Erich Fiedler: cast.
Er zijn 23 films gevonden.

So ein Millionär hat's schwer

1958 | Muziek, Komedie

Oostenrijk 1958. Muziek van Géza von Cziffra. Met o.a. Peter Alexander, Heinz Ehrhardt, Germaine Damar, Wolfgang Wahl en Elga Andersen.

De jonge miljonair Edward Collins (Alexander) woont aan de Rivièra. Hij heeft een verloofde (Andersen) die het op zijn geld voorzien heeft. Via vriend Marcel Magnol (Wahl) laat hij zijn oog vallen op de hupse Ninette (Damar) die op de hotelvakschool zit, en tijdens de vakantie als serveerster in zijn hotel een zakcentje verdient. Ze bezorgt Edward een baantje in het hotel, en zo gaat hij een dubbelleven leiden. Om niet ontdekt te worden betrekt hij daar zijn trouwe butler Alfons Rappert (Erhardt) in. In de finale wordt de nare verloofde de laan uitgestuurd, en mogen Edward en Ninette trouwen; zij ontdekt dat het erg fijn is om heel erg rijk te zijn - maar zij had tenminste edele motieven. Een Alexander-Erhardt vehikel, en deze laatste zet een fraaie karakterrol neer. Het scenario is van Peter Trenck. Het camerawerk is van Walter Tuch.

Tante Wanda aus Uganda

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Géza von Cziffra. Met o.a. Grethe Weiser, Georg Thomalla, Rudolf Platte, Ingmar Zeisberg en Lucie Englisch.

Een z.g. wervelende klucht snel gedraaid door Von Cziffra in zijn meest vruchtbare routine-periode over een mislukte uitvinder, die zijn rijke zuster bezwendeld heeft, zodat ze hem regelmatig een tractement stuurt. Als zij hem uit Oeganda in Berlijn komt opzoeken, zijn de poppen aan het dansen. Een ouderwetse dijenkletser voor niet kritische kijkers.

Die Kaiserin von China

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Steve Szekely en Steve Sekely. Met o.a. Grethe Weiser, Nadja Tiller, Kurt Vespermann, Ernst Waldow en Erich Fiedler.

Weiser (1903-1970) speelt in een glansrol Tante Clementine, een dodelijk vermoeiend mens met een scherpe tong, die van de vroege morgen tot de late avond haar mond niet kan houden, en voor wie iedereen op de vlucht slaat als ze eraan komt. Ze heeft aangekondigd te komen logeren bij haar broer, een zenuwarts die zich van het nieuws alleen al in zijn eigen kliniek onder behandeling moet laten stellen. Zijn dochter (de charmante Tiller) heeft een lumineus idee: ze kent een werkeloze toneelgroep, die onder leiding van Vespermann het huishouden op stelten moet zetten, en ervoor moet zorgen dat Tante Clementine er gek van wordt. Een klucht met revue- en toneelelementen die nog altijd een giller is en goed afloopt.

Man lebt nur einmal

1952 | Komedie

Duitsland 1952. Komedie van Ernst Neubach. Met o.a. Theo Lingen, Paul Hörbiger, Rudolf Platte, Lisa Stammer en Marina Ried.

Zakenman Lingen heeft grote schulden. Bovendien maakt hij mot met verloofde Stammer. Hij ziet het niet meer zitten. Er is nog maar één uitweg: zelfmoord, maar hij durft niet. Hij is een fatsoenlijk mens en wil zijn schuldeisers betalen; hij heeft een levensverzekering, die na zijn dood voldoende uitkeert om alle schulden te voldoen. Hij neemt contact op met een gangster en vraagt deze hem te vermoorden. De killer heeft geen tijd en speelt de opdracht door naar een 'collega'; ondertussen is alles weer koek en ei tussen Stammer en Lingen. Nu wil hij niet meer dood. Hij moet zich uit de voeten maken om het vege lijf van een moordenaarshand te redden. Regisseur Neubach schreef zelf het scenario naar zijn eigen boulevardklucht Der Mann, der seinen Mörder sucht. Hoewel het thema geheel en al versleten is, blijkt de vaart er toch nog in te zitten. De film is vaardig gespeeld en het is plezierig tijdverdrijf. Otto Baecker stond achter de camera.

Peter Voss, der Millionendieb

1945 | Avonturenfilm, Misdaad

Duitsland 1945. Avonturenfilm van Karl Anton. Met o.a. Viktor de Kowa, Karl Schönböck, Else von Möllendorff, Hans Leibelt en Georg Thomalla.

De oorspronkelijke Peter Voss-film over de bank, die failliet dreigt te gaan, maar door een vindingrijke medewerker (De Kowa) gered wordt na een spannende reis om de wereld. Dertien jaar later zou Becker een glitterende versie met O.W. Fischer in roulatie brengen. Aangenaam, gedateerd vertier. Felix von Eckhardt schreef samen met regisseur Anton het scenario naar het boek van Gerhard Seeliger. Camerawerk van Eduard Hoesch.

Herr Sanders lebt gefährlich

1943 | Mysterie, Misdaad

Duitsland 1943. Mysterie van Robert A. Stemmle. Met o.a. Else von Möllendorf, Greti Schörg, Harald Paulsen, Paul Henckels en Aribert Wäscher.

Verhoeven is een successchrijver van detectiveromannetjes, die de schijn ophoudt als meesterspeurder, terwijl zijn inspiratie hem allang verlaten heeft. Hij wordt dan ook nog onder druk gezet door een een crimineel omdat hij ooit een boek gebaseerd heeft op diens bekend geworden misdaad. Na hem een som geld betaald te hebben, biedt de boef de uitgebluste auteur zijn diensten bij een eventuele volgende zaak en dat is hard nodig, want de schrijver-speurder wil een revuedanseresje helpen die verstrikt zit in een zendelzaak. Een dagdagelijkse krimi, die niet overhoudt.

Männerwirtschaft

1941 | Komedie

Duitsland 1941. Komedie van Johannes Meyer. Met o.a. Karin Hardt, Volker von Collande, Carsta Löck, Paul Henckels en Josef Sieber.

Ilske wil best vrouw van Hinnerk worden, maar dan moet hij haar zelf ten huwelijk vragen en niet via een koppelaar. Voordat ze uiteindelijk toch haar jawoord geeft laat ze hem dat goed voelen. Een eenvoudige dorpskomedie met aardige rollen van Hardt en Von Collande.

Immer nur du

1941 | Muziek

Duitsland 1941. Muziek van Karl Anton. Met o.a. Johannes Heesters, Dora Komar, Fita Benkhoff, Paul Kemp en Paul Henckels.

Wanneer een beroemde zanger en zangeres met elkaar trouwen, blijkt hij de eerste viool te willen spelen. Alleraardigste - voor de film geschreven - operette, met liedjes van Friedrich Schröder die evergreens zijn geworden en met Heesters in topvorm. Wordt ook vertoond onder de titel MAN MŸSSTE KLAVIER SPIELEN KÖNNEN!

Ehe man Ehemann wird

1941 | Komedie

Duitsland 1941. Komedie van Alwin Elling. Met o.a. Ewald Balser, Erich Fiedler, Rudolf Carl en Heli FInkenzeller.

Een studente wedt dat ze een gortdroge professor kan ontdooien. Er deugt maar weinig aan deze 'komedie', waarin zelfs Balser nog stunteliger is dan zijn rol voorschrijft.

Die rote Mühle

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Jürgen von Alten. Met o.a. Ida Wüst, Grethe Weiser, Theo Lingen, Edith Oss en Fritz Genschow.

In het geheim leidt wasvrouw Mahnke (W[KA3]ust) een dubbelleven. Zelfs haar kinderen (Oss en Genschow) weten daar niets van. Overdag leidt ze de wasserij, 's nachts staat aan het hoofd ze een nachtclub. Deze lokaal heeft zij van haar gescheiden en inmiddels overleden echtgenoot geërft. In het testament was bepaald dat ze de nachtclub voor een bepaalde tijd moest leiden, anders zou ze de erfenis niet krijgen. De buren vinden het gedrag van mevrouw Mahnke steeds vreemder. Na menigerlei verdachtmakingen komt alles aan het eind toch op zijn pootjes terecht. Deze film leunt zwaar op komisch actrice Ida Wüst, die alle registers van haar kunnen opentrekt. Zeker geen artistiek hoogtepunt, maar wel goed amusement.

Das Leichte Mädchen

1940 | Romantiek, Komedie, Historische film

Duitsland 1940. Romantiek van Fritz Peter Buch. Met o.a. Willy Fritsch, Friedl Czepa, René Deltgen, Paul Kemp en Erich Fiedler.

Een jongeman (Fritsch) uit welgestelde kringen wil met een toneelspeelster (Czepa) trouwen i.p.v. zijn nicht (Winter). Zijn familie tracht hem op allerlei manieren te dwarsbomen, maar een `overval` o.l.v. een snaakse student (Deltgen) en hun daarop volgende 'gevangenschap' brengen daar verandering in. Een wat kletserige liefdeskomedie die vakkundig rondom de zeer populaire Fritsch gesponnen is.

Sensationsprozess Casilla

1939 | Thriller

Duitsland 1939. Thriller van Eduard von Borsody. Met o.a. Heinrich George, Jutta Freybe, Albert Hehn, Richard Häussler en Dagny Servaes.

Een filmwonderkind is ontvoerd en kennelijk vermoord. Ook een Duitse regisseur, in ieder geval Von Borsody, blijkt van een Amerikaanse rechtszaak een meeslepende film te kunnen maken. Een voortreffelijke rol van George als de verdediger.

Ehe in Dosen

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Johannes Meyer. Met o.a. Leny Marenbach, Johannes Riemann, Ralph Arthur Roberts, Grethe Weiser en Hilde Weißner.

Componist Peter (Riemann) en zijn vrouw Nora (Marenbach) willen scheiden. Een huisvriend maakt hen wijs dat ze, om te kunnen scheiden, eerst een aantal pogingen tot verzoening moeten doen. Daardoor verzoent het paar zich na allerlei verwikkelingen tenslotte echt. Van deze middelmatige film blijft je alleen de originele muziek van Grothe bij.

Die Stimme aus dem Aether

1939 | Romantiek

Duitsland 1939. Romantiek van Harald Paulsen. Met o.a. Anneliese Uhlig, Mady Rahl, Ernst Waldow en Erich Fiedler.

Een luisteraar wordt verliefd op de stem van een radio- omroepster. Helmut Käutner is één van de drie auteurs van het draaiboek. Onder zijn regie was de film ongetwijfeld een stuk leuker geworden.

Der Polizeifunk meldet

1939 | Thriller

Duitsland 1939. Thriller van Rudolf van der Noss. Met o.a. Lola Müthel, Jasper von Oertzen, Erich Fiedler en Hans Zesch-Ballot.

Via de verloofde van één van de directeuren van een chemische fabriek wordt getracht achter het geheim van een nieuwe uitvinding te komen. Door de vlotte regie kent de handeling geen inzinkingen en blijft de spanning er tot het einde toe in.

Vor Liebe wird gewarnt!

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Karl Lamac. Met o.a. Anny Ondra, Erich Fiedler, Franz Nicklisch en Hans Richter.

Van de liefde heeft Ondra nog niet zoveel verstand maar ze weet zeker dat er een man aan te pas moet komen en liefst één met veel geld. Dit is één van de plezierigste Ondra-Lamac-films.

Sieben Ohrfeigen

1937 | Komedie, Muziek

Duitsland 1937. Komedie van Paul Martin. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Oskar Sima, Alfred Abel en Erich Fiedler.

Een jongeman verliest bij de beurskrach zijn volledige vermogen: zeven pond! Hij besluit de bankdirecteur voor elk pond een oorvijg te verkopen. Eén van de laatste grote Harvey-Fritsch-komedies met schlagers als 'Ich tanze mit dir in den Himmel hinein' en 'Liebst du mich?'

Der Etappenhase

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Joe Stöckel. Met o.a. Günther Lüders, Leny Marenbach, Charlott Daudert, Aribert Mog en Erich Fiedler.

Enkele soldaten eten een voor hun majoor bestemde haas op, terwijl deze een gebraden kat opgediend krijgt zonder dat hij overigens het verschil bemerkt. Er wordt redelijk geacteerd in deze eenvoudige soldatenklucht, die zich tijdens WO I in Vlaanderen afspeelt.

Spiel an Bord

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Herbert Selpin. Met o.a. Viktor de Kowa, Susi Lanner, Alfred Abel, Carsta Löck en Jakob Tiedtke.

Een jonge man (Kowa) gaat als - ogenschijnlijk - blinde passagier aan boord van het stoomschip Bremen, dat naar Amerika zal vertrekken. Hij wordt aangezien voor een miljonair en prompt door twee boeven (Meyerinck en Heidemann) achtervolgd. De echte miljonair (Abel) reist echter incognito met zijn dochter (Lanner). Na allerlei verwikkelingen worden zij en de jonge man een paar. De boeven, die het op de postzegelverzameling van de miljonair gemunt hadden, worden door een vrouwelijke detective (Löck)ontmaskerd. Een fantasieloze film, die alleen dankzij de goede acteurs nog middelmatig is.

Intermezzo

1936 | Muziek

Duitsland 1936. Muziek van Josef von Baky. Met o.a. Tresi Rudolph, Albrecht Schoenhals, Franz Weber, Hansi Arnstaedt en Erich Fiedler.

Een zangfilm met en voor de soprane Tresi Rudolph. De zangeres Adrienne Madelon gaat er, kort voordat zij met Fiedler in het huwelijk treedt, vandoor. In het casino wordt zij door pech achtervolgd, en wanneer zij tenslotte geen geld meer heeft, geeft zij haar stem als onderpand aan een geheimzinnige heer, Trent (Schoenhals) genaamd. Hij kan nu bepalen, wanneer en waar Madelon zingt. Hoezeer zij daar ook tegen in opstand komt, ze komt niet meer van Trent af. Met tegenzin moet zij uiteindelijk toegeven, dat zij zelfs verliefd op Trent is geworden. Wanneer haar bruidegom haar heeft opgespoord, is het te laat. Ze heeft voor Trent gekozen. Pluspunten in deze film vormen de interessante verwikkelingen en de muziek van Mackeben. Het contrast tussen de mooie zangstem van Tresi Rudolphs en haar holle, harde manier van spreken in de dialogen is schrikwekkend.

Ich war Jack Mortimer

1935 | Misdaad

Duitsland 1935. Misdaad van Carl Froelich. Met o.a. Adolf Wohlbrück, Sybille Schmitz, Eugen Klöpfer, Marieluise Claudius en Hilde Hildebrand.

Weense taxichauffeur Fred (Wohlbr[KA3]uck) vindt een lijk in zijn auto. Bang om van moord beschuldigd te worden gaat hij de rol spelen van de dode. Vanaf dat moment is hij Jack Mortimer. Na vele dramatische verwikkelingen, als Fred steeds meer verdenking op zich heeft geladen, geeft de echte moordenaar zich aan: dirigent Pedro (Klöpfer) heeft, gek van jaloezie, de minaar van zijn vrouw vermoord. De oude rot Carl Froelich heeft van dit verhaal een adembenemende en sfeervolle thriller gemaakt met uitstekende acteurs, goede muziek en een uitstekende cameravoering. Een belevenis, deze film. Wohlbrück krijgt eindelijk de kans eens wat anders te spelen dan de galante ridder.

Der Student von Prag

1935 | Horror, Drama

Duitsland 1935. Horror van Artur Robison. Met o.a. Dorothea Wieck, Adolf Wohlbrück, Theodor Loos, Fritz Genschow en Erich Fiedler.

Een zwakke verfilming van Hanns Heinz Ewers' roman over de student die zijn spiegelbeeld verkoopt om naar de hand van een knappe zangeres te kunnen dingen, maar tenslotte krankzinnig wordt. Paul Wegener had in de zwijgende filmversie uit 1913 van Stellan Rye veel succes, evenals Conrad Veidt in 1926 onder Henrik Galeen.

Der Page vom Dalmasse-Hotel

1933 | Komedie

Duitsland 1933. Komedie van Victor Janssen. Met o.a. Dolly Haas, Harry Liedtke, Hans Junkermann, Trude Hesterberg en Gina Falkenberg.

Haas probeert tevergeefs te solliciteren maar krijgt nergens werk totdat ze zich als jongeman verkleedt en een baantje als page in een groot hotel krijgt. Daar ontmaskert ze een moeder en dochter, die een miljonair proberen in te palmen. Uit dankaarheid mag ze op zijn landgoed komen logeren, waar ze als 'man' gelukkig door de mand valt; ze leefde nog lang en gelukkig met haar rijkaard... Onderhoudende komedie uit prefascistisch Duitsland; in 1935 vertrok Haas naar Engeland en later de V.S. om haar carrière voort te zetten. Leuke muzikale intermezzo's. In 1957 opnieuw gefilmd als DER PAGE VOM PALAST-HOTEL door Thomas Engel met Erika Remberg en weliswaar de nodige veranderingen, maar veel minder.