Orlando Huanca: cast.
Er zijn 2 films gevonden.

Curse Of The Firebeetle

1994 | Drama, Fantasy

Verenigd Koninkrijk 1994. Drama van Paul Gruebel Lee. Met o.a. Paul Barber, Denis Arndt, Pedro Gutierrez, David Mondacca en Cacho Mendisita.

Een zwarte Amerikaan (Barber) trekt van een onbekende plaats in de uitgestrekte woestijn van Peru naar Lima, geketend aan het gouden schild van de zonnegod. Vernederd door soldaten, bezworen door de gelovige bevolking en verraden door de misdadige kunstdealer Arndt trekt hij door een hel, het zware schild steeds achter zich aanslepend. Gebaseerd op de mythe van de zoektocht van Ortiz naar de fabelachtige schat der Inca`s is dit een pijnlijk trage film vol (meestal onduidelijke) metaforen. De film zit vol adembenemende beelden en stijlvolle mise-en-scène, maar het afstandelijke scenario van Gruebel Lee is haast onbegrijpelijk voor wie niet op de hoogte is van de legende rond de zoektocht naar de schat. De fotografie van Ricardo Aronovich is een streling voor het oog en Rainer Ptáček componeerde er een prachtige gitaarsuite bij.

La nación clandestina

1985 | Drama

Bolivia 1985. Drama van Jorge Sanjinés. Met o.a. Reynaldo Yujra, Delfina Mamani, Orlando Huanca, Roque Salgado en Willy Perez.

Een Indiaan, afkomstig van de stam der Aymara's is timmerman in La Paz, de hoofdstad van Bolivia. Omdat hij op gevorderde leeftijd is, besluit hij de grote stad te verlaten om terug te keren naar zijn oorspronkelijke leefgemeenschap in de hoogvlakte om daar zijn laatste rustplaats te zoeken. Op de avond voor zijn vertrek uit de stad krijgt hij bezoek van zijn medewerker, aan wie hij bekent dat hij voor altijd is uitgestoten door zijn milieu wegens bedrog, en dat áls hij terugkeert, het zal zijn om te sterven middels een rituele dodendans. De film is nogal ingewikkeld omdat diverse tijdperken en doelstellingen met elkaar verweven zijn, want behalve een verhaal is het tegelijkertijd een pleidooi voor het laten voortbestaan van de Indiaanse cultuur, die scherp contrastreert met de moderne maatschappij. De rituele dans in de film is authentiek, maar toont alleen maar datgene wat de Aymara's willen prijsgeven. Het scenario is van de regisseur zelf, die één van de meest prestigieuze regisseurs is van Bolivia, en die gedwongen werd zijn land te verlaten. Camerawerk van César Pérez.