Erik Schumann: cast.
Er zijn 22 films gevonden.

Tatort - Das Zittern der Tenöre

1981 | Mysterie

Duitsland 1981. Mysterie van Hans Dieter Schwarze. Met o.a. Paul Edwin Roth, Elisabeth Wiedemann, Eva-Ingeborg Scholz, Georg Lehn en Erik Schumann.

Bij uitvoeren van renovatiewerken vind amateur-zanger Otto Fintzel (Lehn) een koffer met materiaal uit de Nazi-tijd. Enkele collega-zangers, op de hoogte van de 'vondst', willen een en ander in de doofpot. Zij vrezen met name dat ruchtbaarheid aan de zaak hun eigen 'bruine' verleden aan de oppervlakte zou komen. Interessant thema, geschreven door Hansjörg Martin. Originele krimi zoals men er zelden te zien krijgt.

Der Flüsternde Tod

1976 | Avonturenfilm

Duitsland​/​​Zuid-Afrika 1976. Avonturenfilm van Jürgen Goslar. Met o.a. James Faulkner, Trevor Howard, Sybil Danning, Horst Frank en Sascha Hehn.

Harde actiefilm over een ex-politieman wiens vrouw in Midden- Afrika door zwarten wordt aangerand en vermoord. Hij neemt bloedig wraak. Harde film met racistische tendenzen.

Der Flusternde Tod

1976 | Actiefilm

Duitsland 1976. Actiefilm van Jürgen Goslar. Met o.a. Erik Schumann, Sam Williams, Sascha Hehn, James Faulkner en Horst Frank.

Harde actiefilm over een ex-politieman wiens vrouw in Midden- Afrika door zwarten wordt aangerand en vermoord. Hij neemt bloedig wraak. Harde film met racistische tendenzen.

Hoopers letzte Jagd

1972 | Misdaad

Duitsland 1972. Misdaad van Claus Peter Witt. Met o.a. Max Mairich, Horst Tappert, Liselotte Pulver, Florian Halm en Dieter Borsche.

Een soort THE LEAGUE OF GENTLEMEN uit 1960, maar dan `Made in Germany`, die in Engeland speelt; de schurken zijn echter geen heren. Ze zijn een stuk gemener en er vallen dodelijke slachtoffers. Michael Richardson (Tappert) slaat op militaire wijze een slag door een trein met goud en geld om te leiden (ge[KA3]inspireerd door Raymond Briggs` GREAT TRAIN ROBBERY) en inspecteur James Hooper (Mairich) van Scotland Yard, die kort voor zijn pensionering staat, maakt jacht op de bende. De film doet behoorlijk ouderwets aan, maar is best onderhoudend en het is leuk om de nog redelijk jonge Tappert te zien, die deze keer aan de andere kant van de wet staat als harde bendeleider, want we zijn gewend hem uitsluitend te vereenzelvigen met zijn rol van Derrick. Een grote indrk laat de echter niet achter. Het scenario is van regisseur Witt en Rüdiger Humpert. Het camerawerk is van Werner Kurz.

Tatort - Saarbrücken an einem Montag

1970 | Mysterie

Duitsland 1970. Mysterie van Karl-Heinz Bieger. Met o.a. Dieter Eppler, Manfred Heidmann, Eva Maria Meineke, Horst Naumann en Erik Schumann.

De tweede TATORT-aflevering speelt in Saarbr[KA3]ucken en omgeving. Het is de eerste zaak van speurder Liersdahl (de 43- jarige Eppler) die er slechts twee zou oplossen. Het is gebaseerd op een ware gebeurtenis. Het scenario van Johannes Niem is klassiek van opzet. Het oplossende vermogen van het personage van Liersdahl komt niet uit de handboeken, maar door zijn creatieve idee[KA3]en. Tegenover hem is een collega geplaatst, Sch[KA3]afermann (Heidmann), een fantasieloze dienstklopper, waardoor de samenwerking stroef gaat. Uiteraard klaren ze de zaak samen, maar iedereen blijft heel lang volgens zijn eigen principes werken en de nodige tijd gaat voorbij voordat de mannen elkaar gaan begrijpen en respecteren. Op de computerafdeling van een staalfabriek in Saarbr[KA3]cken verdwijnt Eva Konalsky (Christian) spoorloos na een telefoontje. Bij hun speurwerk komen Liersdahl en Sch[KA3]afermann in Frankrijk (dat is niet ver) terecht. Ze krijgen waardevolle tips van de Franse politie, waardoor ze dicht bij de oplossing menen te zijn, maar dan zorgt een moord voor een onverwachte wending. Spannend en goed gespeeld misdaadverhaal volgens traditioneel misdaadrecept. Op locatie gefilmd.

Der Kommissar: Die Waggonspringer

1969 | Mysterie

Duitsland 1969. Mysterie van Theodor Grädler. Met o.a. Erik Ode, Reinhard Glemnitz, Fritz Wepper, Emely Reuer en Helma Seitz.

Commissaris Ode jaagt een lijk na dat in een goederenwagon is aangetroffen, maar bij aankomst verdwenen blijkt te zijn. Als hij het uiteindelijk vindt, rolt hij en passant een bende van jeugdigen op, die op rijdende goederentreinen springen en het voorzien hebben op de lading. Wepper is zijn trouwe helper Harry, die het nog jaren zou volhouden als tweede man bij de bologige Horst Tappert, als Derrick.

69 Liebesspiele (Engel der S[KA3]unde)

1968 | Misdaad, Erotiek

Duitsland 1968. Misdaad van August Rieger. Met o.a. Angelica Ott, Monica Zimmenberg, Christiane Rücker, Erik Schumann en Rainer Basedow.

Een team journalisten wil een achtergrondreportage maken over het souteneursschap en gaat met bandrecorders en camera's op pad. Zij raken echter in moeilijkheden en krijgen te maken met geweldpleging, afpersing en moord. Meer een misdaad- dan een seksfilm en hij is best aardig gemaakt. De meeste kopieën zijn circa 89m. Ook bekend als ENGEL DER SŸNDE.

Wenn es Nacht wird auf der Reeperbahn

1967 | Documentaire, Actiefilm, Erotiek

Duitsland 1967. Documentaire van Rolf Olsen. Met o.a. Erik Schumann, Heinz Reincke, Marianne Hoffmann, Herbert Tiede en Fritz Wepper.

Zie: Reeperbahn-serie.

Rasthaus der grausamen Puppen

1967 | Horror, Thriller

Italië​/​​Duitsland 1967. Horror van Rolf Olsen. Met o.a. Esy Persson, Erik Schumann, Helga Anders, Margot Trooger en Karin Field.

Een eenvoudige roofoverval van een jong stelletje op een juwelier leidt tot de moord op een politieman; in de gevangenis leidt de uitbraak tot het neersteken van een bewaakster en op weg naar de schuilplaats van de nimmer gevangen mannelijke helft van het duo wordt iedereen uit de weg geruimd die de uitbreekster met haar consorten tegenkomt. Het gaat van kwaad tot erger en zo vergaat het ook deze zinloze film, die bovendien nog slecht is ingesproken in zijn oorspronkelijke versie.

In Frankfurt sind die Nächte heiß

1966 | Mysterie, Erotiek

Oostenrijk 1966. Mysterie van Rolf Olsen. Met o.a. Vera Tschechowa, Erik Schumann, Barbara Valentin, Richard Münch en Harald Dietl.

In Frankfurt wordt een prostituée vermoord en een politie-inspecteur duikt onder in het nachtleven om de dader op te sporen. Deze redelijk snelle, onderhoudende film waarin goed geacteerd wordt, geeft een beeld van Frankfurts rosse buurt. Door een reeks van herkeuringen is de film thans nog maar 75m. Olsen schreef zijn eigen scenario en Karl Löb deed de fotografie.

Muß ich denn zum Städtele hinaus

1962 | Drama

Duitsland 1962. Drama van Hans Deppe. Met o.a. Erik Schumann, Barbara Frey en Vico Torriani.

In Frankfurt wordt een prostituée vermoord en een politie-inspecteur duikt onder in het nachtleven om de dader op te sporen. Deze redelijk snelle, onderhoudende film waarin goed geacteerd wordt, geeft een beeld van Frankfurts rosse buurt. Door een reeks van herkeuringen is de film thans nog maar 75m. Olsen schreef zijn eigen scenario en Karl Löb deed de fotografie.

Fabrik der Offiziere

1960 | Misdaad

Duitsland 1960. Misdaad van Frank Wisbar. Met o.a. Carl Lange, Karl John, Erik Schumann, Peter Carsten en Horst Frank.

Een luitenant-kolonel wordt op een militaire academie vermoord. De dader blijkt een nazi-aanvoerder te zijn. Een collega die de moordzaak onderzoekt, wordt zelf het slachtoffer. E[KA1]en van de vele middelmatige militaire drama`s van de ooit zo veelbelovende Frank Wisbar (Wysbar). Scenario van Franz Hoellering en Frank Wisbar naar de roman van Hans Hellmut Kirst. Camerawerk van Kurt Grigoleit.

Natürlich die Autofahrer

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Erich Engels. Met o.a. Heinz Erhardt, Maria Perschy, Erik Schumann, Ruth Stephan en Arne Madin.

Een agent treedt altijd streng op tegen verkeersovertreders. Er ontstaan problemen als hij zelf achter het stuur plaatsneemt. Gelukkig blijkt de bullebak in het bezit van een 'klein hartje'. Een onbenullige familiefilm waaraan niemand zich zal storen, hetgeen waarschijnlijk de bedoeling van de makers was. Het technisch niveau is redelijk, maar de film is, mede door de datering, zo nietszeggend dat er geen worst van te maken valt. Het scenario is van Gustav Kampendonk. Het camerawerk is van Albert Benitz.

Nacht fiel über Gotenhafen

1959 | Oorlogsfilm

Duitsland 1959. Oorlogsfilm van Frank Wisbar. Met o.a. Sonja Ziemann, Gunnar Möller, Brigitte Horney, Erik Schumann en Mady Rahl.

Op 30 januari 1945 werd door een geallieerde torpedo het hospitaalschip 'Wilhelm Gustloff', met 6000 mensen aan boord die de strijd in Duitsland trachtten te ontvluchten, tot zinken gebracht. Een middelmatige verfilming van een dramatisch gegeven. Het scenario is van Victor Schuller en regisseur Wisbar. Het camerawerk is van Willy Winterstein en Elio Carniel.

Wenn Frauen schwindeln

1957 | Komedie, Muziek

Duitsland 1957. Komedie van Paul Martin. Met o.a. Bibi Johns, Erik Schumann, Fita Benkhoff, Boy Gobert en Peer Schmidt.

Daisy Hellmann (Johns), de knappe dochter van een steenrijke fabrikant, is journaliste bij het damesblad Damenwelt. Ze schrijft snierende columns over het monster `man`. Om aan schrijfstof te komen haalt ze de dolste streken uit. Voor het artikel `Helpen Mannen alleen Knappe Meiden uit de Nood?` doet ze zich voor als juwelendievegge. Peter Kr[KA3]uger (Schuman) redt haar nog net uit de klauwen van het gerecht, maar is vast besloten om van haar net zoals in My Fair Lady een dame te maken en haar op het rechte pad te brengen. Daisy doet alsof ze in Peter gelooft, die bandleader is in de revue Montparnasse, maar ze bereidt in het geniep het artikel 'De Man als Vrouwentemmer' voor op haar luidruchtige schrijfmachine. Peter volgt haar op een avond. Als Daisy het merkt, is het bijna te laat. Ze zet snel een inbraak in scène, die haar haast fataal wordt. Wat Daisy echter werkelijk fataal wordt, is dat ze op Peter verliefd is geworden. Het scenario van J. von Vaszary en Tibor Yost eindigt heel voorspelbaar in de revue met een grote confrontatie en een goede afloop. Johns is in het midden van de jaren 1950 heel populair in eigen land. Zij probeert hier het publiek te verleiden met een muzikale film in navolging van de grote Amerikaanse musicals, die toen al over hun hoogtepunt heen waren. De rolprent heeft vooral curiositeitswaarde. Het camerawerk is van Karl Löb. Ook bekend als EUROPAS NEUE MUSIKPARADE 1958.

Regine

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Harald Braun. Met o.a. Johanna Matz, Horst Buchholz, Erik Schumann, Käthe Dorsch en Rudolf Forster.

Nieuwe versie van een film uit 1934 die toen wel aardig was.

Johannisnacht

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Harald Reinl. Met o.a. Willy Birgel, Hertha Feiler, Erik Schumann, Sonja Sutter en Ingrid Simon.

Baron Christian von Hergeth (Birgel) is harteloos, egoïstisch en gemakkelijk op zijn tenen getrapt. Zijn (tweede) vrouw Martina Lynn (Feiler), thans een gevierde zangeres, heeft hem verlaten omdat zij niet voor het huishouden wilde zorgen, maar haar zangtalent middels een carrière tot bloei wilde brengen. De mokkende Von Hergeth heeft zijn maatregelen getroffen, dat hun dochtertje Micky (Simon) haar moeder niet te zien krijgt, want de baron laat het kind al haar vrije tijd doorbrengen bij Liesl (Englisch) op een hoge, bijna onbereikbare Alpenweide. Baron Christian staat inmiddels op het punt om voor een derde keer te trouwen. Ondertussen bezoekt Martina haar dochtertje zonder te zeggen wie zij is. Na de nodige verwikkelingen komt alles op zijn pootjes terecht in deze suikerzoete Heimatfilm van veelfilmer Reinl.

Heiße Ernte

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Hans H. König. Met o.a. Edith Mill, Erik Schumann, Hanny Rucker en Friedrich Domin.

Tijdens de hopoogst wordt een landbouwerszoon verliefd op een seizoenarbeidster. Hij breekt met zijn verloofde, maar deze wreekt zich. Er zijn nog meer moeilijkheden want hij krijgt ook af te rekenen met een jaloerse rivaal. Niet slechter, maar ook niet beter dan de meeste serieprodukten van deze aard.

Studentin Helene Willfüer

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Rudolf Jugert. Met o.a. Ruth Niehaus, Hans Söhnker, Harald Juhnke, Elma Karlowa en Erik Schumann.

Studente Niehaus raakt na een avontuurtje in verwachting van een semi-arts, die als hij het ook weet, voorstelt met haar te trouwen. Ze wijst hem af en legt het aan met haar veel oudere prof Söhnker, op wie ze verliefd is, en waardoor er een schandaal dreigt in het kleine stadje. Als de jonge dokter onder mysterieuze omstandigheden dood wordt aangetroffen, wordt Niehaus van moord verdacht. Ondanks deze wending brengt de film spanning van een misdaadverhaal, maar is een banaal, kletserig melodrama. Deze teleurstellende herverfilming van het als maatschappelijk kritisch bedoelde, maar sentimentele boek van Vicky Baum werd in 1929 al eerder verfilmd door Fred Sauer en in 1936 door Jean- Benoît-Lévy onder de titel HÉLÈNE.

Himmel ohne Sterne

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Helmut Käutner. Met o.a. Erik Schumann, Eva Kotthaus, Horst Buchholz, Georg Thomalla en Gustav Knuth.

Een moeder uit Oost-Duitsland wil haar zoon terugzien in West-Duitsland en alles eindigt treurig in het prikkeldraad tussen Oost en West. Het lukte de Duitsers maar moeilijk iets zinnigs over de deling van hun land te vertellen.

Griff nach den Sternen

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Carl Heinz Schroth. Met o.a. Erik Schumann, Liselotte Pulver, Paul Henckels, Gustav Knuth en Ilse Werner.

Helmuth Käutner werkte mee aan het scenario van deze draak over een jongleur die aan lager wal raakt als blijkt dat zijn zoontje het vak niet van hem wil leren. Alleen voor Pulver-fans.

Dr. Semmelweis - Retter der M ütter

1950 | Biografie

Oost Duitsland 1950. Biografie van Georg C. Klaren. Met o.a. Karl Paryla, K äthe Braun, Angelika Hauff, Erik Schumann en Herbert H übner.

Over het leven van Ignaz Philipp Semmelweis, de Hongaarse arts die omstreeks 1840 de oorzaken van de gevreesde kraamvrouwenkoorts ontdekte. Pas 25 jaar later krijgt hij erkenning, na jarenlang door de offici ële medische wereld te zijn beschimpt. Een sentimenteel maar redelijk geproduceerd levensverhaal. Ook bekend als SEMMELWEIS - RETTER DER MUTTER.