María Elena Marqués: cast.
Er zijn 38 films gevonden.

El testamento

1979 | Komedie

Mexico 1979. Komedie van Gonzalo Martínez. Met o.a. María Elena Marqués, Bruno Ray, Anita Blanch en Carmen Salinas.

Een film over de avonturen van een rijke weduwe die een textielfabriek geërfd heeft en over haar relaties met de secretaris-generaal van de vakbond. Weinig succesvolle en enigszins grove zwarte komedie.

Una noche bajo la tormenta

1966 | Drama

Mexico 1966. Drama van José Elías Moreno. Met o.a. José Elías Moreno, María Elena Marqués, Enrique Aguilar en Eleazar García.

Een echtpaar moet vele problemen oplossen als de vrouw, die op het punt staat te bevallen, van de ranch wordt overgebracht naar het naburige dorp. Uitstekende regie en acteerprestaties en goed camerawerk.

Los angeles de Puebla

1966 | Komedie

Mexico 1966. Komedie van Francisco del Villar. Met o.a. Julio Alemán, Kitty de Hoyos, María Duval en María Elena Marqués.

Een vrouwelijke engel moet drie goede daden verrichten als ze vleugels wil krijgen. Daarvoor gaat ze naar de stad Puebla. Een houterige komedie.

La Llorona

1959 | Drama

Mexico 1959. Drama van René Cardona. Met o.a. María Elena Marqués, Eduardo Fajardo, Luz María Aguilar en Carlos López Moctezuma.

Als gevolg van een vloek overlijden alle kinderen van een familie voordat zij vijf jaar oud worden. De tweede versie van de gelijknamige film uit 1933 van Ramón Peón. Uitstekend camerawerk van Jack Draper.

Paraiso escondido

1958 | Avonturenfilm

Mexico 1958. Avonturenfilm van Raphael J. Sevilla. Met o.a. María Elena Marqués, Jorge Martínez de Hoyos, Luis Osorno Barona jr. en Claudia Becker.

De avonturen van twee kinderen die achtervolgd worden door een bende bandieten die zij hebben ontdekt in het oerwoud van Yucatán. De wonderschone beelden kunnen de zwakte van het script niet verhullen.

Pulgarcito

1957 | Familiefilm, Fantasy

Mexico 1957. Familiefilm van René Cardona. Met o.a. María Elena Marqués, José Elías Moreno, Nora Veryán en Manuel Dondé.

Het beroemde verhaal van Klein Duimpje (Perraul), klungelig op het witte doek gebracht, met een overvloed aan mislukte trucages.

Así era Pancho Villa

1957 | Avonturenfilm

Mexico 1957. Avonturenfilm van Ismael Rodríguez. Met o.a. Pedro Armendáriz, María Elena Marqués, Elsa Aguirre, Carlos López Moctezuma en Humberto Almazán.

Zeven vertellingen rond de heldendaden van Pancho Villa, te weten: No materás, El herreje, Boda macabra, Qué lindo pelao!, Las mujeres de mi general, Mi coronel, El señor cura en Jesusita en Chihuahua. Simpel en voorspelbaar, maar grappig en goed verfilmd.

A media luz los tres

1957 | Komedie

Mexico 1957. Komedie van Julián Soler. Met o.a. Arturo de Córdova, Lilia Prado, María Elena Marqués en Martha Roth.

Het leven van twee rokkenjagers, en de verwikkelingen waar zij in geraken door toedoen van de vrouwen. Gebaseerd op een werk van de Spaanse toneelschrijver Miguel Mihura. Een volmaakt onbetekenende komedie zonder ook maar één leuk moment.

Las Manzanas de Dorotea

1956 | Komedie, Musical

Mexico 1956. Komedie van Raúl de Anda. Met o.a. María Elena Marqués, Agustín de Anda, Jaime Fernández en Carlos López Moctezuma.

Een man doet alsof hij dood is om te kijken of zijn vrouw werkelijk van hem houdt. De film staat stijf van de smakeloze dialogen.

Mujer o fiera?

1954 | Drama

Mexico 1954. Drama van Agustín P. Delgado. Met o.a. María Elena Marqués, Roberto Cañedo, Yolanda Varela en Alejandro Lugo.

Bij het uit de kerk komen ziet een pas getrouwd meisje dat haar man vermoord wordt. Vanaf dat moment haat zij alle mannen in dit pijnlijk slechte melodrama.

Maternidad imposible

1954 | Drama

Mexico 1954. Drama van Emilio Gómez Muriel. Met o.a. María Elena Marqués, Emilia Guiú, Armando Calvo en Ernesto Alonso.

Tijdens de Spaanse Burgeroorlog ontfermt een overlevende vrouw zich na een vuurgevecht over een kind, in de veronderstelling dat zijn moeder tijdens de schietpartij is omgekomen en neemt het mee naar Mexico. Een banaal melodrama, waarin de Spaanse Burgeroorlog uitsluitend om de setting is gekozen.

La Mujer que se vendió

1954 | Drama

Mexico​/​​Cuba 1954. Drama van Agustín P. Delgado. Met o.a. María Elena Marqués, Ramón Gay, Rebeca Iturbide en Julio Villarreal.

Het dilemma van een bevallige vrouw die, in ruil voor haar leven, wel haar lichaam maar niet haar ziel wilde geven. Niet na te vertellen.

Historia de un abrigo de mink

1954 | Komedie

Mexico 1954. Komedie van Emilio Gómez Muriel. Met o.a. Irasema Dilián, Silvia Pinal, Columba Domínguez en María Elena Marqués.

Een kledingstuk, in dit geval een jas, is de rode draad door verschillende verhalen. Schaamteloos plagiaat van een episode uit TALES OF MANHATTAN uit 1942 van Julien Duvivier.

El Joven Juárez

1954 | Biografie

Mexico 1954. Biografie van Emilio Gómez Muriel. Met o.a. María Elena Marqués, Humberto Almazán, Domingo Soler en Elsa Cárdenas.

De jonge jaren van de legendarische Juárez, stijf en zonder vaart verfilmd.

Lo que no se puede perdonar

1953 | Drama

Mexico 1953. Drama van Roberto Rodríguez. Met o.a. María Elena Marqués, Armando Calvo, Emperatriz Carvajal en Domingo Soler.

De stiefmoeder van een meisje dat in het klooster wil, bedriegt haar man met een jonge minnaar, die de toekomstige non zwanger maakt. Er is niets dat deze belachelijke film nog redt.

Borrasca en las almas

1953 | Drama

Mexico 1953. Drama van Ismael Rodríguez. Met o.a. María Elena Marqués, Roberto Cañedo, Gustavo Rojo en Carlos Orellana.

Een werknemer komt terug op zijn werk nadat hij bij een ongeval een hand heeft verloren. Moraliserend en ouderwets, deze film, waarin ons voor de zoveelste maal wordt voorgehouden dat de armen duizend maal beter zijn dan de rijken.

Tal para cual

1952 | Komedie

Mexico 1952. Komedie van Rogelio A. González. Met o.a. Jorge Negrete, María Elena Marqués, Luis Aguilar en Rosa Castilla.

Een man leidt een dubbelleven: in zijn dorp is hij celibatair en braaf, maar in de stad ontpopt hij zich als een versierder en een gokker. De film gaat over de, enigszins dubbelzinnige, vriendschap tussen mannen (door dezelfde regisseur met meer succes behandeld in zijn eerste film GAVILAN POLLERO); niets vermeldenswaardigs.

Cuando levanta la niebla

1952 | Drama

Mexico 1952. Drama van Emilio Fernández. Met o.a. Arturo de Córdova, María Elena Marqués, Columba Domínguez en Tito Junco.

Een geesteszieke vermoordt zijn kamergenoot om diens plaats in te nemen bij een rijke oom. Veel te kil en doorspekt met technische en fotografische hoogstandjes, om nog maar te zwijgen over de afgrijselijke muziek.

Canción de cuna

1952 | Drama

Mexico 1952. Drama van Fernando de Fuentes. Met o.a. María Elena Marqués, Carmen González, Alma Delia Fuentes en Anita Blanch.

Een meisje dat te vondeling wordt gelegd voor de poort van een klooster, wordt door de nonnetjes opgevoed. Als ze groot is wordt ze verliefd op een ingenieur. Het was betreurenswaardig dat de laatste film van Fuentes (hoewel hij reeds op zijn retour was) dit walgelijke melodrama moest zijn, waarin hij ons per se wil doen geloven dat het leven in een nonnenklooster prachtig is.

Vuelva el sábado

1951 | Komedie

Mexico 1951. Komedie van René Cardona. Met o.a. María Elena Marqués, Abel Salazar, Oscar Pulido en Carolina Barret.

Om niet ontslagen te hoeven worden, wordt een verkoopster in een warenhuis geldinster; de klanten betalen hun schulden namelijk niet. Een zeer onevenwichtige komedie.

La Malcasada

1950 | Drama

Mexico 1950. Drama van José Díaz Morales. Met o.a. María Elena Marqués, Carlos Cores, Carlos Navarro en Patricia Morán.

Een revuedanseres wordt door een heer mee naar huis genomen nadat zij een pak slaag van haar vriend heeft gehad. De man blijkt de vader van een vroegere schoolvriendin te zijn, waardoor zij zich genoodzaakt ziet haar verleden te verzwijgen. Een lofzang op de humor tegen wil en dank, dankzij de slordigheid en de stompzinnigheid waarmee een en ander gefilmd is.

La Edad peligrosa

1950 | Drama

Mexico 1950. Drama van José Díaz Morales. Met o.a. María Elena Marqués, Andrea Palma, Carlos Navarro en Patricia Morán.

Twee weesmeisjes, opgegroeid in een klooster, worden toevertrouwd aan een vrouw die hen naar een pension stuurt. Daar raken zij bevriend met twee jongens. Sentimentele, onsamenhangende en slechte film.

Yo quiero ser mala

1949 | Komedie

Mexico 1949. Komedie van René Cardona. Met o.a. María Elena Marqués, Abel Salazar en Oscar Pulido.

Een eenvoudig circusartieste gaat op 't slechte pad als zij erachter komt dat haar vriend haar bedriegt met de ster van de voorstelling. Gespeend van iedere natuurlijkheid.

La Negra Angustias

1949 | Drama, Film noir

Mexico 1949. Drama van Matilde Landeta. Met o.a. María Elena Marqués, Agustín Isunza, Eduardo Arozamena en Gilberto González.

Een als jongen opgevoede jonge negerin is bang voor mannen. Als een man haar tracht te verkrachten, vermoordt zij hem en vlucht het bos in. Dit verhaal is gebaseerd op het gelijknamige boek van Francisco Rojas González. Helaas is de actie uit het oorspronkelijke verhaal door de regisseuse omgezet in eindeloze dialogen, waardoor de film buitengewoon vervelend is geworden.

La Novia del mar

1947 | Komedie

Mexico 1947. Komedie van Gilberto Martínez Solares. Met o.a. María Elena Marqués, Rafael Baledón en Fernando Soto 'Mantequilla'.

Door een aantal misverstanden wordt een man tot twee keer toe voor het altaar door zijn verloofdes in de steek gelaten. Vermeldenswaard is de goede vertolking van de bijrolspelers, de enigen die een beetje actie aan deze langdradige film geven.

Carita de cielo

1946 | Komedie

Mexico 1946. Komedie van José Díaz Morales. Met o.a. María Elena Marqués, Antonio Badú en Jorge Mondragón.

Door een misverstand wordt een jong meisje gearresteerd en naar de gevangenis gebracht. Daar probeert zij enkele misdadigers te ontmaskeren, die haar vader veel leed hebben berokkend. Een onbetekenende komedie. Slechts een paar muzikale nummers, vertolkt door de danseres Ninón Sevilla die in deze film haar debuut maakte, zijn de moeite waard.

La Pajarera

1945 | Drama, Avonturenfilm

Mexico 1945. Drama van Emilio Gómez Muriel. Met o.a. María Elena Marqués, Roberto Silva, Ernesto Alonso en Eduardo Arozamena.

Een verkoopstertje van vogeltjes ontdekt dat de man van wie zij houdt een generaal vermoord heeft. Met deze film bewees Gómez Muriel niet met een camera om te kunnen gaan.

Rosa del Caribe

1944 | Drama, Avonturenfilm

Mexico 1944. Drama van José Benavides jr.. Met o.a. María Elena Marqués, Víctor Junco en Katy Jurado.

Een Duits zakenman is verliefd op de dochter van een drankzuchtige kapitein, maar zij op haar beurt is verliefd op een zeeman. Het wordt allemaal nog veel problematischer als blijkt dat de Duitser een misdadiger is. De plot staat bol van de ongerijmdheden.

Me he de comer esa tuna

1944 | Komedie, Musical

Mexico 1944. Komedie van Miguel Zacarías. Met o.a. Jorge Negrete, María Elena Marqués en Enrique Herrera.

De avonturen die een paar vrienden moeten doorstaan voordat zij kunnen trouwen. Een onverteerbare komedie, geheel gemaakt rond de figuur van Jorge Negrete.

Me ha besado un hombre

1944 | Komedie

Mexico 1944. Komedie van Julián Soler. Met o.a. María Elena Marqués, Abel Salazar en Andrés Soler.

Na de Spaanse Burgeroorlog geeft een meisje zich uit voor haar broer, waardoor zij in allerlei moeilijke situaties verzeild raakt. Een zeer middelmatige film, met sterk homoseksuele tendenzen.

Las Dos huérfanas

1944 | Drama

Mexico 1944. Drama van José Benavides jr.. Met o.a. Susana Guízar, Julián Soler en María Elena Marqués.

Het verhaal van twee arme weesmeisjes in het 18e-eeuwse Frankrijk. Matig melodrama dat al in 1921 verfilmd werd door David W. Griffith (ORPHANS OF THE STORM), maar dan wel veel beter.

La Trepadora

1944 | Drama

Mexico 1944. Drama van Met o.a. María Elena Marqués, Roberto Silva en José Cibrián.

Een oude grootgrondbezitter benoemt zijn natuurlijke zoon tot rentmeester omdat hij zijn wettige zoon niet vertrouwt. Tussen beide zoons ontstaat een grote spanning. Een film naar het gelijknamige boek van Rómulo Gallegos. Te veel dialoog en te statisch filmwerk.

Capullito de alhelí

1944 | Komedie

Mexico 1944. Komedie van Fernando Soler. Met o.a. Fernando Soler, María Elena Marqués en Abel Salazar.

Een plattelandsmeisje wordt verliefd op een industrieel uit de stad. Een buitengewoon matige komedie.

Romeo y Julieta

1943 | Komedie

Mexico 1943. Komedie van Miguel M. Delgado. Met o.a. Mario Moreno 'Cantinflas', María Elena Marqués en Angel Garasa.

Ridicule parodie op het klassieke stuk van Shakespeare, waarin de liefhebbers van de populaire Mexicaanse komiek 'Cantinflas' er wel heel bekaaid afkomen. Rampzalig.

El Rebelde

1943 | Drama, Avonturenfilm

Mexico 1943. Drama van Jaime Salvador. Met o.a. Jorge Negrete, María Elena Marqués en Julio Villarreal.

Een aantal mislukte grappen op een feestje loopt uit op een aaneenschakeling van noodlottige gebeurtenissen. Middelmatige avonturenfilm gemengd met liefdesverwikkelingen. Het geheel laat niet de minste indruk achter. Ook bekend als ROMANCE DE ANTANO.

Doña Bárbara

1943 | Drama

Mexico 1943. Drama van Fernando de Fuentes. Met o.a. María Félix, Julián Soler en María Elena Marqués.

Een meisje wordt aangerand door drie zeelui, nadat die eerst haar vriend hebben vermoord. Daarna verandert zij in een mens zonder gevoelens. Kille en volstrekt nietszeggende verfilming van de gelijknamige roman van Rómulo Gallegos.

La Razón de la culpa

1942 | Drama

Mexico 1942. Drama van Juan J. Ortega. Met o.a. Blanca de Castejón, Andrés Soler en María Elena Marqués.

Tijdens de reis van Spanje naar Mexico wordt een jongeman verliefd op een getrouwde vrouw. Het blijkt dat haar man een intieme vriend is van de vader van de jongeman. Verschrikkelijk slecht melodrama.

Así se quiere en Jalisco

1942 | Drama

Mexico 1942. Drama van Fernando de Fuentes. Met o.a. Jorge Negrete, María Elena Marqués en Carlos López Moctezuma.

Een rijke grondbezitter die de jonge Lupe begeert, leent geld aan haar vader op voorwaarde dat zij zijn huishoudster wordt. Een film van een buitengewone lelijkheid: alles wordt ondergeschikt gemaakt aan de kleur, het slechtste van de hele film.