Paul Hurst: regie en cast.
Er zijn 81 films gevonden.

The Vanishing Westerner

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van Philip Ford. Met o.a. Monte Hale, Paul Hurst, Aline Towne, Roy Barcroft en Arthur Space.

De held van deze western, Hale, wordt ten onrechte van moord beschuldigd. Bob Williams schreef het scenario voor deze goede aflevering uit de Hale-serie. Ford regisseerde met vaart en de geroutineerde cameraman Ellis Carter bracht alles pico bello in beeld. Op de aanplakbiljetten staat de naam van Towne als derde, hoewel haar rol uiterst klein is. De studiobazen van Republic wisten, ondanks de lage budgetten, eerste klas routiniers te inspireren tot goede films. De Hale-westerns waren goed, evenals de Roy Rogers-westerns en de Allan Lane-reeks.

The Old Frontier

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van Philip Ford. Met o.a. Monte Hale, Paul Hurst, Claudia Barrett, William Henry en Tristram Coffin.

Deze Hale-western is nogal matig. Hierin is Hale als marshal weer druk in de weer om bankrovers en ander gespuis te bestrijden. Het scenario van Bob Williams is echter te zwak om te boeien.

The Missourians

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van George Blair. Met o.a. Monte Hale, Paul Hurst, Roy Barcroft, Lyn Thomas en Howard J. Negley.

Hale is de marshal, Barcroft de bendeleider die het vredige stadje van Hale binnenvalt en de poen rooft die bestemd was om een kerk te bouwen. Kortom, in no-time verstoort hij het vredige leven. Hale maakt korte metten met Barcroft en zijn bende. En hij doet dit voor de laatste maal. Dit is de laatste van de negentien Hale-westerns die Republic tussen 1946 en 1950 op de markt bracht. Hale zou nog een paar gastrollen spelen, in '56 voor het laatst in GIANT.

Pioneer Marshal

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van Philip Ford. Met o.a. Monte Hale, Paul Hurst, Nan Leslie, Roy Barcroft en Damian O'Flynn.

Een man van de wet zit achter een bandiet aan die zich verbergt in een stad voor outlaws. Die worden daar beschermd door O'Flynn. Hale doet zich voor als een ontsnapte gevangene tot hij de schurk Healey gevonden heeft. Barcroft staat natuurlijk ook aan de verkeerde kant van de wet in deze spannende western boordevol actie.

South of Rio

1949 | Western

Verenigde Staten 1949. Western van Philip Ford. Met o.a. Monte Hale, Kay Christopher, Paul Hurst, Roy Barcroft en Douglas Kennedy.

De broer van de held, Kennedy, is lid van een bende. Hale wordt daarom uit de Texas Rangers gezet. Hij gaat de bende alleen te lijf en zo rehabiliteert hij zich bij de Rangers. Veel actie en een goede regie. Barcroft is weer op dreef als de bendeleider; Hale is op z'n best. De geroutineerde cameraman John MacBurnie nam vele Hale-Roy Rogers- en Allan Lane-westerns bij Republic op. Reggie Lanning en Bud Thackery waren daar zijn collega's.

San Antone Ambush

1949 | Western

Verenigde Staten 1949. Western van Philip Ford. Met o.a. Monte Hale, Bette Daniels, Paul Hurst, Roy Barcroft en James Cardwell.

Een legerofficier moet de bende oprollen die postkoetsen overvalt. Dat lukt Hale aanvankelijk niet omdat de bandieten slimmer zijn en Cardwell als schuldige naar voren schuiven. Maar uiteindelijk weet hij Bardette en de zijnen toch klein te krijgen. In deze goede western regisseerde Ford zijn vader, die weer een broer was van John Ford.

Ranger of Cherokee Strip

1949 | Western

Verenigde Staten 1949. Western van Philip Ford. Met o.a. Monte Hale, Paul Hurst, Alice Talton, Roy Barcroft en Douglas Kennedy.

Ranchers willen Indianen van hun land verdrijven. Maar dan grijpt Hale in. Ford zorgde voor een spannende aflevering uit de Hale-serie. Het goede scenario is van Bob Williams. In een bijrolletje is Blue te zien. Hij was van Indiaanse afkomst, en was in de pionierstijd van de film een ster.

Prince of the Plains

1949 | Western

Verenigde Staten 1949. Western van Philip Ford. Met o.a. Monte Hale, Paul Hurst, Shirley Davis, Roy Barcroft en Rory Mallinson.

In deze matige Hale-western zingt de held [KA1]e[KA1]en liedje. Hij is op zoek naar de dader(s) van de moord op zijn vader. Daarbij stuit hij op Mallinson, die inmiddels ook al de bankier vermoord heeft. Diens zoon, Lauter, moet er eveneens aan geloven. Er zit geen vaart in deze western, en dat is een ernstige tekortkoming voor een film uit dit gerne.

Outcasts of the Trail

1949 | Western

Verenigde Staten 1949. Western van Philip Ford. Met o.a. Monte Hale, Paul Hurst, Jeff Donnell, Roy Barcroft en John Gallaudet.

Twee broers worden in de stad met de nek aangekeken omdat hun vader postkoetsen overviel en nu in de gevangenis zijn straf uitzit. Eenmaal op vrije voeten bekeert hij zich: hij geeft de buit terug. Een nieuwe overval doet alles weer wankelen, ware het niet dat Hale in de buurt is en de ware daders te pakken krijgt. Barcroft speelde de schurk. Regisseur Ford zorgde voor voldoende actie.

Law of the Golden West

1949 | Western

Verenigde Staten 1949. Western van Philip Ford. Met o.a. Monte Hale, Paul Hurst, Gail Davis, Roy Barcroft en John Holland.

Het verhaal speelt zich af tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. Holland wil een eigen koninkrijk opbouwen in het westen. De super-outlaw Barcroft is zijn rechterhand. Ze doden de vader van Hale en daardoor krijgen ze deze westernheld Hale als tegenstander. Barcroft speelt zijn zoveelste schurkenrol. Het is altijd een plezier hem bezig te zien. Deze western is met veel vaart gemaakt.

The Arizona Ranger

1948 | Western

Verenigde Staten 1948. Western van John Rawlins. Met o.a. Tim Holt, Jack Holt, Nan Leslie, Richard Martin en Steve Brodie.

Tim Holt en zijn vader Jack speelden voor de eerste maal samen in een film en maakten er een hele goede western van. Tim neemt dienst bij de Arizona Rangers tegen de wil van zijn vader. Langzaam krijgt hij toch respect voor de daden van zijn zoon en aan het eind van de film hebben ze zich met elkaar verzoend.

Son of God's Country

1948 | Western

Verenigde Staten 1948. Western van R.G. Springsteen. Met o.a. Monte Hale, Pamela Blake, Paul Hurst, Jim Nolan en Jay Kirby.

Het bekende verhaal: met het oog op de toekomst van de spoorweg wil een speculant de ranchers van hun grond verdrijven. Hij wil bij verkoop aan de spoorweg veel geld verdienen. Hale voorkomt dat in deze enigzins tamme western.

Madonna of the Desert

1948 | Komedie

Verenigde Staten 1948. Komedie van George Blair. Met o.a. Lynne Roberts, Donald Barry, Don Castle, Sheldon Leonard en Paul Hurst.

Een ranger, Castle, bezit een bijzonder beeld van de madonna. Er wordt gezegd dat dit beeld magische krachten uitstraalt. Roberts en Barry willen, ieder voor zich, het beeld stelen, maar door de magische krachten loopt niet alles volgens plan.

Gun Smugglers

1948 | Western

Verenigde Staten 1948. Western van Frank McDonald. Met o.a. Tim Holt, Richard Martin, Martha Hyer, Gary Gray en Paul Hurst.

Een spannende western waarin Tim Holt de wapendieven moet zien te grijpen die wapens aan het buitenland verkopen. Het was een druk jaartje voor Holt want tussen de bedrijven door speelde hij met Humphrey Bogart ook nog in THE TREASURE OF THE SIERRA MADRE.

California Firebrand

1948 | Western

Verenigde Staten 1948. Western van Philip Ford. Met o.a. Monte Hale, Adrian Booth, Paul Hurst, Alice Tyrrell en Tristram Coffin.

De held krijgt het aan de stok met genadeloze bandieten en met een groep mijnwerkers. Hale laat zich in deze western vol actie niet in de hoek dringen. De actie wordt alleen onderbroken voor een paar goede westernsongs. De technische afwerking is uitstekend, vooral het camerawerk van Reggie Lanning.

Under Colorado Skies

1947 | Western

Verenigde Staten 1947. Western van R.G. Springsteen. Met o.a. Monte Hale, Adrian Booth, Paul Hurst, William Haade en John Alvin.

Een student in de medicijnen heeft, om de kosten te kunnen betalen, een part-time baantje op een bank. Alles gaat goed tot er een postkoets wordt overvallen en men hem van medeplichtigheid verdenkt. Dan komt Hale in actie: hij ontmaskert de ware daders en kan zijn dierbare Booth definitief in de armen sluiten. Evans debuteerde in deze film. Hij zou een van de bekendste acteurs uit westerns en actiefilms worden. Deze goede aflevering uit Hales westernserie zit vol actie.

Angel and the Badman

1947 | Western

Verenigde Staten 1947. Western van James Edward Grant. Met o.a. John Wayne, Gail Russell, Harry Carey, Bruce Cabot en Irene Rich.

Eindelijk mocht hij het zelf, John Wayne. Zelf een film produceren met z'n eigen tronie in de hoofdrol. En wat je dan krijgt van iedere actieacteur is een poging tot diepgang. Zo ook Wayne, die zichzelf positioneerde als een wraakzuchtige bolster die dankzij een engelachtig meisje (Russell) tenenkrommend 1947-traag zijn blanke pit ontdekt. Prachtige plaatjes van rotsig Arizona, met op de voorgrond John Wayne achter de ploeg. Inderdaad, van schietende cowboy tot brave borst. Want: 'Only a man who carries a gun, ever needs one,' aldus de sheriff.

The Plainsman and the Lady

1946 | Western

Verenigde Staten 1946. Western van Joseph Kane. Met o.a. William Elliott, Vera Ralston, Gail Patrick, Joseph Schildkraut en Andy Clyde.

Elliott wil een Pony Express-bedrijf oprichten, maar hij stuit op felle tegenstand van Schildkraut, een concurrent. Barry - zelf een westernster - is hier de in het zwart geklede revolverheld.

In Old Sacramento

1946 | Western

Verenigde Staten 1946. Western van Joseph Kane. Met o.a. William Elliott, Constance Moore, Hank Daniels, Ruth Donnelly en Eugene Pallette.

De outlaw Spanish Jack wordt door de sheriff op de hielen gezeten. Hij wordt verliefd op saloonzangeres Moore. Als een ander voor zijn misdaden wordt opgepakt, offert hij zich op. Elliott speelt de gemaskerde bandiet, en daar hadden zijn fans wel even moeite mee. Hij was een acteur uit seriewesterns, die door zijn studio, Republic, gepromoveerd was. Hij mocht tot 1950 in tien B-westerns optreden, en dat was een beter genre. Dit was de eerste die Elliott maakte, samen met regisseur Kane die in het algemeen zijn B-films zou regisseren. Elliott wilde toen ook niet meer als 'Wild Bill' op de titelrol staan, maar netjes als 'William'.

Treasure of Fear

1945 | Komedie, Mysterie

Verenigde Staten 1945. Komedie van Frank McDonald. Met o.a. Jack Haley, Ann Savage, Barton MacLane, Veda Ann Borg en George E. Stone.

De nerveuze Haley speelt een klunzige journalist die stuit op een moord en een jacht naar juwelen in een wijnmakerij. Deze belegen komische thriller is blijkbaar van een slecht jaar.

Girl Rush

1944 | Western, Muziek, Komedie

Verenigde Staten 1944. Western van Gordon Douglas. Met o.a. Wally Brown, Alan Carney, Frances Langford, Vera Vague en Robert Mitchum.

Robert Kent bewerkte een verhaal van Laszlo Vadnay en Aladar Laszla waarin Wally Brown en Alan Carney twee entertainers zijn, die in 1849 in Californië stranden als daar goud gevonden wordt. Zij vinden niets en besluiten dan maar een show in elkaar te gaan zetten om de goudzoekers te vermaken. Onbeduidende rolprent met show en muziek en Nicholas Musuraca als cameraman. Mitchum was nog in opkomst.

Coney Island

1943 | Musical

Verenigde Staten 1943. Musical van Walter Lang. Met o.a. Betty Grable, George Montgomery, Cesar Romero, Charles Winniger en Phil Silvers.

Vrolijke, aangename musical rond de eeuwwisseling over bar-artieste Grable die door Montgomery in te palmen een beroemde ster van de revue wordt. Opnieuw gemaakt als WABASH AVENUE.

Calaboose

1943 | Western

Verenigde Staten 1943. Western van Hal Roach Jr.. Met o.a. Jimmy Rogers, Noah Beery jr, Mary Brian, Bill Henry en Paul Hurst.

Dit is een westernkomedie van bescheiden formaat, met het bekende duo Rogers/Beery Jr. Arnold Belgard bewerkte het verhaaltje van Donald Hough voor producent Glenn Tyron; als cameraman fungeerde Robert Pittack. Technisch goed afgewerkt. Humor in westerns blijft een zaak van persoonlijke smaak. Dit soort flauwe humor zullen de echte westernfans niet op prijs stellen.

Sundown Jim

1942 | Western

Verenigde Staten 1942. Western van James Tinling. Met o.a. John Kimbrough, Virginia Gilmore, Arleen Whelan, Joseph Sawyer en Paul Hurst.

Dit is de 2e en tevens laatste Kimbrough-western voor Fox en nog niet eens een slechte. Het scenario is gebaseerd op de roman van Ernest Haycox, wiens verhalen aan vele westerns ten grondslag hebben gelegen, o.a. ook aan STAGECOACH. Kimbrough is de marshal, die de orde herstelt in een stad en schoon schip maakt met iedereen die denkt een loopje te kunnen nemen met de wet.

Dudes Are Pretty People

1942 | Western

Verenigde Staten 1942. Western van Hal Roach Jr.. Met o.a. Jimmy Rogers, Noah Beery jr, Marjorie Woodworth, Paul Hurst en Marjorie Gateson.

In deze vervelende westernkomedie zijn Rogers en Beery cowboy-vrienden die op een ranch een job krijgen. Alles gaat goed tot Woodworth verliefd wordt op Beery. Rogers stelt alles in het werk om een einde aan de relatie te maken. Louis Kaye schreef het script naar een verhaaltje van Donald Hough. Robert Pittack stond achter de camera.

December 7: The Movie

1942 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1942. Drama van John Ford en Gregg Toland. Met o.a. Walter Huston, Harry Davenport, Dana Andrews en Paul Hurst.

VV.

Ellery Queen and the Murder Ring

1941 | Thriller

Verenigde Staten 1941. Thriller van James Hogan. Met o.a. Ralph Bellamy, Margaret Lindsay, Charley Grapewin, Mona Barrie en Paul Hurst.

Queen (stommer dan ooit!) helpt pa maar weer eens een handje. Ditmaal wordt er namelijk een moord gepleegd in een privé- kliniek. Dit was Bellamy's laatste optreden in deze teleurstellende serie. Vrij bewerkt naar The Dutch Shoe Mystery. Zie ook: 'Ellery Queen'-serie.

The Westerner

1940 | Western

Verenigde Staten 1940. Western van William Wyler. Met o.a. Gary Cooper, Walter Brennan, Doris Davenport, Fred Stone en Paul Hurst.

Rechter Roy Bean wordt de Hanging Judge genoemd. De ongevoelige man heeft echter een zwakke plek: een vrouw, die Lili Langtry heet. Als een man voor een paardendief wordt aangezien, weet hij de rechter te vermurwen door te zeggen dat hij met haar bevriend is.

Bad Lands

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van Lew Landers. Met o.a. Robert Barrat, Noah Beery jr, Guinn 'Big Boy' Williams, Douglas Walton en Andy Clyde.

Uitstekend gemaakte western met veel spanning. Sheriff Barrat voert een posse aan om een bende Apachen te pakken te krijgen. De één na de ander valt weg en uiteindelijk blijft Barrat alleen over; maar dan komt op het laatste moment de cavalerie te hulp.

Secrets of a Nurse

1938 | Drama

Verenigde Staten 1938. Drama van Arthur Lubin. Met o.a. Helen Mack, Dick Foran, Edmund Lowe, Leon Ames en Horace MacMahon.

Een ex-bokser wordt ten onrecht van moord beschuldigd. Een gewone misdaadfilm, maar door de rolbezetting interessant.

Josette

1938 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1938. Musical van Allan Dwan en Allen Dwan. Met o.a. Don Ameche, Simone Simon, Robert Young, Bert Lahr en Joan Davis.

Een muzikale komedie boven het gemiddelde; het gaat over wisselende identiteiten. Een sterke rolverdeling en liedjes als: 'May I Drop A Petal In Your Glass Of Wine', die men weer net zo snel vergeten is, als men ze gehoord heeft.

In Old Chicago

1938 | Historische film, Drama

Verenigde Staten 1938. Historische film van Henry King. Met o.a. Tyrone Power, Alice Faye, Don Ameche, Alice Brady en Andy Devine.

Een luxe produktie met de brand van Chicago uit 1871 als hoogtepunt. Brady kreeg voor haar rol als Mrs. O'Leary een Oscar. Haar zoons Power, Ameche en Brown beleven hun eigen avonturen in de 'Windy City'. Naar de gelijknamige roman van Niven Busch, door Lamar Trotti en Sonya Levien tot scenario bewerkt.

Alexander's Ragtime Band

1938 | Musical

Verenigde Staten 1938. Musical van Henry King. Met o.a. Tyrone Power, Alice Faye, Don Ameche, Ethel Merman en Jack Haley.

Groots opgezette musical met afgezaagde intrige, maar goede spelers en reeks songs van Irving Berlin: 'Now it Can Be Told', 'My Walking Stick', 'I'm Marching Along with Time', en de titelsong.

You Can't Beat Love

1937 | Romantiek

Verenigde Staten 1937. Romantiek van Christy Cabanne. Met o.a. Preston Foster, Joan Fontaine, William Brisbane, Alan Bruce en Paul Hurst.

Een traag, triviaal verhaal over een exentrieke playboy die wat in de politiek rommelt en met de dochter van de burgermeester flikflooit. Alleen interessant vanwege Fontaine, die nog heel jong is en zeer aantrekkelijk.

North of Nome

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van William Nigh. Met o.a. Jack Holt, Evelyn Venable, Guinn 'Big Boy' Williams, John Miljan en Roger Imhoe.

Meer drama dan western, maar toch wordt de film tot het laatste genre gerekend. Holt is een zeerobbenjager, geen alledaags beroep in een western. Williams is de huidendief. Het geheel wordt met de nodige dramatiek omgeven, en dat komt de actie niet ten goede.

Wilderness Mail

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Forrest Sheldon. Met o.a. Kermit Maynard, Fred Kohler, Doris Brook, Dick Curtis en Syd Sailor.

Dit is één van de betere Maynard-westerns uit de begintijd. Cameraman Arthur Reed kon perfect gebruik maken van een hevige sneeuwval die te duur zou zijn geweest om in Hollywood te ensceneren. Bennett Cohen en Robert Dillon bewerkten een verhaal van James Oliver Curwood, waarin Maynard als mountie op moet treden tegen kwade elementen, vooral Kohler. Kermit was goed, maar heeft nimmer de populariteit gehaald van zijn broer Ken Maynard.

Sequoia

1934 |

Verenigde Staten 1934. Chester Franklin. Met o.a. Jean Parker, Russell Hardie, Samuel S. Hinds en Paul Hurst.

Een meisje dat in de buurt van een natuurreservaat woont, voedt een ouderloos hert en een poema in vriendschap voor elkaar op. De fascinerende beelden van de dieren worden alleen maar gehinderd door het simplistische en vaak onhandige verhaal. Opnieuw uitgebracht als MALIBU, wat de naam is van het boek waarop de film is gebaseerd.

The Sphinx

1933 | Misdaad

Verenigde Staten 1933. Misdaad van Phil Rosen. Met o.a. Lionel Atwill, Sheila Terry, Theodore Newton, Paul Hurst en Luis Alberni.

Een van de betere films die Monogram maakte in de jaren dertig. Atwill - altijd prettig om naar te kijken - in een dubbelrol van moordenaar en zijn doofstomme tweelingbroer, die moet dienen als het perfecte alibi. In 1942 opnieuw verfilmd als PHANTOM KILLER.

The Thirteenth Guest

1932 | Thriller

Verenigde Staten 1932. Thriller van Albert Ray. Met o.a. Ginger Rogers, Lyle Talbot, J. Farrel MacDonald, Paul Hurst en James C. Eagles.

De gasten van een diner dat 13 jaar eerder plaatsvond en waarbij de gastheer dood bleef, worden weer bijeengebracht om het raadsel op te lossen van de onbekende dertiende gast, aan wie de gastheer zijn landgoed naliet. Een aardige antieke griezelfilm, compleet met een vermomde moordenaar. Herverfilmd als THE MYSTERY OF THE THIRTHEENTH GUEST.

The Big Stampede

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Tenny Wright. Met o.a. John Wayne, Noah Beery sr, Mae Madison, Luis Alberni en Berton Churchill.

Beery is de schurk. Hij schiet de sheriff neer teneinde te kunnen doen wat hij wil. Wayne is echter de nieuwe sheriff en daar moet ook Beery het tegen afleggen.

My Pal, the King

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Kurt Neumann. Met o.a. Tom Mix, Noel Francis, Mickey Rooney, Paul Hurst en Finis Barton.

Rooney - destijds nog een kinderster - is de Koning van Ruritania die door Holmes wordt bedreigd. De koning raakt bevriend met Tom Mix, en die weet hem te redden. Hij neemt hem onder zijn hoede en de koning krijgt een opleiding tot 'westerner'. Eerder een familiefilm dan een echte western, ook al vanwege de vele beelden uit het Tom Mix-circus.

Hold 'Em Jail

1932 | Komedie

Verenigde Staten 1932. Komedie van Norman Taurog. Met o.a. Bert Wheeler, Robert Woolsey, Betty Grable, Edgar Kennedy en Edna May Oliver.

Een domme komedie over gevangenen met privileges (Wheeler en Woolsey) die in Kennedy's Bidemore-gevangenis een rugbyteam opzetten. Een paar lachers.

The Singing Jockey

1931 | Musical

Verenigde Staten 1931. Musical van Albert S. Rogell. Met o.a. Eddie Quillan, James Gleason, Marian Nixon, King Baggott en Paul Hurst.

Een doorsnee musical.

Bad Company

1931 | Misdaad

Verenigde Staten 1931. Misdaad van Tay Garnett. Met o.a. Helen Twelvetrees, Ricardo Cortez, John Garrick, Paul Hurst en Frank Conroy.

Het verhaal van deze slordige gangsterfilm lijkt op dat van THE GODFATHER; het gaat over intriges en zaken van eer in een misdaadfamilie, die geleid wordt door Frank Conroy. Cortez speelt een geloofwaardige, megalomane gangster, genaamd Goldie Gorio. Er is een schokkende expressionistische scène in een haven en een wilde schietpartij op het eind.

Officer O'Brien

1930 | Misdaad

Verenigde Staten 1930. Misdaad van Tay Garnett. Met o.a. William Boyd, Ernest Torrence, Dorothy Sebastian, Russell Gleason en Ralf Harold.

De kleptomaan Torrence wordt uit de gevangenis ontslagen en in bewaring gesteld van zijn zoon, een goud-eerlijke agent (Boyd), die zijn handen eraan vol heeft om de oude man uit de moeilijkheden te houden. Torrence speelt uitstekend in deze overigens matige film.

Mountain Justice

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Harry Joe Brown. Met o.a. Ken Maynard, Kathryn Crawford, Otis Harlan, Paul Hurst en Richard Carlyle.

Kens eerste totaal sprekende western na de hoofdrol in 29 zwijgende westerns. Er kwamen nog 54 sprekende films en 1 sprekende serial bij. Kens vader, Burns, wordt vermoord en Ken gaat naar Kettle Creek (de oorspronkelijke titel van de film) om de moordenaar te zoeken. Spannend, maar vooral vol uitstekend stuntwerk dat Ken grotendeels zelf deed. Bennett Cohen leverde het verhaal, Ted McCord deed het camerawerk.

Lucky Larkin

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Harry Joe Brown. Met o.a. Ken Maynard, Nora Lane, James Farley, Harry Todd en Paul Hurst.

Maynards vierde Universal-western en de laatste die deels zwijgend was. Daarna zou Ken alleen nog sprekende films maken. Het scenario van Marion Jackson toont de botsing tussen paardenrancher Clary en de broers Farley en Hurst. Ken zorgt ervoor dat ze hun gerechte straf niet ontgaan. Camerawerk van Ted McCord.

Yeah! Oh

1929 | Komedie, Actiefilm

Verenigde Staten 1929. Komedie van Tay Garnett. Met o.a. Robert Armstrong, James Gleason, Zasu Pitts, Patricia Caron en Bud Fine.

In deze verrukkelijke komedie spelen Armstrong en Gleason twee zwervers die in een kamp van spoorwegarbeiders werken. Onderwerp van de film vormen hun romantische verwikkelingen met Pitts en Caron. De spitsvondige dialoog van de hand van Gleason is sprankelend en regisseur Garnett heeft gezorgd voor een goede knokpartij op het dak van een voortsnellende trein.

Tide of Empire

1929 | Western, Zwijgende film

Verenigde Staten 1929. Western van Allan Dwan en Allen Dwan. Met o.a. Tom Keene, George Fawcett, William Collier jr, Fred Kohler en James Bradbury sr.

Deze groots opgezette western is redelijk goed. Dermod D'Arcy (Keene), de held, wint een ranch, maar omwille van de lieve dochter Josephita (Adorée) ziet hij ervan af. Hij gaat op zoek naar goud, maar Josephita's vader pleegt zelfmoord en de omgeving wordt door een bende outlaws bedreigd. Dermod keert als held terug: hij redt het leven van haar broer en krijgt de hand van Josephita. Waldemar Young bewerkte het verhaal van Peter B. Kyne tot een script. De muziek is speciaal gecomponeerd voor de gerestaureerde versie door Rainer Viertlböck met het ensemble 'Alan, mein Freund'.

The Rainbow

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Reginald Barker. Met o.a. Dorothy Sebastian, Lawrence Gray, Sam Hardy, Harvey Clarke en Paul Hurst.

Een bandiet ensceneert een goudvondst zodat vele arme zielen naar een verlaten mijnstad komen om hun geluk te beproeven. Verder vinden we romantiek in L.G. Rigby's western-scenario. Camerawerk van Ernest Miller.

The Lawless Legion

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Harry Joe Brown. Met o.a. Ken Maynard, Nora Lane, Paul Hurst, J.P. McGowan en Frank Rice.

Als Maynard een kudde vee door de prairie leidt, wordt hij verdoofd, zodat Hurst de kudde kan stelen. Dat neemt hij uiteraard niet en hij gaat de bandieten achterna. Fred Allen en Bennett Cohen schreven het scenario en Frank B. Good was de cameraman. Allen was tevens de montageman van de Maynard-westerns uit die tijd.

The California Mail

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Dorothy Dwan, Lafe McKee, Paul Hurst en C.E. Anderson.

Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog worden de goudzendingen uit Californië die bestemd zijn voor de Noordelijken, voortdurend door een bende overvallen. Maynard krijgt opdracht de bende uit te schakelen en ervoor te zorgen dat de zendingen ongestoord kunnen verlopen. Marion Jackson was de scenariste en Frank B. Good de cameraman.

His First Command

1929 | Drama

Verenigde Staten 1929. Drama van Gregory La Cava. Met o.a. William Boyd, Dorothy Sebastian, Gavin Gordon, Helen Parrish en Alphonse Ethier.

Een romantisch drama dat maar niet opschiet. Een slechte rol van Boyd als playboy die zich bij het leger meldt als vrijwilliger, om de liefde te winnen van de kolonelsdochter Sebastian. Vergeet dit maar liever.

The Cossacks

1928 | Drama

Verenigde Staten 1928. Drama van George W. Hill en Clarence Brown. Met o.a. John Gilbert, Renée Adorée, Ernest Torrence, Nils Asther en Paul Hurst.

Een prachtig drama en een geweldige love-story naar de roman van Leo Tolstoy. Lukashka (Gilbert) is een jonge kozak die zich meer voor het vrouwelijke schoon interesseert dan voor de oorlog. Zijn vader Ivan (Torrence) vindt dit verschrikkelijk en Lukashka`s geliefde Maryana (Ador[KA1]ee) eveneens, want zij zou gewoon willen dat hij net zoals alle andere kozakken was. Hoewel Lukashka zich bewijst door paardendieven te vangen, gaat zijn pad en dat van Maryana niet over rozen, voordat ze elkaar in de aremen kunnen sluiten. Het scenario van Frances Marion is heel dik aangezet, maar de hoofdrollen zijn zo klassiek dat ze een eeuw later nog steeds aantrekkelijk zijn. De kostuums en decors zijn schitterend alsmede het camerawerk van Percy Hilburn. Voor filmliefhebbers een niet te missen gelegenheid als deze zwijgende film (een der laatsten) op de tv vertoond wordt.

The Red Raiders

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Ann Drew, Paul Hurst, J.P. McGowan en Chief Yowlachie.

Een perfecte western - zeker gezien het jaar van produktie - waarin veel vaart en actie zat en een bijzondere job werd gedaan door cameraman Ross Fisher. Marion Jackson leverde het scenario voor producent Harry Joe Brown. Maynard is leger-luitenant in vijandig Sioux-gebied, waar het tot een uitbarsting komt. McGowan speelt Maynards superieur en Yowlachie is de Indiaanse spion. Door velen wordt deze western als een klein meesterwerk gezien - het is een feit, dat de film nog steeds niet echt verouderd aandoet.

The Range Raiders

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Paul Hurst. Met o.a. Al Hoxie, Ione Reed, Alfred Hewston, Cliff Lyons en Paul Hurst.

Reed en haar ranch worden bedreigd. Hoxie grijpt in en weet de vent over de grens te jagen.

The Overland Stage

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Kathleen Collins, Tom Santschi, Sheldon Lewis en Jay Hunt.

Santschi probeert een oorlog te laten uitbreken tussen blanken en Indianen. Maynard weet dat in laatste instantie te verhinderen. Marion Jackson schreef het scenario, dat hier en daar wat verward aandoet, maar veel actie naast enige romantiek biedt. Rogell - die zijn sporen bij de westerns met Jack Hoxie verdiende - was een man die van actie hield en vaart. Harry Joe Brown, die de produktionele leiding had, had zijn ervaring opgedaan bij de westerns met Fred Thomson, dus Maynard was omringd met vakmensen - en het produkt was er dan ook naar Sol Polito was de cameraman en ook hij zou een begrip worden in zijn vak.

The Man from Hardpan

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Leo Maloney. Met o.a. Leo Maloney, Eugenia Gilbert, Rosa Gore, Murdock MacQuarrie en Paul Hurst.

Een rancher sterft en laat de ene helft van zijn bezit na aan zijn dochter en de andere helft aan de zoon van zijn beste vriend, Maloney. Onderweg wordt Maloney overvallen en beroofd van zijn papieren, en zo moeten er eerst heel wat problemen worden opgelost alvorens hij zijn deel in ontvangst kan nemen. Ford Beebe leverde weer het verhaal en het camerawerk deed Vernon Walker.

The Devil's Saddle

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Kathleen Collins, Francis Ford, Will Walling en Earl Metcalfe.

Marion Jackson bewerkte het verhaal van Kenneth Perkins over blanke schurken die het land van de Hopi-Indianen binnenvallen en in staat blijken de Indianen te doen geloven dat Maynard de moordenaar is van één van hen. Uit wraak steken de Indianen het huis van Maynard's vader in brand, waarna deze hen toch weet duidelijk te maken dat hij onschuldig is en juist aan hun kant staat. Dan gaat het niet meer goed met de outlaws. Ross Fisher was als cameraman komen overwaaien van de serie met Fred Thomson.

Smoking Guns

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Paul Hurst. Met o.a. Al Hoxie, Ione Reed, Alfred Hewston, Cliff Lyons en Paul Hurst.

De achtste van de serie en dus de laatste western die Hoxie voor producent Bud Barsky maakte, niet beter en niet slechter dan zijn voorgangers. Minder dan doorsnee, maar de films brachten hun geld op, de naam Hoxie trok mensen en ook als was Al niet broer Jack, men had interesse.

Rider of the Law

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Paul Hurst. Met o.a. Al Hoxie, Ione Reed, Alfred Hewston, Cliff Lyons en Paul Hurst.

Reed is in gevaar in deze western. Hoxie komt haar te hulp gesneld en weet een ontvoering door outlaws te voorkomen. Door de situatie zoals geschetst bij BLUE STREAK O'NEIL speelden in alle acht westerns dezelfde personen mee!

Outlaw's Paradise

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Paul Hurst. Met o.a. Al Hoxie, Ione Reed, Alfred Hewston, Cliff Lyons en Paul Hurst.

Opnieuw moet Al Hoxie in het geweer komen als outlaws zijn rust verstoren en zijn bezit en liefde bedreigen. Een western van het meest eenvoudige soort.

The Range Fighter

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Paul Hurst en Clifford S. Elfelt.

Serie in 10 hoofdstukken. Dit was je reinste bedrog - deze serie is samengesteld uit stukken van de vijf westerns die Maynard zojuist had gemaakt voor producent Elfelt. Er was geen nieuw materiaal aan toegevoegd; omdat er uit alle vijf films stukken waren gehaald, was dit een onsamenhangend geheel, waar niemand op zat te wachten. Die films waren: FIGHTING COURAGE, THE DEMON RIDER, $50000 REWARD, THE GREY VULTURE en THE HAUNTED RANGE.

The Outlaw Express

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Leo Maloney. Met o.a. Leo Maloney, Joan Renee, Melbourne MacDowell, Albert Hart en Henry Otto.

Postkoetsen worden overvallen door een bende. Als er een dode bij valt, geeft Wells Fargo aan Leo Maloney opdracht de zaak te gaan onderzoeken en de bende uit te schakelen. Ford Beebe leverde het scenario en Harry Cooper het camerawerk.

The High Hand

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Leo Maloney. Met o.a. Leo Maloney, Josephine Hill, Paul Hurst, Murdock MacQuarrie en Chief Whitehorse.

Veedieven branden het huis van Whitehorse plat. Maloney komt hem te hulp om zijn vijanden uit te schakelen en wint daarmee het hart van Hill, de dochter van Whitehorse. Ford Beebe leverde Leo een hem op het lijf geschreven verhaal, en de cameraman was Hal Mohr.

The Haunted Range

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Paul Hurst. Met o.a. Ken Maynard, Alma Rayford, Harry Moody, Al Hallett en Fred Burns.

De titel is niet helemaal logisch, want het gaat om een spook-ranch, terwijl in de titel het woord anders wordt geschreven en dan ook een andere betekenis heeft. Maar een kniesoor die daarop let bij scenarist Frank Howard Clark. Maynard heeft een ranch geërfd en is op jacht naar de moordenaar van een buurman, op wiens dochter hij verliefd wordt. Via haar broer, die lid is van een bende veedieven, komt hij achter het geheim van de spook-ranch. Frank Cotner was de cameraman. Het was de laatste van de vijf westerns die Maynard maakte voor producent Clifford S. Elfelt. Zijn volgende contract met First National zou hem een top-ster maken.

The Fighting Ranger

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Paul Hurst. Met o.a. Al Hoxie, Ione Reed, Alfred Hewston, Cliff Lyons en Paul Hurst.

Na acht westerns met producent Morris R. Schlank gemaakt te hebben, startte Al Hoxie met een nieuwe serie van acht, nu voor producent Bud Barsky. In deze eersteling erft hij een ranch van een oom, maar hij is niet welkom. Een bende veedieven blijkt tegen te werken, maar daar draaien Al en paard Pardner de hand en de hoeven niet voor om. Frank Cotner was de cameraman van de acht westerns, die net iets beter waren dan de vorige acht door een iets ruimer budget, maar vooral door Paul Hurst in plaats van J.P. McGowan.

Son Of A Gun

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Paul Hurst. Met o.a. Al Hoxie, Ione Reed, Alfred Hewston, Cliff Lyons en Paul Hurst.

Hoxie wordt door een bandiet gedwongen met hem van kleren te wisselen. De sheriff ziet Hoxie daarna voor de bandiet aan en dus moet hij de man te pakken krijgen om zijn onschuld te kunnen bewijzen. Wie de scenarist van deze serie westerns met Hoxie was, is onbekend. Alleen cameraman Frank Cotner is bekend als medewerker aan deze produkties van Bud Barsky.

Blue Streak O'Neil

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Paul Hurst. Met o.a. Al Hoxie, Ione Reed, Alfred Hewston, Cliff Lyons en Paul Hurst.

Al Hoxie neemt het op tegen veedieven, wint daarmee de helft van de ranch van Ione Reed maar krijgt ook haar hand. De acht westerns die Al maakte met Hurst, werden alle door elkaar opgenomen. Al zei dan ook in een interview, dat het grootste probleem voor hem was: de kleding. Want welke kleding draag je in welke film? Van het verhaal van iedere film begreep hij hierdoor al helemaal niets. Op deze wijze werd er erg goedkoop gewerkt - als je kon overzien waarmee je bezig was.

Battling Kid

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Paul Hurst. Met o.a. Al Hoxie, Ione Reed, Alfred Hewston, Cliff Lyons en Paul Hurst.

Een rancher probeert de ranch van zijn buurman in te pikken. Als Al Hoxie erachter komt, heeft de man een vijand gemaakt tegen wie hij niet op kan. Paul Hurst (1888-1953) was veel bekender als acteur dan als regisseur. Maar in de jaren tien en twintig regisseerde hij vele westerns en series (ook LIGHTNING BRYCE, met Als broer Jack). Als acteur was hij sinds 1915 actief. Hij werd later de vaste komische tegenspeler van Monte Hale in diens westerns bij Republic. Zijn laatste filmrol was in het jaar van zijn dood in THE SUN SHINES BRIGHT van John Ford.

The Demon Rider

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Paul Hurst. Met o.a. Ken Maynard, Alma Rayford, Fred Burns, Tom London en James Lowe.

Maynard vangt een bende outlaws, laat ze echter achter zodat ze weer vrij kunnen worden en wordt dan zelf beschuldigd van goudroof, tot een kok uitsluitsel geeft. Het scenario van Jay Inman Kane (de latere regisseur Joseph Kane) is te naïef om te kunnen boeien; het geeft alleen aanleiding tot voldoende actie. Frank Cotner stond achter de camera.

Golden Silence

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Paul Hurst. Met o.a. Jack Perrin en Hedda Nova.

In deze routinewestern lost Perrin de nodige problemen op. Nova's vader wenst niet dat zijn dochter tegen haar wil wordt lastiggevallen en de schurk poogt nu de man uit te schakelen, wat hem aanvankelijk ook lukt. Maar dan is Jack inmiddels ter plekke. Jack ging verder met de serie THE FIGHTING SKIPPER.

The Kingfisher's Roost

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Louis Chaudet en Paul Hurst. Met o.a. Neal Hart, Yvette Mitchell, William Quinn, Ben Corbett en Chet Ryan.

Neal wordt verdacht van veediefstal en neemt de benen in de hoop zijn onschuld te kunnen bewijzen. Corbett is de leider van een bende en daar moet Neal het tegen opnemen. Het duo Chaudet/Hurst zorgde tevens voor het scenario. Wally speelde in zijn beginjaren vaak bandiet, zoals hier.

The Heart of a Texan

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Paul Hurst. Met o.a. Neal Hart, William Quinn, Sarah Bindley, Hazel Maye en Yakima Canutt.

Het hart van de Texaan Hart zit op de juiste plaats in deze western. Hij komt Bindley te hulp, die na de dood van haar man de ranch verder leidt. Maar voorman Canutt die met haar dochter Maye wil trouwen, poogt nu het vee van de weduwe te stelen. Werk aan de winkel voor Neal. Hurst bewerkte het verhaal van James Britton; Jacob Badaracco en Jack Specht waren de cameramannen.

The Crow's Nest

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Paul Hurst. Met o.a. Jack Hoxie, Ruddel Weatherwax, Evelyn Nelson, Tom Lingham en William Lester.

Jack Hoxie is als blanke jongen bij de Indianen grootgebracht. Schurk Tom Lingham heeft zijn papieren weten te verduisteren, maar zijn Indiaanse pleegmoeder - in wie Jack zijn moeder altijd heeft gezien - vertelt hem de waarheid. Jack kan zijn bezit, een ranch die Lingham wilde inpikken, gaan bewonen en heeft ondertussen ook nog de ware gevonden. William Lester was de scenarist en William Nobles de cameraman.

Table Top Ranch

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Paul Hurst. Met o.a. Neal Hart, William Quinn en Hazel Maye.

Maye is een schapenhoudster die in conflict komt met een paar ranchers, die haar ervan beschuldigen dat haar beesten hun land afgegraasd hebben. Hart komt tussenbeide te harer gunste en dat wordt hem niet in dank afgenomen. Hurst was ook de scenarist; Jake Badaracco was de cameraman voor producent William Steiner.

Black Sheep

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Paul Hurst. Met o.a. Neal Hart, Ted Brooks, George A. Williams, Frona Hale en Audrey Chapman.

Het scenario was gebaseerd op W.C. Tuttle's Baa, Baa, Black Sheep, een western over de bekende tegenstelling tussen veehouders en schapenhouders. Held Hart moet proberen de problemen op te lossen. Hart was geen familie van William S. Hart Hij leefde van 1879-1949 en was tussen 1916 en 1925 een ster, waarna hij halverwege de jaren veertig en B-rollen verviel. In het jaar van zijn dood speelde hij in The Younger Brothers

The Tiger's Trail

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van Robert Ellis en Paul Hurst. Met o.a. Ruth Roland, George Larkin, Mark Strong, George Field en Easter Walters.

Hindoestaanse Tiger-God-aanbidders en outlaws pogen in deze western-serial (in vijftien hoofdstukken) Roland te ontnemen wat haar toekomt. Alles draait om een goudmijn. The long arm heette het oorspronkelijke verhaal van Arthur Reeve en Charles Logue, maar Gilson Willets en Frank Leon Smith maakten er iets totaal anders van. De serial sloeg bij het actie-publiek in ieder geval goed aan.

Lightning Bryce

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van Paul C. Hurst. Met o.a. Jack Hoxie, Ann Little, Paul Hurst, Steve Clemente en Ben Corbett.

Serial in vijftien hoofdstukken. Als Hart Hoxie had hij al enkele jaren bijrollen gespeeld, maar hier startte hij zijn ster- carri[KA2]ere als Jack. Met deze serial maakte hij naam en vanaf nu zouden dozijnen westerns Hoxie tot een definitief begrip in het genre maken. Hij behoorde tot de populairste westernidolen uit de jaren twintig en begin jaren dertig. Het scenario van Harvey Gates, naar een verhaal van Joe Brandt, gaat over de vaders van Hoxie en Little die samen een goudmijn vinden. Beiden komen echter om en hun kinderen moeten nu zien de mijn te herontdekken. Maar outlaws en Indianen liggen op de loer. Bert Glennon was de cameraman, hij zou in zijn vak een van de beste worden, o.l.v. regisseurs als DeMille (TEN COMMANDMENTS) en Ford (STAGECOACH).

The Railroad Raiders

1917 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1917. Avonturenfilm van J.P. McGowan. Met o.a. Helen Holmes, Thomas G. Lingham, Leo Maloney, Paul Hurst en William Brunton.

Doorsnee avonturen-serial (in vijftien hoofdstukken) met Holmes in haar zoveelste trein-mysterie. Paul Hurst - hier ook als acteur bezig - schreef het scenario naar een verhaal van Frank Hamilton Spearman voor Signal Films. Holmes komt weer in de meest nare toestanden terecht: zij krijgt te maken met valse spoorkaartjes en vele ongure individuen die haar het leven niet gemakkelijker maken.

Lass of the Lumberlands

1916 | Drama

Verenigde Staten 1916. Drama van J.P. McGowan en Paul C. Hurst. Met o.a. Helen Holmes, Thomas G. Lingham, Katherine Goodrich, William Behren en Leo Maloney.

Serial in vijftien hoofdstukken. Naar een verhaal van E. Alexander Powell. Het is een serie avonturen rond Holmes in het houthakkersmilieu. Ze krijgt te maken met onderlinge twisten, piraten, Indianen enzovoort.