Rainer Kirchmann

Acteur, Componist

Rainer Kirchmann is acteur en componist.
Er zijn 5 films gevonden.

Tolle Lage

2001 | Drama, Komedie, Romantiek

Duitsland 2001. Drama van Sören Voigt. Met o.a. Ill-Young Kim, Paul Faßnacht, Phi Dang, Henriette Heinze en Gabi Methner.

Weliswaar luidt de naam van de camping in het bos 'de Perfecte Plek', het is niet voor iedereen een paradijselijk vakantieoord. De bezoekers zijn onder meer een jonge Vietnamese immigrant, een bankemployé die zijn eigen bank heeft beroofd en een ooit in Oost-Duitsland immens succesvolle zanger. In zijn debuut volgt regisseur Voigt (1968) zijn personages, die allen op hun eigen manier worstelen met het 'nieuwe Duitsland', naar een dramatisch hoogtepunt. (RdL/VPRO Gids)

Drei Stern Rot

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Olaf Kaiser en Olaf Keiser. Met o.a. Rainer Frank, Petra Kleinert, Meriam Abbas, Dietmar Mössmer en Henning Baum.

Op een plaats aan de voormalige grens met de DDR wordt een film gedraaid die in de periode van de DDR-dictatuur speelt. Christian Blank (Frank), een B-acteur, speelt een grenssoldaat. Plotseling tijdens de opnames stort hij zich op de hoofdrolspeler (M[KA3]ossmer) en probeert hem te vermoorden. Door snel ingrijpen van de filmploeg kan het ergste voorkomen worden en wordt Blank in een dwangbuis gestopt en opgenomen in een psychiatrische inrichting in Halberstadt in Sachsen Anhalt in de voormalige DDR. Hij wordt behandeld door Dr. Pamela Wehmann (Kleinert), die lange gesprekken met hem voert. Ze constateert dat haar pati[KA3]ent wellicht toch niet aan die waanvoorstellingen lijdt, zoals men aanvankelijk had aangenomen, maar dat de hoofdrolspeler inderdaad Majoor Nattenklinger kan zijn. Dat is de man, die het leven van dienstplichtige soldaat Blank in 1987 grondig verpestte door hem dienst te laten doen aan het ijzeren gordijn voorzien van automatische schietinrichtingen, mijnen en prikkeldraad met boobytraps. Blank had ooit een aanvraag ingediend om uit de DDR te mogen afreizen met zijn vriendin Jana (Abbas). De film over het Borderline-syndroom is realistisch, maar een Duits-Duitse aangelegenheid, waarvoor de kijkers buiten het eigen land schaars zullen zijn. Bovendien moet men veel dialoog niet schuwen, hoewel Kleinert (bekend o.a. uit DOPPELTER EINSATZ) een sympathieke en warme persoonlijkheid is. De titel slaat op DDR-jargon dat gebruikt werd bij de communicatie als iemand naar het Westen probeerde te vluchten. Het scenario is van Holger Jancke. Het camerawerk is van Matthias Tschiedel.

Sonne und Zeit

1999 | Documentaire, Muziek

Duitsland 1999. Documentaire van Klaus Salge en Asteris Kutulas. Met o.a. Mikis Theodorakis, Maria Farantouri, Rainer Kirchmann, Jannis Zotas en Christian Sadé.

In 1990 ontmoette de Griekse componist Theodorakis Rainer Kirchmann van de Oost-Duitse etno-popgroep Pankow. Ze besloten samen te werken aan een liedercyclus. Deze documentaire volgt de voorbereidingen, de repetities en de uiteindelijke uitvoering van de liedercyclus. Theodorakis behandelt thema's die hem uiterst dierbaar zijn: de militaire junta in Griekenland en zijn gevangenschap. Hij keert voor de eerste keer terug naar de plaats waar hij opgesloten was en haalt herinneringen op aan deze verschrikkelijke dagen en aan zijn schijn-executie, waaraan hij nog steeds een trauma heeft overgehouden. Een boeiend document over een afschuwelijke periode in de Griekse geschiedenis, die door de componist vereeuwigd werd in een schitterende liedercyclus, die een indrukwekkende mengeling biedt van diverse genres, maar gelukkig geen 'etnische' pop. Salge en Kutulas schreven het scenario. Commentaar werd ingesproken door Helmut Krauss en Claudia Wenzel. Montage is van Jacqueline Weiss en de camera werd bediend door Matthias Seldte, Reinhold Vorschneider, Holger Braune, Claus Deubel, Thomas Henzel en Eric Black. Stereo.

Abendland

1999 | Drama

Duitsland/Nederland 1999. Drama van Fred Kelemen. Met o.a. Verena Jasch, Wolfgang Michael, Adolfo Assor, Isa Hochgerner en Urs Remond.

In de tijd van de eeuwwisseling van 1999 naar 2000 maken we kennis in een Duits stadje dat nabij de Poolse grens ligt, met de werkloze Anton (Michael) die braaf in de rij staat om te stempelen. Anton raakt echter buiten zichzelf en slaat een ambtenaar met de kop tegen de muur. Dan zien we hem met Leni (Jasch), die als strijkster in een wasserij de kost verdient. Ze bedrijven de liefde zonder emoties. Leni geeft Anton een bankbiljet, groot genoeg voor een eenzame kroegentocht. Houden Anton en Leni van elkaar of betaalt ze hem? We zullen het nooit precies weten, maar beiden beleven een vreugdeloze nacht zonder dialoog. Het scenario van regisseur Kelemen vormt geen hecht verhaal en zijn camerawerk is een verzameling van troosteloze gedeprimeerde beelden uit de voormalig DDR. De mensen zijn zo miserabel dat een stel schoften, die Anton mishandelen in een treincoup[KA1]e, gewoon tegenover hem blijven zitten, omdat ze niet verwachten dat Anton iets zal terugdoen. Deze humorloze film die slechts door een enkeling uit de verste uithoeken van onze aarde (de Gouden Driehoek in Thailand) werd gewaardeerd, ging geheel onopvallend in de voorvertoning op het filmfestival van Rotterdam, om daarna roemloos te verdwijnen en op te duiken bij de omroep, die niet begrepen had dat regisseur Kelemen deze onverteerbare film had meegefinancierd. Kelemen had in 1994 de als pretentieus bekend staande film FATE gedraaid, die nog veel pretentieuzer is. Zonde van het kijkgeld en de toch al zo krappe budgetten. Andreï Tarkovsky adepten zullen ons tot in lengte van dagen over dit oordeel vervloeken.

Wer anhält stirbt

1996 | Drama, Historische film

Duitsland 1996. Drama van Olaf Kaiser en Alexander Ris. Met o.a. Corinna Harfouch, Nina Hoger, Max Herbrechter, Michael Kind en Jürgen Mai.

Door een botsing tussen de auto's van een stel uit het Westen en een paar uit het Oosten, ontmoeten twee wessis en twee ossis elkaar. De vrouwen, die aanvankelijk bij de aan diggelen gereden auto's stonden te wachten, vluchten voor een loslopende hond en komen in onderaardse gangen terecht en de mannen, die hulp zijn gaan halen, op een legerplaats. De verschillen tussen Oost en West, die er nog steeds zijn, worden aan de hand van deze film duidelijk geschetst. Het spel, met name van Harfouch die zelf uit de voormalige DDR afkomstig is, is heel goed. Het is echter een film, die je qua onderwerp moet interesseren en waarvoor je het geduld moet opbrengen om de dialogen te volgen in het symbolische, maar schoolse kader. Opgenomen in de serie Das kleine Fernsehspiel in het kader van Grenzfälle - Vom Verschwinden der Berliner Mauer. Het scenario is van beide regisseurs. Het camerawerk is van Matthias Tschiedel.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Rainer Kirchmann op televisie komt.

Reageer