Gaby Sylvia

Acteur

Gaby Sylvia is acteur.
Er zijn 15 films gevonden.

La mouche bleue

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Jean-Paul Sassy. Met o.a. Christian Alers, Danielle Croisy, Gaby Sylvia, Robert Vattier en Albert Medina.

In het toneelstuk van Marcel Aymé wordt de draak gestoken met vooral de Amerikaanse zakenwereld. Het is niet zijn beste produktie maar toch de moeite waard vanwege een paar momenten met satire van niveau. Door de vlakke en stijve regie blijft in de verfilming alleen het goede en harmonieuze spel overeind.

Nous irons tous au paradis

1977 | Komedie, Drama

Frankrijk 1977. Komedie van Yves Robert. Met o.a. Jean Rochefort, Claude Brasseur, Guy Bedos, Victor Lanoux en Danièle Delorme.

Vier vrienden hebben allemaal zo hun problemen, vooral met vrouwen. Verteller en hoofdpersonage Etienne vindt een foto waarop zijn vrouw een onbekende man omhelst en verder zijn er complicaties met moeders, bazinnen, uit de kast komen en het naderen van de middelbare leeftijd. Ze kopen een rustig leuk weekendhuisje, dat, als een luchtvaartstaking afgelopen is, vlak bij de startbaan van een druk vliegveld blijkt te liggen. Vervolg op de hit 'Un eléphant ça trompe énormément', minder leuk maar kreeg toch César-nominaties voor script en beste film.

Capitaine Blomet

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Andrée Feix. Met o.a. Gaby Sylvia, Fernand Cravey, Colette Fleuriot, Suzanne Flon en Jean Meyer.

Verfilming van een haast vergeten stuk van Emile Bergerat. Geheel voor het theater zonder ook maar enig belang voor de film. Dankzij het talent van enige acteurs voor gehele schipbreuk behoed.

Beau masque

1972 | Drama

Italië/Frankrijk 1972. Drama van Bernard Paul. Met o.a. Dominique Labourier, Luigi Diberti, Gaby Sylvia, Jean-Claude Dauphin en Evelyne Dress.

Een fabrieksarbeidster en tevens militant vakbondslid woont samen met een Italiaanse melkboer die het activisme van zijn vriendin met moeite accepteert. Bij een staking en protestdemonstratie neemt hij toch deel en wordt door de politie gedood. De roman van Roger Vailland uit jaren vijftig kreeg actuelere filmbewerking die in al te simplistische propaganda voor de Communistische Partij vervalt en daarnaast nogal overbodige idyllische scènes heeft. Labourier is opmerkelijk in de film een die breed publiek dat hij wil bereiken, te zeer onderschat, maar toch innemende en oprechte kwaliteiten heeft.

Méfiez-vous, mesdames

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Michèle Morgan, Danielle Darrieux, Paul Meurisse, Sandra Milo en Gaby Sylvia.

Door zijn liefde voor een doortrapte vrouw is een advocaat in de gevangenis beland en hij probeert daarna wraak te nemen via huwelijksadvertenties, maar ook van die alleenstaande dames dreigt hij de dupe te worden. Het scenario en de regie laten heel wat kansen liggen, maar de cynische komedie wordt gered door de sterke rolbezetting waarbij met name Morgan opvalt door haar - te zelden gebruikte - humoristische talenten.

La Bête à l'affut

1959 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1959. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Françoise Arnoul, Henri Vidal, Gaby Sylvia, Michel Piccoli en Madeleine Barbulée.

Een uit de gevangenis ontsnapte misdadiger zoekt een schuilplaats bij een jonge weduwe, aan wie hij voorgeeft onschuldig veroordeeld te zijn. De verliefde vrouw weigert zijn doortraptheid in te zien, tot hij voor haar ogen door de politie wordt neergeschoten. De zwaar aangezette regie verzekert de beide hoofdrollen van suggestieve erotische spanning, maar weinig méér.

C'est la faute d'Adam

1957 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1957. Komedie van Jacqueline Audry. Met o.a. Dany Robin, Jacques Sernas, Gaby Sylvia, Michèle Cordoue en Armand Bernard.

Een weesmeisje is voorbestemd voor een huwelijk met een aristocraat, maar gaat na een ongeval aan geheugenverlies lijden dat haar tot een ideale pion maakt voor een oplichtersbende. De weinig kwaadaardige bendeleden blijken gerelateerd aan een adelijke familie, zodat een collectief happy end het resultaat is. De film heeft een sterke rolbezetting en een kansrijk, kluchtig gegeven, maar de regie is het tegendeel van lichtvoetig.

Les Mauvaises rencontres

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Alexandre Astruc. Met o.a. Anouk Aimée, Jean-Claude Pascal, Claude Dauphin, Philippe Lemaire en Gaby Sylvia.

Een jonge vrouw wordt op het politiebureau verhoord om een bewijs tegen een van abortus verdachte arts te krijgen. Ze vertelt haar tragische leven en desillusies met mannen sinds haar komst naar Parijs, maar als ze de abortus bekent blijkt de arts net gestorven. De gedateerde en overdadige triestheid van het verhaal kreeg een literaire scenariostructuur en een opmerkelijke fotografie waarmee Astruc de voorloper van de nouvelle vague zou blijken. Het historisch belang maakt de film nu nog maar betrekkelijk interessant, maar Aimée tilt hem boven de inhoud uit.

Huis clos

1954 | Drama

Frankrijk 1954. Drama van Jacqueline Audry. Met o.a. Arletty, Gaby Sylvia, Frank Villard, Yves Deniaud en Nicole Courcel.

Twee vrouwen en een man worden in ogenschijnlijk een hotelkamer opgesloten die de hel blijkt te zijn, waar ze gedoemd zijn met elkaar en hun herinneringen in een onverdraaglijke oneindigheid te blijven. De verfilming van Jean-Paul Sartres beroemde toneelstuk heeft een slechte spelregie - waardoor Arletty als de lesbienne de parodie van zichzelf wordt - en gooit de suggestie van opgeslotenheid weg door alle herinneringen van de personages in flashbacks te laten zien. Alleen interessant om de flarden dialoog die intact zijn gebleven. Scenario van Pierre Laroche. Camerawerk van Robert Julliard.

Wanda la peccatrice

1952 | Drama

Frankrijk/Italië 1952. Drama van Duilio Coletti. Met o.a. Yvonne Sanson, Frank Villard, Françoise Rosay, Giulietta Masina en Gino Leurini.

Na de zelfmoord van zijn vrouw raakt een marine-officier op drift, tot hij verliefd wordt op een prostituée die zich om toekomstkansen van zijn zoon niet te bederven, wegcijfert. Deze melodramatisch aangedikte psychologische film noir lijdt aan hooggestemde breedsprakigheid, maar is sfeervol gefotografeerd en laat - vooral op het tweede plan - interessante spelprestaties zien.

Mission à Tanger

1949 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1949. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Raymond Rouleau, Gaby Sylvia, Mila Parély, Piere Destailles en Bernard Lajarrige.

Een vlotte verslaggever verzaakt zijn journalistieke opdracht om een misdaad te verslaan door zelf op onderzoek te gaan. Ondanks zijn zwak voor de drank, een mooie vrouw en de averechtse hulp van zijn onhandige fotograaf, weet hij de zaak op te lossen. Deze ironische misdaadkomedie met spitsvondige dialogen - van Michel Audiard - had destijds een verrassend nieuwe toon, die nu weinig opmerkelijk zal overkomen door veelvuldige en betere navolging. Het succes leidde tot de vervolgen MÉFIEZ-VOUS DES BLONDES en MASSACRE EN DENTELLES. Ook bekend als JE TIRE MA RÉVÉRENCE.

Métier de fous

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Gaby Sylvia, Lisette Lanvin, Madeleine Barbulée, Henri Guisol en Jean Tissier.

Het lukt hem maar niet een komedie af te ronden en deze (erg) Parijse schrijver wordt door de theaterdirecteur meegenomen naar de Côte d'Azur. Daar spelen de acteurs zonder zijn medeweten verschillende variaties op het thema liefdesverdriet, die uitmonden in allerlei misverstanden. Vervolgens krijgt de dramaturg weer inspiratie. Hunebelle heeft ten onrechte een slechte reputatie verworven. Deze vakkundige technicus weet een plot levendig te sturen en weet acteurs ten volle te benutten in wat niet meer is dan een, zij het schitterend neergezette, losse schets.

Ramuntcho

1946 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Max de Vaucorbeil. Met o.a. Gaby Sylvia, Mona Dol, Anne-Marie Bruslay, André Dassary en Frank Villard.

Een beroemde Parijse schilder op vakantie in Baskenland slaagt erin de mooie Maritchu aan de smokkelaar Ramuntch Dassary als smokkelaar moet je zien!!) te koppelen. Hij neemt naar Parijs een doek mee terug dat hij heel simpel LE MARIAGE DE RAMUNTCHO noemt. Aldus het uitgangspunt voor een totaal verjaarde komedie, die de in Brussel geboren Franse regisseur de Vaucorbeil (1901- 1982) maakte. Eén van de allereerste Franse kleurenfilms, met nostalgische charme.

Premier bal

1941 | Drama

Frankrijk 1941. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Marie Déa, Raymond Rouleau, Gaby Sylvia, François Périer en Fernand Ledoux.

Een arts wordt verliefd op een kokette jongedame en merkt haar degelijke zuster die oprecht van hem houdt nauwelijks op. Na een huwelijkscrisis krijgt deze eindelijk de kans om haar plaats bij haar zwager in te nemen, maar de echtgenote keert berouwvol terug zodat de zuster op haar beurt aandacht krijgt voor een jarenlange stille aanbidder. Conventionele liefdesfilm werd met verfrissende lichtheid geregisseerd en vooral overtuigend geacteerd.

Derrière la façade

1939 | Komedie, Drama

Frankrijk 1939. Komedie van Georges Lacombe. Met o.a. Lucien Baroux, Simone Berriau, Jules Berry, Julien Carette en Gabrielle Dorziat.

De misdaad in een sjiek appartementengebouw leidt tot een onderzoek waarbij elk van de bewoners een geheim blijkt te hebben. Politie-intrige als rode draad door episodische all-star film die in het scenario van toneelschrijver Yves Mirande een oppervlakkige, maar venijnige satire op de bourgeoisie wordt, met afwisselend komische en tragische scènes die de uitzonderlijke rolbezetting optimale kansen geeft. Von Stroheim speelt een arrogante emigrant die van zijn Parijse buren weinig heel laat.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Gaby Sylvia op televisie komt.

Reageer