Henri Vilbert

Acteur

Henri Vilbert is acteur.
Er zijn 31 films gevonden.

Attention, les enfants regardent

1979 | Thriller

Frankrijk 1979. Thriller van Serge Leroy. Met o.a. Alain Delon, Richard Constantini, Sophie Renoir, Thierry Turchet en Tiphaine Leroux.

Vier kinderen uit een rijke familie worden toevertrouwd aan de zorg van een dienstbode die zij - per ongeluk of uit wraak - verdrinken in de Middellandse Zee. Een toevallige getuige dringt hun villa binnen en denkt door intimidatie een grote roof te kunnen plegen. De kinderen zijn hem echter te slim af. Raffinement en ondoordachte wreedheid achter de onschuldige kindergezichten leveren boeiende filmstof op, al zijn OUR MOTHER'S HOUSE en THE LITTLE GIRL WHO LIVES DOWN THE LANE suggestiever. Delon - die de film produceerde - dacht zichzelf een ondergeschikte rol toe als de indringer en maakte daar een ironische parodie op zichzelf van. Christopher Frank en Serge Leroy bewerkten een roman van Laird Koenig en Peter Dixon tot scenario. Camerawerk van Claude Renoir.

Le Sauveur

1971 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1971. Drama van Michel Mardore. Met o.a. Horst Buchholz, Muriel Catala, Hélène Vallier, Roger Lumont en Henri Vilbert.

Een vrouw herinnert zich hoe ze als meisje in een gezin van collaboranten tijdens de oorlog een gewonde parachutist stiekem heeft verzorgd, verliefd op hem is geworden en hem heeft verraden toen hij zich - weer hersteld - bij het verzet wilde voegen. Dit debuut van een schrijver-filmcriticus kreeg een nogal dorre vormgeving, waarbij de oorlog niet meer is dan decor voor liefdesspelletjes. Goed spel van de jeugdige Catala.

La cuisine au beurre

1963 | Komedie

Frankrijk/Italië 1963. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Fernandel, Bourvil, Claire Maurier, Mag-Avril en Andrex.

Een Franse krijgsgevangene wordt na de bevrijding doodgewaand, maar is in werkelijkheid een nieuw leven begonnen met een gemoedelijke Oostenrijkse. Als na tien jaar haar man uit Rusland terugkomt, keert de Fransman terug naar zijn eerste vrouw. Die is ondertussen ook hertrouwd, met een man uit Normandië die van een Provençaals restaurant een Normandische herberg heeft gemaakt. De enige film met grote komieken Fernandel en Bourvil samen is toch een teleurstelling, door de matte regie en het scenario dat uitsluitend steunt op de vete tussen de Provence en Normandië, die voor Frankrijk afgezaagd is en daarbuiten nietszeggend.

D'où viens-tu Johnny?

1963 | Drama

Frankrijk 1963. Drama van Noël Howard. Met o.a. Johnny Hallyday, Evelyne Dandry, Sylvie Vartan, Pierre Barouh en Daniel Cauchy.

Van dit dramatische, vijfstuiverroman-achtige niemendalletje is zonder scenario en acteursbegeleiding weinig terechtgekomen. Daar de regie eveneens niets voorstelt, blijven alleen de twee idolen van toen nog over. In de tijd dat deze film uitkwam, was zo'n strenge beoordeling minder op zijn plaats, want er werd veel meer gewerkt met vrienden onder elkaar. Vandaag de dag is het niet meer om aan te zien.

Dossier 1413

1961 | Mysterie

Frankrijk 1961. Mysterie van Alfred Rode. Met o.a. Claudine Dupuis, Jean Danet, Dora Doll, Henri Vilbert en Jaques Dumesnil.

De moord op een jonge vrouw brengt een detective op het spoor van een chantagecomplot vanuit een privé-kliniek, met vertakkingen in het Parijse nachtclub-circuit. B-film met een verwarrend scenario dat door loze pretenties van de vormgeving er niet beter op wordt.

Un Panier à crâbes

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Joseph Lisbona. Met o.a. Pierre Michael, Anne Doat, Anne Tonietti, Michel Barbey en Michel Etcheverry.

Liefdesverdriet inspireert een student tot het schrijven van een autobiografisch scenario. Ondanks het onbegrip en de tegenwerking van de filmbusiness, weet hij het te realiseren. De film levert hem een bekroning in Cannes op, maar zijn walging van het milieu verdwijnt daardoor niet. Deze zogenaamde sleutelfilm over corruptie en commercieel gesjoemel mist iedere overtuigingskracht, omdat Lisbona noch het talent van zijn held, noch zijn eigen talent aannemelijk maakt. Hierdoor lijkt de amateuristische film een produkt van rancune.

Le Pain des Jules

1960 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1960. Komedie van Jacques Séverac. Met o.a. Christian Mery, Bella Darvi, Yves Massard, Henri Vilbert en Anne-Marie Coffinet.

De vendetta tussen een aantal Corsicaanse gangsters wordt met komische gevolgen uitgevochten in Parijs, waar het traditionele eergevoel op verbaasd onbegrip stuit. De zonder kraak of smaak verfilmde toneelkomedie krijgt van de acteurs ook weinig mee, terwijl de toespelingen en dialectgrappen voor een niet-Frans publiek onbegrijpelijk zijn.

Guinguette

1959 | Komedie, Misdaad

Italië/Frankrijk 1959. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Zizi Jeanmaire, Jean-Claude Pascal, Paul Meurisse, Christina Gajoni en Raymond Bussières.

Een prostituée besluit een wat eerzamer bestaan op te bouwen en gaat samenwonen. Haar minnaar is echter een autodief, die in het bezit komt van een wagen van een vermoorde industrieel. De dochter van een van haar ex-collega's ontvreemdt vervolgens de autopapieren, waarmee ze de geliefden gaat chanteren. De spitsvondige dialogen van Henri Jeanson en het temperament van Zizi Jeanmaire maken veel goed in deze statig geregisseerde komische thriller.

Tabarin

1958 | Musical

Italië/Frankrijk 1958. Musical van Richard Pottier. Met o.a. Sonja Ziemann, Michel Piccoli, Sylvia Lopez, Annie Cordy en Jean-Pierre Kérien.

De directeur van een music-hall wil zijn ex-geliefde als ster-attractie engageren en brengt daarmee zijn huwelijksgeluk in gevaar. Een toegewijde secretaresse brengt orde op zaken en wordt ondertussen zelf ontdekt als zangeres. Deze poging tot een musical heeft een uitermate flauw verhaaltje, dat eveneens weinig opmerkelijke zang- en dans-nummers aan elkaar moet rijgen. Cordy zet haar overbekende typetje neer, de aanwezigheid van de andere acteurs in een dergelijke film wekt voornamelijk verbazing.

Monsieur Coccinelle

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van Bertrand Deschamps. Met o.a. Pierre Larquey, Jane Lory, Jeanne Provost, René Bergeron en Marcel Perès.

Een naïeve burgerman heeft een inwonende excentrieke tante, wier leven wordt beheerst door herinneringen aan een ongelukkige jeugdliefde. Na een ziekteaanval wordt de oude dame ten onrechte dood gewaand, wat voor reeksen misverstanden zorgt, tot de vroegere vlam opduikt om voor een vertraagd happy end te zorgen. Deze vergeten B-film van een onbekende regisseur met niet-steracteurs blijkt een verfrissende charme en poëzie te hebben behouden, waarvan de milde satire doet denken aan de Tsjechische films uit de jaren zestig. De acteurs maken van de personages geen karikaturen en de tante van Provost is onvergetelijk.

Si le roi savait ça

1957 | Avonturenfilm, Komedie, Historische film

Frankrijk/Italië 1957. Avonturenfilm van Caro Canaille. Met o.a. Jean Danet, Magali Noël, Roberto Risso, Mireille Granelli en Henri Vilbert.

Een luitenant in Napoleons leger rekent op de onweerstaanbaarheid van zijn uniform, maar legt het in de hofmakerij af tegen een ander die hij uit wraak als soldaat laat recruteren. Als deze zich dan ook nog als held ontpopt, probeert de rivaal hem landverraad in de schoenen te schuiven. Deze eenmalige regiepoging van een journaliste mist de dynamiek voor onderhoudend avontuur en verwart snaakse humor met platvloersheden. De in theorie sterke rolbezetting probeert er nog wat van te maken - tegen beter weten in.

Pot-bouille

1957 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1957. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Gérard Philipe, Danielle Darrieux, Dany Carrel, Anouk Aimée en Jacques Duby.

Een jonge provinciaal vindt werk in een Parijse winkel en heeft veel succes bij de vrouwen, onder wie zijn werkgeefster. Het op hem verliefde meisje wordt door haar moeder uitgehuwelijkt aan een concurrerende winkelier, maar blijft zijn maîtresse. Cynische rollen gaan Philipe beter af dan idealistische en zijn spel houdt de Zola-verfilming boeiend ondanks de vrijheden die geen verbeteringen zijn in de scenariobewerking van Duvivier, Henri Jeanson en Leo Joannon. De dialogen werden ook door voornoemd trio geschreven. Darrieux blinkt uit als winkelierster. Camerawerk van Michel Kelber.

Le Chômeur de Clochemerle

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Fernandel, Maria Mauban, Ginette Leclerc, Rellys en Henri Vilbert.

Een werkloze staat zijn mededorpelingen bij als onbetaald klusjesman, maar wordt door anderen als een luie nietsnut beschouwd en met de nek aangekeken. Als hij een diefstal uit het kerkofferblok oplost, wordt hij de held van het dorp. Deze voorspelbare komedie met Fernandel op herhalingsoefening ontleent de plaatsnaam in de titel aan een eerdere succesroman en -film, maar bevat de satirische elementen daarvan niet. De film kent wel enkele aardige scènes.

La Bonne tisane

1957 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1957. Misdaad van Hervé Bromberger. Met o.a. Raymond Pellegrin, Madeleine Robinson, Bernard Blier, Estella Blain en Roland Lesaffre.

Een stel pas gediplomeerde verpleegsters heeft hun eerste nachtdienst in een ziekenhuis waar een gangster wordt opgenomen, die tijdens een treffen met rivalen gewond is geraakt. Ondertussen bereidt diens maîtresse met enkele oude handlangers zijn ontsnapping uit Frankrijk voor. Curieuze combinatie van gangsterfilm met verpleegstersromantiek houdt zich aan alle clichés van beide genres, maar de afwisseling daarvan is redelijk onderhoudend.

Probite

1955 | Drama

Italië/Frankrijk 1955. Drama van Mario Monicelli. Met o.a. Mel Ferrer, Amedeo Nazzari, Lea Massari, Henri Vilbert en Eduardo Ciannelli.

Een jonge geestelijke keert na zijn opleiding als pastoor terug in zijn geboortedorp waar hij zijn invloed doet gelden om een jarenlange vete tussen twee families te beëindigen. De verliefdheid van één van de dochters op hem doet hem partijdig lijken, maar uiteindelijk weet hij een verzoening tot stand te brengen. De sobere aanpak van hoog oplopende emoties redt de film van drakerigheid, al komt acteur Ferrer dicht in de buurt van een houten Klaas. Temperamentvol debuut van Massari als het verliefde meisje.

La Ladra

1955 | Misdaad, Drama

Italië/Frankrijk 1955. Misdaad van Mario Bonnard. Met o.a. Lise Bourdin, Fausto Tozzi, Henri Vilbert, Piero Ciagnini en Carlo d' Angelo.

Een straatschoffie wordt ingeschakeld bij een misdadigersbende, waarvan een lichte vrouw deel uitmaakt die door hem aan haar gestorven kind wordt herinnerd. Zij trekt zich zijn lot aan. Hij wordt op het rechte pad gezet en de vrouw gaat zelf in het klooster. Deze reeks van te zeer beproefde smartlap-elementen heeft zo nu en dan enkele authentieke scènes die echt aandoenlijk zijn, maar deze bieden onvoldoende tegenwicht voor de onwaarschijnlijkheid in actie en zielsconflict.

Lettres de mon moulin

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Roger Crouzet, Pierrette Bruno, Serge Davin, Michel Galabru en Arius.

Schrijver Alphonse Daudet koopt een molen in de Provence en observeert de belevenissen van dorpsbewoners. LES TROIS MESSES BASSES: een priester raffelt in de kerstnacht de missen af zodat hij snel aan het kerstdiner kan beginnen, maar sterft aan indigestie. L'ÉLIXER DE PÈRE GAUCHER: in een abdij waar de monniken nauwelijks te eten hebben, brouwt een pater een drankje waarvan overmatig gebruik gevolgen heeft. LE SECRET DE MAÎTRE CORNILLE: de meeltransporten van een arme molenaar geven het dorp gespreksstof. LE CURÉ DE CUCUGNAN: een priester vertelt hoe hij in een droom opzoek ging naar zijn schaapjes; eerst in de hemel en toen in de hel. Veel ironie en warmte in de onderhoudende milieuschetsen van de aan regisseur Pagnol verwante auteur Daudet, maar het geheel is wat aan de lange kant. De film had destijds een exportversie zonder raamvertelling, die 30m korter was.

Ali-Baba et les quarante voleurs

1954 | Familiefilm, Fantasy, Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1954. Familiefilm van Jacques Becker. Met o.a. Fernandel, Samia Gamal, Dieter Borsche, Henri Vilbert en Edmond Ardisson.

Ali Baba moet van zijn wrede meester een slavin kopen op wie hij zelf verliefd wordt. Hij vindt de schat van een roversbende waarmee hij zijn aanbedene kan terugkopen en weet zowel zijn meester als de rovers te slim af te zijn, waardoor de schat ten goede komt aan de bevolking. Gering commercieel succes van persoonlijke films noodzaakte Becker tot een film om den brode. Parodistisch sprookje met een socialistische ondertoon kreeg meer animo dan verwacht mocht worden, maar is niettemin een teleurstelling. De grap om alle Arabieren door Provençaalse dialect-komieken te laten spelen werkt niet buiten Frankrijk. Scenario van Cesare Zavattini, Jean Manse en Marc Maurette.

Sang et lumière

1953 | Drama

Spanje/Frankrijk/Italië 1953. Drama van Georges Rouquier. Met o.a. Daniel Gélin, Zsa Zsa Gabor, Henri Vilbert, Arnoldo Foà en Christine Carère.

Na een slecht seizoen wil een stierenvechter zich uit de arena terug trekken, maar zijn manager en zijn op luxe gestelde maîtresse intrigeren zo dat hij nog een seizoen moet doorgaan dat hem na aanvankelijk succes fataal zal worden. Eigenlijk een combinatie van, ook wat kwaliteit betreft, zeer verschillende films, een indringende en boeiend in elkaar gezette documentaire en een clichématig en slecht gespeeld drama, waartoe de regisseur qua produktie verplicht werd. Gabor maakt elke opname waarin ze voorkomt, belachelijk.

La Route Napoléon

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Pierre Fresnay, Claude Laydu, Mireille Ozy, Henri Vilbert en René Génin.

Een publiciteitsman wil een vakantiereis organiseren volgens de route die Napoleon volgde na zijn vlucht van Elba. Omdat hem onderweg de toegang geweigerd wordt, pleegt hij geschiedvervalsing door de bevolking van een dorpje wat verderop in de waan te brengen dat Napoleon ooit in hun midden heeft verbleven. Deze op zich aardige en oorspronkelijke satire schiet zijn doel voorbij, omdat zowel de regisseur als de hoofdrollen de vereiste lichte aanpak missen.

Manon des sources

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Jacqueline Pagnol, Raymond Pellegrin, Rellys, Robert Vattier en Christian Lude.

Na de dood van een Provençaalse boer heeft de concurrent een waterbron omgeleid zodat hij de boerderij met dorre akkers voor een zacht prijsje kon kopen. De dochter woont sindsdien in een berggrot en neemt wraak door de bron te stelpen die voor de watertoevoer in het hele dorp zorgt. Dit simpele verhaal wordt verteld in een film van uitzonderlijke lengte die met zóveel tragi-komische observaties en kleurrijke personages is volgestopt dat de aandacht geen moment verslapt.

Le boulanger de Valorgue

1952 | Komedie, Drama

Italië/Frankrijk 1952. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Pierrette Bruno, François Linel, Leda Gloria en Madeleine Sylvain.

De dochter (Bruno) van een Italiaanse kruidenierster zegt dat haar baby van de bakkerszoon is. Bakker Fernandel weigert de bezoedeling van zijn zoon die in militaire dienst is, te geloven en levert geen brood meer aan iedereen in het dorp die op hand van kruidenierster Gloria is. Deze provençaalse platte- landskomedie geeft Fernandel alle kansen, terwijl de schildering volgens het scenario van Yves Favier en Pierre Lozach van het dorpsleven en de landschapsfotografie van cameraman Charles Suin de charme van de film verhogen.

Le Dernier des Robin des Bois

1952 | Familiefilm, Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1952. Familiefilm van André Berthomieu. Met o.a. Roger Nigolas, Nicole Maurey, Lucien Nat, Henri Vilbert en Charles Bouillaud.

De leider van een kindervakantiekamp speelt voor de lol voor Robin Hood; zijn rol wordt realiteit als hij een aantrekkelijke jongedame aan de macht van het hoofd van een smokkelbende weet te onttrekken, met behulp van de kinderen. Deze niet al te verrassende avonturenfilm is nu vooral geschikt als vermaak voor de jeugd, hoewel die tegenwoordig ook méér dynamiek is gewend.

Le Bon Dieu sans confession

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Danielle Darrieux, Yvan Desny, Henri Vilbert, Claude Laydu en Grégoire Aslain.

De nabestaanden van een overleden zakenman herinneren zich in de lijkstoet de dode en hun relatie tot hem, waardoor uit tegenstrijdige en incomplete beelden een volledig portret van zijn leven ontstaat. Een boeiend en zonder al te moralistische conclusies geschetst beeld van een bourgeois-milieu steunt op sterke spelprestaties, waar de regie zelf weinig aan toevoegt. Naar de roman M. Dupont est mort van Paul Vialar.

Le Garçon sauvage

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Madeleine Robinson, Frank Villard, Pierre-Michel Beck, Henri Vilbert en René Génin.

Een prostitu[KA1]ee die haar zoon bij een pleeggezin op het platteland heeft ondergebracht neemt hem weer bij zich terug. De jongen merkt dan pas wat voor leven ze leidt en ook dat ze daarin voor hem weinig ruimte heeft. Hij staat haar souteneur vergeefs naar het leven en monstert aan op een schip. Als de pooier door een rivaal wordt gedood, blijft de moeder eenzaam achter. Het goede spel van Robinson, de scherpe dialoog (van Henri Jeanson) en de ditmaal positief werkende, emotieloze regie van Delannoy geven dit drama een authenticiteit boven het gemiddelde.

La Table aux crevés

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Maria Mauban, Andrex, Henri Vilbert en Eduard Delmont.

Een man wiens vrouw zelfmoord heeft gepleegd, troost zich snel met een meisje uit een ander dorp. De schoonfamilie praat de broer van het meisje aan dat zijn toekomstige zwager hem wegens smokkel aan de politie heeft verraden, zodat hij zich in hun plaats zal wreken. Verneuil wisselt in zijn eerste film - naar een platte-landsroman van Marcel Aymé - voortdurend van toon, tussen macabere klucht, melodrama en actiefilm. Het scenario is van Verneuil en André Tabet. Het camerawerk is van André Germain.

Le rosier de Madame Husson

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Bourvil, Jacqueline Pagnol, Pauline Carton, Mireille Perrey en Germaine Dermoz.

De voorzitster van een Normandisch patronaatscomité wil het voorbeeldigste meisje van het dorp een prijs geven. Bij gebrek aan voldoende deugdzame kandidates besluit zij dan maar een jongeman te onderscheiden en kiest de brave 'dorpsidioot'. De jongen wordt overmoedig door zoveel eer en van zijn braafheid blijft al spoedig weinig over. De verfilming van dit verhaal van De Maupassant behoorde tot de eerste vooroorlogse successen van Bernard-Deschamps. Ondanks het scenario van Pagnol en de hoofdrol van Bourvil blijft deze versie daarbij achter; de eigentijdse situering is gedateerder dan het origineel. De fotografie is van Charles Suin.

L' Insaisissable Frédéric

1946 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1946. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Denise Grey, Jeanne Fusier-Gir, Annette Poivre en Paul Meurisse.

Een bewerking van de roman van Solange Delmont, die destijds niet-bloedige detectives afleverde. Keurig vermaak zonder pretenties waarin alles goed afloopt. Goed acteerwerk, en Carlo Rin heeft meegewerkt aan het scenario.

Adieu les beaux jours

1933 | Avonturenfilm, Drama

Duitsland/Frankrijk 1933. Avonturenfilm van André Beucler. Met o.a. Brigitte Helm, Jean Gabin, Thomy Bourdelle, Julien Carette en Henri Bosc.

Een naar Spanje gevluchte juwelendievegge wordt verliefd op een ingenieur. Ze wil haar leven beteren, maar wordt door onhandigheid van medeplichtigen toch gearresteerd. Dit vehikel voor Brigitte Helm als elegante avonturierster - in de Duitse versie DIE SCHÖNEN TAGEN VON ARANJUEZ met Wolfgang Liebeneiner en Gustaf Gründgens onder regie van Johannes Meyer - werd drie jaar later mét happy end opnieuw gefilmd als DESIRE, met Dietrich. Gabin is kleurloos in een kleurloze minnaarsrol.

Topaze

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Louis Gasnier. Met o.a. Louis Jouvet, Marcel Vallée, Simone Héliard, Pierre Larquey en Edwige Feuillère.

Het laatste grote succes van de regisseur Gasnier (1882-1963) wiens carri[KA2]ere zich voornamelijk in de Verenigde Staten voltrok. De eerste verfilming van het stuk van Marcel Pagnol. (Tweede versie in 1936 en, derde versie, de meest bekende met Fernandel in 1950). Zijn vriend Léopold Marchand heeft het scenario en de dialogen geschreven. Verfilmd theater, maar met een uitzonderlijke rolverdeling.

Coeurs joyeux

1931 | Komedie, Muziek

Duitsland/Frankrijk 1931. Komedie van Max de Caucorbeil. Met o.a. Josseline Gaël, Jean Gabin, Gabriel Gabrio, Lucien Callamand en Paul Amiot.

Een bioscoop-operateur die verloofd is met de zuster van een juwelendief, komt zelf onder verdenking te staan. Na zijn onschuld te hebben bewezen, wordt hij eigenaar van de bioscoop. Deze zwakke operette-komedie (naar een scenario van Hermann Kosterlitz en Henry Koster) heeft als voornaamste kwaliteit de fotografie van Eugen Schufftan. Het is de Franstalige versie van Hanns Schwarz` ZIGEUNER DER NACHT (met Jenny Jugo, Jan Kiepura en Theo Lingen).

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Henri Vilbert op televisie komt.

Reageer