Louis Jouvet (1887-1951): cast.
Er zijn 32 films gevonden.

Carné, l'homme à la camèra

1985 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1985. Documentaire van Christian-Jaque. Met o.a. Marcel Carné, Yves Montand, Roland Lesaffre, Michèle Morgan en Jules Berry.

Een hommage, zoals ze wel eens voor de televisie in elkaar worden gedraaid, wanneer een beroemdheid is overleden. De gesprekken en getuigenissen zijn werkelijk kort, schaars en Maurice Carné zelf verklaart: 'dat hij niets te zeggen heeft'. Het resultaat dat de film vooral een verwarrende opeenhoping van filmfragmenten is die zo bekend zijn dat ze cinefielen niets meer kunnen leren. Geen samenhangende stijl en geen analyse van de regie van Carné. Niet erg zinvol.

Une histoire d'amour

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Guy Lefranc. Met o.a. Louis Jouvet, Dany Robin, Daniel Gélin, Georges Chamarat en Yolande Laffon.

Een filosofisch onderlegde politie-inspecteur (Jouvet) wordt belast met het ­onderzoek naar de vermoedelijke zelfdoding van twee jonge geliefden. In ­terugblik wordt onthuld hoe de jongelingen tot hun daad kwamen, versneden met sfeervolle interpretaties van de beschouwende inspecteur. De in Frankrijk zeer geliefde karakteracteur Jouvet (Quai des Orfèvres) leefde voor het theater, zijn filmrollen nam hij vooral aan om zijn theaterproducties te bekostigen. Zijn zwanenzang Une histoire d’amour is eigenlijk voornamelijk interessant dankzij het intense ­acteerwerk van Jouvet (1887-1951).

Knock

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Louis Jouvet, Jean Brochard, Pierre Bertin, Jane Marken en Pierre Renoir.

In het pittoreske, rustige plaatsje Saint-Maurice gaat een geliefde huisarts met pensioen. Een ramp is het niet: de inwoners van het plaatsje zijn over het algemeen kerngezond. Maar dan komt er een opvolger naar de praktijk. Docteur Knock weet een groot deel van de bevolking ervan te overtuigen dat ze toch echt iets onder de leden hebben, dat hij daarvoor een medicijn heeft, dat echter niet goedkoop is. Leuke satire over goedgelovige zielen die vallen voor een charlatan. Gebaseerd op een toneelstuk van Jules Romain.

Miquette et sa mère

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Danièle Delorme, Bourvil, Saturnin Fabre, Louis Jouvet en Mireille Perrey.

Voor Clouzot (Les diaboliques, Le corbeau) ongewoon lichte kost, deze bewerking van het boulevardstuk uit 1906 door Robert de Flers en Gaston Arman de Cavaillet. Het frisse provinciemeiske Miquette (Delorme) helpt in de tabakszaak van haar moeder, Madame Grandier, maar droomt ervan om op de theaterbühne te schitteren. Gechaperonneerd door markies De La Tour Mirande (Fabre) vertrekt ze naar Parijs. Amoureuze verwikkelingen en verwisselingen alom in deze nogal vooroorlogs aandoende komedie. Louis Jouvet vertolkt de ouder wordende acteur Monchablon. In 1934 al verfilmd door Henri Diamant-Berger.

Lady Paname

1949 | Komedie, Musical

Frankrijk 1949. Komedie van Henri Jeanson. Met o.a. Louis Jouvet, Suzy Delair, Henri Guisol, Monique Mélinand en Raymond Souplex.

Een werkloze zangeres die de kans heeft gekregen in Olympia een ster te vervangen, wordt verliefd op de componist van het lied waarmee ze triomfen oogst. Deze hangt echter al te zeer aan zijn vrijgezellenstatus, waarna de hele omgeving met averechts resultaat samenspant om de gelieven tot elkaar te brengen. Scenarioschrijver Jeanson kruidt zijn dialogen met een pittig cynisme, maar voert een tamelijk vlakke regie. De bezetting met topacteurs maakt veel goed, al is Delair in de titelrol eerder vermoeiend dan aanstekelijk.

Retour à la vie

1948 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1948. Oorlogsfilm van André Cayatte, Georges Lampin, Henri-Georges Clouzot en Jean Dréville. Met o.a. Héléna Manson, Jane Marken, Nane Germond, Bernard Blier en Lucien Nat.

Gedenkfilm die hier behandeld wordt in de volgorde waarin de regisseurs van de vijf sketches aan de beurt komen, waarbij we moeten opmerken dat de laatste twee van Dréville zijn: LE RETOUR DE TANTE EMMA - LE RETOUR D'ANTOINE - LE RETOUR DE JEAN - LE RETOUR DE RENÉ - LE RETOUR DE LOUIS. De sketches hebben als gemeenschappelijk thema de terugkeer naar het normale leven van krijgsgevangenen en gedeporteerden. Zo'n film moet wel wisselvallig zijn en zou meer in evenwicht zijn geweest als er een vrouwelijke hoofdrolspeler meer en een mannelijke hoofdrolspeler minder zouden zijn geweest. De toon wisselt sterk. We ontdekken een intimistische Cayatte, die van de uitstekende dialogen van Charles Spaak profiteert, een nog steeds even gekwelde Lampin, een zeer bittere Clouzot met zijn sinistere humor en een wat romantischere Dréville, die met het fraaie camerawerk van Louis Page en Michel Weiss in de laatste episode weer wat hoop geeft. Zijn socio-psychopathische analyses van een aantal zeer uiteenlopende gevallen worden door een groep sterren gespeeld en vormen met de bijrollen een zeer homogeen geheel.

Les Amoureux sont seuls au monde

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Louis Jouvet, Renée Devillers, Fernand René, Philippe Nicaud en Brigitte Auber.

Ach, het lot van de beperkt zelfbewuste naïeveling. De man die meent dat je onbekommerd kunt leven met meerdere aanbidders. Zelfs in Frankrijk – het land dat de wereld het woord maîtresse schonk – is dat een luchtspiegeling. Acteur Louis Jouvet beeldt het uit als een beroemd componist, geflankeerd door een liefhebbende vrouw en een dito leerlinge. Les amoureux sont seuls au monde is een meesterstuk van tedere dialogen met Jouvet op de top van zijn kunnen als het fijnbesnaarde middelpunt van belangstelling. Oorspronkelijk uitgebracht zonder blij einde.

Entre onze heures et minuit

1948 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1948. Mysterie van Henri Decoin. Met o.a. Louis Jouvet, Madeleine Robinson, Robert Arnoux, Monique Melinand en Jean Meyer.

Vermoorde misdadiger lijkt sprekend op de inspecteur die met het onderzoek belast is. Hij geeft zich uit voor de dode om een spoor te vinden en wordt daarbij verliefd op diens vriendin die de moordenares blijkt. Gezocht dubbelgangersthema biedt mogelijkheid voor goede rol van Jouvet als speurder.

Quai des Orfèvres

1947 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1947. Misdaad van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Louis Jouvet, Suzy Delair, Bernard Blier en Simone Renant.

In besneeuwd Parijs vlak voor kerst krijgt inspecteur Antoine van het hoofdbureau op 36, quai des Orfèvres het zaakje toegeschoven van een vermoorde zakenman met pervers-erotische preferenties. Dader lijkt nachtclubzangeres Jenny, maar iets in de reconstructielogica wringt. Eerste post-WO II-film van meester Clouzot sinds zijn rehabilitatie is een Franse-filmschittering zonder weerga. Ambacht huwt kunst, met als resultaat perfectie in ieder departement, van scenario en spel tot decors (Max Douy) en fotografie (Armand Thirard). Jouvet brilleert als Antoine, ex-legionair die alle misère van de wereld al heeft gezien, in de rol van zijn leven.

Un Revenant

1946 | Drama, Komedie

Frankrijk 1946. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Louis Jouvet, Gaby Morlay, Ludmilla Tchérina, François Périer en Marguerite Moreno.

De leider van een balletgroep komt na twintig jaar terug in zijn geboorteplaats Lyon en gebruikt deze gelegenheid om oud zeer met familieleden te vereffenen. Door een prima ballerina met een neef te koppelen zaait hij tweespalt in de familie. De film onderscheidt zich door de venijnige dialoog (van Henri Jeanson) die de acteurs een kans tot rake typeringen geeft, Jouvet in de eerste plaats. Het filmdebuut van Tchérina.

Copie conforme

1946 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1946. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Louis Jouvet, Suzy Delair, Annette Poivre, Jean-Jacques Delbo en Jane Marken.

Een gangster engageert een werkloze dubbelganger om als zijn alibi te fungeren. Verwikkelingen met bekenden en de politie die steeds de verkeerde wil oppakken, leiden ertoe dat de gangster zijn dubbel wil liquideren. De dubbelrol van Jouvet - gesteund door cynische dialoog - maakte de hele film.

Volpone

1940 | Historische film, Komedie

Frankrijk 1940. Historische film van Maurice Tourneur. Met o.a. Harry Baur, Louis Jouvet, Fernand Ledoux, Jacqueline Delubac en Marion Dorian.

Een Venetiaanse rijkaard doet op voorspraak van een intrigant voorkomen dat hij zal sterven waardoor iedereen die denkt in zijn testament te kunnen komen hem met gunsten en cadeaus overlaadt. De achttiende-eeuwse komedie van Ben Jonson kreeg een fraaie filmvorm en werd geacteerd door legendarische toneelgrootheden. (Stefan Zweig en Jules Romains schreven het scenario.) Opnieuw gefilmd in moderne bewerking als THE HONEY POT.

Untel père et fils

1940 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk 1940. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Raimu, Michèle Morgan, Louis Jouvet, Suzy Prim en Lucien Nat.

Een familiekroniek tussen 1871 - als na de dood van de vader de zuster de zorg voor haar jongere broers op zich neemt - en 1939, als de kleinzoon van de idealist afgestudeerd arts is en voor het front wordt opgeroepen. De film gaat te vluchtig over de historie en de familie-ontwikkelingen heen om echt boeiend te kunnen worden en was bedoeld om patriottisme aan te wakkeren tegenover de oorlogsdreiging. (De opnamen waren net voltooid bij de Duitse invasie, Duvivier vluchtte naar Hollywood en de film kon pas in 1945 in première gaan.) Een opmerkelijke rolbezetting met Jourdan in zijn eerste rol.

La fin du jour

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Louis Jouvet, Victor Francen, Michel Simon, Madeleine Ozeray en Gabrielle Dorziat.

Een succesvolle, maar berooide acteur neemt zijn intrek in een tehuis voor gepensioneerde artiesten waar hij zijn vrienden en geliefdes van vroeger weer aantreft. De dreigende sluiting van het tehuis wordt afgewend. Een aandoenlijke en treffende milieutekening, met karakterrollen van toen zelf nog jonge acteurs. Scenario van regisseur Duvivier en Charles Spaak.

La Charrette fantôme

1939 | Drama, Horror

Frankrijk 1939. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Pierre Fresnay, Louis Jouvet, Marie Bell, Micheline Francey en Valentine Tessier.

Een zwerver heeft zich met kameraden bedronken op het kerkhof en wordt tijdens een gevecht gedood. Een koets stopt bij hem om zijn ziel op te halen. De roman van Selma Lagerlöf - naar Scandinavische legenden - kreeg een stijl- en sfeervolle verfilming.

Le Drame de Shanghai

1938 | Avonturenfilm

Frankrijk 1938. Avonturenfilm van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Raymond Rouleau, Christiane Mardayne, Louis Jouvet, Elina Labourdette en Walery Inkijinoff.

China is verdeeld in tegenstrijdige politieke groeperingen. Politiek leider die eenheid wil brengen wordt doelwit voor Sekte van de Zwarte Slang die hem met Britse hulp wil ombrengen. Franse journalist rolt complot op. Aziatische avonturen volgens Franse filmmode van die tijd werken weinig overtuigend, maar zijn door kwaliteit van decoratie en fotografie visueel boeiend. Aanwezigheid van Jouvet is intrigerend als altijd, terwijl spel van anderen gedateerd blijkt.

La maison du Maltais

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Viviane Romance, Marcel Dalio, Louis Jouvet, Pierre Renoir en Jany Holt.

Een arme Maltezer trouwt in Tunis met een Franse prostituée, maar verkiest smokkel boven vast werk. Na jaren vindt hij zijn vrouw in Parijs terug bij de man die haar destijds heeft geholpen en probeert haar terug te veroveren. Dit zelfkantmelodrama is zowel naar vorm als naar inhoud verouderd, maar blijft interessant door de sterke rolbezetting. Een van de weinige hoofdrollen van Dalio. Jacques Companeez bewerkte de gelijknamige roman van Jean Vigneaud tot scenario. Curt Courant stond achter de camera.

Hôtel du Nord

1938 | Drama, Film noir

Frankrijk 1938. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Louis Jouvet, Annabella, Jean-Pierre Aumont, Paulette Dubost en Jane Marken.

Het volkse Hôtel du Nord aan het Parijse Canal Saint-Martin vormt het decor voor dit even puntige als sfeerrijke drama over de zin en zinloosheid van het leven, over de allesverzengende liefde en (ontsnapping aan) de dood. Briljant gespeelde en geregisseerde poëtisch-realistische cinema van een verbazingwekkende perfectie. Beroemd ook vanwege de talloze schitterdialogen van meesterscenaristen Jean Aurenche en Henri Jeanson, waaronder het beroemdste Franse filmcitaat aller tijden: ‘Atmosphère, atmosphère! Est-ce que j’ai une gueule d’atmosphère?’. Oogstrelende decors van Alexandre Trauner.

Entrée des artistes

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Louis Jouvet, Claude Dauphin, Odette Joyeux, Janine Darcey en André Brunot.

Rivaliteit en een driehoeksverhouding bij de leerlingen van de eerste klas van de toneelschool leidt tot moord tijdens de examen-uitvoering. Melodramatisch verhaaltje is de kapstok voor een interessant beeld van de toneelschool, gedomineerd door Jouvet in de rol van docent. Scenario van André Cayatte en Henri Jeanson.

Education de prince

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Alexandre Esway. Met o.a. Robert Lynen, Louis Jouvet, Elvire Popesco, André Alerme en Josette Day.

Zwaar op de hand liggend verhaal over een in Parijs studerende prins die om landsbelangen veilig te stellen zijn studies en liefde opgeeft om zijn plicht te volbrengen.

Un carnet de bal

1937 | Komedie, Drama

Frankrijk 1937. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Marie Bell, Harry Baur, Pierre Blanchar, Fernandel en Louis Jouvet.

Jonge weduwe denkt na over de in haar leven gemiste kansen en speurt de tien mannen op wier namen in haar eerste balboekje staan. Ook voor hen blijken de jeugd-illusies definitief verloren. Het uitgangspunt is de rode draad tussen een reeks tragi-komische sketches - toen een nieuwe vorm die veel navolging kreeg - met opmerkelijke vooroorlogse sterbezetting.

Mademoiselle Docteur

1937 | Romantiek

Frankrijk 1937. Romantiek van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Dita Parlo, Pierre Blanchar, Pierre Fresnay, Louis Jouvet en Jean-Louis Barrault.

Een duitse spionne weet tijdens WO I aan de Franse contraspionage te ontkomen en vlucht naar Saloniki waar een Franse officier verliefd op haar wordt. Deze film naar authentieke gebeurtenissen, kreeg een sfeervolle en verrassende actie en wordt vooral door de kwaliteit van het acteren en de fotografie bepaald. Scenario van Irma von Cube en Georges Neveux. Camerawerk van Eugen Schüfftan en Paul Portier. Alternatieve titel: SALONIQUE NID D'ESPIONS. In dezelfde periode werd met deels dezelfde acteurs een Engelse versie gemaakt onder regie van Edmond Gréville. De hoofdrol inspireerde in 1968 de Italiaanse film FRÄULEIN DOCTOR. In 1997 restaureerde Eric Le Roy van het Franse filmarchief CNC in Parijs de daaraanwezige kopie, die op de tv werd uitgezonden door de Frans-Duitse zender ARTE.

La Marseillaise

1937 | Historische film, Drama, Experimenteel

Frankrijk 1937. Historische film van Jean Renoir. Met o.a. Pierre Renoir, Lise Delamare, Louis Jouvet, Aimé Clariond en Maurice Escande.

Een epische reconstructie van de gebeurtenissen op 14 juli 1789, zowel aan het hof van Lodewijk XVI, bij de inname van de Bastille, het boerenverzet in de Provence en de revolutionaire acties in Marseille. Renoirs onverschilligheid voor een conventionele scenario-opbouw doet deze film tientallen jaren later nog modern lijken. De aandacht voor steeds weer andere individuen binnen de massabeweging geeft de revolutie menselijk reliëf zonder in anekdotes te ontsporen.

L'alibi

1937 | Misdaad

Frankrijk 1937. Misdaad van Pierre Chenal. Met o.a. Erich von Stroheim, Louis Jouvet, Albert Préjean, Jany Holt en Margo Lion.

Een helderziende in een nachtclub vermoordt de minnaar van zijn vrouw en verschaft zich tegen betaling een alibi bij een animeermeisje, waar een politiecommissaris aanvankelijk niet doorheen weet te breken. De regie van Chenal steunt op inmiddels verouderde en doorzichtige effecten, maar het verhaal en vooral het acteerduel tussen Von Stroheim en Jouvet houden de aandacht vast. Het scenario is van Marcel Achard.

Forfaiture

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Sessue Hayakawa, Lise Delamare, Victor Francen, Louis Jouvet en Lucas Gridoux.

De vrouw van een Franse ingenieur in Mongoli[KA3]e heeft speelschulden. Ze leent geld van een prins die haar tot zijn ma[KA4]itresse wil maken. Ze weigert, waarna de gekrenkte prins het werk van haar echtgenoot saboteert. Hij wordt bij een nieuwe confrontatie door de vrouw gedood. De beroemde zwijgende film van Cecil B. de Mille THE CHEAT stond vooral bij Franse pers in hoog aanzien en werd toen de Aziatische romantiek weer in de mode was, opnieuw verfilmd. Het drakerige verhaal blijft toch het aanzien waard door autoriteit van Hayakawa (in zelfde rol als destijds) en opmerkelijke fotografie van Eugen Schüfftan.

Drôle de drame

1937 | Komedie, Mysterie

Frankrijk 1937. Komedie van Marcel Carné. Met o.a. Michel Simon, Louis Jouvet, Françoise Rosay, Jean-Pierre Aumont en Jean-Louis Barrault.

Razend gewiekste komedie van regisseur Carné en scenarist Jacques Prévert, de makers van de klassieker Les enfants du paradis (1945). Hun detectiveparodie Drôle de drame is gelardeerd met surrealistische uithalen in een verhaal over een botanist (Simon) die in het geniep misdaadromannetjes publiceert. Neef en bisschop Soper (Jouvet) maakt jacht op de ongrijpbare schrijver en weet hem zelfs te betrekken in een moordzaak zonder dader en zonder slachtoffer. De mooie beelden van Victoriaans Londen zijn geschoten door Eugen Schüfftan, die eerder baanbrekend werk verrichtte voor Fritz Langs Metropolis.

The Lower Depths

1936 |

1936. Jean Renoir. Met o.a. Junie Astor, Suzy Prim, Louis Jouvet, Vladimir Sokoloff en Jean Gabin.

Razend gewiekste komedie van regisseur Carné en scenarist Jacques Prévert, de makers van de klassieker Les enfants du paradis (1945). Hun detectiveparodie Drôle de drame is gelardeerd met surrealistische uithalen in een verhaal over een botanist (Simon) die in het geniep misdaadromannetjes publiceert. Neef en bisschop Soper (Jouvet) maakt jacht op de ongrijpbare schrijver en weet hem zelfs te betrekken in een moordzaak zonder dader en zonder slachtoffer. De mooie beelden van Victoriaans Londen zijn geschoten door Eugen Schüfftan, die eerder baanbrekend werk verrichtte voor Fritz Langs Metropolis.

Mister Flow

1936 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1936. Komedie van Robert Siodmak. Met o.a. Edwige Feuillère, Fernand Gravey, Louis Jouvet, Wladimir Sokoloff en Jean Périer.

Een gentleman-inbreker is voor een klein vergrijp gearresteerd en probeert vanuit de cel zijn onwetende advocaat zijn zaakjes te laten voortzetten. Ook zijn geraffineerde maîtresse doet haar invloed gelden tot ze echt verliefd op de advocaat wordt. Beroemde namen voor een lichtgewicht misdaadkomedie, met vooral Feuillère als een amusante vamp.

Les bas-fonds

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Louis Jouvet, Suzy Prim, Junie Astor en Vladimir Sokoloff.

Portret van een groep verworpenen der aarde, gehuisvest in een rommelig pension. Onder hen de inbreker Pépel (Gabin), die een verhouding heeft met de vrouw van de huisbaas, maar verliefd is op haar zuster, en Jouvet als geruïneerde aristocraat. Gebaseerd op een van de bekendste stukken van Maxim Gorki (Nederlandse titel: Nachtasiel). Renoir maakte Les bas-fonds vlak voor zijn meesterwerken La grande illusion en La règle du jeu, de film haalt dat niveau niet. Niettemin een mooie, geëngageerde film van een van de zeer groten van de Franse cinema.

La kermesse héroïque

1935 | Historische film

Frankrijk 1935. Historische film van Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, Jean Murat, Louis Jouvet, André Alerme en Micheline Cheirel.

Een Vlaams dorp wordt tijdens de kermis in 1616 in paniek gebracht door de aangekondigde komst van een Spaans leger dat zich misschien definitief wil installeren. De burgemeester stelt voor zich dood te houden, in de hoop dat de bezetters de rouw zullen respecteren, maar de vrouwelijke bevolking zorgt er onder leiding van de burgemeestersvrouw voor, dat het bezoek van de bezetters kortstondig is en voor henzelf aangenaam. De film heeft met de jaren niets aan vitaliteit en pikante humor verloren in deze opmerkelijke visuele reconstructie van Breugheliaanse beelden en met een ideale rolbezetting. De aanval op hypocrisie en lafheid leidde tot een beschuldiging van smaad jegens de katholieke kerk en de historie van Vlaanderen, maar stond het succes nooit in de weg. Gelijktijdig met de Franse versie werd ook een Duitse versie gemaakt met dezelfde hoofdrolspelers, maar met andere acteurs voor de bijrollen. Deze was getiteld Die klugen Frauen.

La Kermesse Heroique

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Louis Jouvet, Jean Murat en Françoise Rosay.

Een Vlaams dorp wordt tijdens de kermis in 1616 in paniek gebracht door de aangekondigde komst van een Spaans leger dat zich misschien definitief wil installeren. De burgemeester stelt voor zich dood te houden, in de hoop dat de bezetters de rouw zullen respecteren, maar de vrouwelijke bevolking zorgt er onder leiding van de burgemeestersvrouw voor, dat het bezoek van de bezetters kortstondig is en voor henzelf aangenaam. De film heeft met de jaren niets aan vitaliteit en pikante humor verloren in deze opmerkelijke visuele reconstructie van Breugheliaanse beelden en met een ideale rolbezetting. De aanval op hypocrisie en lafheid leidde tot een beschuldiging van smaad jegens de katholieke kerk en de historie van Vlaanderen, maar stond het succes nooit in de weg. Gelijktijdig met de Franse versie werd ook een Duitse versie gemaakt met dezelfde hoofdrolspelers, maar met andere acteurs voor de bijrollen. Deze was getiteld Die klugen Frauen.

Topaze

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Louis Gasnier. Met o.a. Louis Jouvet, Marcel Vallée, Simone Héliard, Pierre Larquey en Edwige Feuillère.

Het laatste grote succes van de regisseur Gasnier (1882-1963) wiens carri[KA2]ere zich voornamelijk in de Verenigde Staten voltrok. De eerste verfilming van het stuk van Marcel Pagnol. (Tweede versie in 1936 en, derde versie, de meest bekende met Fernandel in 1950). Zijn vriend Léopold Marchand heeft het scenario en de dialogen geschreven. Verfilmd theater, maar met een uitzonderlijke rolverdeling.