Leonor Silveira: cast.
Er zijn 15 films gevonden.

The Strange Case of Angelica

2010 | Drama

Portugal​/​​Spanje​/​​Brazilië​/​​Frankrijk 2010. Drama van Manoel de Oliveira. Met o.a. Pilar López de Ayala, Leonor Silveira, Filipe Vargas en Ricardo Trepa.

De jonge fotograaf Isaac wordt in het holst van de nacht door een rijke familie opgetrommeld om het laatste portret te maken van hun beeldschone dochter Angelica, die kort na haar huwelijk is overleden. Als Isaac scherpstelt opent ze haar ogen en verschijnt er een betoverende glimlach op haar gezicht, in deze even intieme als secure, tikje surrealistische fabel over (onmogelijke) liefde en obsessies, dromen en het lot.

Eccentricities of a Blonde-haired Girl

2009 | Drama, Romantiek

Portugal​/​​Spanje​/​​Frankrijk 2009. Drama van Manoel de Oliveira. Met o.a. Ricardo Trêpa, Leonor Silveira, Catarina Wallenstein, Diogo Dória en Luis Miguel Cintra.

Drama van (de hoogbejaarde Portugese regisseur) Manoel de Oliveira (1908) over jonge man die verliefd wordt op mysterieuze vrouw.

Um Filme Falado

2003 | Komedie

Frankrijk​/​​Portugal​/​​Italië 2003. Komedie van Manoel de Oliveira. Met o.a. Irene Papas, John Malkovich en Leonor Silveira.

Drama van (de hoogbejaarde Portugese regisseur) Manoel de Oliveira (1908) over jonge man die verliefd wordt op mysterieuze vrouw.

Je rentre à la maison

2001 | Drama, Komedie

Portugal​/​​Frankrijk 2001. Drama van Manoel de Oliveira. Met o.a. Michel Piccoli, Antoine Chappey, Catherine Deneuve, John Malkovich en Leonor Baldaque.

De theateracteur Gilbert Valence (Michel Piccoli) krijgt na een voorstelling te horen dat zijn vrouw, dochter en schoonzoon bij een auto-ongeluk om het leven zijn gekomen. Gilbert blijft verslagen achter met zijn kleinzoon. Na van de ergste schok bekomen te zijn hervat hij zijn dagelijks leven. Hij blijkt een man van gewoonten; op vaste tijden koopt hij zijn krant bij de kiosk, bezoekt zijn café en wandelt door de straten van Parijs. De teruggetrokken levende acteur verdeelt zijn tijd tussen zijn kleinzoon en het theater, waarvoor hij nog steeds een passie koestert. Wanneer hem een rol in een hedendaagse televisieserie wordt aangeboden, gelardeerd met veel seks en geweld, wijst hij het aanbod verontwaardigd van de hand. Een rol in de verfilming van de literaire klassieker 'Ulysses' accepteert hij wel. Tijdens de opnamen heeft hij echter zichtbaar moeite met de Engelse dialogen; als zijn geheugen hem in de steek laat verlaat Gilbert de set met de woorden 'Je rentre à la maison'.

A Carta

1999 | Romantiek, Drama

Spanje​/​​Portugal​/​​Frankrijk 1999. Romantiek van Manoel de Oliveira. Met o.a. Chiara Mastroianni, Pedro Abrunhosa, Antoine Chappey, Leonor Silveira en Françoise Fabian.

Mademoiselle De Chartres (Mastroianni) wordt heen en weer geslingerd tussen romantische liefde en maatschappelijke deugdzaamheid. Haar moeder (Fabian) brengt haar het belang van bescheidenheid en trouw bij, en de angst voor onwaardige, oneerlijke mannen. Een rijke man van vlekkeloze reputatie dient zich aan: Jacques de Clèves (Chappey). In de ogen van moeder De Chartres is hij de ideale kandidaat, en haar dochter trouwt ook met hem, maar ze kan haar ogen niet afhouden van popster Pedro Abrunhosa (gespeeld door echte Portugese popster Pedro Abrunhosa). Net als mevrouw De Lafayette, op wier roman 'La Princesse de Clèves' La lettre gebaseerd is, richt regisseur De Oliveira zich niet primair op emoties, maar op moraal. De roman 'La Princesse de Clèves' dateert van 1678, maar De Oliveira laat zijn film in het nu spelen. Dat de ethiek van die tijd in zijn film anachronistisch is, vond de regisseur alleen maar interessant, zo verklaarde hij. In feite volgt hij daarmee schijfster De Lafayette, die in haar' La Princesse de Clèves' de tijd van een eeuw eerder gebruikte als excuus om haar eigen tijd te onderzoeken.

Inquetude

1998 |

Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​Spanje​/​​Portugal 1998. Manoel de Oliveira. Met o.a. José Pinto, Irene Papas, Diogo Doria, Luis Miguel Cintra en David Cardoso.

Mademoiselle De Chartres (Mastroianni) wordt heen en weer geslingerd tussen romantische liefde en maatschappelijke deugdzaamheid. Haar moeder (Fabian) brengt haar het belang van bescheidenheid en trouw bij, en de angst voor onwaardige, oneerlijke mannen. Een rijke man van vlekkeloze reputatie dient zich aan: Jacques de Clèves (Chappey). In de ogen van moeder De Chartres is hij de ideale kandidaat, en haar dochter trouwt ook met hem, maar ze kan haar ogen niet afhouden van popster Pedro Abrunhosa (gespeeld door echte Portugese popster Pedro Abrunhosa). Net als mevrouw De Lafayette, op wier roman 'La Princesse de Clèves' La lettre gebaseerd is, richt regisseur De Oliveira zich niet primair op emoties, maar op moraal. De roman 'La Princesse de Clèves' dateert van 1678, maar De Oliveira laat zijn film in het nu spelen. Dat de ethiek van die tijd in zijn film anachronistisch is, vond de regisseur alleen maar interessant, zo verklaarde hij. In feite volgt hij daarmee schijfster De Lafayette, die in haar' La Princesse de Clèves' de tijd van een eeuw eerder gebruikte als excuus om haar eigen tijd te onderzoeken.

Viagem ao principio do mundo

1997 | Drama

Frankrijk​/​​Portugal 1997. Drama van Manoel de Oliveira. Met o.a. Marcello Mastroianni, Jean-Yves Gautier, Leonor Silveira, Diogo Dória en Isabel De Castro.

Semi-autobiografische film van de Oliveira, met Mastroianni in zijn laatste rol. Hij speelt de filmregisseur Manoel, op locatie aan het filmen ergens in Portugal. Een van zijn acteurs, een Fransman met een Portugese vader, wil op zoek naar de geboorteplaats van zijn vader. De filmploeg gaat naar het geboortedorpje van de man, dit doet Manoel terugdenken aan zijn eigen jeugd. Manoel de Oliveira kreeg de FIPRESCI-award bij de uitreiking van de Europese film-awards.

O convento

1995 | Drama

Frankrijk​/​​Portugal 1995. Drama van Manoel de Oliveira. Met o.a. Catherine Deneuve, John Malkovich, Luís Miguel Cintra, Leonor Silveira en Duarte D'Almeida.

De Amerikaanse professor in de letteren Michael Padovic (Malkovich) werkt in Parijs aan een theorie dat William Shakespeare in werkelijkheid een Spaanse jood geweest zou zijn, die door de Inquisitie werd vervolgd. In het kader van zijn onderzoek moet hij daarvoor naar het klooster van Arrabida in Portugal. Hij besluit zich te laten vergezellen door zijn vrouw H[KA1]el[KA2]ene (Deneuve), een voor haar leeftijd zeer mooie verschijning. Ze worden door Baltar (Cintra) ontvangen, die het klooster onder zijn beheer heeft. Baltar gaat onmiddellijk voor de aantrekkelijke H[KA1]el[KA1]ene door de knie[KA3]en, terwijl Michael in de stoffige boeken van de bibliotheek duikt. Om Michael af te leiden, geeft Baltar Michael een jonge, schone assistente, Piedale (Silveira). Wat dan verder volgt is een Faustiaanse allegorie over goed en kwaad. De 87-jarige De Oliveira geldt als een ontoegankelijke literaire filmer en deze film wordt als zijn meest doorgrondelijke werk beschouwd, maar het is [KA1]e[KA1]en cerebraal festijn zonder actie of gewoon drama. Het scenario is van De Oliveira zelf naar een idee van Agustina Bessa-Lu[KA1]is, dat ontstond tijdens een telefoongesprek. Deneuve is mooi en genietbaar, maar ondanks het feit dat zij er op stond met De Oliveira te willen werken in een film vol Bu[KA6]nuel-achtige symboliek, is zij met haar rol niet de drijvende kracht. Malkovich past beter in het decor, maar de film is en blijft De Oliveira. Passende fotografie van M[KA1]ario Barroso en gedraaid voor een bescheiden budget van (vijf-en-een- half miljoen dollar, ca vijf miljoen Euro). Filmkunst, die uitsluitend voor cinefiele kaviaareters geschikt is.

Vale Abraão

1993 | Drama

Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​Portugal 1993. Drama van Manoel de Oliveira. Met o.a. Leonor Silveira, Cecile Sanz De Alba, Luis Miguel Cintra, Rui De Carvalho en Isabel Ruth.

Ook al voelt ze niet de minste liefde voor hem toch accepteert de veertien-jarige Silveira het huwelijksvoorstel van de oudere dokter Cintra. Ze gaat zich echter vlug vervelen in dat saaie aristocratische wereldje. Daar ze zich regelmatig terugtrekt in haar eigen poëtische opvatting van de wereld krijgt ze de bijnaam De Kleine Bovary. Ze wordt benaderd door drie minnaars die graag naar haar gunsten dingen. Een film die baadt in een aangrijpende lyrische sfeer. Het is de geschiedenis van een meisje dat hunkert naar liefde maar gedwongen is te leven in een droomwereld. Ondanks zijn hoge leeftijd heeft de ouderdomsdeken van de Portugese film nog niets van zijn visuele of dramatische kracht verloren. Integendeel zelfs. Ook al duurt de film meer dan drie uur verveelt hij geen ogenblik. De Oliveira schreef zelf het scenario, zich baserend op de roman van Agustina Bessa-Luis, dat uitstekend vertolkt wordt door bij ons totaal onbekende acteurs. Schitterende fotografie van Mario Barroso. Muziek van o.a. Beethoven, Chopin, Fauré, Debussy en Schumann.

Os quatro elementos III: O fogo - Das tripas coração

1992 | Drama, Romantiek

Portugal 1992. Drama van Joaquim Pinto. Met o.a. Elsa Batalha, Manuel Wiborg, Leonor Silveira, Armando Cortez en Cecilia Guimarães.

Op hun twintigste verjaardag wordt de droom van de tweeling Armando (Wiborg) en Beatriz (Batalha) werkelijkheid: ze worden aangenomen bij de brandweer. Alles gaat uitstekend tot Beatriz doorlopend branden hoort in haar hoofd en Armando wat teveel aandacht gaat besteden aan buurvrouw Leonor (Silveira). Zwaar symbolisch geladen scenario waarin in wezen bijzonder weinig gebeurt. Het onafhankelijk seksueel ontwaken van een tweeling, die steeds samen waren, wordt eerder simplistisch uitgewerkt naar een niet bepaald verrassend einde. De acteurs doen hun best met het materiaal dat ze kregen, maar een teveel aan dialogen en een tekort aan actie maken het voor de kijker een hele taak om tot het einde door te bijten. Jeanne Waltz schreef het scenario dat door Sophie Maintigneux ingeblikt werd.

Os quatro elementos II: O ar - No dia dos meus anos

1992 | Drama

Portugal 1992. Drama van João Botelho en Joao Botelho. Met o.a. André Costa, Jessica Weiss, João Lagarto, Madalena Rodrigues en Arthur Ramos.

Miguel (Costa) is een jongen die opgroeit in een volkswijk van Lissabon. Zijn oudere zus heeft problemen met de puberteit en ligt regelmatig overhoop met hun moeder. Hij is bijna jarig, hij wordt zeven. Als geschenk krijgt hij een boek over de hemel en de sterren. Maar de grootste verrassing is dat zijn vader, die hij nog nooit gezien heeft, vrijkomt uit de gevangenis. Een sociaal drama dat een minder fraaie kant toont van het leven in Portugal. Gezien de titel (het tweede deel uit een reeks films over de vier elementen) wordt er veel gesproken over de luchtvervuiling. Het scenario van Botelho zit vol symboliek en is niet gemakkelijk te doorgronden, waardoor de film (voor niet-Portugezen) soms moeilijk te volgen is. Sombere fotografie van Dominique Le Rigoleur.

Das tripas coracao

1992 | Drama

Portugal 1992. Drama van Joaquim Pinto. Met o.a. Armando Cortez, Leonor Silveira, Manuel Wiborg en Elsa Batalha.

Miguel (Costa) is een jongen die opgroeit in een volkswijk van Lissabon. Zijn oudere zus heeft problemen met de puberteit en ligt regelmatig overhoop met hun moeder. Hij is bijna jarig, hij wordt zeven. Als geschenk krijgt hij een boek over de hemel en de sterren. Maar de grootste verrassing is dat zijn vader, die hij nog nooit gezien heeft, vrijkomt uit de gevangenis. Een sociaal drama dat een minder fraaie kant toont van het leven in Portugal. Gezien de titel (het tweede deel uit een reeks films over de vier elementen) wordt er veel gesproken over de luchtvervuiling. Het scenario van Botelho zit vol symboliek en is niet gemakkelijk te doorgronden, waardoor de film (voor niet-Portugezen) soms moeilijk te volgen is. Sombere fotografie van Dominique Le Rigoleur.

A divina comedia

1991 | Komedie

Portugal​/​​Frankrijk 1991. Komedie van Manoel de Oliveira. Met o.a. Maria de Medeiros, Miguel Guilherme, Luis Miguel Cintra, Mario Viegas en Leonor Silveira.

De elfde film van de grootmeester van de Portugese cinema bestaat uit een mozaïek van komediestukjes rond bijbelse voorvallen of rond romanpersonages met als centraal thema de dood en de verrijzenis. Gesitueerd in een moderne, hedendaagse kliniek met schizofrenen, paranoïden en verplegend personeel die toneelstukjes opvoeren, in de stijl van middeleeuwse mysterie- spelen. Bij momenten een goddelijke tragikomedie met aardig wat godsdienstige, politieke en filosofische bedenkingen.

Nao o va gloria de mandar

1989 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama

Frankrijk​/​​Portugal​/​​Spanje 1989. Oorlogsfilm van Manoel de Oliveira. Met o.a. Luis Miguel Cintra, Diego Doria, Miguel Guilherme, Luis Lucas en Carlos Gómez.

In 1974 rijdt een vrachtwagen met Portugese soldaten door de jungle van Angola tijdens de onafhankelijkheidsstrijd. Onder leiding van Luitenant Cintra praten ze over de waanzin van de oorlog, angst, vaderlandsliefde en heimwee. Tijdens deze gesprekken worden eveneens de grote spectaculaire momenten aangehaald uit de Portugese geschiedenis. In deze verhalen over het militaire en culturele erfgoed van Portugal, neemt De Oliveira, die tevens het scenario schreef, een scherp anti- militaristisch standpunt in. Het geld en de energie die in de loop van de geschiedenis is verspild aan oorlogsgeweld, had zoveel nuttiger aangewend kunnen worden. Niet altijd even duidelijk in zijn stellingname, geeft de film toch voldoende stof tot discussie. Minder geschikt voor toeschouwers op zoek naar ontspanning. Magistrale fotografie van Elso Roque.

Os canibais

1988 | Muziek

Portugal 1988. Muziek van Manoel de Oliveira. Met o.a. Luis Miguel Cintra, Leonor Silveira, Diogo Dória en Oliveira Lopes.

Een jonge erfgename trouwt met een mysterieuze edelman. De graaf doet haar diezelfde nacht nog een merkwaardige bekentenis. De nabestaanden vallen later letterlijk als kannibalen aan. Deze geheel gezongen film is gebaseerd op het werk van Alvaro Carvalhal en bewerkt door de regisseur zelf. De film is een fantastische verbeelding, hoewel soms wat langdradig.