Coline Serreau: regie, cast, scenario en muziek.
Er zijn 17 films gevonden.

Pierre Brossolette ou les passagers de la lune

2015 | Biografie, Drama

Frankrijk 2015. Biografie van Coline Serreau. Met o.a. Julien Baumgartner, Léa Drucker, Charles Petit en François Feroleto.

In het subgenre van films over helden van de Résistance is deze tv-productie van Serreau (3 hommes et un couffin) instructief vakwerk met een voorspelbaar hagiografische inslag. Pierre Brossolette (1903-1944), in zijn jonge jaren al een geëngageerd journalist ter linkerzijde, werd naast Jean Moulin een van Frankrijks verzetskopstukken. Zo was de Parijse boekhandel die hij en echtgenote Gilberte dreven een ondergronds communicatiecentrum. Moulin en Brossolette, een vrijmetselaar, verschilden ideologisch sterk van mening over de te volgen post-WO II-koers van De Gaulle.

Saint-Jacques... La Mecque

2005 | Drama, Komedie

Frankrijk 2005. Drama van Coline Serreau. Met o.a. Muriel Robin, Artus de Penguern, Jean-Pierre Darroussin, Pascal Légitimus en Marie Bunel.

Twee broers en een zus die elkaar liever kwijt dan rijk zijn moeten van Puy-en-Velay naar Santiago de Compostella wandelen om de erfenis van wijlen hun moeder te toucheren. In deze sympathieke road movie-te-voet verwerkte de scenarist/regisseur van Trois hommes et un couffin weer een aantal van haar vaste thema's (vrouwenemancipatie, multicultiverbroedering). Behalve snedige dialogen en inventieve droomscènes verlenen de warme beelden van Jean-François Robin de koddige pelgrimage een meerwaarde. Darroussin munt uit in zijn klaplopersrol.

18 ans après

2003 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 2003. Komedie van Coline Serreau. Met o.a. André Dussollier, Michel Boujenah, Roland Giraud, Madeleine Besson en Line Renaud.

Vervolg op de Franse Césarwinnende, kaskrakende komedie 3 hommes et un couffin uit 1985. Achttien jaar later is de kleine baby geslaagd voor haar eindexamen en gaat ze met haar drie vaders (gespeeld door dezelfde acteurs als in 1985), haar moeder, de nieuwe, stompzinnige Amerikaanse man van haar moeder, en diens twee zoons (onder wie James Thiérrée, de kleinzoon van Charles Chaplin) op vakantie in Zuid-Frankrijk. De kleine meid wordt voor de eerste keer verliefd, tot ontsteltenis van haar vaders. Verder biedt de film zouteloze grappen over viagra.

Chaos

2001 | Komedie, Drama

Frankrijk 2001. Komedie van Coline Serreau. Met o.a. Catherine Frot, Vincent Lindon, Rachida Brakni, Line Renaud en Aurélien Wilk.

Vileine komedie met een cynische ondertoon, waarin een Algerijnse vrouw afrekent met haar moslimfamilie én haar pooiers. Losjes schakelt Serreau tussen de blanke burgerij, Algerijnse immigranten en een groep pooiers, in wie met een beetje goede wil de frontmannen van het kapitalisme kan worden gezien.

La crise

1992 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1992. Komedie van Coline Serreau. Met o.a. Vincent Lindon, Patrick Timsit, Yves Robert, Maria Pacôme en Valérie Alane.

De filmer, die op talentvolle, humoristische en intelligente wijze de vreemde trekjes van onze samenleving schetst, slaagt erin een zeer innemende komedie te maken rond de crisis van het paar, in de liefde, het werk en het leven. Het begint er allemaal mee, dat Victor, een briljant bedrijfsadvocaat, op een morgen ontwaakt, en achtereenvolgens ontdekt dat zijn vrouw hem heeft verlaten en dat hij zijn baan kwijt is. De teneergeslagen Victor doet wanhopige pogingen zijn vrienden en familieleden op de hoogte te brengen van zijn tegenspoed. Maar wat blijkt, iedereen verkeert in een crisis, die veel belangrijker wordt geacht dan die van Victor. Treffende dialogen, een tot in de puntjes verzorgd scenario en een perfecte acteursregie. Elke acteur toont op zijn eigen vlak lef en hoeft hier geen enkele spijt van te hebben. De kijker lacht, pikt een traan weg en wordt aan het denken gezet. Deze film vormt nu eens een goede weerspiegeling van deze tijd. Camerawerk van Robert Alazraki.

3 Men and a Little Lady

1990 | Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten 1990. Komedie van Emile Ardolino. Met o.a. Tom Selleck, Steve Guttenberg, Ted Danson, Nancy Travis en John Boswall.

Het meisje dat de drie vrijgezellen als baby in Three Men and a Baby op hun stoep vonden, is inmiddels vijf als haar moeder besluit te gaan trouwen en naar Engeland te verhuizen. De drie vaders zien hun 'familiegeluk' in duigen vallen en reizen moeder en dochter achterna in een poging het huwelijk te voorkomen. Zoete komedie is niet zo leuk als de eerste, maar levert voldoende kijkgenot op. De beste rol wordt vervuld door John Boswall als de oude, typisch Britse butler. Het scenario is van Charlie Peters, naar een verhaal van Sara Parriott en Josann McGibbon, met personages die werden verzonnen door Coline Serreau. Fotografie van Adam Greenberg.

There's A Man In Your Bed Mama

1989 |

1989. Coline Serreau. Met o.a. Muriel Combeau, Gilles Privat, Pierre Vernier, Firmine Richard en Maxime Leroux.

Het meisje dat de drie vrijgezellen als baby in Three Men and a Baby op hun stoep vonden, is inmiddels vijf als haar moeder besluit te gaan trouwen en naar Engeland te verhuizen. De drie vaders zien hun 'familiegeluk' in duigen vallen en reizen moeder en dochter achterna in een poging het huwelijk te voorkomen. Zoete komedie is niet zo leuk als de eerste, maar levert voldoende kijkgenot op. De beste rol wordt vervuld door John Boswall als de oude, typisch Britse butler. Het scenario is van Charlie Peters, naar een verhaal van Sara Parriott en Josann McGibbon, met personages die werden verzonnen door Coline Serreau. Fotografie van Adam Greenberg.

Romuald et Juliette

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Coline Serreau. Met o.a. Daniel Auteuil, Firmine Richard, Pierre Vernier, Maxime Leroux en Gilles Privat.

Romuald is de jonge president-directeur van een onderneming; hij woont alleen in een gigantisch huis in een mooie wijk en hij mag zich gelukkig prijzen dat hij een blanke Fransman is. Juliette is zwart, niet meer zo jong, en woont in een goedkope huurflat met haar vijf kinderen, waarvan er geen een dezelfde vader heeft. Zij maakt 's nachts het bedrijf van Romuald schoon. Deze laatste raakt diep in de problemen en Juliette gaat hem helpen bij het zoeken naar een oplossing. Serreau oefent zware kritiek uit op het mislukte Franse sociale systeem in wat op het eerste gezicht een komedie is. Wat langdradig, maar toch goed en scherpzinnig. Het scenario is van Coline Serreau. Het camerawerk is van Jean-Noel Ferragut.

Three Men and a Baby

1987 | Komedie

Verenigde Staten 1987. Komedie van Leonard Nimoy. Met o.a. Tom Selleck, Ted Danson, Steve Guttenberg, Nancy Travis en Margaret Colin.

Amerikaanse versie van de populaire Franse pampers-komedie Trois hommes et un couffin. Rijke playboys, architect Peter (Selleck) en grafisch ontwerper Michael (Guttenberg) krijgen de schrik van hun leven wanneer ze aan hun voordeur een baby vinden, die aan hun flatgenoot filmacteur Jack (Danson) zou toebehoren. Deze laatste werkt momenteel aan een commercial in Turkije. Bij zijn terugkeer is hij niet erg op zijn vaderrol gebrand, maar langzamerhand gaat het drietal zich toch aan de baby hechten. Onderhoudend en goed gemaakt, maar mist toch het spirituele van het Franse orgineel. De intrige over de drugs is er met de haren bijgesleept.

3 hommes et un couffin

1985 | Komedie, Drama

Frankrijk 1985. Komedie van Coline Serreau. Met o.a. Roland Giraud, Michel Boujenah, André Dussollier, Philippine Leroy-Beaulieu en Dominique Lavanant.

Drie drukbezette vrijgezellen, woonachtig in een aanzienlijk Parijs' appartement, ontfermen zich broederlijk-vaderlijk over het baby’tje Marie, dat door een samenloop van omstandigheden op hun drempel is beland. Onbevangen potpourri van mild-progressief verhaaltje en burgermanskomedie wint op sympathiepunten dankzij de uitstekende acteurs, de immer innemende Dussollier voorop. Met drie Césars, een verlaat vervolg (18 ans après in 2003) en het Amerikaanse hermaaksel 3 Men and a Baby werd deze Franse kassakraker van ex-trapezewerkster, actrice en dramaturge Serreau een duurzame surprisehit. Marianne 'Eline Vere' Basler speelt een bijrolletje.

Qu'est-ce qu'on attend pour être heureux!

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Coline Serreau. Met o.a. Bernard Alane, Romain Bouteille, Evelyne Buyle, Laure Duthilleul en Henri Garcin.

Voor de opname van een reclamespot van 45 seconden wordt een immens aantal figuranten, dansers en technici bijeengebracht in een filmstudio. Ze komen geleidelijk aan in opstand tegen de hondse behandeling door de sponsors. Deze doeltreffende satire op de alle perken te buiten gaande discrepantie tussen reclamefilms en 'gewone' films zou misschien alleen in de filmpraktijk betrokkenen aanspreken, als Serreau en haar medewerkerscollectief de boodschap niet met zoveel talent en uitbundigheid verpakt hadden. De moeite die ze blijkbaar hadden om een slot voor de film te vinden leidt later tot enige geforceerdheid.

Le fou de mai

1980 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1980. Misdaad van Philippe Defrance. Met o.a. Claude Levêque, Zorica Lozic, Nathalie Perrey, Jean-Paul Gêne en Jean-Luc Hennig.

In 1975 wordt Pierre vijfenveertig jaar. Tijdens een depressie evalueert hij zijn leven op dat moment en vergelijkt het met mei 1968. Dit zelfportrtet wordt in deze kroniek afgewisseld met stukken uit de film LE JOLI MOIS DE MAI, door de ARC-groep in 1968 gemaakt. De stukken passen slecht bij elkaar. Bovendien zijn zowel het onderwerp als de hoofdpersoon nauwelijks interessant. Met vele amateuracteurs die zichzelf spelen en zelfs een groep journalisten van de Libération. De sfeer van 'intellectuelen onder elkaar' overheerst de film. Nogal pretentieus.

Pourquoi pas!

1977 | Komedie, Experimenteel

Frankrijk 1977. Komedie van Coline Serreau. Met o.a. Sami Frey, Mario Gonzalez, Christine Murillo, Nicole Jamet en Michel Aumont.

Een trio (waarom niet!) [KA2]a la JULES ET JIM (waarvan de vrouw het geld verdient!) wordt een quartet en ze weten nog lang en gelukkig te leven. Een sterke film, die je niet snel vergeet over de vrije liefde. Scenario van regisseuse Serreau. Camerawerk van Jean-François Robin.

Mais qu'est-ce qu'elles veulent?

1977 | Documentaire

Frankrijk 1977. Documentaire van Coline Serreau.

Serreau praat met verschillende vrouwen over hun leven, hun seksualiteit, hun werk, hun verwachtingen enzovoort. Deze innemende, verrassend boeiende mozaïek van portretten wil geen volledig beeld schetsen van de positie van de vrouw in het algemeen, maar roept in ieder geval een aantal relevante bedenkingen op. Verdienstelijk, hoewel in de keuze van de gespreksthema's lichtelijk gedateerd.

On s'est trompé d'histoire d'amour

1974 | Drama

Frankrijk 1974. Drama van Jean-Louis Bertucelli. Met o.a. Coline Serreau, Francis Perrin, Nicole Dubois, Gérard Caillau en Marre-Pierre Casey.

Als gevolg van een weinig, bevredigende vrijage tussen twee kantoorcollega's blijkt het meisje zwanger. Een overhaast huwelijk is noch wat zijzelf noch hun familie hadden verwacht en de geboorte van de baby maakt hen ook geen geschiktere partners. Het goed geobserveerd scenario van de actrice Serreau kreeg een te gelikte verfilming en op de twee hoofdrollen na blijven de personages zo plat als een dubbeltje. Serreau maakte later zelf betere films.

Dada au coeur

1974 | Experimenteel, Fantasy, Mysterie

Frankrijk 1974. Experimenteel van Claude Accursi. Met o.a. Roger Blin, Yves Cheriaux, J.M. Wingling, Coline Serreau en André Julien.

Het scenario, niet na te vertellen, is abracadabra, teruggrijpend op het dadaïsme en het surrealisme zeventig jaar na het ontstaan van de eerste beweging. Onsamenhangende opeenhoping van scènes die soms goed zijn, maar Buñuel is niet te imiteren, net zo min als ENTR'ACTE van René Clair. Een zeer verwarrende nabootsing, lang en aanmatigend en slecht beheerst door een regisseur-scenarioschrijver-bewerker- dialogenschrijver.

On S'est Trompe D'histoire D'amour

1973 | Drama

Frankrijk 1973. Drama van Jean-Louis Bertucelli. Met o.a. Nicole Dubois, Coline Serreau en Francis Perrin.

Het scenario, niet na te vertellen, is abracadabra, teruggrijpend op het dadaïsme en het surrealisme zeventig jaar na het ontstaan van de eerste beweging. Onsamenhangende opeenhoping van scènes die soms goed zijn, maar Buñuel is niet te imiteren, net zo min als ENTR'ACTE van René Clair. Een zeer verwarrende nabootsing, lang en aanmatigend en slecht beheerst door een regisseur-scenarioschrijver-bewerker- dialogenschrijver.