Clément Harari: cast.
Er zijn 16 films gevonden.

Train de vie

1998 | Oorlogsfilm, Drama, Komedie, Romantiek

Frankrijk​/​​Hongarije​/​​België​/​​Israël​/​​Nederland 1998. Oorlogsfilm van Radu Mihaileanu. Met o.a. Lionel Abelanski, Rufus, Clément Harari, Michel Muller en Johan Leysen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog verzinnen de leden van een kleine joodse gemeenschap een plan om aan de naderende nazi's te ontkomen: met een oude trein doen ze alsof ze op transport zijn gezet, terwijl ze ondertussen via Rusland naar Palestina willen reizen. Dat betekent dat sommigen van hen zich moeten verkleden als Duitse militairen. Maf gegeven tegen een wrange achtergrond wordt lichtvoetig gebracht door de van oorsprong Roemeense regisseur Mihaileanu, die zelf zijn vaderland ten tijde van het Ceausescu regime ontvluchtte. Let op een rol van de Vlaamse Johan Leysen, die eerder met Mihaileanu Trahir maakte.

Les clés du paradis

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Gérard Jugnot, Pierre Arditi, Philippine Leroy-Beaulieu, Fanny Cottençon en François Perrot.

Bekend schrijver Arditi zit zonder inspiratie en vrouwen. Hij moet daarentegen hoge alimentaties betalen. Van arren moede gaat hij zijn sullige broer Cavaillac in Bretagne bezoeken. Die is leraar Frans en woont in een huis dat aan Arditi toebehoort. Al jarenlang belazert Arditi zijn broer door met diens kort gekapte kindvrouwtje tussen de lakens de duiken. De uitgebluste auteur stelt zijn broer voor om radicaal van plaats te wisselen: beroep, vrouw(en), huis etc. Zo gezegd zo gedaan en het te verwachten resultaat blijft zeker niet uit: Cavaillac krijgt groot succes als literator en Arditi's problemen worden steeds groter. Een muffe film, waaraan alleen de zeelucht van de Bretonse kust verfrissend is. Kijkbuisvoer, waarbij je niet naar de logica moet zoeken. Alexandre Jardin schreef het scenario, waarvoor regisseur Philippe De Broca ook op de credits vermeld staat en Jean-Marie Le Menier, deed de fotografie, waarschijnlijk het enige pluspunt van de film.

La nuit des fantômes

1990 | Fantasy, Horror, Komedie

Frankrijk 1990. Fantasy van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Frédéric Deban, Marie Bunel, Jean-Pierre Bisson, Clément Harari en Laurent Paris.

Vier jonge mensen restaureren een kasteel waaraan een legende verbonden is: toen haar man van een kruistocht terugkeerde, werd de knappe Aude de Cl[KA1]ery (Bunel) in bed aangetroffen met een page, wat slecht afliep voor haar. En de spoken komen nu weer terug. Een subtiele mengeling van angstwekkend drama, komedie en met veel scherpzinnigheid beschreven gevoelens. Dit resultaat is te danken aan de soepele en suggestieve regie, die het maximum uit het scenario haalt; het is waar dat dit geschreven werd door de briljante Gérard Brach, die met name en lange tijd de handlanger van Roman Polanski was. De vertolking past geheel in de stijl van het werk.

Saxo

1988 | Muziek, Misdaad, Film noir

Frankrijk 1988. Muziek van Ariel Zeitoun. Met o.a. Gérard Lanvin, Akosua Busia, Laure Killing, Richard Brooks en Clément Harari.

Producent-regisseur Ariel Zeitoun bewerkte de 'detective' van Gilbert Tanugi, die zich afspeelt in jazzclub-kringen. Hij slaagt erin een film te maken, waarin een soms fascinerende sfeer hangt en waarin uitzonderlijk raadselachtige en onvoorspelbare personages rondlopen. Maar zijn film heeft te lijden onder langdradige stukken en een aantal gemaakte situaties. Tenslotte: het vakmanschap komt veels te vaak in de plaats van oprechte inspiratie.

Maestro

1986 | Komedie, Sciencefiction

Frankrijk 1986. Komedie van Serge Korber. Met o.a. Alain Doutey, Sophie Barjac, Claude Villers, Joëlle Guillaud en Jean Gaven.

Een beroemde dirigent wordt ontvoerd door een groep die naar regionale autonomie streeft, na een concert voor de vrede te hebben gegeven, tegelijk met een al even energieke als onhandige celliste. Ze beleven allerlei avonturen, terwijl de politie en de geheime dienst op een dwaalspoor worden gebracht. Het eindigt allemaal in 2027, wanneer de dirigent de Nobelprijs voor de Vrede krijgt. Na heel wat jaren in de `porno`-hel te hebben verkeerd, komt deze cineast (op het tv-scherm) terug bij zijn eerste liefde: de lichte komedie, vol grappen en bedekte toespelingen. Zijn celliste (Barjac) heet bijvoorbeeld Selavy. Niet steeds even gelijkmatig van kwaliteit, maar leuk.

La garce

1984 | Drama, Film noir, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1984. Drama van Christine Pascal. Met o.a. Isabelle Huppert, Richard Berry, Vittorio Mezzogiorno, Jean Benguigui en Jean-Claude Legay.

Dit is het bijzonder ingewikkelde verhaal van een zeventien- jarig meisje dat verkracht wordt door een politie-agent, een bons als vriend neemt, vervolgens van naam verandert nadat zij en haar vriend een ouder echtpaar hebben vermoord, en uiteindelijk de politie-agent weer tegenkomt en met hem wegloopt. Van een chronologische volgorde is hier totaal geen sprake. Het is een onwaarschijnlijk verhaal over gespuis in Frankrijk dat op Chicago in de jaren 1930 lijkt. En dat terwijl het zich afspeelt in de wijk van de confectiemagazijnen van de Sentier, die in werkelijkheid heel rustig is! Een vergezochte en domme film, maar het camerawerk van Raoul Contard is opmerkelijk.

Ingenioer Andrées luftfaerd

1982 | Drama, Avonturenfilm, Biografie

Duitsland​/​​Noorwegen​/​​Zweden 1982. Drama van Jan Troell. Met o.a. Max von Sydow, Goeran Stangertz, Sverre Anker Ousdal, Clément Harari en Cornelis Vreeswijk.

Tegen pessimistische voorspellingen in vertrekt een ingenieur met twee partners in 1897 met een luchtballon vanaf Spitsbergen. Na drie dagen stranden ze op het poolijs, waar ze de winterse ontberingen nog enige maanden weten te doorstaan. De opmerkelijke fotografie en de inzet van de acteurs worden bijna teniet gedaan door de in dramatisch opzicht zwakke scenariobewerking en de onnodige flash-backs over het liefdeleven van de tragische helden. De wetenschap dat het waar gebeurd is, helpt de toeschouwer misschien over de dode punten heen en maakt hem ontvankelijker voor de boeiende of aangrijpende momenten. (Er bestaat ook een TV-serie van in totaal 180 minuten.)

Tout le monde peut se tromper

1981 | Komedie, Drama

Frankrijk 1981. Komedie van Jean Couturier. Met o.a. Fanny Cottençon, Francis Perrin, Bernard Le Coq, Christophe Bourseiller en Daniel Desmars.

In deze zwarte komedie volgt de ene begrafenis op de andere, want iedereen is het mikpunt van vergissingen. Enkele innemende scènes verdrinken in groots effectbejag. Afgezaagde grappen en een uitzonderlijk klungelige enscenering. De acteurs doen erg hun best, maar Cottençon in de hoofdrol is onvoorstelbaar beroerd. Onbeduidend. Scenario van Marianne Lewis-Schreiber.

Tais-toi quand tu parles

1981 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1981. Komedie van Philippe Clair. Met o.a. Aldo Maccione, Edwige Fenech, Jacques François, Philippe Nicaud en Clément Harari.

Een mislukkeling die zichzelf in zijn dromen als James Bond ziet, wordt verward met een homoseksueel geheim-agent en op een riskante missie naar Tunesië gestuurd. Een combinatie van de flauwste en platste grollen uit Franse en Italiaanse B-kluchten, vol fantasieloze verwijzingen naar 007-films, waarbij Fenechs imitatie van Ursula Andress de laatste van de weeromstuit een begenadigd actrice doet lijken. De resterende grappen zijn racistisch en homofobisch, maar behalve bedenkelijk óók nooit leuk, hoewel het publiek dat van deze film onverwacht een bioscoopsucces maakte, daar kennelijk anders over dacht. Scenario van de regisseur en Enrico Oldoini.

Dr. Jekyll et les femmes

1981 | Horror, Mysterie

Frankrijk​/​​Duitsland 1981. Horror van Walerian Borowczyk en Walérian Borowczyk. Met o.a. Udo Kier, Marina Pierro, Patrick Magee, Gisèle Préville en Howard Vernon.

Het verlovingsfeestje van Dr. Jekyll met Fanny Osbourne wordt verstoord door enkele geheimzinnige moorden in de omgeving van en vervolgens binnen de woning. Fanny ontdekt in Jekylls laboratorium diens geheim, maar zal hem uit liefde volgen in zijn definitieve transformatie. De neergaande lijn van Borowczyks films bereikt een absoluut dieptepunt met deze smakeloze en spanningsloze bewerking van Stevensons befaamde verhaal. Zelfs de vroegere esthetiek in aankleding en fotografie is verdwenen. De titelrol van Kier is na Morrissey's DRACULA en FRANKENSTEIN een herhalingsoefening, maar de film om hem heen werkt niet eens als parodie. Ook bekend als THE STRANGE CASE OF DR. JEKYLL AND LADY OSBOURNE, DR. JEKYLL AND HIS WIVES, DR. JEKYLL AND MISS OSBOURNE en BLOOD OF DR. JEKYLL.

La moutarde me monte au nez

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Claude Zidi. Met o.a. Pierre Richard, Jane Birkin, Claude Piéplu, Vittorio Caprioli en Henri Guybet.

Een verstrooide jonge leraar schrijft zowel politieke speeches voor zijn reactionaire vader als sensatiejournalistiek voor een bevriende ­reporter. De verwisseling van die teksten, gecombineerd met filmopnamen in de omgeving van het stadje waar hij woont, leiden tot een opeenhoping van complicaties. Een van de betere komedies van Richard, omdat in het script ruime aandacht is gegeven aan de personages om hem heen, zodat deze keer niet alle grappen gaan over zijn kenmerkende warrigheid. ­Caprioli is als temperamentvol film­regisseur bijvoorbeeld erg leuk.

L' Homme sans visage

1973 | Avonturenfilm, Mysterie

Italië​/​​Frankrijk 1973. Avonturenfilm van Georges Franju. Met o.a. Jacques Champreux, Gayle Hunnicutt, Gert Fröbe, Josephine Chaplin en Ugo Paglai.

Een misdadiger, die vermommingskunstenaar is, heeft een historicus vermoord om achter de bergplaats van de Tempeliersschat te komen. In allerlei gedaantes en met al even geraffineerde handlangers neemt hij het op tegen de neef van de geleerde en een detective. De tweede poging van Franju - na JUDEX - om een film te maken in de stijl van het melodrama van vóór 1920. Het lukt ditmaal minder, omdat de toon aarzelt tussen parodie en hommage - aan Feuillades FANTOMAS - en omdat het gebruik van kleur het eigentijdse Parijs al te realistisch maakt voor de sfeer van de jaren twintig met mysterie en magie.

Des frissons partout

1967 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1967. Komedie van Raoul André. Met o.a. Eddie Constantine, Perrette Pradier, Clément Harari, Janine Vila en Daniel Emilfork.

Twee rivaliserende bendes betwisten elkaar de buit van de meest onwaarschijnlijke overval van de eeuw, bestaande uit diamanten die op de place Vendôme werden gestolen. In één van die bendes is een agent van de FBI geïnfiltreerd. Een pretentieloze misdaadkomedie, zoals alle films van deze cineast, nog altijd het bekijken waard, dankzij het humoristische spel van Constantine als Jeff Gordon. Scenario van Michel Lebrun. Camerawerk van Henri Persin.

Les Bricoleurs

1962 | Komedie, Thriller

Frankrijk 1962. Komedie van Jean Girault. Met o.a. Darry Cowl, Francis Blanche, Valérie Lagrange, Jacqeline Maillan en Clément Harari.

De weinig succesvolle werknemers van een makelaarskantoor moeten onder bedreiging van ontslag een huis zien te verkopen, waarin ze een lijk vinden dat ze verstoppen om de transactie niet in gevaar te brengen. Bij het oplossen van de moord tonen ze meer bekwaamheid dan in hun eigen beroep. Nogal mat vehikel voor het duo Cowl-Blanche, is erg slap in de thriller-elementen, terwijl de grappen ook weinig oorspronkelijk zijn, al worden ze soms met animo gepresenteerd.

Le Saint mène la danse

1959 | Actiefilm

Frankrijk 1959. Actiefilm van Jacques Nahum. Met o.a. Félix Marten, Jean Desailly, Françoise Brion, Nicole Mirel en Michèle Mercier.

Een man die een Amerikaanse gangster heeft laten arresteren roept de hulp van Simon Templar (The Saint) in, omdat hij zich bedreigd voelt door handlangers van de gangster. In zijn omgeving heeft zich inderdaad een onbekende killer binnengedrongen. De film mist de juiste toon en heeft verkeerde en weinig geslaagde horror-effecten. Bij Marten ontbreekt in de titelrol de ironische onverstoorbaarheid, die hier nodig is, maar de film blijft onderhoudend en heeft de middelmaat van een tv-feuilleton.

La Nuit des espions

1959 | Thriller

Frankrijk 1959. Thriller van Robert Hossein. Met o.a. Marina Vlady, Robert Hossein, Michel Etcheverry, Michèle Dufour en Clément Harari.

Een Duitse spionne heeft Britse defensieplannen bemachtigd die ze aan een nazi-luitenant in Frankrijk moet overdragen. De Inlichtingendienst stuurt zowel een namaakspionne als een namaakofficier naar de afgesproken plaats, waar een man en een vrouw elkaar treffen zonder enige zekerheid over elkaars identiteit. Deze ingewikkelde en onwaarschijnlijke situatie is de aanleiding voor een troebele confrontatie tussen de hoofdrollen waarin erotiek en gewelddadigheid meespelen.