Giselle Pascal: cast.
Er zijn 24 films gevonden.

Juillet en Septembre

1988 | Familiefilm, Film noir

Frankrijk 1988. Familiefilm van Sébastien Japrisot. Met o.a. Laetitia Gabrielli, Daniel Desmars, Anne Parillaud, Eric Damain en Giselle Pascal.

Japrisot, romanschrijver maar vooral een succesvol scenario- en dialoogschrijver heeft van alles en nog wat gedaan op het terrein van de thriller. Twaalf jaar na LES MAL-PARTIS heeft hij nu weer eens zo'n film gemaakt. Een warrige en gecompliceerde geschiedenis langs twee lijnen die op kunstmatige wijze samenkomen in Cap-des-Pins in de gedaante van een jonge vrouw die op zoek is naar haar identiteit en een kermiskoopman, psychopaat en moordenaar, die de aanblik van het geluk van anderen niet kan verdragen. Waarom een zo gemaakt, onnatuurlijk en pijnlijk figuur opgevoerd in deze geschiedenis, terwijl de film zo goed begon? Het loopt natuurlijk slecht af maar de geloofwaardigheid van de personages is halverwege verloren gegaan. Jammer.

La femme publique

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Andrzej Zulawski. Met o.a. Alain Maline, Yannic Gilbert, Francis Huster, Valérie Kaprisky en Lambert Wilson.

Een duivels drama à la Dostojevsky en niet zonder reden, want de film wordt gemaakt binnen de film LES POSSÉDÉS. De hoofdpersonen zijn halfslachtig van aard, zijn psychisch ziek, gekweld en verscheuren elkaar. Een wereld die bijzonder veel lijkt op die van Ingmar Bergman. Het zou niet mogelijk zijn een juiste samenvatting van de film te geven zonder er tegelijk afbreuk aan te doen. De hoofdpersonen richten zich uiteindelijk tot het publiek en bewijzen zodoende dat het een verward en verwarrend spel van droom en werkelijkheid is. Zulawski is heer en meester over een eigenaardige, krampachtige en expressionistische wereld, die tegelijkertijd schoonheid uitstraalt.

En haut des marches

1983 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1983. Drama van Paul Vecchiali. Met o.a. Danielle Darrieux, Hélène Surgère, Françoise Lebrun, Nicholas Silberg en Giselle Pascal.

Een vrouw wier echtgenoot als Pétain-sympathisant na WOII is gedood, keert na jaren terug in Toulon om zich te wreken op degenen die haar destijds uit haar huis verdreven, maar confrontaties met haar zuster en nicht doen haar aan zichzelf twijfelen. De dwarse en marginale regisseur - een levenslange fan van Darrieux - geeft zijn idool de rol van zijn eigen moeder en wordt daarvoor beloond met opmerkelijk spel. De episodische opbouw van losse ontmoetingen en gesprekken geeft ook aan het spel van de andere actrices meer dramatiek dan de tekst aandraagt en het fantasierijke muzikaal intermezzo door Darrieux past wel in het eerbetoon, maar is inhoudelijk misplaatst. Het politiek revisionisme is in deze film interessant en discutabel.

Un Caso di coscienza

1969 | Komedie

Italië 1969. Komedie van Giovanni Grimaldi. Met o.a. Lando Buzzanca, Antonella Lualdi, Raymond Pellegrin, Giselle Pascal en Françoise Prévost.

Een brief aan een liefdesproblemenrubriek in een damesblad, waarin een Siciliaanse anoniem haar overspel opbiecht, komt per ongeluk in de handen van een advocaat die daarmee, uit leedvermaak, wantrouwen gaat zaaien in zijn kring van notabelen. Uit de resulterende beroering komen zóveel geheimen boven dat na de uiteindelijke ontdekking van de identiteit van de schrijfster niemand nog schande durft te roepen. De film vervangt de scherpe maatschappij-satire uit de roman van de Sicilië- specialist Leonarde Sciascia door pikante komedie-effecten, maar blijft ook door de sterke rolbezetting amusant en onderhoudend.

La Promesse

1968 | Komedie

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1968. Komedie van Paul Feyder en Robert Freeman. Met o.a. Jacqueline Bisset, Giselle Pascal, Pierre Zimmer, Jean-François Maurin en Marc Porel.

Een in zichzelf gekeerde wees groeit op bij oom en tante. Wanneer een jonge Engelse komt logeren stelt oom haar als een dochter van een krijgsmakker voor maar in werkelijkheid is zij zijn minnares. Evenals andere mannen in de omgeving voelt de jongen zich tot haar aangetrokken en denkt door taalverwarring dat ze hem mee naar Engeland wil nemen. De poging tot poëtische sfeer blijft niet meer dan dat, maar in de Fransgesproken versie is kleine Maurin - één uit een groot gezin van acterende kinderen, de oudste is Patrick Dewaere - overtuigend en ècht ontroerend.

Le masque de fer

1962 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1962. Avonturenfilm van Henri Decoin. Met o.a. Jean Marais, Sylva Koscina, Jean-François Poron, Enrico Maria Salerno en Giselle Pascal.

Musketier Charles d'Artagnan moet de Man in het IJzeren Masker, alias de tweelingbroer van Louis XIV, naar Parijs loodsen. De staatsgevangene blijkt echter ontsnapt en een complot om de koning te onttronen in volle gang. Werk aan de maillotwinkel voor de met charme en kwinkslagen gewapende Marais, die zich met een vette knipoog door het jongensboek duelleert. Het scenario is een potpourri van succesnummers en Decoin was wel eens geïnspireerder, maar vooral dankzij Marais is dit passabel cape-en-degenvermaak uit de gloriedagen van de buurtbioscoop. Sfeerrijke zwart-witfotografie van Pierre Petit.

Si Paris nous était conté

1955 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1955. Historische film van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Françoise Arnoul, Danielle Darrieux, Sophie Desmarets en Robert Lamoureux.

Op verzoek van een groep jongeren vertelt Guitry anekdotes uit de geschiedenis van Parijs, met het accent op meer pikante of ironische gebeurtenissen, zonder enige bekommernis om de chronologische volgorde. Deze oppervlakkige, maar luxueus aangeklede episodenfilm geeft vooral gelegenheid om enige tientallen groten uit de Franse film- en theaterwereld te zien. Sprongen in de tijd zijn verrassender dan wat er verteld wordt.

Mademoiselle de Paris

1955 | Drama, Komedie

Frankrijk 1955. Drama van Walter Kapps. Met o.a. Giselle Pascal, Jean-Pierre Aumont, Bacques Francois, Jean Marchat en Nadine Basile.

Een meisje dat verliefd is op een in financiële moeilijkheden verkerende couturier, probeert haar ongehuwd zwanger zusje op te vangen en trouwt toch met haar baas die ondertussen opnieuw is begonnen. Een simpel en oppervlakkig verhaaltje dat er in de uitwerking ook niet boeiender op is geworden.

La Madone des sleepings

1955 | Thriller

Frankrijk 1955. Thriller van Henri Diamant-Berger. Met o.a. Giselle Pascal, Erich von Stroheim, Jean Gaven en Philippe Mareuil.

Op het terrein van een aantrekkelijke grootgrondbezitster is uranium gevonden. Er duiken geheimzinnige personages op die afwisselend belagers en redders in de nood blijken te zijn. Een van hen ontpopt zich als een geheim agent die alles tot klaarheid brengt. De lamlendige regie maakt de, misplaatst gemoderniseerde, spionageroman van Maurice Dekobra nauwelijks te volgen en bovendien langdradig. Er valt enig genoegen te beleven aan de laatste rol van Stroheim.

Marchandes d'illusions

1954 | Drama

Frankrijk 1954. Drama van Raoul André. Met o.a. Nicole Courcel, Raymond Pellégrin, Giselle Pascal, Philippe Lemaire en Louise Carletti.

Parijse prostituées hebben twee jongemannen ontmoet die niets van hun beroep weten, tot een moordzaak dat bekend maakt. De zorg van een lekezuster van de reclassering brengt voor een van beiden een verzoening met haar vriend tot stand en weet de ander tot een nieuw leven te brengen. De fletse relatie van het traktaat-achtig drama steunt op een overdadige en nietszeggende dialoog en geeft geen van de personages enige authenticiteit.

Le Feu dans la peau

1954 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1954. Drama van Marcel Blistène. Met o.a. Giselle Pascal, Raymond Pellégrin, Philippe Lemaire, Nadine Basille en Suzy Prim.

De weduwe van een alcoholistische boer weerstaat de avances van haar zwager en vertrekt met een vriend van haar man die echter gearresteerd wordt. Noodgedwongen keert ze terug naar de boerderij, waar de zwager en zijn geliefde haar zo terroriseren dat ze zelfmoord pleegt. Sfeervol canerawerk in een broeierig melodrama, dat in de overdaad van ellende nergens aannemelijk wordt en tegen het einde nogal ontspoort.

Si Versailles m'était conté

1953 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1953. Historische film van Sacha Guitry. Met o.a. Michel Auclair, Jean-Pierre Aumont, Jean-Louis Barrault, Bourvil en Gino Cervi.

De geschiedenis van het paleis van Versailles, verteld van de bouw onder Lodewijk XIII tot en met 1919 als het in de feestroes na WO-I een toeristenattractie is geworden. Dit luxueus opgezet fresco haalt zoveel anekdotes uit het leven van diverse vorsten overhoop dat in de vluchtigheid de ironie van Guitry's eerdere, verwante films grotendeels verloren gaat en alleen een fraai aangeklede presentatie van bijna alle Franse acteurs en actrices overblijft.

Horizons sans fin

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Giselle Pascal, Jean Chevrier, René Blanchard, Pierre Trabaud en Paul Frankeur.

Een verkoopster wil pilote worden en slaagt er met hulp van een testpiloot in om haar brevet te halen. Ze breekt een aantal lange-afstandsrecords alvorens te verongelukken. Dit boeiend portret van doorzettingsvermogen maakt de film zeer vroegtijdig tot een feministisch pamflet, maar omdat de cockpit weinig bewegingsruimte laat valt het resultaat nogal statisch uit.

La femme nue

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van André Berthomieu. Met o.a. Giselle Pascal, Michèle Philippe, Paulette Dubost, Germaine Charley en Yves Vincent.

Verfilming van het stijve en ouderwetse drama van Henri Bataille. Met het verstrijken der jaren is dit verhaal 'waarin men zich uit smart van het leven berooft' onbedoeld grappig geworden.

Mademoiselle s'amuse

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Giselle Pascal, Jeanne Fusier-Gir, Janette Batti, Catherine Gay en Germaine Reuver.

Vertelling over het buitensporige gedrag van een stinkend rijk jong ding, dat zich zelfs door een heel orkest laat volgen. Het lijkt allemaal uit de hand te lopen maar uiteindelijk kalmeert de onverstoorbaarheid van haar verloofde Mademoiselle. Een onschuldige komedie die slechts de bedoeling heeft afleiding te bieden en daarin was geslaagd, als niet een mislukkeling de film in elkaar had geflanst.

Après l'Amour

1948 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1948. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Simone Renant, Giselle Pascal, Claire Gérard, Gabrielle Fontan en Germaine Ledoyen.

Bewerking van een stuk van Henri Duvernois die, vandaag de dag vergeten, een succesvol schrijver van boulevardtoneel was. Hoewel dit huilerige melodrama, over een in het kraambed gestorven studente en het uit wraak verwisselen van baby's, nauwelijks geloofwaardig aandoet, moet worden erkend dat een opmerkelijke acteursregie dat compenseert. Zeker geen hoogtepunt in de immense carrière van Tourneur, maar wel vakwerk.

Dernier refuge

1947 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1947. Misdaad van Marc Maurette. Met o.a. Giselle Pascal, Mila Par ély, Raymond Rouleau, Félicien Tramel en Noël Roquevert.

Een nogal onbeduidende verfilming van Le Locataire van Georges Simenon. Deze auteur heeft nooit veel geluk gehad met verfilmingen en deze rolprent is geen uitzondering, daar een persoonlijke stijl geheel en al ontbreekt. Toch is de film het bekijken waard en dat dan dankzij het goede acteren, het goede scenario, het goede camerawerk van Léonce-Henry Burel en niet in de laatste plaats de mooie decors van Jacques Colombier. Debuut van De Funès.

Tombé du ciel

1946 | Komedie, Musical

Frankrijk 1946. Komedie van Emile E. Reinert. Met o.a. Claude Dauphin, Jacqueline Gauthier, Giselle Pascal, Félix Oudart en Renaud Mary.

Een vage komedie met liedjes rond een sjofel provincie- orkest. Een al even sjofele film met een dosis sentiment, zoetsappig genoeg om het toenmalige publiek aan te spreken.

Les J 3

1946 | Familiefilm, Avonturenfilm

Frankrijk 1946. Familiefilm van Roger Richebé. Met o.a. Giselle Pascal, Marguerite Deval, Danièle Delorme, Gérard Néry en Sturnin Fabre.

Alvorens de jongeren van na de oorlog te vormen, ontwierpen de leerlingen van klas J 3 doodeenvoudig de voedselbonnen die tijdens en vlak na de oorlog uitgedeeld werden. In feite zouden deze jongeren nog geen vlieg kwaad doen. Deze film schetst het middelbare schoolmilieu in die tijd. Centraal staat een leuke leraar die zijn leerlingen in het eindexamenjaar in alle eer en deugd stimuleert. Komt in alle opzichten sterk gedateerd over, maar men signaleert er Danièle Delorme in haar begintijd in.

Amours, délices et orgues

1946 | Familiefilm, Muziek

Frankrijk 1946. Familiefilm van André Berthomieu. Met o.a. Giselle Pascal, Catherine Erard, Alice Tissot, Janine Mareil en Jean Desailly.

De `serieuze` kritiek heeft Andr[KA1]e Berthomieu - meestal terecht - de grond ingeboord. Voor deze film schreef echter Julien Duvivier het scenario en dat is te merken. Voor wie van jazz houdt, is dit verhaal over een rector van een lyceum in de provincie, die zijn enthousiasme voor de muziek (in dit geval van Misraki) op zijn leerlingen wil overbrengen, een alleraardigste tijdspassering.

Madame et son flirt

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van Jean de Marguenat. Met o.a. Giselle Pascal, Denise Grey, Jeanne Fusier-Gir, Robert Dhéry en Andrex.

Madame kiest in een opwelling voor een flirt maar zal terugkeren bij manlief. Een triviale en saaie bewerking van de roman Cousine Léa van Henri Falk. De totale produktie van typisch 'Franse kwaliteit' uit die tijd van De Marguenat is in onbenulligheid en vergetelheid ten onder gegaan. Bijzonderheid: Dhéry in zijn debuut.

Lunégarde

1945 |

Frankrijk 1945. Marc Allégret. Met o.a. Gaby Morlay, Jean Tissier, Giselle Pascal, Gérard Landry en Saturnin Fabre.

Een graaf, die door zijn vrouw is verlaten voor een louche minnaar en de hoop op een toneelcarrière, voedt zijn dochter uiterst streng op. Het meisje verleidt niettemin een jonge kasteelgast om op zoek te gaan naar haar moeder die ze niet kent. De moeder is vervallen tot diefstal en alcoholisme, maar blijkt tot een kloosterorde te zijn toegetreden als haar dochter haar vindt. Dit fraai gefotografeerde, maar gedateerde melodrama, naar een roman van Pierre Benoît, is moralistisch inconsequent, waardoor de puriteins opgevoede jonge gravin zich zonder bedenken in de armen werpt van de eerste de beste jongeheer. Curieus om een reeks bekende actrices zoveel jonger te zien.

La Vie de Bohème

1942 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1942. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Maria Denis, Afred Adam, Giselle Pascal, Suzy Delair en Louis Salou.

Vier berooide artiesten leiden een vrolijk leven in het Quartier Latin van de vorige eeuw. De vriendin van één van hen wil hem financieel niet tot last zijn en wordt de maintenée van een rijkaard. Ze keert terug in hun atelier om aan de tering te sterven. Net als CARMEN hetzelfde jaar een opera-verfilming zonder zang, met Puccini's composities als achtergrondmuziek. Regie en acteren maken de vrolijke beginscènes aanstekelijk, maar wie bij de opera al moeite had met Mimi's zingend de laatste adem uitblazen, zal zich helemaal in een niet gezongen sterfscène verslikken.

La Belle aventure

1942 | Komedie

Frankrijk 1942. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Micheline Presle, Giselle Pascal, Suzanne Dehelly, Pauline Carton en Berthe Bovy.

Trouwe maar luchtige verfilming van de komedie van Robert de Flers, Gaston Arman de Caillavet en Etienne Rey. Het mooie landschap van de Dordogne dient als decor voor een traditionele zedenkomedie. Het neusje van de zalm.