Laurent Terzieff: cast.
Er zijn 41 films gevonden.

Resurrezione

2001 | Drama, Historische film

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk 2001. Drama van Paolo Taviani en Vittorio Taviani. Met o.a. Timothy Peach, Stefania Rocca, Marie Bäumer, Eva Christian en Marina Vlady.

Fraaie verfilming van Tolstois boek 'Opstanding', zijn artistieke testament waarin hij de 'verschrikkelijke vasthoudendheid van het beest in de mens' tracht te doorbreken om in het reine te komen met zichzelf. Hoofdpersoon Nekhludov is jurylid in de zaak tegen Katusha Maslova die wordt beschuldigd van prostitutie en moord. Jaren eerder had Nekhludov een affaire met het toen onschuldige boerenmeisje. Hij voelt zich verantwoordelijk voor haar neergang en neemt zich voor zijn leven te veranderen.

A propos de Buñuel

2000 | Documentaire, Biografie

Spanje​/​​Frankrijk 2000. Documentaire van José Luis López-Linares en Javier Rioyo. Met o.a. Manuel Mindan, Pepín Bello, Conchita Buñuel, Margarita Buñuel en Román Gularn.

Fraaie verfilming van Tolstois boek 'Opstanding', zijn artistieke testament waarin hij de 'verschrikkelijke vasthoudendheid van het beest in de mens' tracht te doorbreken om in het reine te komen met zichzelf. Hoofdpersoon Nekhludov is jurylid in de zaak tegen Katusha Maslova die wordt beschuldigd van prostitutie en moord. Jaren eerder had Nekhludov een affaire met het toen onschuldige boerenmeisje. Hij voelt zich verantwoordelijk voor haar neergang en neemt zich voor zijn leven te veranderen.

Le radeau de la Méduse

1998 | Historische film

Frankrijk 1998. Historische film van Iradj Azimi. Met o.a. Jean Yanne, Daniel Mesguich, Laurent Terzieff, Rufus en Jean Desailly.

Fraaie verfilming van Tolstois boek 'Opstanding', zijn artistieke testament waarin hij de 'verschrikkelijke vasthoudendheid van het beest in de mens' tracht te doorbreken om in het reine te komen met zichzelf. Hoofdpersoon Nekhludov is jurylid in de zaak tegen Katusha Maslova die wordt beschuldigd van prostitutie en moord. Jaren eerder had Nekhludov een affaire met het toen onschuldige boerenmeisje. Hij voelt zich verantwoordelijk voor haar neergang en neemt zich voor zijn leven te veranderen.

Le pianiste

1998 | Drama

Spanje​/​​Frankrijk 1998. Drama van Mario Gas. Met o.a. Serge Reggiani, Laurent Terzieff, Pere Ponce, Jordi Mollà en Pauline Galvez.

Fraaie verfilming van Tolstois boek 'Opstanding', zijn artistieke testament waarin hij de 'verschrikkelijke vasthoudendheid van het beest in de mens' tracht te doorbreken om in het reine te komen met zichzelf. Hoofdpersoon Nekhludov is jurylid in de zaak tegen Katusha Maslova die wordt beschuldigd van prostitutie en moord. Jaren eerder had Nekhludov een affaire met het toen onschuldige boerenmeisje. Hij voelt zich verantwoordelijk voor haar neergang en neemt zich voor zijn leven te veranderen.

Fiesta

1995 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1995. Oorlogsfilm van Pierre Boutron. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Marc Lavoine, Laurent Terzieff, Dayle Haddon en Jean-Philippe Écoffey.

Oktober 1936. De Spaanse burgeroorlog. Rafael (Colin), de zoon van een aristrocraat studeert in Frankrijk. Hij is nauwelijks 17 jaar. Zijn vader laat hem van het internaat halen om dienst te doen aan de zijde van Franco, zodat hij een man kan worden. Hij vraagt aan kolonel Massagual (Trintignant) die hij kent, zijn zoon op te nemen in diens garnizoen. De titel slaat op de executie voor het vuurpeleton, die volgens de kolonel een feest moet zijn...

Germinal

1993 | Drama

Frankrijk​/​​België​/​​Italië 1993. Drama van Claude Berri. Met o.a. Gérard Depardieu, Jean Carmet, Renaud, Judith Henry en Jean-Roger Milo.

Na Albert Capellani (1913) en Yves Allégret (1963) waagde ook Claude Berri zich aan de verfilming van Zola's gelijknamige roman over de kommervolle arbeidsomstandigheden van mijnwerkers in het laat negentiende-eeuwse Frankrijk. De nuances uit Zola’s verhaal zijn in Berri's peperdure productie ver te zoeken. De meeste personages zijn weinig meer dan karikaturen waaraan de solide spelende acteurs te weinig eer konden behalen. Depardieu speelt een tekortgedane mijnwerker voor wie de maat nu echt vol is. Cameraman en inmiddels ook regisseur Yves Angelo deed vooral z'n best bij het in beeld brengen van de frequent langsmarcherende 'verworpenen der aarde'.

Hiver 54, l'abbé Pierre

1989 | Biografie, Drama

Frankrijk 1989. Biografie van Denis Amar. Met o.a. Lambert Wilson, Maxime Leroux, Claudia Cardinale, Robert Hirsch en Antoine Vitez.

In de barre winter van 1954 is Henri Grouès alias Abbé Pierre (Grouès’ schuilnaam tijdens zijn Résistance-jaren) onthutst door het doodvriezen van daklozen in de straten van Parijs. De pastoor zet een hulpactie op touw, die zal leiden tot oprichting van de Emmaüs-Stichting. Innmiddels strijdt de liefdadigheidsorganisatie mondiaal tegen armoede en sociale uitsluiting. Wilson, veelzijdig speler in aanbouw, is een gedenkwaardige Abbé Pierre en ontving er de Prix Jean Gabin voor. Bijrol van Bernie Bonvoisin, geëngageerd filmmaker en ex-zanger/-tekstschrijver van de legendarische Franse hardrockgroep Trust.

Etoile

1988 | Mysterie

Italië 1988. Mysterie van Peter Del Monte. Met o.a. Jennifer Connelly, Charles Durning, Olimpia Carlisi, Laurent Terzieff en Gary McCleery.

Een jonge Amerikaanse ballerina gaat in Boedapest een cursus volgen aan een beroemde balletschool. Geleidelijk gaat ze zich identificeren met een beroemde ballerina die honderd jaar eerder leefde. Een surrealistische sfeer, waarin het verleden zijn invloed doet gelden op het heden. De scène uit Het Zwanenmeer is indrukwekkend, maar de film is traag en de plot voorspelbaar.

Don Bosco

1988 | Biografie, Historische film

Italië 1988. Biografie van Leandro Castellani. Met o.a. Ben Gazzara, Patsy Kensit, Karl Zinny, Raymond Pellegrin en Philippe Leroy.

Het verhaal van Don Bosco, de 19e eeuwse heilige van Turijn, die wezen en straatkinderen, armen en hongerigen hielp en hun hoop en liefde gaf. Gazzara speelt goed, maar dat kan niet van sommige andere acteurs gezegd worden. 1988 was het honderdste sterfjaar van Don Bosco.

D'Annunzio

1987 | Biografie, Drama, Erotiek

Italië 1987. Biografie van Sergio Nasca. Met o.a. Stefania Sandrelli, Robert Powell, Teresa Ann Savoy, Sonia Petrovna en Florence Guérin.

Film over de rond de eeuwwisseling levende romanschrijver en dichter Gabriele D'Annunzio, met het accent op zijn eerste vijf succesjaren. In deze periode was hij twee maal getrouwd en had hij één diepgaande verhouding. Een serieuze film, ondanks de talrijke seksscènes en fraai ogende actrices. Een kwaliteitsproduktie, hoewel Powell niet de juiste keus is voor de hoofdrol en de film slecht nasynchroniseerd is.

La Ragazza dei Lillà

1986 | Mysterie, Erotiek

Italië 1986. Mysterie van Flavio Mogherini. Met o.a. Laurent Terzieff, Mimsy Farmer, Mario Adorf, Britt Bergman en Pascale De Boysson.

Een warrig verhaal over een uitdagende schoonheid, zwarte magie en Etruskische legendes. De regisseur lijkt de film te hebben volgepropt met alles wat verband houdt met moord, hartstocht, geheimzinnigheid en perverse onschuld, maar dat is slechts een excuus om de schijn van een verhaal te geven aan een film die alleen maar is bedoeld om te koop te lopen met het mooie lichaam van Bergman, in allerlei stadia van ontkleding.

Rouge baiser

1985 | Historische film, Documentaire

Frankrijk 1985. Historische film van Véra Belmont. Met o.a. Charlotte Valandrey, Lambert Wilson, Marthe Keller, Günter Lamprecht en Laurent Terzieff.

Toepasselijke titel voor het gekarikaturiseerde stalinisme van rond 1950, in het leven geroepen door een jonge aanhangster van Stalin die door een journalist van Paris Match en een uit Siberië teruggekeerde communistische jood teleurgesteld wordt. Goed en kwaad worden zo zwart-wit voorgesteld dat het grotesk wordt: alle aanhangers van Stalin zijn dom en kwaadwillig terwijl alle anderen buitengewoon aardig zijn. Teveel clichés, somber, simplistisch en boosaardig.

Détective

1985 | Mysterie, Thriller

Frankrijk​/​​Zwitserland 1985. Mysterie van Jean-Luc Godard. Met o.a. Nathalie Baye, Johnny Hallyday, Claude Brasseur, Laurent Terzieff en Jean-Pierre Léaud.

Vermakelijk staaltje plotloze anti-genrecinema van Jean-Luc Godard (À bout de souffle, Pierrot le fou). Terwijl in het Parijse Hôtel Concorde Saint Lazare een moordzaak speelt, kruisen de slingerpaden van een dozijn figuren elkander. En ook weer niet. Godards idee van een grotepublieksfilm, een door drie cameramensen briljant gefotografeerd cinefielenfeestje, bruist en ontregelt. De hoofdrollen worden gespeeld door onder meer Nathalie Baye en Johnny Hallyday, een piepjonge Julie Delpy speelt een bijrol. Voor liefhebbers van onnavolgbare Franse cinema.

Diesel

1985 | Misdaad, Thriller, Sciencefiction

Frankrijk 1985. Misdaad van Robert Kramer. Met o.a. Gérard Klein, Agnès Soral, Richard Bohringer, Niels Arestrup en Magali Noël.

Bloedbaden, afrekeningen en opnieuw bloedbaden rondom een gebouw, een huis van plezier in een futuristische stad die geregeerd wordt door Diesel, een echte despoot. Door een bekende Amerikaanse regisseur verfilmd (THE EDGE, MILESTONES, ICE). Deze Franse MAD MAX is bespottelijk, gemaakt zonder enige vernieuwing, en zelfs de acteurs lijken enigszins belachelijk. Is Kramer slecht op z'n gemak buiten z'n land? Nog even vermeld: er zit extreem geweld in deze film.

La Flambeuse

1981 | Komedie

Frankrijk 1981. Komedie van Rachel Weinberg. Met o.a. Lea Massari, Gérard Blain, Laurent Terzieff, Didier Sauvegrain en Evelyne Dress.

Huisvrouw die sinds haar man in zijn carrière is geslaagd en de kinderen zelfstandig zijn, geen dagvulling meer heeft, ontdekt toevallig een gokkroegje in de buurt van hun nieuwe woning. Eerst om de gezelligheid, later uit spelverslaving, brengt ze al haar dagen dáár door en offert gezinsleven en erfenisgeld op aan het gokspel. Boeiend uitgangspunt kreeg zwakke scenario-uitwerking, waardoor de film na een half uur geen enkele verrassing meer biedt en quasi-folklore van stamgasten en gokkers in achterhaalde clichés etaleert. Voortreffelijke acteurs doen hun best, maar alleen Massari houdt zich in de hoofdrol staande.

Couleur chair

1978 | Experimenteel, Mysterie

Frankrijk​/​​Verenigde Staten​/​​België 1978. Experimenteel van François Weyergans. Met o.a. Veruschka von Lehndorff, Laurent Terzieff, Jorge Donn, Dennis Hopper en Bianca Jagger.

In een dromerige en bizarre nachtelijke omgeving maken we afwisselend kennis met een clown, een professor aan een universiteit, een stripteasedanseres, een jonge weduwe, een Amerikaanse fotograaf met een afkeer van vrouwen, een sarcastische psychiater en een boekverkoopster. Er ontstaat hierdoor beslist een sfeer van vervreemding, maar daarmee maak je zeker nog geen speelfilm, omdat zelfs voor het thema van 'het zwerven' een gestructureerd scenario nodig is. Vertolkt door een uiterst ongelijksoortig vriendenclubje. Kortom, er zal nauwelijks iemand geloven in dit kunstmatige bouwsel.

Un ange passe

1975 | Experimenteel

Frankrijk 1975. Experimenteel van Philippe Garrel. Met o.a. Laurent Terzieff, Bulle Augier, Maurice Garrel, Nico en Jean-Pierre Kalfon.

Terwijl deze filmer alleen nagenoeg stomme films heeft gemaakt, heeft hij deze keer voor vreselijk veel geklets gekozen, want `un ange passe` is een Frans gezegde voor wanneer er een stilte in een conversatie valt (vgl. de dominee komt voorbij). Er wordt in deze film onphoudelijk gepraat en de vraag is waarover. Over van alles en nog wat en in elk geval zeer onsamenhangend. In feite gaat het er vooral om een schets van het levensverdriet, het onvermogen tot communicatie en de eenzaamheid te geven. Deze film, waarin geen concessies zijn gedaan, zal de een dan ook waarderen, terwijl anderen er niets aan zullen vinden.

Mosé

1975 | Historische film, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië 1975. Historische film van Gianfranco de Bosio. Met o.a. Burt Lancaster, Ingrid Thulin, Irene Papas, Anthony Quayle en Laurent Terzieff.

Een intelligente en aan historisch en bijbelonderzoek getoetste scenariobewerking van de door Mozes geleide uittocht uit Egypte naar het Beloofde Land. De spektakeleffecten zijn schaars ter wille van de psychologische uitdieping en de door de bijbelboeken zelf aangedragen rijkdom aan kleine details. Goed spel over bijna de hele linie, met alle twijfels, scepsis en teleurstelling die helden uit een bijbels epos zelden wordt vergund (Gods stem is ook die van Lancaster, dus Mozes' eigen geweten). De onvermijdelijke grootscheepse scènes zijn echter houterig en doorzichtig getruceerd, ondanks de medewerking van specialist Mario Bava. In de ingekorte bioscoopversie van 139m, die op video is verschenen, zijn de bijrollen en ontwikkeling daarvan opgeofferd. Het door Richard Johnson gesproken commentaar is nodig om het gebrek aan continuïteit op te vangen. Opmerkelijke muziek van Morricone, waarbij de Hebreeuwse folkloristische klanken van Seltzer uit de toon vallen.

Jeu

1975 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1975. Oorlogsfilm van Réginald Gray. Met o.a. Laurent Terzieff, Derk Kinnane, Pascale de Boisson en Claude Aufaure.

Tijdens de Bezetting wordt een Duits officier ingekwartierd in een dorpje. Iedere avond stelt hij de bewoners voor een spelletje Russische roulette te doen. Na twee avonden zijn ze allemaal dood (!!) behalve hij en de pastoor, die hem ziet als een antichrist. Toch speelt deze ook mee, met een vast geloof in de immanente gerechtigheid. Het gevolg is dat hij zichzelf doodt en de officier weer vertrekt. Het is voldoende Terzieff te zien als officier die de duivel vervloekt om de zaal aan het brullen van het lachen te krijgen. Dat was echter geenszins de bedoeling van deze kolderieke en pretentieuze onderneming met ook nog de muziek van Tannhauser! Tot nu de enige film van deze regisseur maar de vraag is of dat erg is. Ook bekend als LE PASSANT.

Il pleut sur Santiago

1975 | Drama

Bulgarije​/​​Frankrijk 1975. Drama van Helvio Soto. Met o.a. Bibi Andersson, Nicole Calfan, Ricardo Cucciola, André Dussollier en Maurice Garrel.

De staatsgreep van 11 september 1973 die een einde maakte aan de socialistische regering in Chili en het leven van president Allende, werd door een uitgeweken Chileen gereconstrueerd als speelfilm.De opnamen in Bulgarije geven een weinig overtuigende illustratie en de belangeloze medewerking van een reeks Europese sterren leidde onbedoeld tot triviale scènes.De herinnering aan de feiten zelf geeft de film toch een zekere impact. Ook bekend als THE ALLENDE FILES.

Il Deserto dei Tartari

1975 | Avonturenfilm, Drama, Historische film

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1975. Avonturenfilm van Valerio Zurlini en Christian de Chalonge. Met o.a. Vittorio Gassman, Giuliano Gemma, Helmut Griem, Philippe Noiret en Jacques Perrin.

Een jonge luitenant wordt geplaatst in een woestijnfort waar soldaten en officieren een mogelijk nieuwe aanval van de Tartaren afwachten. Jaren verstrijken zonder dat die gevreesde of gehoopte aanval plaatsvindt, zodat het wachten voor alle militairen de enige bestaansreden wordt. Na vergeefse pogingen van vele regisseurs zette acteur-producent Perrin de filmversie door van de symbolische roman van Dino Buzzatti. Locaties in Iran geven een onwezenlijke sfeer, internationale acteurs maken `niet- gebeuren` onderhoudend, maar het resultaat is meer respectabel dan echt geslaagd. (Zurlini regisseerde de spelscènes, De Chalonge het buitengebeuren.)

Les Hautes solitùdes

1974 | Experimenteel

Frankrijk 1974. Experimenteel van Philippe Garrel. Met o.a. Jean Seberg, Tina Aumont, Laurent Terzieff en Nico.

Het totale oeuvre van Garrel is een voortdurend onderzoek buiten de traditionele verhalende cinema. Het is dan ook niet verwonderlijk dat behalve het magere thema (twee vrouwen wedijveren om een man) deze film geen dialogen, commentaar of muziek bevat. Chaotische opnamereeksen, absolute stiltes, situaties zonder onderling verband, en voor ons onbekende drijfveren bij de personages. 'Je moet naar de film gaan om te zweven, dat wil zeggen de sensatie ondergaan' zegt de regisseur. Bespiegelende en dichterlijke cinema. Sommigen spreken over genialiteit, anderen bepaald niet.

Medea

1970 | Drama, Experimenteel

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1970. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Maria Callas, Giuseppe Gentile, Massimo Girotti, Laurent Terzieff en Ninetto Davoli.

Tijdens het zoeken naar het Gulden Vlies heeft Jason Medea veroverd. Tien jaar later, als zij twee kinderen van hem heeft, verstoot hij haar om te kunnen trouwen met de kroonprinses van Korinthe. De in ballingschap verloren magische kracht komt door de liefdessmart weer terug, zodat Medea de rivale kan uitschakelen, waarna ze uit wraak haar kinderen doodt. Euripides' tragische heldin inspireerde Pasolini veel minder dan de Oedipus- legende. De film mist de bevlogenheid, poëzie en primitieve kracht van zijn andere werk en is vaak ronduit vervelend. Callas' imponerende trots in haar enige filmrol had beter verdiend.

Ostia

1969 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1969. Komedie van Sergio Citti. Met o.a. Laurent Terzieff, Franco Citti, Anita Sanders, Ninetto Davoli en Lamberto Maggiorani.

Twee kruimeldieven vinden op het strand van Ostia een passief meisje, dat ze tot de huishoudster van hun hut maken. Als ze gearresteerd worden moet het meisje voor permissie tot gevangenisbezoek liegen, dat ze de minnares van een van beiden is, waardoor ze bij de andere man rivaliteit en jaloezie oproept. Het loopt uit op een tragedie. Het regiedebuut van Pasolini's assistent mist ondanks de supervisie van de meester de poëtische bevlogenheid waarmee een sprookjesachtig scenario als het onderhavige recht zou zijn gedaan. De rolbezetting is ook niet gelukkig: Terzieff is een te gekunsteld acteur voor zijn rol, het Zweedse sterretje Sanders is spectaculair in haar naaktscènes, maar absoluut geen actrice.

La prisonnière

1968 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1968. Drama van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Laurent Terzieff, Elisabeth Wiener, Bernard Fresson, Daniel Rivière en Noëlle Adam.

Een mystieke beeldend kunstenaar gaat een sado-masochistische relatie aan met een jonge vrouw. Zij biedt steeds minder weerstand en geeft blijk van een louterende en opofferende liefde. Na een mislukte poging om Histoire d'O te verfilmen, schreef Clouzot een verwant scenario. Het interessante idee dat perversie een andere vorm is van ascese gaat verloren door de overmatige aandacht voor experimentele 'Art' en 'Pop Art' en 'concrete' muziek die niets anders toevoegen dan de onbedoelde suggestie dat het uitingen zijn van seksuele impotentie. Gastrollen van Piccoli en Vanel.

La Voie Lactée

1968 | Experimenteel, Fantasy, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1968. Experimenteel van Luis Buñuel. Met o.a. Laurent Terzieff, Paul Frankeur, Claudio Brook, Pierre Clémenti en Alain Cuny.

Een pelgrimstocht van twee zwervers voert hen langs alle excessen en vormen van ketterij die sinds het ontstaan van het christendom hebben bestaan. Deze surrealistische reeks episoden, visioenen, ontmoetingen en dromen is in briljante stijl gemaakt, maar religie als uitsluitend doelwit voor harde satire maakt deze Buñuel-film minder algemeen toegankelijk dan zijn verwante werk. Het scenario is van Buñuel en Jean-Claude Carrière. Het camerawerk is van Christian Matras. Ook bekend als THE MILKY WAY.

Le Voyage de père

1966 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1966. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Fernandel, Lilli Palmer, Laurent Terzieff, Madeleine Robinson en Michel Auclair.

Een boer uit de Jura gaat na twee jaar zijn dochter opzoeken die kapster is in Lyon, samen met haar verloofde. Ze blijkt als prostituée naar Parijs vertrokken. Teruggekeerd verzinnen de mannen een geruststellende leugen voor de moeder. Fernandel is in deze voor Jean Gabin geschreven dramatische rol een verrassing, in een oppervlakkige en uiterst voorspelbare smartlap waarin veel acteurstalent wordt verspild.

A coeur joie

1966 | Romantiek

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1966. Romantiek van Serge Bourguignon. Met o.a. Brigitte Bardot, Laurent Terzieff, Jean Rochefort, James Robertson Justice en Michael Sarne.

Fotomodel moet voor een reportage naar Londen, waar ze toevallig vaag bekende landgenoot ontmoet met wie ze in Schotland twee weken liefde beleeft en bedrijft voor ze terugkeert naar Parijs en haar solide minnaar. Onstuimigheid uit titel blijkt alleen uit eindeloze ren- en stoeipartijen van Bardot en Terzieff in het Schotse landschap die ook verder geen overtuigend liefdespaar zijn. Eerdere sc[KA2]enes in modewereld van swingend Londen zijn nu komisch ouderwets. (Engelstalige versie: TWO WEEKS IN SEPTEMBER.)

Le Grain de sable

1964 | Drama, Misdaad

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1964. Drama van Pierre Kast. Met o.a. Lilli Palmer, Pierre Brasseur, Laurent Terzieff, Sylva Koscina en Paul Hubschmid.

Een magnaat is uit de weg geruimd door degene die hem hoopt op te volgen. Er zijn nog twee kandidaten, zodat tussen één vrouw en twee mannen een strijd vol intriges ontstaat om de successierechten. Regisseur Kast heeft in films twee duidelijke interesses: beredeneerde strategie in de erotiek en architectuur. Beide probeert hij ook tot uitdrukking te brengen in een commerciëel opgezette misdaadfilm met een internationale bezetting. Opnamen in Portugal en een spel van aantrekken en afstoten leveren boeiende momenten op, maar de thriller gaat in langgerektheid verloren. Koscina is niet geschikt voor die rol en het bederft al haar scènes, Palmer is waar mogelijk subliem.

Mort, où est ta victoire?

1963 | Drama

Frankrijk 1963. Drama van Hervé Bromberger. Met o.a. Pascale Audret, Laurent Terzieff, Diane Letvrier, Michel Auclair en Philippe Noiret.

Het trieste leven van een weesmeisje dat na tal van ontgoochelingen vrede en rust zal vinden in een klooster. Naar het gelijknamige boek van Daniel-Rops draaide de cineast een ontroerende, menselijke film en wist hij zijn acteurs stevig in de hand te houden.

Les sept péchés capitaux

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Sylvain d' Homme, Philippe de Broca, Jacques Demy, Claude Chabrol en Edouard Molinaro. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Claude Brasseur, Jean-Claude Brialy, Jean-Pierre Cassel en Eddie Constantine.

Het nouvelle vague-antwoord op het onder dezelfde titel gemaakte zevenluik van de gearriveerde regisseurs uit de jaren vijftig geeft door het beperkt bestek de beroemde regisseurs, acteurs en schrijvers weinig speelruimte, waardoor het resultaat vlak en nauwelijks onderhoudend is. Een aardige sketch van Godard met Constantine, die zelfs te lui is om op de avances van een starlet in te gaan, en zowaar een uitschieter van Vadim, die een overspelrelatie laat stuk lopen op de verongelijkte hoogmoed van de gelieven ten aanzien van hun huwelijkspartners. Een gaaf klein verhaal dat de barokke ontsporingen van zijn lange films mist.

Les Culottes rouges

1962 | Komedie, Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1962. Komedie van Alex Joffé. Met o.a. Bourvil, Laurent Terzieff en Etienne Bierry.

Een simpele Fransman is in 1940 naar een krijgsgevangenenkamp in Duitsland gedeporteerd, meent zich daar van verdere oorlogsdreiging gevrijwaard en weet zich met boerenslimheid een relatief aangenaam leventje te bezorgen. Zijn rust wordt verstoord door een landgenoot die hem bij diens obstinate, maar steeds falende ontsnappingspogingen wil betrekken. Deze op zichzelf aardige ontsnappingskomedie wordt bijna gesaboteerd door de miscast van Terzieff die in zijn rol en als duo met Bourvil er steeds naast zit en onuitstaanbaar wordt in plaats van de held met wie men bereid is mee te leven.

Vanina Vanini

1961 | Drama, Romantiek, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1961. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Sandra Milo, Laurent Terzieff, Martine Carol, Paolo Stoppa en Isabelle Corey.

Een Carbonaro die in de 19e eeuw voor de eenheid van Italië strijdt, wordt verliefd op een prinses, maar laat zijn ideaal boven de liefde gaan. Uit jaloezie verraadt ze de Carbonaro, maar probeert daarna het leven van haar geliefde te redden. Deze onderschatte film van Rossellini - naar motieven uit nagelaten werk en correspondentie van Stendhal - weet onder het uiterlijk van een verzorgd romantisch melodrama heel wat historische gegevens en politieke discussiestof aan de toeschouwer te presenteren. Ideologische uiteenzettingen worden voornamelijk in bed gehouden. Milo is niet opgewassen tegen de titelrol, maar de regisseur bereikt een verrassend resultaat met anders alleen maar decoratieve actrices als Carol en Corey. Franco Solinas, Diego Fabbri, Jean Gruault, Antonello Trombadori en regisseur Rossellini schreven het scenario. Camerawerk van Luciano Trasatti.

Tu ne tueras point

1961 | Drama

Joegoslavië​/​​Frankrijk 1961. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Laurent Terzieff, Suzanne Flon, Horst Frank, Mica Orlovic en Marian Lovric.

Een pacifist weigert de dienstplicht en verwerpt ook de aangeboden mogelijkheid tot afkeuring op medische gronden, zodat hij tot celstraf wordt veroordeeld, terwijl een Duitse priester, die als soldaat een Franse partizaan heeft gedood, wordt vrijgesproken omdat hij alleen zijn plicht heeft gedaan. Dit is een film tegen de Franse wet op dienstweigering (waarbij de hechtenis even lang verlengd kan worden, als de weigering wordt volgehouden). De film werd in Frankrijk voor vertoning verboden en moest worden opgenomen in Joegoslavi[KA3]e (met helaas bar slecht spelende co-produktie-acteurs. Het parallel-proces met de Duitser is al te nadrukkelijk van ironie, hoewel de bevel-is-bevel-overtuiging van een integere eenvoud is.

Thou Shalt Not Kill

1961 |

1961. Claude Autant-Lara. Met o.a. Suzanne Flon, Laurent Terzieff en Horst Frank.

Een pacifist weigert de dienstplicht en verwerpt ook de aangeboden mogelijkheid tot afkeuring op medische gronden, zodat hij tot celstraf wordt veroordeeld, terwijl een Duitse priester, die als soldaat een Franse partizaan heeft gedood, wordt vrijgesproken omdat hij alleen zijn plicht heeft gedaan. Dit is een film tegen de Franse wet op dienstweigering (waarbij de hechtenis even lang verlengd kan worden, als de weigering wordt volgehouden). De film werd in Frankrijk voor vertoning verboden en moest worden opgenomen in Joegoslavi[KA3]e (met helaas bar slecht spelende co-produktie-acteurs. Het parallel-proces met de Duitser is al te nadrukkelijk van ironie, hoewel de bevel-is-bevel-overtuiging van een integere eenvoud is.

Le Bois des amants

1960 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1960. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Laurent Terzieff, Erika Remberg, Françoise Rosay, Horst Frank en Gert Fröbe.

De vrouw van een Duitse officier die tijdens WOII haar man in Brest wil bezoeken, vindt onderdak bij een Franse verzetsstrijder. Hun liefde van één nacht resulteert in haar dood. Dit geforceerde melodrama krijgt van het scenario en de regie geringe overtuigingskracht en geeft de acteurs ook weinig kansen. Voor alle betrokkenen teleurstellend.

Kapo

1960 | Drama, Oorlogsfilm

Italië​/​​Joegoslavië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Gillo Pontecorvo. Met o.a. Susan Strasberg, Laurent Terzieff, Emmanuelle Riva, Didi Perego en Gianni Garko.

Een joods meisje komt na een razzia in Parijs in een concentratiekamp en krijgt van de kamparts de identiteit van een politieke gevangene, waardoor ze aan de gaskamers ontkomt. Door haar overlevingsinstinct en ten koste van haar medegevangenen brengt ze het tot Kapo. Ze wordt verliefd op een Russische gevangene, die haar menselijkheid en idealisme weer wekt en ze offert zich in een bevrijdingsactie. Het aangrijpende beeld van de concentratiekampverschrikkingen en de reacties van het meisje daarop worden in de tweede helft verzwakt door te oppervlakkige romantiek, terwijl de (journaal-)opnamen van concentratiekampen de geënsceneerde scènes minder waarschijnlijk maken. De film is niettemin een loffelijke poging een misschien onverfilmbaar onderwerp aan te pakken.

La notte brava

1959 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1959. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Laurent Terzieff, Elsa Martinelli, Mylène Demongeot en Antonella Lualdi.

Twee ontspoorde jongeren willen in de omgeving van Rome gestolen waar verhandelen en nemen prostitu[KA1]ees mee. Een reeks van ontmoetingen en avonturen maakt het een veelbewogen nacht met een kater in de ochtend. Deze episodische film over de bandeloze jeugd onderscheidt zich in het genre door een duidelijke situering in het (sub-)proletariaat, dankzij het scenario van Pier-Paolo Pasolini en Laurence Bost, waaraan regisseur Bolognini meeschreef. Het oorspronkelijk effect wordt inmiddels tenietgedaan door de vergelijking met Pasolini's latere films, waarbij vooral de overigens goed acterende rolbezetting te glad en te conventioneel filmster-mooi is om in de rollen echt te overtuigen. Camerawerk van Armando Nannuzzi.

Douze heures d'horloge

1959 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Duitsland 1959. Misdaad van Géza von Radványi. Met o.a. Lino Ventura, Eva Bartok, Laurent Terzieff, Hannes Messemer en Gert Fröbe.

Drie misdadigers maken gebruik van de Quatorze Juillet- feestelijkheden om te ontsnappen en hebben dan twaalf uur om hun verborgen buit op te halen en valse papieren te bemachtigen voor hun vlucht naar het buitenland. Diverse tegenslagen en rivaliteiten worden elk van hen fataal, zodat alleen de maîtresse van de jongste met het geld overblijft. De thriller heeft een sterke rolbezetting, maar de verwikkelingen van het scenario om de spanning gaande te houden zijn erg geforceerd. Scenario van Geza von Radvanyi, René Lefevre en Claus Hardt, die een idee van het bekende schrijversduo Boileau en Narcejac uitwerkten. Camerawerk Henri Alekan.

Premier mai

1958 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1958. Komedie van Luis Saslavsky. Met o.a. Yves Montand, Nicole Berger, Walter Chiari, Aldo Fabrizi en Maurice Biraud.

Dertiger Yves Montand etaleert zijn vermaarde acteerbereik in Saslavsky's Eén mei, als vader die met zijn zoontje richting een voetbalwedstrijd gaat zodat zijn vrouw in alle rust thuis kan bevallen. Maar Montands arbeiderpersonage Jean raakt halverwege de eindbestemming in aanraking met de politie, waarna zoontje François (Noël) terug naar huis moet zien te komen om papa's papieren op te halen. Feitelijk speelt het verhaal tweede viool ten faveure van een drom kleurrijke personages en evenementen, met vermakelijke terzijdes en frisse verrassingen als leidraad, en hartverwarming als doel. Met Nederlandse ondertiteling.

Les tricheurs

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Pascale Petit, Jacques Charrier, Laurent Terzieff, Andréa Parisy en Roland Lesaffre.

Een na[KA3]ieve student uit een bourgeois-milieu komt in contact met losgeslagen Saint-Germain-des-Pr[KA2]es-jongeren, die zich laten manipuleren door hun cynische aanvoerder. Hij laat zich inpalmen door een blas[KA1]e rijkeluisdochter, maar wordt oprecht verliefd op een volksmeisje dat in dit milieu een amorele houding probeert op te houden. De gedwongen ontkenning van ware gevoelens leidt tot een tragedie (zelfmoord). Deze destijds geruchtmakende en zeer succesvolle film is nu volkomen gedateerd door een moraliserende 'bejaardenvisie' op de jeugd, die leidde tot melodramatische buitensporigheden in het verhaal. In Carné's voordeel moet worden gesteld dat beide hoofdrolspeelsters sindsdien nooit beter zijn geweest.