Anna-Maria Ferrero: cast.
Er zijn 36 films gevonden.

Controsesso

1965 | Komedie

Italië 1965. Komedie van Franco Rossi, Marco Ferreri en Renato Castellani. Met o.a. Nino Manfredi, Ugo Tognazzi, Anna-Maria Ferrero en Dolores Wettach.

Deze film bevat drie verhalen, gewijd aan de seks en zijn problemen; het eerste verhaal gaat over een echtpaar dat ter stimulatie cocaïne probeert, het tweede over een leraar en zijn vroegrijpe leerling; het laatste deel gaat over een musicus die naarstig zijn vrouwelijke manager probeert te versieren. Er is af en toe flink wat te lachen, maar regie en spel zijn onevenwichtig.

Un marito in condominio

1963 | Actiefilm

Italië 1963. Actiefilm van Angelo Ferrero. Met o.a. Anna-Maria Ferrero, Jean Sorel, Lilla Brignone, Gino Bramieri en Gianluca Tedeschi.

Typische klucht uit de tijs rond 1965. De film speelt in een appartementenblok. Er zijn verschillende personages wier leven met elkaar verstrengeld is. Het gaat vooral om een vrouw met een knappe echtgenoot op wie alle vrouwelijke huursters een oogje hebben. De acteurs en actrices doen hun best van een zwak en luchtig verhaal tot iets redelijk grappigs te maken.

Il mattatore

1963 |

1963. Dino Risi. Met o.a. Dorian Gray, Anna-Maria Ferrero en Vittorio Gassman.

Typische klucht uit de tijs rond 1965. De film speelt in een appartementenblok. Er zijn verschillende personages wier leven met elkaar verstrengeld is. Het gaat vooral om een vrouw met een knappe echtgenoot op wie alle vrouwelijke huursters een oogje hebben. De acteurs en actrices doen hun best van een zwak en luchtig verhaal tot iets redelijk grappigs te maken.

Una Domenica d'estate

1961 | Komedie

Italië 1961. Komedie van Giulio Petroni. Met o.a. Jean-Piere Aumont, Karin Baal, Jacques Bergerac, Eddie Bracken en Françoise Fabian.

Een automonteur `leent` op zijn werk een wagen om met zijn vriendin op vakantie naar de badplaats Fregene te kunnen gaan; om dezelfde reden leegt een boekhouder de kas van zijn werkgever. De bestolenen gaan achter hen aan en hun belevenissen mengen zich met die van andere toeristen, met alle complicaties en romances vandien. Deze episodische film onderscheidt zich van andere vakantiefilms door de grotere eenheid van toon (waardoor het vooral een achtervolgingskomedie wordt met de nodige vaart) en door een curieuze internationale rolbezetting, die in de Italiaanse personages niet altijd overtuigt.

Un Giorno da leoni

1961 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1961. Drama van Nanni Loy. Met o.a. Renato Salvatori, Tomas Milian, Nino Castelnuovo, Romolo Valli en Anna-Maria Ferrero.

Groepje jonge Romeinen voegt zich in 1943 bij de partizanen en krijgt opdracht om een viaduct op te blazen. Het lukt, hoewel de nazi's de geallieerden verantwoordelijk stellen en de burgerbevolking de verzetsgroep van passiviteit beschuldigt. Boeiende historische reconstructie met gebruik van documentair archiefmateriaal maakt van de personages geen bovenmenselijke helden, maar tekent ze in hun beperkingen en zwaktes en toch in staat tot heroïsche prestaties. Rake karakteriseringen in het scenario krijgen navenante vertolking.

Le Capitaine Fracasse

1961 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1961. Avonturenfilm van Pierre Gaspard-Huit. Met o.a. Jean Marais, Geneviève Grad, Gérard Barray, Anna-Maria Ferrero en Ricardo Garrone.

Een baron wordt verliefd op een actrice van een reizend toneelgezelschap en haalt zich daarmee de rivaliteit van een jonge hertog op de hals die hem wil laten vermoorden en haar ontvoert. De film, die in de stijl van Théophile Gauthier is gemaakt, verheft zich dankzij het komediantenmilieu boven de gemiddelde cape en degen-film, maar de regisseur weet daar even weinig gebruik van te maken als van de - in theorie - sterke rolbezetting.

The Unfaithfuls

1960 |

1960. Steno. Met o.a. Tina Lattanzi, Pierre Cressoy, Mai Britt, Anna-Maria Ferrero en Gina Lollobrigida.

Een baron wordt verliefd op een actrice van een reizend toneelgezelschap en haalt zich daarmee de rivaliteit van een jonge hertog op de hals die hem wil laten vermoorden en haar ontvoert. De film, die in de stijl van Théophile Gauthier is gemaakt, verheft zich dankzij het komediantenmilieu boven de gemiddelde cape en degen-film, maar de regisseur weet daar even weinig gebruik van te maken als van de - in theorie - sterke rolbezetting.

Il Gobbo

1960 | Drama, Misdaad, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1960. Drama van Carlo Lizzani. Met o.a. Gérard Blain, Anna-Maria Ferrero, Bernard Blier, Ivo Garrani en Teresa Pellati.

Een misvormde jongeman is vooral uit wrok tegen de samenleving bij het verzet in Rome gegaan en wordt door de partizanen afgestoten. Hij doodt in zijn eentje een fascist en wordt verliefd op diens dochter. Na de bevrijding gaat hij de misdaad in, en het meisje wordt prostituée om zo het vertrek uit Italië te kunnen betalen. De politie jaagt hen echter op. Het is méér een scherp getekend drama voor niet- ingewijden dan een verzetsfilm, hoewel de verwarring en corruptie in Italië vlak na de oorlog een treffende achtergrond geven. Opmerkelijke fotografie en gespannen rol van Blain. Ferrero is al te huilerig.

I Delfini

1960 | Drama

Italië 1960. Drama van Francesco Maselli. Met o.a. Claudia Cardinale, Gerard Blain, Sergio Fantoni, Betsy Blair en Anna-Maria Ferrero.

Een beeld van het leven in de provincie. Het verhaal gaat over kinderen uit de gegoede burgerij, die hun leven verpesten met hun bevoorrechte posities, middelmatigheid en nutteloosheid. Een van hen, een meisje, schaamt zich daarvoor en vertrekt. Een indringende film met voorteffelijke acteurs en een prachtig scenario. Scenario van regisseur Maselli, Ennio de Concini en niemand minder dan Alberto Moravia. Camerawerk van Gianni Di Venanzo.

La notte brava

1959 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1959. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Laurent Terzieff, Elsa Martinelli, Mylène Demongeot en Antonella Lualdi.

Twee ontspoorde jongeren willen in de omgeving van Rome gestolen waar verhandelen en nemen prostitu[KA1]ees mee. Een reeks van ontmoetingen en avonturen maakt het een veelbewogen nacht met een kater in de ochtend. Deze episodische film over de bandeloze jeugd onderscheidt zich in het genre door een duidelijke situering in het (sub-)proletariaat, dankzij het scenario van Pier-Paolo Pasolini en Laurence Bost, waaraan regisseur Bolognini meeschreef. Het oorspronkelijk effect wordt inmiddels tenietgedaan door de vergelijking met Pasolini's latere films, waarbij vooral de overigens goed acterende rolbezetting te glad en te conventioneel filmster-mooi is om in de rollen echt te overtuigen. Camerawerk van Armando Nannuzzi.

L'Impiegato

1959 | Drama, Fantasy

Italië 1959. Drama van Gianni Puccini. Met o.a. Nino Manfredi, Eleonora Rossi Drago en Anna-Maria Ferrero.

Een bescheiden ambtenaar reageert de frustraties van zijn beroep af in fantastische dromen, die echter omslaan in nachtmerries waarin hij wordt geterroriseerd door een kreng van een vrouw. Er wordt goed geacteerd, maar het script zou beter kunnen.

Il Mattatore

1959 | Komedie, Misdaad

Italië 1959. Komedie van Dino Risi. Met o.a. Vittorio Gassman, Anna-Maria Ferrero, Peppino De Filippo, Dorian Gray en Mario Carontenuto.

Een schmiere-acteur heeft in het theater geen succes en gebruikt zijn vermommingstalenten voortaan bij oplichterijen, maar wordt door zijn echtgenote tot het rechte pad gedwongen. Een nieuwe vermomming doet hem ook aan haar toezicht ontsnappen zodat hij de roof van de Britse kroonjuwelen kan beramen. De op zichzelf al onderhoudende misdaadkomedie krijgt een opmerkelijk extra door alle vermommingen van Gassman, die zelfs een overtuigende imitatie van Greta Garbo laat zien. Scenario van Ange Scarpelli en Ettore Scola.

Gastone

1959 | Drama, Romantiek

Italië 1959. Drama van Mario Bonnard. Met o.a. Alberto Sordi, Vittorio De Sica, Anna-Maria Ferrero, Franca Marzi en Magali Noël.

Gastone, een bescheiden varié-artist, droomt van grote avonturen. Als hij Nannina, een jonge balletdanseres, ontmoet besluit hij haar in zijn nieuwe voorstelling te presenteren als zijn partner. Daarvoor laat hij zijn vriendin-van-het-moment, de Russische gravin Sonja, in de steek. Nannina wordt beroemd, loopt over naar een andere partner, maar succes blijft uit. Intussen wordt hij achterna gezeten door zijn geldschieters, anderen draaien hem de rug toe. Maar dan komt Nannina terug... Prima verhaal, goed gespeeld.

Culpables

1958 | Misdaad

Spanje 1958. Misdaad van Arturo Ruiz Castillo. Met o.a. Anna-Maria Ferrero, Jacques Sernas, Fernando Rey en Lina Rosales.

Vier van de acteurs die tot het Gezelschap behoorden, ontmoeten elkaar in een vervallen theater waar zij bijeengeroepen zijn door de regisseur die hun carrière heeft verwoest. Tijdens het wachten, ontvangen zij het bericht dat de regisseur zojuist is vermoord. Een werkelijk bezienswaardige film, een van de beste binnen de Spaanse detectivefilm.

Captain Falcon

1958 |

1958. Carlo Campogalliani. Met o.a. Carla Calò, Anna-Maria Ferrero, Rossana Rory en Lex Barker.

Vier van de acteurs die tot het Gezelschap behoorden, ontmoeten elkaar in een vervallen theater waar zij bijeengeroepen zijn door de regisseur die hun carrière heeft verwoest. Tijdens het wachten, ontvangen zij het bericht dat de regisseur zojuist is vermoord. Een werkelijk bezienswaardige film, een van de beste binnen de Spaanse detectivefilm.

Suprema Confessione

1956 | Drama

Duitsland​/​​Italië 1956. Drama van Sergio Corbucci. Met o.a. Massimo Serato, Sonja Ziemann, Arnoldo Foa, Piero Lulli en Anna-Maria Ferrero.

De beroemde dirigent Marco Negri (Serato) ontmoet tijdens een vlucht naar Rome in het vliegtuig de mooie Lisa (Zieman) uit Duitsland. Ze worden verliefd, trouwen en Lisa raakt zwanger. Lisa was ooit in duistere zaken verwikkeld en nu probeert haar vroegere vriend haar te chanteren met misdadige jeugdzondes, maar die wordt op zijn beurt weer door de politie geschaduwd. Voordat Lisa gelouterd wordt, heeft Marco al lucht van het geheel gekregen. Hij voelt zich gekrenkt, omdat Lisa haar verleden verzwegen heeft en verlaat haar.

Kean, genio e sregolatezza

1956 | Biografie

Italië 1956. Biografie van Vittorio Gassman. Met o.a. Vittorio Gassman, Elenora Rossi Drago, Helmut Dantine, Anna-Maria Ferrero en Gérard Landry.

Dit biografisch drama over de beroemde Engelse acteur uit het begin van de 19e eeuw, Edmund Kean (Gassman), gebaseerd op het toneelstuk van Alexander Dumas, is het regiedebuut van acteur Gassman. Kean is een egocentrische, opvliegende dronkelap en playboy, beladen met schulden. Hij voelt zich even goed thuis in de kroeg als in de adelijke salons. Kean strijdt met de Prins van Wales om de gunsten van de vrouw van de Deense ambassadeur. Gassman's regie en spel zijn bijzonder verzorgd en de rest van de cast doet niet voor hem onder. De film ademt de sfeer van het theater.

Giovanni delle Bande Nere

1956 | Historische film, Romantiek, Avonturenfilm

Italië 1956. Historische film van Sergio Grieco. Met o.a. Vittorio Gassman, Constance Smith, Anna-Maria Ferrero, Gérard Landry en Philippe Hersent.

Het autoritaire en gewelddadige karakter van ridder Giovanni di Medici maakt zijn liefdesleven er niet eenvoudiger op. Als hij een leger aanvoert met het doel Rome van de Barbaren te bevrijden, sterft hij dan ook in de armen van een versmade minnares die hem is blijven volgen. Een weinig dynamisch historisch spektakel, waarvan de drakerige romantiek op een onverschillige manier door beter verdienende acteurs wordt afgeraffeld.

The Widow

1955 |

1955. Lewis Milestone. Met o.a. Massimo Serato, Anna-Maria Ferrero en Patricia Roc.

Het autoritaire en gewelddadige karakter van ridder Giovanni di Medici maakt zijn liefdesleven er niet eenvoudiger op. Als hij een leger aanvoert met het doel Rome van de Barbaren te bevrijden, sterft hij dan ook in de armen van een versmade minnares die hem is blijven volgen. Een weinig dynamisch historisch spektakel, waarvan de drakerige romantiek op een onverschillige manier door beter verdienende acteurs wordt afgeraffeld.

Guai ai vinti

1955 | Drama

Italië 1955. Drama van Raffaello Matarazzo. Met o.a. Pierre Cressoy en Anna-Maria Ferrero.

Tijdens WO I worden de vrouw en de verloofde van twee Italiaanse soldaten verkracht door twee Oostenrijkse soldaten op terugtocht. Ze raken beiden zwanger, en een van de twee wil het kind, tegen de publieke opinie in, tóch krijgen. Het goede verhaal en de mooie rollen maken de film de moeite waard.

Falco d'oro

1955 | Drama

Italië 1955. Drama van Carlo Ludovico Bragaglia. Met o.a. Anna-Maria Ferrero, Massimo Serato en Nadia Grey.

Een bittere vijandschap verdeelt twee adellijke families. Men besluit het probleem uit de wereld te helpen door de telgen met elkaar te laten trouwen, maar een meisje gooit roet in het eten. Een middelmatige film waarin af en toe knap geacteerd wordt.

Una Parigina a Roma

1954 | Komedie

Duitsland​/​​Italië 1954. Komedie van Erich Kobler. Met o.a. Alberto Sordi, Anna-Maria Ferrero, Barbara Laage, Erwin Strahl en Paul Hoerbiger.

Riccardo (Strahl), een arme Oostenrijkse muziekstudent aan het conservatorium in Rome, verdient wat bij in een nachtclub. Hij wordt verliefd op een rijk en levendig Italiaans meisje, lief en royaal, dat hem voorstelt aan Alberto (Sordi), muziekcriticus en uitgever. Riccardo is een begaafd pianist en tenslotte wordt er een belangrijk concert voor hem georganiseerd. Hoe gaat dat verder - bij zijn onderbuurman, een beeldhouwer, ontmoet hij een Frans model en hij wordt hals-over-kop verliefd. Als de Française zich realiseert dat ze niet de juiste vrouw voor hem is, gaat Riccardo weer terug naar zijn Italiaanse. Eind goed, al goed. Aardige, maar geen wereldschokkende film.

Totò e Carolina

1954 | Romantiek, Drama, Komedie

Italië 1954. Romantiek van Mario Monicelli. Met o.a. Totò en Anna-Maria Ferrero.

In dit werkje is Tot[KA2]o agent Caccavallo (Paardevijg) die verantwoordelijk is voor Caroline en die naar haar geboorteplaats op het land moet terugbegeleiden. De jonge vrouw was per abuis opgepakt door agenten in burger. Eenmaal thuis gekomen blijkt niemand enige interesse voor haar te hebben en besluit Totò haar weer mee terug te nemen op een reis vol onverwachte gebeurtenissen. Een vertederende, hartverwarmende, romantische, sociale komedie.

Giuseppe Verdi

1954 | Muziek, Biografie

Italië 1954. Muziek van Rafaello Matarazzo. Met o.a. Pierre Cressoy, Anna-Maria Ferrero, Gaby André, Irene Genna en Mario del Monaco.

Op zijn sterfbed denkt de componist Verdi terug aan zijn veelbewogen leven, zijn eerste successen met zijn opera's, het verlies van vrouw en kind, zijn latere liefdes en aan zijn patriottistisch verzet tegen de Oostenrijkse overheersing in Italië, dat ook in zijn muzikale oeuvre een weerslag kreeg. Politiek verzet is een nieuw element in de gangbare componistenbiografie die bij de gratie van die historische feiten boven het genre-gemiddelde uitstijgt. Belcanto-liefhebbers kunnen hun hart ophalen aan de zang van beroemde stemmen.

Villa Borghese

1953 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1953. Komedie van Gianni Franciolini. Met o.a. Maurizio Arena, Anna-Maria Ferrero, Eduardo De Filippo, François Périer en Gérard Philipe.

Het Romeinse park van de Villa Borghese is op verschillende uren van de dag ontmoetingsplek voor kinderen, atleten, bejaarden en geliefden. Een geslaagd stramien voor een verhalende film in de traditie van het neo-realisme. Hier echter geen amateurs en onbekende acteurs, maar een sterbezetting. De vluchtigheid maakt sommige ontmoetingen al te oppervlakkig. Een geestige sketch met Presle en Philipe als voormalige geliefden die hun breuk rationeel proberen uit te praten aan de hand van het werk van Freud.

Siamo tutti inquilini

1953 | Drama, Komedie

Italië 1953. Drama van Mario Mattoli. Met o.a. Aldo Fabrizi, Anna-Maria Ferrero, Peppino De Filippo, Maurizio Arena en Enrico Viariso.

Een meisje erft een flat van een vrouw met wie zij ooit gewerkt heeft. Helaas heeft ze geen enkele financiële armslag en ze is nauwelijks in staat het onderhoud te betalen. De eigenaar van het flatgebouw probeert misbruik te maken van haar situatie en de flat in handen te krijgen. Maar de zachtmoedige conciërge van het gebouw komt haar te hulp. Fabrizi is uitstekend als de opgejaagde concierge.

Napoletani a Milano

1953 | Komedie

Italië 1953. Komedie van Eduardo De Filippo. Met o.a. Eduardo De Filippo en Anna-Maria Ferrero.

Een verhaal over een man die naar Milaan gaat met een groep zogenaamde familieleden van slachtoffers van een ingestorte bouwval, om smartegeld te eisen. De bouwonderneming in kwestie gaat akkoord, maar wil alleen uitbetalen in werk, niet in geld. Een middelmatige komedie.

Febbre di vivere

1953 | Drama, Misdaad

Italië 1953. Drama van Claudio Gora. Met o.a. Marina Berti, Massimo Serato, Anna-Maria Ferrero, Marcello Mastroianni en Sandra Milani.

Een jonge nietsnut en kruimelmisdadiger heeft in zijn plaats zijn vriend de gevangenis in laten gaan, die bij zijn vrijlating zí[KA1]jn deel van de poet eist. Hij probeert hem te sussen door hem te koppelen aan zijn ex-verloofde, wordt ondertussen geconfronteerd met de zwangerschap van zijn huidige vriendin en werkt zich, ook door de talrijke vijanden die hij heeft opgelicht, steeds dieper in de nesten. Dit weinig opmerkelijke misdaad-melodrama was niettemin de eerste Italiaanse film die de morele verwording in het kader van de economische welvaartsstijging aan de orde stelde.

Cronache di poveri amanti

1953 | Drama

Italië 1953. Drama van Carlo Lizzani. Met o.a. Anna-Maria Ferrero, Cosetta Greco, Antonella Lualdi, Marcello Mastroianni en Giuliano Montaldo.

Jonge arbeiders in vooroorlogs Florence verzetten zich tegen fascisme en worden gevangen, gemarteld of gedood door geheime politie. Liefdespaar slaagt erin naar Frankrijk te vluchten. Politiek tijdsbeeld in de stijl van neo-realisme is soms al te melodramatisch. Gelegenheid om bekende acteurs aan begin van hun carri[KA2]ere te zien. (Montaldo ging later zelf politieke films regisseren)

L' Infedeli

1952 | Drama

Italië 1952. Drama van Mario Monicelli en Steno. Met o.a. Gina Lollobrigida, May Britt, Anna-Maria Ferrero, Pierre Cressoy en Irene Papas.

Corruptie en overspel binnen de Romeinse bourgeoisie resulteren in chantage en een sfeer van wantrouwen, waar een ten onrechte van diefstal beschuldigd dienstmeisje het slachtoffer van wordt. Ze pleegt zelfmoord. Deze op authentieke feiten gebaseerde episodische milieuschets is een interessante voorloper op LA DOLCE VITA en heeft een merkwaardige rolbezetting (sterren aan het begin van hun carrière, waarin ze sindsdien aanzienlijk beter leerden acteren).

I Vinti

1952 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1952. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Anna-Maria Ferrero, Franco Interlenghi, Eduardo Ciannelli, Etchika Choureau en Jean-Pierre Mocky.

Een drieluik over jeugdcriminaliteit in verschillende landen. Het eerste deel gaat over een Italiaanse jongen uit een rijke familie, die uit verzet tegen zijn komaf moordenaar wordt. In deel twee doden Franse jongelui uit verveling een vriend. Deel drie volgt een Engelsman die koste wat kost beroemd wil worden. De Italiaanse regisseur Michelangelo Antonioni maakte veertien jaar na I Vinti de klassieker Blow Up. Het Engelstalige deel van I Vinti loopt in thematiek alvast vooruit op die film. De overige twee delen van I Vinti werden flink gecensureerd in zowel Italië als Frankrijk. 'Zinloos geweld´ en zinloze censuur zijn van alle tijden en alle landen.

Fanciulle di lusso

1952 | Komedie

Italië 1952. Komedie van Pietro Musetta. Met o.a. Jacques Sernas, Susan Stephen, Anna-Maria Ferrero, Marina Vlady en Rossana Podestà.

Een arme studente komt met een beurs op een luxe Zwitserse kostschool, waar de vriendschap met een rijk meisje haar helpt om door het verwende en vijandige milieu geaccepteerd te worden, hetgeen ook voor beiden tot amoureuze belevenissen leidt. Ten slotte wordt het duidelijk dat het instituut allesbehalve pedagogisch functioneert. De gangbare internaatsintriges wisselen komedie, melodrama en vage pikanterieën nogal willekeurig af, maar het is aardig om pas later bekend geworden actrices aan het begin van hun loopbaan te zien in overigens erg zwart-wit voorgestelde personages.

Le Due verità

1951 | Drama, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1951. Drama van Alberto Leonviola. Met o.a. Michel Auclair, Anna-Maria Ferrero, Michel Simon en Valentine Tessier.

Een jongeman staat terecht voor moord op een meisje dat hij op het slechte pad zou hebben gebracht. Een geschorste advocaat trekt zich zijn zaak aan en toont aan dat het precies andersom was. Goed spel in dit rechtbankdrama dat te geconstrueerd is in een al te diametrale tegenstelling tussen schijn en werkelijkheid en dat aan het eind melodramatisch ontspoort.

Domani è un altro giorno

1951 | Drama

Italië 1951. Drama van Léonide Moguy. Met o.a. Pier Angeli, Aldo Silvani, Laura Gore, Anna-Maria Ferrero en Rossana Podestà.

Een jonge getrouwde vrouw wordt van een zelfmoordpoging weerhouden door een arts die haar met een aantal suïcide-gevallen uit zijn praktijk confronteert: een prostituée, een eenzame oude vrouw en een ongehuwde moeder. Ze ziet daarna van haar voornemen af en keert terug naar haar echtgenoot. Dit episodisch opgebouwd pleidooi voor levensmoed is nogal naïef optimistisch, maar het geeft onbedoeld wel een weinig rooskleurig beeld van de positie van de Italiaanse vrouw rond 1950.

Il conte di Sant'Elmo

1950 | Drama

Italië 1950. Drama van Guido Brignone. Met o.a. Massimo Serato en Anna-Maria Ferrero.

Napels tijdens de regering van de Franse Bourbons. Een interessante, goed gespeelde maar niet onberispelijke film die met zijn sterke thema - de sociale situatie en het leven en werken van een groep mijnwerkers in de steenkolenmijnen - de aandacht vasthoudt van het begin tot het eind.

Il Cristo proibito

1950 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1950. Drama van Curzio Malaparte. Met o.a. Raf Vallone, Elena Varzi, Gino Cervi, Alain Cuny en Anna-Maria Ferrero.

Krijgsgevangene komt na de oorlog terug in geboortedorp om zijn aan de Duitsers verraden broer te wreken. Mysticus met crimineel verleden noemt zich schuldig en laat zich doden. Als held daarna identiteit van de ware dader ontdekt, kan hij hem vergeven. Enige en curieuze film van schrijver Malaparte heeft opmerkelijke fotografie, sterke spelprestaties en bijna dichterlijke spankracht, maar bevlogen en literaire dialogen zijn onnodig pretentieus en bovendien weinig waarschijnlijk uit mond van deze personages.