Anthony Veiller (1903-1965): scenario en productie.
Er zijn 8 films gevonden.

The Night of the Iguana

1964 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1964. Drama van John Huston. Met o.a. Richard Burton, Deborah Kerr, Ava Gardner, Sue Lyon en James Skip Ward.

De aan de alcohol verslaafde ex-priester Lawrence Shannon (Burton) verdient de kost als toeristen-gids op een bus in Mexico. Tijdens een van de uitstapjes willen drie vrouwen hem aan de haak slaan: hoteleigenaresse Maxine Faulk (Gardner), oude vrijster Hannah Jelkes (Kerr) en de nymfomane tiener Charlotte Goodall (Lyon). Anthony Veiller schetst in zijn scenario op schitterende wijze de diverse personages en brengt de sfeer van het toneelstuk van Tennessee Williams dat de grondslag vormt voor de film, uitstekend over, daarbij geholpen door een onvergetelijke cast. Het onderdrukte cynisme is een kolfje naar de hand van Burton. De contrastrijke zwart/wit fotografie van Gabriel Figueroa werd genomineerd voor een Oscar, maar het beeldje ging naar Dorothy Jeakins voor de kostumering.

The List of Adrian Messenger

1963 | Misdaad, Mysterie, Thriller

Verenigde Staten​/​​Kenia 1963. Misdaad van John Huston. Met o.a. George C. Scott, Clive Brook, Dana Wynter, Herbert Marshall en Tony Curtis.

Vijf grote sterren dagen U uit te raden welke vermomde rollen zij vertolken!' De filmreclame speelde er al handig op in: deze whodunnit is eigenlijk een who-is-it, waarin Kirk Douglas, Tony Curtis, Burt Lancaster, Robert Mitchum en Frank Sinatra onherkenbaar over het scherm gaan. Je kunt niet voorkomen uit te kijken naar hun entree. Overigens lieten Curtis, Lancaster en Sinatra zich alleen filmen bij de 'ontmaskering' in de epiloog (en streken daarvoor twee ton op!). Opmerkelijk genoeg heeft de verfilming van Philip MacDonald's roman het verkleedspektakel helemaal niet nodig. Onder bezielde leiding van Hollywoodcoryfee John Huston (The Maltese Falcon) en met atmosfeerverhogers Joe MacDonald (Will success spoil Rock Hunter) en Jerry Goldsmith (Alien) voor de beelden en de muziek, werd het een spannende en leuke mystery-thriller. In het clevere verhaal krijgt Anthony (Scott) een lijst met namen overhandigd van zijn vriend Adrian (Merivale), vlak voor diens gewelddadige dood. (IdH/VPRO Gids)

Solomon and Sheba

1959 | Drama, Actiefilm, Avonturenfilm, Romantiek

Verenigde Staten 1959. Drama van King Vidor. Met o.a. Gina Lollobrigida, Yul Brynner, George Sanders, Marisa Pavan en John Crawford.

De filmmaatschappij kreeg altijd waar voor in Vidor gestoken geld. Met deze bijbelse spektakelfilm ging het echter bijna mis. Vidor gebruikte duizenden figuranten, en beginscènes met Tyrone Power in de rol van Salomo moesten over met Yul Brynner omdat Power plots stierf. Totaalkosten: vijf miljoen dollar, exorbitant in die tijd. Het verhaal bleef ondergeschikt aan de visuele patserij. Israël gaat goed onder koning Salomo, maar de vuige Sheba (Lollobrigida) wil Israël doen vallen. Daartoe heult ze met de Egyptenaren en verleidt ze Salomo. Freddie Young was verantwoordelijk voor de fotografie en mocht draaien op het indrukwekkende Super Technirama 70 formaat.

Moulin Rouge

1952 | Drama, Biografie

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1952. Drama van John Huston. Met o.a. José Ferrer, Christopher Lee, Zsa Zsa Gabor, Suzanne Flon en Eric Pohlmann.

Fraaie film over een periode uit het leven van de Henri de Toulouse-Lautrec (Ferrer). De schilder en graficus werd vooral bekend doordat hij het ­Parijse nachtleven rond 1900 vastlegde in ontroerende portretten. Hij had een klein gedrongen postuur, een misvormde voet en een moeizame relatie met de lokale schonen. En ook veel dorst. Regisseur Huston weet de sfeer van Montmartre en de daar aanwezige bonte personages fraai te treffen, ook omdat hij de film liet schieten in een speciaal aangepast kleurenpalet. Prima spel van Ferrer en een mooie titelsong. De film kreeg de Oscars voor beste vormgeving en beste kostuums en een Zilveren Leeuw in Venetië.

Colorado Territory

1949 | Western

Verenigde Staten 1949. Western van Raoul Walsh. Met o.a. Joel McCrea, Virginia Mayo, Dorothy Malone, Henry Hull en John Archer.

De outlaw Wes McQueen weet uit de gevangenis te ontsnappen en sluit zich weer aan bij zijn oude bende outlaws. Hij wil echter met zijn criminele activiteiten stoppen wanneer hij Lulie Ann heeft ontmoet. Maar uit loyaliteit aan zijn bendeleden wil Wes nog eenmaal aan een geplande treinroof deelnemen.

The Stranger

1946 | Thriller, Film noir, Mysterie, Drama

Verenigde Staten 1946. Thriller van Orson Welles. Met o.a. Orson Welles, Edward G. Robinson, Loretta Young, Richard Long en Martha Wentworth.

Welles' derde film - vijf jaar na Citizen Kane gedraaid - wordt wel z'n minst geslaagde genoemd, maar is niettemin een prettige thriller met fraaie film noir-elementen. Robinson speelt een agent van de War Crimes Commission die in de Amerikaanse Midwest op zoek is naar een oorlogsmisdadiger. In het stadje Harper meent hij de man te herkennen die hij zoekt, een alomgerespecteerde geschiedenisleraar. The Stranger is niet alleen spannend maar biedt ook een intrigerend portret van de oud-nazi die op vernuftige wijze de inwoners van Harper, inclusief zijn aanstaande vrouw, een rad voor ogen weet te draaien. Anthony Veiller baseerde zijn scenario op een verhaal van Victor Trivas en Decla Dunning.

The Killers

1946 | Film noir, Misdaad

Verenigde Staten 1946. Film noir van Robert Siodmak. Met o.a. Burt Lancaster, Ava Gardner, Edmond O'Brien, Albert Dekker en Sam Levene.

De in Dresden geboren Siodmak leerde het vak in Duitsland waar hij een aantal interessante psychologische thrillers maakte. In 1940, na een oponthoud in Parijs, arriveerde hij in Hollywood. Daar produceerde hij verscheidene klassieke films noirs, waaronder Phantom Lady, The Suspect, The Spiral Staircase en in 1946 de film die de geschiedenis is ingegaan als een van de beste films noirs ooit gemaakt: het mysterie The Killers, gebaseerd op een verhaal van Ernest Hemingway. Het was het speelfilmdebuut van Lancaster (in de rol van bokser) en Ava Gardner is in de film mooier en gevaarlijker dan ooit.

Stage Door

1937 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1937. Drama van Gregory La Cava. Met o.a. Katharine Hepburn, Ginger Rogers, Adolphe Menjou, Lucille Ball en Andrea Leeds.

De jonge en ambitieuze actrice Terry Randall (Hepburn) is naar New York gekomen in de hoop er een grote rol te bemachtigen. Ze komt terecht in een kosthuis voor aspirant-toneelspeelsters, waar ze onder andere kennismaakt met de jonge, schuchtere Jean Maitland (Rogers). Boeiend melodrama over de toneelwereld, waar de rollen ook destijds niet bepaald voor het oprapen lagen. De actrices doden de tijd met scherp, razendsnel en geestig gekibbel. Prima spel over de hele linie en mooie zwart-witfotografie. Oscarnominaties voor beste film, regie, script en de bijrol van Andrea Leeds.