Gernot Endemann: cast.
Er zijn 26 films gevonden.

Die Hoffnung stirbt zuletzt

2001 | Thriller

Duitsland 2001. Thriller van Marc Rothemund. Met o.a. Anneke Kim Sarnau, Axel Prahl, Wotan Wilke Möhring, Barbara Philipp en Frank Siekel.

Tatort - Habgier

1999 | Mysterie

Duitsland 1999. Mysterie van Jürgen Bretzinger. Met o.a. Manfred Krug, Charles Brauer, Kurt Hart, Volker Lechtenbrink en Ulrike Grote.

Mutter und Söhne

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Claus Peter Witt. Met o.a. Heidi Kabel, Volkert Kraeft, Gernot Endemann, Neithardt Riedel en Heidi Mahler.

Christine Kr[KA3]oger (Kabel) wordt zeventig. Tijd om zich uit de textielonderneming terug te trekken. Ter gelegenheid van haar verjaardag worden de drie zoons uitgenodigd naar Hamburg te komen om over de overname van de zaak te komen praten. Hun weg is geplaveid met goede voornemens: ze willen hun beste beentje voor zetten, maar moeder is ook niet gek en heeft het spelletje van elkaar de loef afsteken onmiddellijk door. Haar loten doen het alledrie zakelijk niet slecht. Ze zorgt uiteindelijk voor een oplossing, waarbij de kool en de geit gespaard kunnen blijven. Een rustig voortkabbelend drama met karaktertekening en dialoog, waardoor de spelers hun nummertjes kunnen weggeven. Naar een niet al te origineel idee van Gertrud Pröhl, dat door Toni van de Kerk tot scenario werd bewerkt. Kleine rol voor de getalenteerde Gedeck als Susanne Stoller.

L'adieu aux as

1990 | Avonturenfilm

Frankrijk 1990. Avonturenfilm van Jean-Pierre Decourt. Met o.a. Bruno Pradal, Gernot Endemann, Reinhilt Schneider, Rolf Becker en Eric Vasberg.

Het luchtvaart-avontuur in Latijns-Amerika, over de Frans- Duitse rivaliteit, de piloten van de posterijen en die van de Condor. Geromantiseerde geschiedenis, opgenomen met voldoende geld voorhanden en resulterend in een van die zeldzame tv-series die kwalitateit vertonen.

Der Schrei der Eule

1987 | Thriller

Duitsland 1987. Thriller van Tom Toelle. Met o.a. Matthias Habich, Birgit Doll, Jacques Breuer, Doris Kunstmann en Fritz Lichtenhahn.

Thriller naar de in 1964 verschenen roman The Cry of the Owl van misdaadschrijfster Patricia Highsmith, met Habich als een pas gescheiden man die tijdens een van zijn doelloze tochten de in een afgelegen huisje wonende Doll leert kennen. Het is liefde op het eerste gezicht, maar Dolls vroegere vriend Breuer weigert het veld te ruimen. Zoals wel vaker bij Highsmith - het scenario is van Peter Märthesheimer en Pea Fröhlich - is de plot niet sterk en gaat het meer om de situaties. In hetzelfde jaar ook verfilmd door Claude Chabrol, onder de titel LE CRI DU HIBOU.

Tatort - Baranskis Geschäft

1985 | Mysterie

Duitsland 1985. Mysterie van Jürgen Roland. Met o.a. Horst Bollmann, Knut Hinz, Art Brauss, Nicolin Kunz en Ulrich von Dobschütz.

Een agent uit het oostblok wil overlopen en neemt contact op met een (voormalige) medewerker van de militaire contraspionage. Hij wordt echter bij het overdragen van het eerste pakket al gedood. Wat zou het voor handel zijn geweest? Waar zijn de goederen? Kan de geheime dienst van het westen er nog aankomen? Wat weet de vriendin van de gestrande overloper? Waar zit Heinz? De vragen volgen elkaar op. `De spanning betekent nog eens mijn dood` (Arthur Dent). Het scenario is van Jochen Wedegärtner en Friedhelm Werremeier. Het camerawerk is van Frank A. Banuscher.

Tatort - Gelegenheit macht Liebe

1984 | Mysterie

Duitsland 1984. Mysterie van Pete Ariel. Met o.a. Manfred Krug, Rainer Goernemann, Claudia Rieschel, Günther H. Halmer en Uwe Bohm.

In zijn tweede TATORT-zaak zit Hauptkommissar Paul Stoever (Krug) met het lijk van een dienstplichtige soldaat en een personenauto met een kogelgat. Het voertuig is eigendom van een zekere Rademacher (Halmer), assistent van de directie van een groot zuivelbedrijf. Rond de tijd dat het schot moet zijn afgevuurd belde Rademacher naar de politie dat de auto gestolen was. Het vuurwapen blijkt afkomstig te zijn uit de wapenkamer van de Bundeswehr. Het was tijdens het weekendverlof door het slachtoffer (of de dader?) meegenomen. Dan is er ook nog Brigitte Schwalb (Rieschel), het hoofd van het secretariaat, die als verdachte in aanmerking komt. Stoevers assistent Matthes (Goernemann) vindt dat zijn chef druk op haar moet uitoefenen om de waarheid boven water te halen. Het scenario is van Peter Hemmer, jurist en specialist van krimi's met een milieutintje en psychologisch raffinement. Aflevering 160.

Tatort - Cherchez la femme oder die Geister von Mummelsee

1973 | Mysterie

Duitsland 1973. Mysterie van Wilm ten Haaf. Met o.a. Heinz Schimmelpfennig, Paul Neuhaus, Günther Ungeheuer, Preben Marht en Lili Holmer.

De eerste zaak van Kommissar Gerber (Schimmelpfennig) uit Baden-Baden betreft een Agatha Christie-achtige moord. Twee hartsvriendinnen die een plezierreis maken, vallen op in het reisgezelschap door onderlinge jaloezie. Als een van hen op onnatuurlijke wijze het tijdelijke met het eeuwige verwisselt en op haar laatste reis vertrokken is, komt iedereen uit het gezelschap in aanmerking als de dader. Het scenario voor dit buitenbeentje in de reeks is van Dieter Waldmann. Aflevering 27.

Willi wird das Kind schon schaukeln

1972 | Komedie

Duitsland 1972. Komedie van Werner Jacobs. Met o.a. Heinz Erhardt, Erika von Thellmann, Hannelore Elsner, Barbara Schöne en Claudia Butenuth.

Willi Kuckuck (Erhardt) probeert zijn voetbalclub uit de financiële moeilijkheden te halen. Rijke Amerikaanse tante Von Thellmann moet bijspringen. Ze moet een huwelijkscadeau sturen voor een van zijn dochters, die natuurlijk helemaal geen trouwplannen heeft. Dan dreigt tante op bezoek te komen. Een aardige Erhardt-klucht, maar niet wereldschokkend. Het scenario is van Rolf Ulrich en Reinhold Brandes. Het camerawerk is van Karl Löb.

Die Unverbesserlichen und ihr Stolz

1971 |

Duitsland 1971. Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Gernot Endemann en Inge Meysel.

Willi Kuckuck (Erhardt) probeert zijn voetbalclub uit de financiële moeilijkheden te halen. Rijke Amerikaanse tante Von Thellmann moet bijspringen. Ze moet een huwelijkscadeau sturen voor een van zijn dochters, die natuurlijk helemaal geen trouwplannen heeft. Dan dreigt tante op bezoek te komen. Een aardige Erhardt-klucht, maar niet wereldschokkend. Het scenario is van Rolf Ulrich en Reinhold Brandes. Het camerawerk is van Karl Löb.

Die Unverbesserlichen - Und ihr Stolz

1971 | Komedie

Duitsland 1971. Komedie van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Inge Meysel, Gernot Endemann, Agnes Windeck en Monika Peitsch.

Doris (Peitsch) is net getrouwd met de zoon van professor Hechler (Lange), J[KA3]urgen Hechler (Pfitzmann), die architect is. Kurt (Offenbach) en K[KA3]athe (Meysel) horen van kleinzoon Michael (Hornauf) dat er een receptie was georganiseerd na het huwelijk in een chique hotel, maar zij waren niet uitgenodigd. Ze voelen zich best beledigd en als Doris en haar man terugkeren van hun huwelijksreis ontvangen haar ouders hen heel koeltjes. De relatie met Jürgen Hechler bevriest en hij kan door scenarioschrijver Robert Stromberger voor een volgende aflevering uit de serie geschreven worden.

Die Unverbesserlichen und die Liebe

1970 |

Duitsland 1970. Claus Peter Witt. Met o.a. Gernot Endemann, Inge Meysel en Joseph Offenbach.

Doris (Peitsch) is net getrouwd met de zoon van professor Hechler (Lange), J[KA3]urgen Hechler (Pfitzmann), die architect is. Kurt (Offenbach) en K[KA3]athe (Meysel) horen van kleinzoon Michael (Hornauf) dat er een receptie was georganiseerd na het huwelijk in een chique hotel, maar zij waren niet uitgenodigd. Ze voelen zich best beledigd en als Doris en haar man terugkeren van hun huwelijksreis ontvangen haar ouders hen heel koeltjes. De relatie met Jürgen Hechler bevriest en hij kan door scenarioschrijver Robert Stromberger voor een volgende aflevering uit de serie geschreven worden.

Die Unverbesserlichen - Und die Liebe

1970 | Komedie

Duitsland 1970. Komedie van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Inge Meysel, Gernot Endemann, Monika Peitsch en Michael Hornauf.

Kurt (Offenbach) en K[KA3]athe (Meysel) zijn 39 jaar getrouwd. Er is geen reden om feest te vieren, want de kinderen hebben geen tijd. Rudi (Endemann) is mislukt als profvoetballer en probeert nu zijn geluk als autoverkoper; een job, waarin Dagmar (Schneider) niets ziet - het stel is nog steeds niet getrouwd, maar heeft wel een koter. Gescheiden dochter Doris (Peitsch) heeft een schoonheidssalon geopend en heeft het veel te druk. Last but not least: Kurt doet de boekhouding van Frau Urban (Quilling), een aantrekkelijke weduwe, waardoor Kurt niet aan zijn trouwdag herinnerd wil worden. Daarop trekt K[KA3]athe een bek, terwijl oma K[KA3]opcke (Windeck) de boel weer eens op stelten zet. Pfitzmann maakt zijn opwachting als Jürgen Hechler, die architect is. Het scenario van Robert Stromberger is aangeknaagd door de tand des tijds net zoals voorafgaande en volgende afleveringen. Het vervolg heet DIE UNVERBESSERLICHEN - UND IHR STOLZ.

Das Gelbe Haus am Pinnasberg

1970 | Erotiek

Duitsland 1970. Erotiek van Alfred Vohrer. Met o.a. Eddi Arent, Siegfried Schürenberg, Tilly Lauenstein, Mascha Gonska en Ann Smyrner.

Een gepensioneerde Duitse kolonel komt op het idee om een mannen-bordeel te vestigen aan de Hamburgse Reeperbahn. Een bedroevende, volledig te verwaarlozen seksfilm. Zie ook: Reeperbahn-films.

Gedenktag

1969 | Drama, Historische film

Duitsland 1969. Drama van Dieter Wedel. Met o.a. Wolfgang Hagemeister, Walter Riß, Harry Kalenberg, Claus Eberth en Joachim Wolff.

De gedramatiseerde documentaire van Wedel over de opstand tegen de communistische dictatuur op 17 juni 1953, die het marionettenregime van Walter Ulbricht liet neerslaan met de hulp van Russische Sovjettanks. Wedel analyseert de oorzaken aan de hand van gebeurtenissen bij het Elektro-Chemische Kombinat in Bitterfeld. Een leerling met een te grote waffel werd uit het verkeer gehaald en verdween spoorloos (in een heropvoedingsgesticht). Er werden plotseling onredelijke productietargets opgelegd, de lonen werden verlaagd, enz., waardoor er spontaan een staking uitbrak, die dan weer tot een groot drama heeft geleid. Het scenario is van regisseur Wedel. Het camerawerk is van Wolfgang Zeh.

Die Unverbesserlichen und ihre Menschenkenntnis

1969 |

Duitsland 1969. Claus Peter Witt. Met o.a. Gernot Endemann, Inge Meysel en Joseph Offenbach.

De gedramatiseerde documentaire van Wedel over de opstand tegen de communistische dictatuur op 17 juni 1953, die het marionettenregime van Walter Ulbricht liet neerslaan met de hulp van Russische Sovjettanks. Wedel analyseert de oorzaken aan de hand van gebeurtenissen bij het Elektro-Chemische Kombinat in Bitterfeld. Een leerling met een te grote waffel werd uit het verkeer gehaald en verdween spoorloos (in een heropvoedingsgesticht). Er werden plotseling onredelijke productietargets opgelegd, de lonen werden verlaagd, enz., waardoor er spontaan een staking uitbrak, die dan weer tot een groot drama heeft geleid. Het scenario is van regisseur Wedel. Het camerawerk is van Wolfgang Zeh.

Die Unverbesserlichen - Und ihre Menschenkenntnis

1969 | Komedie

Duitsland 1969. Komedie van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Inge Meysel, Gernot Endemann, Monika Peitsch en Michael Homauf.

Hoewel in de vorige aflevering bleek dat dochter Lore uit de serie weggeschreven was, heet het dat ze tegenwoordig een verloofde Pierre in Parijs heeft. Vader (Offenbach) en moeder (Meysel) zijn nieuwsgierig en krijgen van zoon Rudi (Endemann) een reisje naar Parijs aangeboden. Als ze aan de stadsgrens van Berlijn zijn om door de corridor in de DDR (lekker gedateerd -de DDR bestaat sedert 1991 niet meer) te gaan, belt Pierre op; hij is in Berlijn om Lore te bezoeken voordat ze vertrekt, want ze heeft een baan in Zuid-Amerika gevonden. We krijgen noch Pierre noch Lore te zien want de intrige is gewoon aan hun personages opgehangen, maar dat Dagmar (Schneider) een dikke buik krijgt, is echt. Met Rudi trouwen wil ze echter niet (de eerste tekenen van baas in eigen buik). Het scenario is van Robert Stromberger. Het vervolg met nog meer soap heet DIE UNVERBESSERLICHEN - UND DIE LIEBE.

Die Engel von St. Pauli

1969 | Misdaad

Duitsland 1969. Misdaad van Jürgen Roland en Jurgen Roland. Met o.a. Horst Frank, Herbert Fux, Werner Pochath, Karl Lieffen en Rainer Basedow.

Op de Hamburgse Reeperbahn is een Oostenrijker neergestreken met Weense meiden, tot verdriet van de Duitse hoerenbazen. Oorlog is onvermijdelijk. Er vallen dooien, maar wie uiteindelijk wint is onduidelijk. Een frisse wereld is het niet die we te zien krijgen. Het scenario is van Karl-Heinz Zeitler en Werner J. Lüddecke. Het camerawerk is van Petrus Schloemp.

Die Unverbesserlichen... und ihre Sorgen

1968 | Documentaire

Duitsland 1968. Documentaire van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Gernot Endemann en Inge Meysel.

Op de Hamburgse Reeperbahn is een Oostenrijker neergestreken met Weense meiden, tot verdriet van de Duitse hoerenbazen. Oorlog is onvermijdelijk. Er vallen dooien, maar wie uiteindelijk wint is onduidelijk. Een frisse wereld is het niet die we te zien krijgen. Het scenario is van Karl-Heinz Zeitler en Werner J. Lüddecke. Het camerawerk is van Petrus Schloemp.

Die Unverbesserlichen - Und ihre Sorgen

1968 | Komedie

Duitsland 1968. Komedie van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Inge Meysel, Gernot Endemann, Monika Peitsch en Michael Hornauf.

Vader Kurt (Offenbach) moet naar het ziekenhuis en nu komt alles op de schouders van moeder K[KA3]athe (Meysel) terecht: gescheiden dochter Doris (Peitsch) krijgt een veelbelovende relatie met ambtenaar Gruber (Diringshofen), die op het punt staat carri[KA2]ere te maken, waardoor de huishouding door elkaar dreigt te geraken en als dat niet het geval is, komt oma K[KA3]opcke (Windeck) wel de boel op stelten zetten als ze even ontsnapt is uit het bejaardentehuis. Dochter Lore is nu uit de serie geschreven, want ze is met Monique naar Parijs. Het scenario is als vanouds van Robert Stromberger. Nog meer van hetzelfde in het vervolg DIE UNVERBESSLICHEN - UND IHRE MENSCHENKENNTNIS.

Die Unverbesserlichen: Und ihr Optimismus

1967 |

Duitsland 1967. Claus Peter Witt. Met o.a. Gernot Endemann, Inge Meysel en Joseph Offenbach.

Vader Kurt (Offenbach) moet naar het ziekenhuis en nu komt alles op de schouders van moeder K[KA3]athe (Meysel) terecht: gescheiden dochter Doris (Peitsch) krijgt een veelbelovende relatie met ambtenaar Gruber (Diringshofen), die op het punt staat carri[KA2]ere te maken, waardoor de huishouding door elkaar dreigt te geraken en als dat niet het geval is, komt oma K[KA3]opcke (Windeck) wel de boel op stelten zetten als ze even ontsnapt is uit het bejaardentehuis. Dochter Lore is nu uit de serie geschreven, want ze is met Monique naar Parijs. Het scenario is als vanouds van Robert Stromberger. Nog meer van hetzelfde in het vervolg DIE UNVERBESSLICHEN - UND IHRE MENSCHENKENNTNIS.

Die Unverbesserlichen - Und ihr Optimismus

1967 | Komedie

Duitsland 1967. Komedie van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Inge Meysel, Gernot Endemann, Helga Anders en Monika Peitsch.

Verdere belevenissen van de Scholzes uit West-Berlijn. Zoon Rudi (Endemann) en dochter Lore (Anders) komen toch iedere zondag wel even langs, maar met de Wichmanns gaat het niet goed: schoonzoon Helmut (Persson) maakt een slippertje met zijn secretaresse, waarop zijn vrouw Doris (Peitsch) wil gaan scheiden en terug gaat naar haar vader Kurt (Offenbach) en moeder K[KA3]athe (Meysel). Kurt beschouwt al dat gebeuren als een welkome aanleiding om oma K[KA3]opcke (Windeck) naar een bejaardentehuis te sturen. Het scenario is van Robert Stromberger. Alleen maar interessant voor de kijkers die voorafgaande delen gezien hebben.

Die Unverbesserlichen: Nichts dazugelernt

1966 |

Duitsland 1966. Claus Peter Witt. Met o.a. Gernot Endemann, Inge Meysel en Joseph Offenbach.

Verdere belevenissen van de Scholzes uit West-Berlijn. Zoon Rudi (Endemann) en dochter Lore (Anders) komen toch iedere zondag wel even langs, maar met de Wichmanns gaat het niet goed: schoonzoon Helmut (Persson) maakt een slippertje met zijn secretaresse, waarop zijn vrouw Doris (Peitsch) wil gaan scheiden en terug gaat naar haar vader Kurt (Offenbach) en moeder K[KA3]athe (Meysel). Kurt beschouwt al dat gebeuren als een welkome aanleiding om oma K[KA3]opcke (Windeck) naar een bejaardentehuis te sturen. Het scenario is van Robert Stromberger. Alleen maar interessant voor de kijkers die voorafgaande delen gezien hebben.

Die Unverbesserlichen - Nichts dazugelernt

1966 | Komedie

Duitsland 1966. Komedie van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Inge Meysel, Gernot Endemann, Helga Anders en Monika Peitsch.

In deze aflevering met wederom een scenario van Robert Stromberger zegt Rudi (Endemann) zijn baan op bij de post, komt oma K[KA3]opcke (Windeck), tot groot ongenoegen van vader Kurt (Offenbach) bij hen wonen. Moeder K[KA3]athe (Meysel) hoopt dat haar dochter met een rijke jongen thuis komt, maar de eerste vriend van Lore (Anders) blijkt een teleurstelling. Kurt moet binnenkort met pensioen, omdat hij 65 wordt, maar hij kan dit niet verkroppen. Käthe komt erachter en probeert hem te helpen, maar dat gaat van de wal in de sloot. Ook deze aflevering sloeg er bij de kijker van toen best in, maar men moet bedenken dat tv-films weinig concurrentie hadden en dat het publiek veel slikte wat hen voorgeschoteld werd. In de volgende eeuw toch nog maar nauwelijks te harden. Het vervolg heet DIE UNVERBESSERLICHEN - UND IHR OPTIMISMUS.

Die Unverbesserlichen

1965 | Komedie

Duitsland 1965. Komedie van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Inge Meysel, Gernot Endemann, Helga Anders en Monika Peitsch.

De familie Scholz uit West-Berlijn bestaat uit vader Kurt (Offenbach), moeder K[KA3]athe (Meysel), zoon Rudi (Endemann) en dochter Lore (Anders). Samen met de schoonzoon Helmut Wichmann (Persson), en tante Hertha (Gmelin) zijn ze voetbalfans, omdat Rudi een der betere spelers van zijn club is. Ze spelen met zijn allen in de voetbaltoto en ze winnen een lief sommetje. Kurt koopt voor zijn aandeel een auto, die hij onmiddellijk in de prak rijdt, waardoor de rest van het geld ook opraakt. Het scenario van Robert Stromberger gaat over een soort Duitse doorsneefamilie. Tientallen jaren later is aan deze tv-film nog maar nauwelijks lol te beleven, behalve voor Meyselfans. Het vervolg heet DIE UNVERBESSERLICHEN - NICHTS DAZUGELERNT.

Tatort: Cherchez la femme oder die Geister am Mummelsee

-1 | Thriller

Duitsland. Thriller van Wilm ten Haaf. Met o.a. Gerhard Remus, Gernot Endemann en Heinz Schimmelpfennig.

De familie Scholz uit West-Berlijn bestaat uit vader Kurt (Offenbach), moeder K[KA3]athe (Meysel), zoon Rudi (Endemann) en dochter Lore (Anders). Samen met de schoonzoon Helmut Wichmann (Persson), en tante Hertha (Gmelin) zijn ze voetbalfans, omdat Rudi een der betere spelers van zijn club is. Ze spelen met zijn allen in de voetbaltoto en ze winnen een lief sommetje. Kurt koopt voor zijn aandeel een auto, die hij onmiddellijk in de prak rijdt, waardoor de rest van het geld ook opraakt. Het scenario van Robert Stromberger gaat over een soort Duitse doorsneefamilie. Tientallen jaren later is aan deze tv-film nog maar nauwelijks lol te beleven, behalve voor Meyselfans. Het vervolg heet DIE UNVERBESSERLICHEN - NICHTS DAZUGELERNT.