Eduard Artemiev (1937): muziek.
Er zijn 17 films gevonden.

Space Tourists

2009 | Documentaire

Zwitserland 2009. Documentaire van Christian Frei.

Ooit het vlaggenschip van de Sovjet-Unie, maar inmiddels een verzameling oud roest. De ruimtevaartindustrie in Rusland en omstreken ligt op zijn gat. Overheidsgeld voor missies is er niet of nauwelijks, waardoor kaartjes voor de ruimte worden verkocht - voor 20 miljoen dollar! - aan vermogende ruimtetoeristen. Uit Amerika, natuurlijk. De documentaire volgt een van hen, de jonge Iraans-Amerikaanse Anousheh Ansari, tijdens haar eerste ruimtevlucht. Het is de vervulling van een levenslang gekoesterde wens, want Ansari zegt dat ze zelfs de ruimte in zou zijn gegaan als het kaartje enkele reis was. Bijzonder verhaal en bijzonder fraaie beelden.

12

2007 | Drama

2007. Drama van Nikita Mikhalkov. Met o.a. Sergey Makovetskiy, Sergey Garmash, Aleksei Petrenko, Yuri Stoyanov en Sergei Gazarov.

Een Tsjetsjeense jongen, die in de oorlog zijn ouders verloor, staat terecht wegens moord. De film volgt vooral de beraadslagingen van de juryleden, die vanuit hun diverse achtergronden fel debatteren over wat in eerste instantie een uitgemaakte zaak leek: of de jongen schuldig was. Regisseur Michalkov speelt zelf ook een van de juryleden in deze remake van de beroemde rechtbankklassieker 12 Angry Men uit 1957. Michalkov pakt ruim tweeënhalf uur uit met lyrische monologen, grimmige oorlogsbeelden en overdadige symboliek. Daarbij toont hij zich een ouderwetse meester, die het publiek inpakt met een knap opgebouwde spanning.

The Barber of Siberia

1998 | Romantiek, Drama, Historische film

Rusland​/​​Frankrijk​/​​Italië​/​​Tsjechië 1998. Romantiek van Nikita Mikhalkov. Met o.a. Julia Ormond, Oleg Menshikov, Richard Harris, Nikita Mikhalkov en Vladimir Ilijn.

Eind negentiende eeuw, Rusland. De Amerikaanse vader van Jane (Ormond) hoopt dat zijn dochter trouwt met een vermogend generaal zodat hij zijn monstrueuze kapmachine kan perfectioneren voor de ontginning van de wouden van Siberië. Jane voelt meer voor soldaat Tolstoi (Menshikov). Eén van de grootste Russische producties ooit die volgens gevierd Russische cineast Mikhalov (onder andere Urga, en het Oscarwinnende Burnt by the Sun) Rusland toont 'zoals het zou moeten zijn'. Zelf neemt Mikhalkov de rol van tsaar Alexander III voor zijn rekening. The Barber of Siberia zoals de (vertaalde) Engelse titel luidt werd voor de westerse markt verknipt van een kleine 400 naar 180 minuten.

Burial of the Rats

1995 | Horror, Actiefilm

Verenigde Staten​/​​Rusland 1995. Horror van Dan Golden. Met o.a. Adrienne Barbeau, Maria Ford, Kevin Alber en Eduard Plaxin.

VV.

Limita

1994 | Thriller, Drama

Rusland​/​​Frankrijk 1994. Thriller van Denis Evstigneev. Met o.a. Vladimir Mashkov, Yevgeny Mironov, Kristina Orbakaite, Maxim Sukhanov en Maria Lipkina.

Ivan (Mashkov) is programmeur en als zodanig ook hacker. In Moskou na de val van het communisme is alles mogelijk. Een dubieuze client biedt Ivan dertigduizend dollar als hij de code van een bank kraakt, die op een diskette staat. Ivan ontdekt dat de code gemaakt is door zijn jeugdvriend Misha (Mironov), die een bescheiden baantje heeft bij de bank. Ivan biedt Misha de helft - een fortuin in de Russische hoofdstad - als hij meedoet, maar Misha weigert. Bij gevolg van hun contact wordt Misha om zeep geholpen, waarna Ivan in de finale ontdekt dat Misha hem geïncrimineerd had als hij de encryptologie zou breken. De film is zeer vlot van tempo en onderhoudend. Het verhaal speelt in het wereldje van Moskou's nouveaux riches met exotische nachtclubs, mooie meiden en glanzende auto's uit het Westen. De post-production van de film werd in Parijs gedaan, waardoor de film soms het predikaat als Franco-Russische coproductie krijgt, maar dat is niet terecht. Wel is de afwerking beter. De titel slaat op gelukszoekers uit de provincie die in de stad van het Kremlin het proberen te maken. Het scenario is van Irakly Kvirikadze, Pyotr Lutzik en Alexei Samoryadov. Camerawerk van Sergei Kozlov. Evstigneev's debuut dat in Venetië bekroond werd met de grote prijs van de jury. Een opmerkelijke film.

Burnt by the Sun

1994 | Drama

Rusland​/​​Frankrijk 1994. Drama van Nikita Mikhalkov. Met o.a. Nikita Mikhalkov, Oleg Menshikov, Nadezhda Mikhalkova, Ingeborga Dapkunaite en André Oumansky.

Burnt by the Sun speelt rond 1936 op het idyllische Russische platteland in het opgewekte huishouden van de lokaal geliefde kolonel Kotov (Mikhalkov). Er is geen wolkje aan de lucht totdat een zekere Mitya (Menshikov) ten tonele verschijnt die zijn charme botviert op Kotovs vrouw en dochtertje. Regisseur en co-scenarist Mikhalkov verstaat de zeldzame kunst om boeiende personages te schetsen zonder uit te weiden in biografische details. De film werd bekroond met een Oscar voor beste buitenlandse film. In 2010 verscheen een vervolg, dat zich afspeelde tijdens WOII.

Anna 6-18

1994 | Documentaire, Drama, Historische film, Familiefilm

Rusland​/​​Frankrijk 1994. Documentaire van Nikita Mikhalkov.

In 1980 besloot Mikhalkov (o.a. URGA, en de halfbroer van Andrei Konchalovsky) zijn toen zes-jaar oude dochter Anna te filmen met een amateurcamera. In de Sovjetunie van Leonid Brezjnev was het bezit van een camera verboden en was het begin van deze film dus clandestien. Mikhalkov stelde zijn dochter ieder jaar vijf dezelfde vragen: Wat wil je het liefst? Waar ben je bang voor? Waar heb je een hekel aan? Van wie of wat hou je het meest? Wat wil je bereiken? De antwoorden evolueren in gelijke tred met met de ontwikkeling van Anna - van klein meisje tot jonge vrouw. Niet veel later (1985) maakte de Sovjetunie een dramatische ontwikkeling door: een totalitaire staat die uiteenviel, tot een worstelende democratie. Wat de film interessant maakt is dat Mikhalkov met journaalopnames en andere gefilmde aktualiteiten een verband legt tussen de ontwikkeling van zijn dochter en zijn vaderland. Hierdoor is zijn film een belangwekkend sociaal historisch document geworden dat zijn eigen plaats in de geschiedenis verdiend heeft. Uiteraard werd het scenario door Mikhalkov zelf geschreven en schakelde hij later op echte middelen over: de camera werd achtereenvolgens bemand door P. Lebeschev, E. Karavayev, V. Yusov en V. Alisov. De montage werd verzorgd door E. Praskina. De film is aanbevelenswaardig voor middelbare scholieren.

Urga

1991 | Komedie, Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Rusland 1991. Komedie van Nikita Mikhalkov. Met o.a. Badema, Bayertu, Vladimir Gostioukhine, Larissa Kouznetsova en Bao Yongyan.

Mikhalkov (broer van Nikita Konchalowski) maakte een prachtige film vol heimwee over de Mongoolse herder Gombo, die met vrouw, kinderen en moeder in een hut op de steppe woont. Hun rustige leven is nog in perfecte harmonie met de natuur, maar de moderne tijd rukt op... Sergei, een Russische chauffeur, werkt in een verderop gelegen stad. Als hij pech krijgt met zijn vrachtwagen neemt Gombo hem mee naar zijn hut. Er ontstaat een merkwaardige vriendschap tussen de twee mannen uit geheel verschillende werelden. Prachtige natuuropnamen van Vilenn Kaluta, tempo en ritme van de film doen recht aan het tijdloze nomadenbestaan. Het scenario is van de regisseur Mikhalkov en Roustam Ibraguimbekov. Het camerawerk is van Villenn Kaluta.

The Inner Circle

1991 | Drama, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1991. Drama van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Tom Hulce, Lolita Davidovich, Bob Hoskins, Alexandre Zbruev en Bess Meyer.

Deze zevende Amerikaanse film van de Rus Konchalovsky, is de eerste westerse die binnen het Kremlin en de hoofdkwartieren van de KGB mocht worden opgenomen. Hij is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal met als centrale figuur Ivan Shanshin (Hulce), een kruiperig hulpje van het opperste KGB-clubje in 1939. Hij wordt de persoonlijke filmoperateur in het priv[KA1]ezaaltje van Stalin (Zbruev) waardoor ook zijn huwelijksleven ingrijpend verandert. Hij verbiedt zijn vrouw (Davidovich) enig contact te hebben met het joodse weesmeisje dat zij wil bemoederen. Zij zal tenslotte zelfmoord plegen en bij de dood van Stalin beseft Ivan wat er allemaal misliep. Als film op zijn best wanneer er glimpjes machtsvertoon aan de top worden geëtaleerd. Een geestdriftige Hulce, maar zijn personage is te sufferig om mee te dwepen. Het scenario is van Konchalovski en Anatoli Usov.

Homer and Eddie

1989 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1989. Drama van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. James Belushi, Whoopi Goldberg, Karen Black, Jim Mapp en John Waters.

Belushi is Homer, die door een ernstig sportongeval in zijn jeugd een beetje is achtergebleven - het is een naïeve man, die bij de eerste de beste gelegenheid van al zijn schamele bezittingen beroofd wordt. In die ontredderde toestand ontmoet hij Eddie, gespeeld door Goldberg, een agressief, rauw vrouwmens, met een afgetrapte rammelende luxe slee, een Lincoln Continental. Samen trekken ze al rovend en plunderend naar het Noord-Westen van de V. om Homers zieke vader te bezoeken, waar het eindigt in een tragedie. Een eenzijdige kijk van immigré Konchalovsky op de Amerikaanse samenleving en een mislukte satire op het roadmovie-genre.

Gorod Zero

1989 |

Rusland 1989. Karen Shakhnazarov. Met o.a. Armen Djigartikhanian, Vladimir Menshov, Oleg Bassilachvili en Leonid Filatov.

Belushi is Homer, die door een ernstig sportongeval in zijn jeugd een beetje is achtergebleven - het is een naïeve man, die bij de eerste de beste gelegenheid van al zijn schamele bezittingen beroofd wordt. In die ontredderde toestand ontmoet hij Eddie, gespeeld door Goldberg, een agressief, rauw vrouwmens, met een afgetrapte rammelende luxe slee, een Lincoln Continental. Samen trekken ze al rovend en plunderend naar het Noord-Westen van de V. om Homers zieke vader te bezoeken, waar het eindigt in een tragedie. Een eenzijdige kijk van immigré Konchalovsky op de Amerikaanse samenleving en een mislukte satire op het roadmovie-genre.

Territory

1979 | Avonturenfilm

USSR 1979. Avonturenfilm van Alexander Soerin. Met o.a. Donatas Banionis, Vladimir Letenkov, Joeri Sjerstnev en Michail Gloezsky.

De film, die gebaseerd is op de populaire gelijknamige roman van de Rus Oleg Koevaev, gaat over geologen, die het hoofd bieden aan de uitdagende en zware omstandigheden ten noorden van de Arctische Cirkel. Het verhaal vol dramatiek, gaat over een oudere, ervaren geoloog, die aan het hoofd staat van een speciale afdeling. Deze afdeling houdt zich bezig met grondonderzoek naar mineralen in het enorme gebied binnen de poolcirkel.

Stalker

1979 | Sciencefiction, Fantasy, Drama

USSR​/​​Duitsland 1979. Sciencefiction van Andrej Tarkovski. Met o.a. Anatoliy Solonitsyn, Nikolay Grinko, Alisa Freindlich en Alexander Kaidanovski.

Een sublieme film over de geheimzinnige gids Stalker, die een wetenschapper en een schrijver een verboden zone binnenleidt, een door militairen hermetisch afgesloten gebied, waar de regels van logica en gezond verstand niet meer gelden. Het wonderlijk mooie kleurgebruik, het camerawerk en belichting zorgen voor een mysterieuze sfeer, waarin de filosofische gesprekken van de drie personen, vol symboliek, een bijzondere dimensie krijgen. Een film om meer dan een keer te zien.

Siberiade

1979 | Historische film

USSR 1979. Historische film van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Ludmila Goersjenko, Vitali Solomin, Nikita Mitsjakov, Vladimir Samoilov en Jevgini Perov.

Een ter gelegenheid van het zestigjarig bestaan van de Sovjet-film gemaakte epische geschiedenis van het land vanaf 1900, aan de hand van twee elkaar beconcurrerende families in een dorpje in Siberi[KA3]e. De ontwikkelingen vanaf het tsaristische regime tot aan de grote olievondsten zijn aan het dorp niet voorbijgegaan. Een meeslepend drama, dat voor de export met meer dan een uur is ingekort. Bekroond met de speciale prijs van de jury in Cannes (1979)

Neokonchenaya pyesa dlya mekhanicheskogo pianino

1977 | Drama

USSR 1977. Drama van Nikita Mikhalkov. Met o.a. Yelena Solovej, Antonina Sjoeranova en Aleksandr Kalyagin.

Tien jaar voordat Nikita burnt by the sun Mikhalkov in 1987 enkele verhalen van Tsjechov verwerkte in otsji tsjornije, benutte hij de auteur al voor pianomécanique: ook verhalen, maar vooral diens toneelstuk Platonov (zie ook di13). Net als de ZDF-registratie heeft Mikhalkov het stuk een enorme dynamiek meegegeven, waarbij hij dan nog zuiver filmische elementen (de locatie!) kon voegen. an unfinished piece for player piano, zoals de film bij uitbreng in de VS in 1982 heette, speelt in een adellijk milieu op het platteland aan het einde van de vorige eeuw. Een groot gezelschap voert het ritueel van gezellig samenzijn op. In al Tsjechovs toneelwerken, maar zeker in Platonov, wordt de naÐviteit van een klasse geschetst die denkt dat alles altijd bij het oude zal blijven. Mikhalkov filmt het gegeven met gevoel voor weemoed en ironie. Zijn toon van milde elegantie wist het sovjet-regime wel te waarderen; Mikhalkov hielp ze een handje door in het laatste beeld de revolutionaire hoop te doen gloren. De regisseur heeft zijn verfilmingen van Russische literatuurklassiekers zelfs in jaren van grote repressie kunnen voortzetten.

De spiegel

1974 | Drama

USSR 1974. Drama van Andrej Tarkovski. Met o.a. Margarita Terechova, Ignat Daniltsev, Nikolay Grinko, Alla Demidova en Anatoli Solonitsin.

Regisseur Tarkovski vond amusement in films vernederend voor zowel toeschouwer als filmmaker. Deze film valt, ook binnen zijn oeuvre, niet makkelijk te scharen onder het kopje amusement. De filmmaker blikt terug op zijn jeugd in de jaren dertig, de oorlogsjaren en de jaren zestig, zeventig. Hij springt lenig tussen tijdlijnen en legt alles vast in wonderschoon gefilmde, trage, sequenties. Destijds liepen veel toeschouwers de zaal uit tijdens vertoning van de niet erg toegankelijke film, maar wie bleef zitten werd getrakteerd op een fraai poëtisch werk. Een favoriet van Michael Haneke, hij bekeek de film meer dan 25 keer.

Solaris

1972 | Sciencefiction, Drama

USSR 1972. Sciencefiction van Andrei Tarkovsky. Met o.a. Donatas Banionis, Nikolay Grinko, Natalja Bondartsjoek, Joeri Jarvet en Vladi-slav Dvorzjetsky.

Een zeer bijzondere SF-film, naar het gelijknamige boek van Stanisłav Lem. Zoals in het hele SF-oeuvre van Lem gaat het niet om de geavanceerde techniek, maar om de psychologische processen van mensen, geconfronteerd met onwerkelijke verschijnselen in het heelal. Hier gaat het om een planeet die in staat is onderbewuste angsten of herinneringen te peilen en ze te materialiseren. Zo wordt de hoofdfiguur in een ruimtestation waar hij het verschijnsel onderzoekt, geconfronteerd met de levensechte herinnering van zijn overleden vrouw. Een onwerkelijke beleving. Het camerawerk is van Vadim Jussow.