Hans-Joachim Hegewald: cast.
Er zijn 2 films gevonden.

Architekten, Die

1990 | Komedie, Drama

Oost Duitsland 1990. Komedie van Peter Kahane. Met o.a. Kurt Neumann, Rita Feldmeier, Uta Eisold, Ute Lubosch en Catherine Stoyan.

Architect Daniel Brenner (Naumann), inmiddels tegen de veertig, heeft zijn land, het paradijs van arbeiders en boeren onder de bezielende leiding van eerste partijsecretaris Honecker, altijd willen dienen met grote bouwprojecten, maar kwam om een of andere reden nooit aan de bak. Nu is plotseling zijn grote kans gekomen: het ontwerp van een cultureel centrum in een nieuwbouwwijk van Oost-Berlijn. Daniel ziet het groot en gaat enthousiast aan het werk om te ontdekken dat de machtige bureaucratie uit middelmatige tot weinig intelligente mensen bestaat, die zijn project reduceren tot een lucifersdoosje. Een bijna genadeloos portret van een verloren generatie en van de nomenclatura, dat niet beknot werd door de censuur, of dat door geschrokken SED-functionarissen verbannen werd naar de planken van het filmarchief. Aan de film werd begonnen toen de DDR nog bestond en toen hij gereed was, was de Berlijnse muur gevallen. Derhalve heeft deze film zijn eigen plaats in de culturele geschiedenis van Duitsland. Het scenario is van regisseur Kahane en Thomas Knauf. Het camerawerk is van Andreas Köfer en Christoph Prochnow.

Lotte in Weimar

1974 | Drama, Historische film

Oost Duitsland 1974. Drama van Egon Gühnter en Egon Günther. Met o.a. Martin Hellberg, Lilli Palmer, Jutta Hoffmann, Katharina Thalbach en Rolf Ludwig.

Regisseur G[KA3]unther schreef zelf het scenario naar de gelijknamige roman van Thomas Mann over Charlotte Kestner (Palmer) die als de jonge Lotte Buff (Wilke) een stormachtige affaire had met dichter Wolfgang von Goethe (Eichorn). Ze wees hem indertijd af, wat de gekwetste Goethe in zijn roman [KL]Werthers Leiden[KLE] beschreef. Ze keert na veertig jaar terug naar Weimar, waar de oudere Goethe (Hellberg) een hoge post in de regering vervult als Minister van Staat. Ze wil het contact met Goethe hernieuwen, maar het zal niet meer worden wat het ooit geweest was. Ondanks de behoorlijke hoofdrollen, is het een bloedeloze film naar een verouderd concept. Een totale afgang voor de Oost-Duitse DEFA toen ze hem (als hun eerste film) naar het festival van Cannes inzonden voor de officiële mededinging. Het camerawerk is van Erich Gusko.