Antonio Fargas: cast.
Er zijn 30 films gevonden.

Ali: An American Hero

2000 | Biografie, Drama, Sportfilm

Verenigde Staten 2000. Biografie van Leon Ichaso. Met o.a. David Ramsey, Clarence Williams III, Joe Morton, Vondie Curtis-Hall en Martin Ferrero.

Naast de biopic The Greatest (1977), waaraan de bokskampioen zelf meewerkte, de Oscarwinnende docu When We Were Kings (1996), over zijn verrassende comeback in de Afrikaanse jungle, en Michael Manns groots opgezette Ali (2001), met Will Smith in de hoofdrol, heeft deze televisiefilm weinig toe te voegen aan de beeldvorming over Cassius Clay/Muhammad Ali. De belangrijkste gebeurtenissen in zijn leven (de grote wedstrijden, Clays bekering tot de islam, zijn dienstweigering en mislukte huwelijken) worden nogal afstandelijk opgesomd. Wel wordt er behoorlijk geacteerd, en op zichzelf blijft het natuurlijk een boeiende geschiedenis.

The Suburbans

1999 | Drama, Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1999. Drama van Donal Lardner Ward. Met o.a. Donal Lardner Ward, Amy Brenneman, Will Ferrell, Jennifer Love Hewitt en Craig Bierko.

Regisseur Ward en zijn coscenarist Tony Guma spelen zelf twee van de leden van het bandje The Suburbans dat in de jaren tachtig een hitje had. Tegenwoordig hebben ze zulke banen als verzekeringsagent en wonen ze zelf in de suburbs. Volgens een muziekscout is het tijd voor hun comeback. Dat loopt niet helemaal gesmeerd. Voldoende aanleiding voor de makers om de muziekindustrie vrolijk, maar wat gewild, op de hak te nemen. Amusante kleine film met aardige gastrollen, onder meer van vader en zoon Jerry en Ben Stiller.

Milo

1997 | Horror

Verenigde Staten 1997. Horror van Pascal Franchot. Met o.a. Jennifer Jostyn, Rae'Ven Larrymore Kelly, Vincent Schiavelli, Antonio Fargas en Walter Olkewicz.

Vier meisjes zijn getuige van de moord op een klasgenootje door Milo, een merkwaardige jongen die aan de andere kant van de stad woont. Korte tijd later wordt het levenloze lichaam van Milo in de rivier gevonden. Zijn vader, Dr. Jeeter (Schiavelli), constateert de dood. Zestien jaar later brengt het huwelijk van een van de meisjes hen weer samen in het stadje van hun jeugdtrauma. Claire Mullins (Jostyn) is lerares geworden en besluit er te blijven. Dan komt alles in een stroomversnelling. Binnen een week worden haar drie vriendinnen vermoord. Het demonische man-kind Milo (Metchik) manifesteert zich aan Claire, die begint te geloven dat hij nooit verdronken is. Ze gaat het gruwelijke verleden van Milo onderzoeken. Demonische griezelfilm volgens het klassieke patroon. Er vloeit heel wat bloed en hij is nauwelijks subtiel. Een mengelmoes van NIGHTMARE ON ELM STREET en FRIDAY THE 13TH; de kwaliteit ligt tussen de twee in. Uitsluitend voor liefhebbers van gewelddadige griezelfilms. Craig Mitchell schreef het scenario en het camerawerk is van Yuri Neyman. Ultra Stereo.

Levitation

1997 | Drama

Verenigde Staten 1997. Drama van Scott D. Goldstein. Met o.a. Sarah Paulson, Ernie Hudson, Jeremy London, Ann Magnuson en Antonio Fargas.

Vier meisjes zijn getuige van de moord op een klasgenootje door Milo, een merkwaardige jongen die aan de andere kant van de stad woont. Korte tijd later wordt het levenloze lichaam van Milo in de rivier gevonden. Zijn vader, Dr. Jeeter (Schiavelli), constateert de dood. Zestien jaar later brengt het huwelijk van een van de meisjes hen weer samen in het stadje van hun jeugdtrauma. Claire Mullins (Jostyn) is lerares geworden en besluit er te blijven. Dan komt alles in een stroomversnelling. Binnen een week worden haar drie vriendinnen vermoord. Het demonische man-kind Milo (Metchik) manifesteert zich aan Claire, die begint te geloven dat hij nooit verdronken is. Ze gaat het gruwelijke verleden van Milo onderzoeken. Demonische griezelfilm volgens het klassieke patroon. Er vloeit heel wat bloed en hij is nauwelijks subtiel. Een mengelmoes van NIGHTMARE ON ELM STREET en FRIDAY THE 13TH; de kwaliteit ligt tussen de twee in. Uitsluitend voor liefhebbers van gewelddadige griezelfilms. Craig Mitchell schreef het scenario en het camerawerk is van Yuri Neyman. Ultra Stereo.

The Celluloid Closet

1996 | Documentaire, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland​/​​Verenigde Staten 1996. Documentaire van Jeffrey Friedman en Rob Epstein. Met o.a. Tony Curtis, Whoopi Goldberg, Jan Oxenberg, Harvey Fierstein en Stewart Stern.

Documentaire over de geschiedenis van de al dan niet verhulde homoseksualiteit in de Amerikaanse film. In de dagen van de censuur (de z.g. Hays-code) was homoseksualiteit een absolute taboe. Inventieve regisseurs legden toch bepaalde elementen in de film, die later als een protest tegen de discriminatie van homo's uitgelegd konden worden. Er zijn opvallende voorbeelden: SUDDENLY LAST SUMMER en THE CHILDREN'S HOUR. Een al te suggestieve scène tussen Tony Curtis en Laurence Olivier in SPARTACUS sneuvelde op de snijtafel van de censor. Hierna mochten in Hollywood homo's alleen op de gevoelige laag vastgelegd worden als ze belachelijk werden, angst aanjoegen bij de kijker of medelijden opwekten. Pas in de jaren 1970 werd het onderwerp serieus genomen, dankzij enkele doorbraak films als SUNDAY, BLOODY SUNDAY, MAKING LOVE en BOYS IN THE BAND, ook al weigerden de hele bekende acteurs hieraan hun medewerking te verlenen. Deze documentaire is oprecht en geeft een gedetailleerd overzicht van de homoseksualiteit in de film aan de hand van een honderdtal filmfragmenten en gesprekken met een aantal acteurs, actrices, regisseurs en producenten die ermee te maken hadden. Het scenario van Epstein, Friedman en Sharon Wood is gebaseerd op het boek van Vito Russo, die in 1990 op 44-jarige leeftijd aan AIDS overleed. Het commentaar van Armistead Maupin wordt ingesproken door Lily Tomlin. Voor de montage tekenden Friedman en Arnold Glassman, terwijl Nancy Schreiber nieuw beeldmateriaal bezorgde. Bekroond op het Sundance Film Festival in 1996. Dolby Stereo S.R.-Digital.

Soul Survivors

1995 | Muziek, Drama

Verenigd Koninkrijk 1995. Muziek van Sandy Johnson. Met o.a. Ian McShane, Isaac Hayes, Margi Clarke, Patty Mack en Taurean Blacque.

Sympathieke film over Otis Cooke (McShane), een dj uit Liverpool. Hij is fan van een Amerikaanse popgroep (in het genre uit de titel), die uit elkaar gegaan is. Hun grootste hit is nooit in Engeland uitgekomen en hij onderneemt een tocht door Amerika om de bandleden op te zoeken en hen over te halen om op toernee te gaan en toestemming te verkrijgen het gewraakte nummer te mogen uitbrengen op een CD met een heleboel oude songs. Het scenario van Barry Devlin staat helaas behoorlijk naast de werkelijkheid ondanks de moeilijkheden die Otis ontmoet, maar dat mag het plezier van soulliefhebbers niet bederven.

Maid For Each Other

1992 | Komedie, Mysterie

Verenigde Staten 1992. Komedie van Paul Schneider. Met o.a. Nell Carter, Dinah Manoff, Joyce Van Patten, Garrett Morris en Robert Costanzo.

Tibby Bloom (Manoff) is een aantrekkelijke, jonge weduwe met een berg schulden. Haar moeder Leila (Van Patten) raadt haar aan zo snel mogelijk een rijke vent aan de haak te slaan om uit de financi[KA3]ele problemen te geraken, maar Tibby wil op eigen benen staan. Het probleem is echter dat Tibby niets kan behalve geld uitgeven, feesten organiseren en kasten vullen met mooie kleren. Zwarte popzangeres Jasmine Jones (Carter) die de reputatie geniet van een grote heks en een bullebak voor haar personeel, zoekt juist een huishoudster. Tibby overwint haar trots en neemt het ondankbare baantje aan. Nauwelijks in een dag huis bij Jasmine wordt er `s morgens het lijk van Jasmine`s ex, Harold gevonden. Jasmine heeft niets met zijn dood te maken en begrijpt niet hoe hij bij haar in zo`n levenloze toestand kon opduiken. De twee vrouwen slepen het zielloze lichaam van Harry naar diens flat en wissen alle mogelijke sporen. De volgende ochtend is het stoffelijke overschot er weer. Beide vrouwen besluiten de daders op te sporen, want ze beseffen dat de politie geen enkel geloof zal hechten aan hun verhaal. Het duurt niet lang of de sterke arm zit ook op hun hielen. De combinatie Manoff en Carter leek een veelbelovend idee voor een komedie, maar het scenario van Rob Gilmer en Andrew Smith is zo slecht dat er nauwelijks film is voor een halve spoel van L & H-lengte (18 minuten). Voor de rest is het afzien of gewoon afhaken. Te flauw voor woorden. Producenten Les Alexander en Don Enright waren voor de gelegenheid ook nog uitvoerend producent met Dinah Manoff om zo meer geld te toucheren van de artiestenorganisaties en dat heeft hen waarschijnlijk meer opgebracht dan de reële inkomsten uit deze domme film. Het allerleukste aan deze film is wellicht de woordspeling in de titel over de twee botsende karakters, die gaan samenwerken. Het camerawerk is van David Plann.

Whore

1991 | Drama

Verenigde Staten 1991. Drama van Ken Russell. Met o.a. Theresa Russell, Benjamin Mouton, Antonio Fargas, Sanjay en Elizabeth Morehead.

Regisseur Russell tracht ons eens te meer te shockeren met zijn filmversie van het toneelstuk Bondage van David Hines over een dag uit het leven van een hoer. Actrice Russell zorgt voor een virtuose vertolking als een vulgaire sloerie die in de minder bevolkte straten van Los Angeles mannen tracht op te scharrelen. Russell zet de sluizen van zijn levendige, schrandere stijl wagenwijd open om ons te informeren, te verontwaardigen en wat vermaak te bieden. Scenario van Deborah Dalton en de regisseur.

The Borrower

1991 | Sciencefiction, Horror

Verenigde Staten 1991. Sciencefiction van John McNaughton. Met o.a. Rae Dawn Chong, Don Gordon, Antonio Fargas, Tom Towles en Neil Giuntoli.

Een buitenaards wezen wordt verbannen naar de aarde om de nog resterende tijd van zijn leven op aarde als mens door te brengen. Maar om als mens in leven te blijven moet hij hoofden 'lenen' van aardbewoners en deze op zijn lichaam plaatsen. Mooie Chong wordt als smeris met het onderzoek belast. Een bloediger versie van THE HIDDEN waarmee McNaughton bewijst dat hij conventionele SF best aankan, overgoten met horror in de vorm van geslaagde splatter en vleugjes zwarte humor. Het einde van de film laat de deur op een kier staan voor een eventueel vervolg. Scenario van Mason Nage en Richard Fire.

Howling VI: The Freaks

1991 | Horror

Verenigde Staten 1991. Horror van Hope Perello. Met o.a. Brendan Hughes, Michelle Matheson, Bruce Martyn Payne, Jered Barclay en Sean Gregory Sullivan.

Eindelijk speelt een weerwolf de hoofdrol! In de figuur van een zwerver die in een woestijnstadje zijn opwachting maakt net voor daar een circus met monsters komt opdagen. Goed scenario - rekening houdend met het peil van deze filmreeks - maar wat te pretentieus met vage Ray Bradbury-achtige implicaties. Gênant en verwarrend en slechts geschikt voor de fanaten van het genre.

Howling 6: The Freaks

1991 | Horror

Verenigde Staten 1991. Horror van John Hough en Hope Perello. Met o.a. Antony Hamilton, Michael T. Weiss, Romy Windsor, Jered Barclay en Bruce Martyn Payne.

Eindelijk speelt een weerwolf de hoofdrol! In de figuur van een zwerver die in een woestijnstadje zijn opwachting maakt net voor daar een circus met monsters komt opdagen. Goed scenario - rekening houdend met het peil van deze filmreeks - maar wat te pretentieus met vage Ray Bradbury-achtige implicaties. Gênant en verwarrend en slechts geschikt voor de fanaten van het genre.

Shakedown

1988 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 1988. Misdaad van James Glickenhaus. Met o.a. Peter Weller, Sam Elliott, Patricia Charbonneau, Blanche Baker en Antonio Fargas.

Weller is een advocaat met dure cliënten, die een zaak krijgt toegewezen om een drugsdealertje te verdedigen, die beschuldigd wordt van moord op een smeris. Overtuigd van de onschuld van de beklaagde roept hij de hulp in van Elliot, een ex-geheimagent die van de hoed en de rand weet; en dat is nodig, want ze komen terecht in een wespennest van corruptie bij de politie. Wat aardig en realistisch begon, vervalt al snel tot een huilerige, ongeloofwaardige actiefilm, die zich voor- en om de rechtbank afspeelt. Scenario van James Glickenhaus. Ook bekend als BLUE JEAN COP.

I'm Gonna Git You Sucka

1988 | Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1988. Komedie van Keenen Ivory Wayans. Met o.a. Keenen Ivory Wayans, Bernie Casey, Antonio Fargas, Steve James en Isaac Hayes.

Een slap aftreksel van de zwarte exploitatie-film uit de jaren 1970-1980. Niet helemaal onleuk - er valt nog net genoeg te lachen om dit verhaal over Jack Spade en zijn hippe gabbers, die in de stad de Grote Schurken uithangen. Wayans dacht, na zijn betrokkenheid bij HOLLYWOOD SHUFFLE: 'Wat Townsend kan, kan ik ook.' Niet dus. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Tom Richmond.

La notte degli squali

1987 | Horror, Avonturenfilm, Actiefilm

Italië 1987. Horror van Anthony Richmond. Met o.a. Treat Williams, Christopher Connelly, Janet Agren, Egidio Termine en Antonio Fargas.

Een idioot verhaal over corrupte multinationals, diamanten en voormalig geheimagent Williams die zich voor een rustig bestaan aan de Golf van Mexico heeft teruggetrokken. Soldano is zijn lieftallige vriendin. Hij houdt zich bezig met de jacht op haaien in plaats van op mensen. Om een tape met geheime, zeer belangrijke gecomputeriseerde gegevens op te bergen laat Williams deze opslikken door een cycloop-haai, de gevaarlijkste der haaien. Dat loopt natuurlijk uit op een obligaat eindgevecht tussen het vis-monster en de held van het witte doek. Deze tandeloze imitatie van JAWS bevat een knoeierig plot, heeft spelprestaties beneden alle peil en de regie is zwak. Achter Anthony Richmond gaat in werkelijkheid Tonino Ricci schuil.

Florida Straits

1986 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1986. Avonturenfilm van Mike Hodges. Met o.a. Raul Julia, Fred Ward, Daniel Jenkins, Jaime Sanchez en Victor Argo.

Na twintig jaar in een Cubaanse gevangenis te hebben gezeten, wordt de voormalige revolutionair Julia het land uitgezet. Hij wil terug, niet alleen omwille van een jeugdliefde die er is achtergebleven, maar vooral omdat er in de jungle een fabelachtige schat verborgen is. Met de hulp van Ward en de jonge Jenkins tracht hij weer op Cuba te komen. Routineuze actiefilm, die geen ogenblik verveelt maar evenmin lang blijft hangen. De sympathieke helden en de valse booswichten werden volgens patroon nagetekend. Roderick Taylor schreef samen met Stephen Metcalfe het allesbehalve vernieuwende scenario, dat Denis Lewiston omzette in beelden. In Europa uitgebracht in de zalen.

Streetwalkin'

1984 | Drama

Verenigde Staten 1984. Drama van Joan Freeman. Met o.a. Melissa Leo, Dale Midkiff, Antonio Fargas, Julie Newmar en Leon Robinson.

Een aalglad, goedkoop, hopeloos voorspelbaar rommelzootje over een hoer-met-een-hart-van-goud (Leo) en haar sadistische, onwaarschijnlijk stupide pooier (Midkiff).

A Good Sport

1984 | Romantiek

Verenigde Staten 1984. Romantiek van Lou Antonio. Met o.a. Lee Remick, Ralph Waite, Sam Gray, Richard Hamilton en Dan Frazer.

Lee en Ralph treden in de voetsporen van Tracy en Hepburn in deze aardige film die - zonder dat het wordt vermeld - een moderne versie is van WOMAN OF THE YEAR. Zij is een chique moderedactrice, hij is een stevig drinkende sportcolumnist. Samen vormen ze een onwaarschijnlijk stel, bij wie de wederzijdse bewondering hoogtij viert, dat - althans in beeld - elk 'onzedelijk gedrag' afzweert.

The Ambush Murders

1982 | Historische film

Verenigde Staten 1982. Historische film van Steven Hilliard Stern. Met o.a. James Brolin, Dorian Harewood, Alfre Woodard, Louis Giambalvo en John McLiam.

Tot drama bewerkt boek van Ben Bradlee Jr. over een werkelijk bestaande blanke advocaat, die de zaak op zich neemt van een gekleurde activist die ervan beschuldigd wordt twee blanke politiemannen te hebben gedood. Niet zozeer aangrijpend, als wel praterig.

Paper Dolls

1982 | Drama

Verenigde Staten 1982. Drama van Edward Zwick. Met o.a. Joan Hackett, Jennifer Warren, Joan Collins, Daryl Hannah en Alexandra Paul.

Een blik achter de schermen in het wereldje van de tienermodellen: vol glitter en glamour, maar ook met bikkelharde concurrentie. De oudere dames - Hackett, Warren en Collins -zijn degenen die je in de gaten moet houden. Een pilot, die echter niet voldoende aansloeg om de serie te lanceren. Scenario van Casey T. Mitchell en Leah Marcus.

Nurse

1980 | Drama

Verenigde Staten 1980. Drama van David Lowell Rich. Met o.a. Michael Learned, Robert Reed, Tom Aldredge, Hattie Winston en Antonio Fargas.

Een sterk portret van een weduwe die haar zoon op kostschool heeft gedaan en besluit haar baan als hoofdverpleegkundige weer op te vatten. Later een serie met wekelijkse afleveringen. Gebaseerd op een boek van Peggy Anderson.

Escape

1980 | Thriller

Verenigde Staten 1980. Thriller van Robert Michael Lewis. Met o.a. Timothy Bottoms, Kay Lenz, Colleen Dewhurst, Allan Miller en Antonio Fargas.

Dit antwoord van de tvfilmmakers op MIDNIGHT EXPRESS volgt het waar gebeurde verhaal van Dwight Worker, die in Mexico wordt gepakt voor het smokkelen van hasj en op ingenieuze wijze uit de gevangenis ontsnapt. Dewhurst, die een patent heeft op het bazige moedertype (zij beraamt het plan voor de uitbraak), geeft met haar rol extra kleur aan het script van Zagar, maar het geheel is wat voorspelbaar.

Pretty Baby

1978 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1978. Drama van Louis Malle. Met o.a. Brooke Shields, Keith Carradine, Susan Sarandon, Frances Faye en Antonio Fargas.

Prachtig geënsceneerd maar verwarrend en ondermaats verhaal over het huwelijk van een twaalf-jarige prostituée uit New Orleans en een oudere fotograaf ten tijde van WO I. Shields is treffend in een hoofdrol, maar Carradine die net zo wezenloos speelt als hij in werkelijkheid is, komt juist op die manier uiterst doelmatig over. Malle's eerste Amerikaanse film, waarvoor hij samen met Polly Platt het scenario schreef, die ook de vormgeving verzorgde. Niemand minder dan Sven Nykvist stond achter de camera.

Huckleberry Finn

1975 | Familiefilm, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1975. Familiefilm van Robert Totten. Met o.a. Ron Howard, Donny Most, Antonio Fargas, Jack Elam en Merle Haggard.

Een populaire tv-bewerking van het verhaal van Mark Twain (gespeeld door Dano), waarin de maatschappijkritiek werd weggelaten evenals de meer sinistere zaakjes uit het oorspronkelijke, welbekende verhaal.

Starsky and Hutch

1974 | Misdaad

Verenigde Staten 1974. Misdaad van Barry Shear. Met o.a. David Soul, Paul Michael Glaser, Antonio Fargas, Michael Lerner en Richard Ward.

Een hard duo van rechercheurs-in-burger onderzoekt een dubbelmoord en ontdekt dat zij de slachtoffers hadden moeten zijn. Een pilot voor een succesvolle tv-serie.

Conrack

1974 | Drama

Verenigde Staten 1974. Drama van Martin Ritt. Met o.a. Jon Voight, Paul Winfield, Hume Cronyn, Madge Sinclair en Tina Andrews.

Verfilming van de autobiografie van Pat Conroy. Een groep verwaarloosde, praktisch analfabetische zwarte kinderen op een eiland bij South Carolina krijgt Pat Conroy (mooi gespeeld door Voight) als leraar. Conroy (door de kinderen als Conrack uitgesproken) besluit de leerboeken overboord te gooien en net als in Dead Poets Society de nadruk te leggen op zaken die de kinderen interesseren, zoals films, klassieke muziek en zwemmen. Maar natuurlijk komt de gevestigde orde in opstand. (IdH/VPRO Gids)

Busting

1974 | Komedie, Actiefilm, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1974. Komedie van Peter Hyams. Met o.a. Elliott Gould, Robert Blake, Allen Garfield, Cornelia Sharpe en Antonio Fargas.

Een komische actiefilm over twee onorthodoxe politiemannen uit L.A., die gefrustreerd zijn door het liberale justitiële systeem en tegen de wil van hun superieuren de gangsters op een onconventionele manier keihard gaan aanpakken. Hoewel de personages tamelijk zwart-wit worden afgebeeld, is de film behoorlijk realistisch. Regisseur Hyams, ooit een tv-journalist, schreef zelf het scenario. Earl Rath stond achter de camera.

Cleopatra Jones

1973 | Misdaad

Verenigde Staten 1973. Misdaad van Jack Starrett. Met o.a. Tamara Dobson, Bernie Casey, Shelley Winters, Brenda Sykes en Antonio Fargas.

Speciale anti-drugsagente Cleopatra Jones (Dobson) is vooral werkzaam in de Amerikaanse zwarte getto`s. Haar ingrijpen heeft Mommy (Winters), hoofd van een drugsbende, al een aantal zware slagen toegebracht. Als wraak laat Winters het anti-drugscentrum van Cleo's vriend Casey kort en klein slaan. Maar dankzij haar intelligentie en vaardigheden op het gebied van oosterse gevechtskunsten en scherpschieten is Cleo niet klein te krijgen. Stripachtige blaxploitationfilm, die geen beroep doet op het denkvermogen van de kijker, op voorwaarde dat hij zich laat meedobberen op de golven van actie en geweld. Wie zijn verstand op nul kan zetten kan misschien genieten van dit routine-scenario van Max Julien en Sheldon Keller. In beeld gebracht door David Walsh. Gevolgd door CLEOPATRA JONES AND THE CASINO OF GOLD. Gedraaid in Panavision.

Across 110th Street

1972 | Mysterie

Verenigde Staten 1972. Mysterie van Barry Shear. Met o.a. Anthony Quinn, Yaphet Kotto, Anthony Franciosa, Paul Benjamin en Ed Bernard.

Uiterst gewelddadig drama over mensen met een donkere huidskleur tegen blanken, de maffia tegen zwarte, georganiseerde, misdaad en de politie tegen allen. Opwindend en vol vaart. Scenario van Luther Davis.

Shaft

1971 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 1971. Misdaad van Gordon Parks. Met o.a. Richard Roundtree, Moses Gunn, Charles Cioffi, Christopher St. John en Gwenn Mitchell.

Onder Isaac Hayes' heftige melodieën komt de Harlemse detective John Shaft (Roundtree) in een lastig parket terecht als hij door de witte agent Vic Androzzi (Cioffi) onder druk wordt gezet informatie te verlenen over schurk Bumpy Jonas (Gunn). Shaft wil Bumpy wel helpen zijn ontvoerde dochter terug te vinden, maar hij vindt het maar niks dat hij betrokken is bij de drugsmaffia. Hayes won een Oscar voor zijn opzwepende lyriek en Roundtree werd begin jaren zeventig het eerste zwarte filmidool van menig dito puber, onder andere van een zekere Samuel L. Jackson die het in de gekuiste remake uit 2000 zonder loopse chicks moest stellen.

Putney Swope

1969 | Komedie

Verenigde Staten 1969. Komedie van Robert Downey sr. Met o.a. Arnold Johnson, Ruth Hermine, Pepi Hermine, Allen Garfield en Antonio Fargas.

Uitbundig verhaal van zwarten die een reclamebureau op Madison Avenue overnemen, en nogal wat reorganiseren. Het beste gedeelte uit de film wordt gevormd door de reclame-persiflages. Fargas als de 'Arabier' steelt de show.