Giuseppe Ruzzolini: camera.
Er zijn 9 films gevonden.

Una botta di vita

1988 | Komedie

Italië 1988. Komedie van Enrico Oldoini. Met o.a. Alberto Sordi, Bernard Blier, Andréa Ferréol, Elena Falgheri en Vittorio Caprioli.

Een man van middelbare leeftijd met een agressief karakter en een onbeheersbare passie voor eten maakt een tweede jeugd door. Samen met een man met een geheel ander karakter besluit hij naar de Rivièra te gaan om de verveling van de zomervakantie in de provincie te ontsnappen. Sordi's beste rol in tien jaar. Scenario van Ruggero Maccari, Aurelio Chiesa, Enrico Vanzina en Liliana Betti. Camerawerk van Giuseppe Ruzzolini.

Il fiore delle mille e una notte

1974 | Komedie, Historische film, Romantiek, Erotiek, Experimenteel

Italië 1974. Komedie van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Franco Citti, Margareth Clémenti, Ninetto Davoli, Franco Merli en Inès Pellegrini.

Een reeks episodes uit [KL]Duizend en Een Nacht[KLE] die in schijnbare willekeur in elkaar overgaan en soms halverwege worden afgebroken, waarbij erotiek en magie, realisme en po[KA3]ezie elkaar afwisselen. Pasolini legde voor de opnamen van het laatste deel van de `trilogie van het leven` 10.000 km af door Ethiopi[KA3]e, Yemen, Irak en Nepal op zoek naar ongerepte landschappen en authentieke gezichten. Het leverde schitterende beelden op, maar ondanks (of door) zijn vrije en ongegeneerde verteltrant verslapt de interesse lang vóór de film is afgelopen. Het scenario is van Pasolini en Dacia Maraini. Het camerawerk is van Giuseppe Ruzzolini.

Allonsanfan

1974 | Drama, Historische film, Experimenteel

Italië 1974. Drama van Paolo Taviani en Vittorio Taviani. Met o.a. Marcello Mastroianni, Lea Massari, Mimsy Farmer, Laura Betti en Claudio Cassinelli.

Oudere, uit aristocratie afkomstige aanhanger van revolutionaire 'carbonari' beseft in 1816 steeds duidelijker wat hij aan persoonlijk leven heeft opgeofferd voor een onbereikbaar politiek ideaal. Tijdens een expeditie naar het Zuiden probeert hij zich van de beweging los te maken en hij verraadt hen zelfs als bandieten aan de bevolking en politie die hen uitmoorden. Fanatiek geloof van de enige overlevende doet hem het rode hemd opnieuw aantrekken, waardoor hij ook doelwit van het leger wordt. Een film die in historische verpakking het failliet van linkse idealen in de jaren 1970-80 belicht. Kreeg meeslepende opera- achtige stilering, waarbij kleurgebruik en muziek de toeschouwer dwingen om - ondanks alles - mee te gaan met het revolutionaire elan.

My Name Is Nobody

1973 | Western, Komedie

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1973. Western van Tonino Valerii en Sergio Leone. Met o.a. Henry Fonda, Terence Hill, Jean Martin, Leo Gordon en R.G. Armstrong.

Een jonge avonturier (Hill) weet ondanks zijn vingervlugheid met het pistool zijn tegenstanders op andere manieren uit te schakelen dan door ze neer te schieten. Tot zijn weg die van een legendarische oude pistolero (Fonda) kruist. Komische spaghettiwestern naar een idee van Sergio Leone, die ook nog wat hand- en spandiensten verrichtte op regie- en productiegebied. Regisseurs Valerii en Leone, hoofdrolspeler Fonda en Leones huiscomponist Ennio Morricone nemen hun eigen oeuvre en een vuistvol genreclichés onbekommerd op de hak. Hill had bij fans van spaghettiwesterns een grote naam opgebouwd met z'n Trinity-films en steelt ook hier de show.

Diary Of Forbidden Dreams

1973 | Komedie

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1973. Komedie van Roman Polanski. Met o.a. Sydne Rome, Roman Polanski, Hugh Griffith, Marcello Mastroianni en Romolo Valli.

Een jonge avonturier (Hill) weet ondanks zijn vingervlugheid met het pistool zijn tegenstanders op andere manieren uit te schakelen dan door ze neer te schieten. Tot zijn weg die van een legendarische oude pistolero (Fonda) kruist. Komische spaghettiwestern naar een idee van Sergio Leone, die ook nog wat hand- en spandiensten verrichtte op regie- en productiegebied. Regisseurs Valerii en Leone, hoofdrolspeler Fonda en Leones huiscomponist Ennio Morricone nemen hun eigen oeuvre en een vuistvol genreclichés onbekommerd op de hak. Hill had bij fans van spaghettiwesterns een grote naam opgebouwd met z'n Trinity-films en steelt ook hier de show.

Giù la testa

1971 | Western, Avonturenfilm

Italië 1971. Western van Sergio Leone. Met o.a. Rod Steiger, James Coburn, Romolo Valli, Maria Monti en Rik Battaglia.

Bandiet Juan Miranda (Steiger) haalt in Mexico ten tijde van de revolutie de Ierse explosievenexpert (Coburn) over hem te helpen om een bank op te blazen. Als de bank geen goud maar politieke gevangenen blijkt te bevatten, wordt Miranda zijns ondanks de held van de revolutie. Een echte Sergio Leone spaghettiwestern, vol humor en spektakel. Zoals gebruikelijk voor de westerns van Leone gaat ook deze weer vergezeld van een uitstekende score van Ennio Morricone. Regisseur Leone wilde eigenlijk Clint Eastwood voor de rol van de Ier, maar die vond destijds dat hij wel in genoeg Italiaanse westerns had gespeeld.

Teorema

1968 | Drama, Mysterie, Fantasy

Italië 1968. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Silvana Mangano, Terence Stamp, Massimo Girotti, Anne Wiazemsky en Laura Betti.

Een mysterieuze man (Stamp) voegt zich een aantal dagen bij een rijk Milanees bourgeois-gezin, verleidt alle gezinsleden, en verdwijnt vervolgens weer. De verborgen verlangens en frustraties die hij in die korte periode bij hen losmaakt, maken zijn plotselinge vertrek ondraaglijk. Pasolini (Salò) nodigt in zijn vaste stijl van weinig woorden en kille beelden vol symboliek nadrukkelijk uit tot een scala aan interpretaties, voornamelijk over religie en seksualiteit. Een cadeau voor de filmanalyticus, maar voor de gewone kijker is Teorema bijzonder ontoegankelijk.

Banditi a Milano

1968 | Drama, Misdaad, Thriller

Italië 1968. Drama van Carlo Lizzani. Met o.a. Tomas Milian, Don Backy, Ray Lovelock, Ezio Sancrotti en Carla Gravina.

Vier bankrovers worden op het moment van hun vlucht door politie betrapt. Bij achtervolging schieten ze enige voorbijgangers neer om verwarring te zaaien en zo te kunnen ontsnappen. Politie raakt spoor echter niet kwijt en weet de overlevenden toch te pakken. Op feiten geïnspireerde film geeft beeld van de tegenwoordige stadscriminaliteit dat door reportageachtige vormgeving extra-authenticiteit krijgt. Binnen deze opzet blijft het scenario noodzakelijk aan de oppervlakte, maar er wordt krachtig geacteerd.

Edipo re

1967 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​Marokko 1967. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Franco Citti, Silvana Mangano, Carmelo Bene, Alida Valli en Julian Beck.

Deze hoogstpersoonlijke interpretatie van de tragedie van Sophocles over de koningszoon Oedipus die zonder te weten zijn eigen vader doodt en zijn moeder huwt, ziet af van Freudiaanse psychologisering en brengt het terug tot de oermythe, waarbij de onbezonnenheid van volksacteur Citti de tragische held een overrompelende primitiviteit geeft. Overigens zijn zowel de Jocasta-rol van Mangano als maskerachtige sfinx, als de persoonlijke identificatie van Pasolini met de titelrol - die hij als blinde zwerver in de tegenwoordige tijd zelf overneemt - voer voor Freudianen achteraf, want in de directe kijkervaring overheersen kracht en lyriek van de beelden.