Fernand Fabre: cast.
Er zijn 17 films gevonden.

La prise du pouvoir par Louis XIV

1966 | Biografie, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1966. Biografie van Roberto Rossellini. Met o.a. Jean-Marie Patte, Raymond Jourdan, Giulio Cesare Silvagni, Katharina Renn en Dominique Vincent.

De jonge koning Lodewijk XIV blijkt na de dood van kardinaal Mazarin veel meer ter zake kundig dan de ministerraad die al een intrige om de strijd om macht had verwacht. Hij zet een politiek programma op waarbij het industrialiseringsproces gestimuleerd moet worden en de belangen van adel en bourgeoisie strikt gescheiden blijven. Onopgesmukte historische reconstructie van een tijdperk en personages die van romantisering (in talloze andere films en boeken) is ontdaan, maar niettemin spannend is als avonturenverhaal. Eerste en beste van Rossellini's didactische historische films, waarmee hij zich tot aan zijn dood in 1977 heeft beziggehouden.

Le Gorilla a mordu l'archevèque

1962 |

Frankrijk 1962. Maurice Labro. Met o.a. Roger Hanin, Roger Dumas, Huguette Hue, Jean Le Poulain en Pierre Dac.

Geheim agent Gorilla moet moord op president zakensyndicaat zien te voorkomen, maar zodra hij in actie komt wordt zijn zoontje ontvoerd. Hanin heeft titelrol overgenomen van Lino Ventura (die gorilla speelde in LE GORILLA VOUS SALVE BIEN) en schreef (onder pseudoniem) mee aan film, waarvan verhaalswendingen en humor weinig verrassend zijn, maar die wel actie en vaart biedt.

Deuxième bureau contre inconnu

1957 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1957. Misdaad van Jean Stelli. Met o.a. Frank Villard, Barbara Laage, Gérard Buhr, Olivier Mathot en Fernand Fabre.

In het vervolg op ALERTE AU DEUXIEME BUREAU wordt Kapitein Thiery naar Marseille gestuurd, waar een collega om het leven kwam toen hij een smokkelbende op het spoor was. Dank zij de hulp van een avonturierster die haar loyaliteiten verlegt, weet hij de schuldigen te ontmaskeren. Een weinig oorspronkelijke, maar vlot gemaakte en onderhoudende B-film.

Le crime du Bouïf

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van André Cerf. Met o.a. Champi, Pierre Jourdan, Fernand Fabre, Jean Gaven en Frédérique Nadar.

Bewerking van een misdaadkomedie van de schrijvers Mouézy- Eon en La Fouchardière. De vierde en laatste film van Cerf en evenals de andere drie de moeite waard vanwege de rolbezetting, met name in de bijrollen.

Dernière Heure, édition spéciale

1949 | Mysterie, Misdaad, Komedie

Frankrijk 1949. Mysterie van Maurice de Canonge. Met o.a. Odette Joyeux, Marguerite Pierry, Jany Vallières, Paul Meurisse en Pierre Dac.

Tweede bewerking van de roman [KL]L`Epouvante[KLE] van Maurice Level (door dezelfde De Canonge in 1936 verfilmd onder de titel A MINUIT LE 7). Er is niets verschrikkelijks in de film waarin het tragi-komische avontuur verteld wordt van een journalist die een zogenaamde misdaad op zo'n manier nadoet dat hij in zijn eigen val loopt, aangeklaagd en schuldig gevonden wordt. Gelukkig loopt alles goed af. Deze film heeft veel te danken aan het spel van Meurisse en Joyeuse.

Après l'Amour

1948 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1948. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Simone Renant, Giselle Pascal, Claire Gérard, Gabrielle Fontan en Germaine Ledoyen.

Bewerking van een stuk van Henri Duvernois die, vandaag de dag vergeten, een succesvol schrijver van boulevardtoneel was. Hoewel dit huilerige melodrama, over een in het kraambed gestorven studente en het uit wraak verwisselen van baby's, nauwelijks geloofwaardig aandoet, moet worden erkend dat een opmerkelijke acteursregie dat compenseert. Zeker geen hoogtepunt in de immense carrière van Tourneur, maar wel vakwerk.

Les Jeux sont faits

1947 | Drama, Mysterie, Horror, Experimenteel

Frankrijk 1947. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Micheline Presle, Marcello Pagliero, Charles Dullin, Marguerite Moreno en Fernand Fabre.

In het hiernamaals ontmoeten een door haar echtgenoot vermoorde vrouw en een door de politie gedode stakingsleider elkaar en merken dat ze op aarde een ideaal liefdespaar zouden zijn geweest. Ze krijgen vierentwintig uur herkansing, maar de strijdige interesses en milieus blijken obstakels, zodat het lot geen andere wending krijgt. Het oorspronkelijk scenario van Jean- Paul Sartre is kenmerkend voor zijn existentialisme, maar het krijgt een bekwame, maar ongeïnspireerde filmvorm en een onvoldoende bezetting van de mannelijke hoofdrol. Gevolg: een film die interessanter is om over na te denken of te praten dan om te zien. Het scenario is van regisseur Delannoy, Jacques- Laurent Bost en Jean-Paul Sartre. Het camerawerk is van Christian Matras.

L' Homme de la Nuit

1947 | Mysterie

Frankrijk 1947. Mysterie van René Jayet. Met o.a. Junie Astor, Albert Préjean, Francine Bessy, Maurice Lagrenée en Madeleine Suffel.

Gebaseerd op de roman van Jean-Louis Sanclaume. Een privé-detective heldert een misdaad op. Heel wat personen worden verdacht. De toeschouwer ontdekt aan het slot dat de ware schuldige de genoemde detective is. Een 'politiefilm' zoals er zovele zijn, gefilmd door een regisseur van het tweede plan. De behoorlijke spelregie maakt echter veel goed.

Triple enquête

1946 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1946. Misdaad van Claude Orval. Met o.a. Suzy Prim, Junie Astor, Simone Cerdan, Madeleine Suffel en Dorette Ardenne.

Commissaris Thomas (Berval) pakt maar liefst drie onderzoeken tegelijk aan. De ontvoering van een kind, een moord in een kliniek en de duistere manipulaties van een aardoliemaatschappij. Uiteraard lost hij ze alledrie op. De wijze waarop deze warrige filmer deze drie zaken aan elkaar heeft gekoppeld is zeer onder de maat. Daarnaast wordt er ontzettend veel gepraat bij een spaarzame regie. Kortom, saaiheid troef.

Master Love

1946 | Komedie, Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1946. Komedie van Robert Péguy. Met o.a. Claude May, Simone Allain, Colette Brosset, Léna Dartès en Eliane Dorsay.

MASTER LOVE is de naam van een renpaard dat `het beste paard van stal` wordt genoemd. In dit milieu speelt deze film. Er is een gemenerik, die wil voorkomen dat dit paard gaat deelnemen aan wedstrijden. Maar er is ook een goede, die met behulp van de dochter van de gemene dat verijdelt. Aan het slot enkele huwelijken. Op basis van deze zwartwit-structuur, simpel maar tijdloos, is een publieksfilm gemaakt, die de heimwee naar een bepaald soort cinema opwekt, terwijl de regisseur Robert P[KA1]eguy (1883-1968) niet helemaal vergeten is.

Le Cabaret du grand large

1946 | Misdaad

Frankrijk 1946. Misdaad van René Jayet. Met o.a. Suzy Prim, Simone Cerdan, Martine Lancel, Reine Thomas en Sessue Hayakawa.

Verhaal over louche zaakjes in een ordinair havencafé gerund door een Aziaat die uiteindelijk neergeschoten wordt terwijl de politie de buurt schoonveegt. De film is niet erg geloofwaardig en komt niet boven het niveau van strips uit die tijd uit. Groots uitgebracht maar toch even onbekend gebleven als de naam van de regisseur.

Le Dernier métro

1945 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Maurice de Canonge. Met o.a. Gaby Morlay, Mony Dalmès, Alexandre Rignault, Fernand Fabre en Maurice Baquet.

Een ongeïnspireerde maar waarheidsgetrouwe verfilming van de roman van Tristan Bernard Mathilde et ses mitaines. Het boek is in dit geval zeker beter dan de film. De regisseur heeft duidelijk veel lopende band-werk gemaakt. Gelukkig is het scenario van hoog niveau, net als de acteerprestaties.

Le Colonel Chabert

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van René Le Hénaff. Met o.a. Raimu, Marie Bell, Aimé Clariond, Jacques Baumer en Fernand Fabre.

Kolonel van wie werd verondersteld dat hij was gesneuveld, komt hersteld van geheugenverlies, als invalide terug bij zijn echtgenote die inmiddels hertrouwd is en ook geen afstand wil doen van zijn bezit. Ze probeert hem krankzinnig te laten verklaren. Film naar de roman van Balzac benadrukt de melodramatische elementen, maar heeft een knappe hoofdrol van Raimu.

Mission sp[KA1]eciale (1[KA2]ere [KA1]epoque: L`espionne, 2e [KA1]epoque: R[KA1]eseau clandestin)

1940 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1940. Oorlogsfilm van Maurice de Canonge. Met o.a. Jany Holt, Elisa Ruis, Liliane Valais, Nathalie Nattier en Jean Davy.

Een groots epos over de heroïsche rol, die commissaris Chabrier van de overgave in mei 1940 tot de Bevrijding speelde. Alle ingrediënten zijn aanwezig: de spionnen, het ondergronds verzet, de martelingen, de arrestaties etc. Een karikaturaal geheel met veel volk en vanzelfsprekend niet van simplisme ontbloot. Een sterk verouderde situatieschets.

Les Nouveaux riches

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Raimu, Michel Simon, Betty Stockfeld, Fernand Fabre en Raymond Segard.

Twee voormalige collega's zijn beiden in goeden doen geraakt. De een gaat zich te buiten aan liefdadigheid, de ander gebruikt zijn geld om hinderlijke tegenstanders uit te schakelen. De lopende band-verfilmer van een reeks succesvolle boulevard- komedies was zo slim om vaak een beroep te doen op goede acteurs; het duo Raimu-Simon geeft deze film haar enige, maar wel spectaculaire kwaliteit.

On a volé un homme

1934 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1934. Misdaad van Max Ophüls. Met o.a. Henri Garat, Lili Damita, Fernand Fabre, Charles Fallot en Nina Myral.

Tweede Franse film van deze kosmopolitische regisseur. Wat een flop: wie vertrouwt er nu een aflevering van een detectiveserie aan Ophüls toe! Het is aan René Pujol te wijten dat het scenario verpletterend is: een jonge en aantrekkelijke bankier laat zich door een avonturierster naar een villa lokken, waar hij met het oog op een vaag beursspeculatieplan bewaakt wordt. De mooie gevangenbewaarster wordt tot de grote woede van haar beschermer echter verliefd. Dan volgt enerzijds een romantische ontsnapping naar een idyllisch eiland in een motorboot en anderzijds de ontmanteling van de mafiabende door de politie. Mening van de regisseur zelf: 'een ratjetoe'. Een zeker commercieel succes, maar afgemaakt in de pers. Wat valt er nog te redden van dit extravagante allegaartje? Een paar ongebruikelijke decors en de, om het zo maar te stellen, luchtige kostuums van Damita!

Madame Bovary

1933 | Drama

Frankrijk 1933. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Pierre Renoir, Alice Tissot, Valentine Tessier, Héléna Manson en Max Dearly.

Verfilming van het meesterwerk van Gustave Flaubert uit 1857 over de oogverblindende mevrouw, die zich in haar huwelijk verveelt en allerlei vormen van overspel bedrijft totdat het haar ru[KA3]ineert en tragisch met haar afloopt. Op basis van een van de weinige romans die de fatsoenlijke bewerking van Renoir het hoofd weten te bieden. Hij is daarbij zeer trouw gebleven aan de tekst wat dialogen en beelden betreft (de hier aangegeven lengte is die van de originele versie waarvan onbekend is wat er van over is, want er zijn een paar uiteenlopende kopie[KA3]en in omloop), en maakt veelvuldig gebruik van afstand en vervreemding. Alle personages spelen en nemen zichzelf in de maling alsof het om een komedie over hun eigen leven gaat. Zo is Madame Bovary (een bewonderenswaardige Tissot) tot aan haar eigen dood toe, tegelijk geloofwaardig en ongeloofwaardig. Door er van zo dichtbij naar te kijken, blijkt deze film uiteindelijk veel griezeliger dan de nieuwste horrorfilms. De film werd destijds dan ook niet begrepen en was een commerciële flop. De recente bewerking van Claude Chabrol mag dan nog zo goed zijn, dit werk, waarin het gezichtspunt totaal anders is, mag niet worden vergeten. Kort nadat de film in roulatie gebracht werd heeft Renoir de film enigszins bekort. Jean Bachelet deed het camerawerk.