fotografie van Otto Tober. Pure expressionistische film. Het scenario is van regisseur Pabst en Willy Hennings naar de roman van Rudolf Hans Bartsch. De restauratie van de oorspronkelijke film kwam tot stand door de samenwerking van het Narodny Filmovy Archiv te Praag, La Cinémathèque Royal in Brussel, de Stiftung Deutsche Kinemathek te Berlijn, het Deutsche Filmmuseum in Frankfurt, de Kirchgruppe en omroepen ZDF en ARTE. Toegevoegd werd een geluidsspoor waarop de oorspronkelijke muziek van Max Deutsch te horen is, die werd uitgevoerd door het Czech Symphony Orchestra met als dirigent Frank Strobel.

Othello

1922 | Drama

Duitsland 1922. Drama van Dimitri Buchowetzki en Stats Hagen. Met o.a. Emil Jannings, Werner Krauss, Ica von Lenkeffy, Theodor Loos en Lya De Putti.

Shakespeares drama met Jannings in een overtuigende hoofdrol als de jaloerse Moor die door een vriend in het ongeluk wordt gestort. Een klassieke verfilming die destijds veel succes had.

Nathan, der Weise

1922 | Zwijgende film

Duitsland 1922. Zwijgende film van Manfred Noa. Met o.a. Werner Krauss, Carl de Vogt, Margarete Kupfer en Fritz Greiner.

Getrouwe verfilming van het toneelstuk Nathan de Wijze uit 1779 van Gotthold Ephraim Lessing. Nathan is de wijze Joodse koopman die tijdens de derde kruistocht (twaalfde eeuw) in Jeruzalem in contact komt met de verlichte sultan Saladin, en met een jonge tempelier die verliefd wordt op zijn geadopteerde dochter. De stomme film werd in 2009 gerestaureerd en voorzien van een passende symfonie van de Duits-Libanese componist Rabih Abou-Khalil. Een monumentale film over religieuze tolerantie (ironisch genoeg werd hoofdrolspeler Krauss in 1940 geronseld voor de nazifilm Jud Süß).

Scherben

1921 | Drama

Duitsland 1921. Drama van Lupu Pick. Met o.a. Werner Krauss, Hermine Straßmann-Witt, Edith Posca, Paul Otto en Lupu Pick.

Baaninspecteur Otto brengt een bezoek aan overwegbewaker Krau[KL29] en maakt kennis met diens vrouw Stra[KL29]mann-Witt en hun bijna volwassen dochter Posca. Otto onteert Posca (zonder haar te willen trouwen), moeder Stra[KL29]mann-Witt ontdekt dit en raakt vertwijfeld, waarna vader Krau[KL29] hem wurgt. Als een expres-trein stopt, stapt Krau[KL29] in om zich bij de politie aan te geven. Een simpel, moralistisch melodrama van Carl Mayer dat hij geschreven had als kammerspiel (voor een vestzaktheater) en dat hij met hulp van regisseur Pick bewerkte tot scenario. De film vooral is uniek, omdat het de eerste zwijgende film is waarin de beelden het verhaal vertellen; er zit maar één verklarende tussentitel in. Het overtuigende en boeiende spel is een krachttoer, want lippen van de rollen bewegen nauwelijks. De begeleidende muziek is van Tsjaikovski, speciaal voor de film gearrangeerd door Wolfgang Sternberg. Het camerawerk dat een hoofdrol speelt, is van Friedrich Weinmann en Guido Seeber. Een belangwekkend cinefiel document dat door liefhebbers beslist niet gemist mag worden.

Das Cabinet des Dr. Caligari

1920 | Horror, Thriller, Experimenteel, Zwijgende film

Duitsland 1920. Horror van Robert Wiene. Met o.a. Friedrich Feher, Werner Krauss, Conrad Veidt, Lil Dagover en Hans Heinrich von Twardowski.

Francis komt op een dorpsfeest de geheimzinnige Doctor Caligari tegen, die daar optreedt met een hypnotisch door hem gecontroleerde slaapwandelaar. Die orakelt over mysterieuze sterfgevallen in de buurt. Francis en zijn vrienden raken erbij betrokken. Baanbrekende, nog steeds intrigerende zwijgende film, een hoogtepunt in het Duits expressionisme. Fantastische sets en vreemd bewegende acteurs scheppen slim een gevoel van vervreemding. Op het Filmfestival van Berlijn verschijnt in 2014 een digitaal gerestaureerde versie, met een gloednieuwe soundtrack van jazzmuzikant John Zorn.