Frits Helmuth (1931-2004): cast.
Er zijn 8 films gevonden.

Blinkende lygter

2001 | Actiefilm, Komedie

Denemarken 2001. Actiefilm van Anders Thomas Jensen. Met o.a. Ulrich Thomsen, Mads Mikkelsen, Søren Pilmark, Nikolaj Lie Kaas en Sofie Gråbøl.

Een groepje niet al te kundige oplichters verschuilt zich met een flinke zak geld in een verlaten restaurant op het platteland van Denemarken. Hoe langer ze tussen eekhoorntjes, groen en zwemwater vertoeven, hoe meer zin ze krijgen om te blijven en een nieuwe business te beginnen. Misdaadkomedie laveert tussen vlotte dialogen, slapstick, maffe situaties en soms gratuit geweld. Vermakelijk regiedebuut met uitstekende cast van Anders Thomas Jensen, scenarist van Deense hits als Adam’s Apples, In a Better World en Men & Chicken.

Her i nærheden

2000 | Thriller, Mysterie, Misdaad

Denemarken 2000. Thriller van Kaspar Rostrup. Met o.a. Ghita Nørby, Henning Moritzen, Frits Helmuth, Thure Lindhardt en Magnus Stahl Jacobsen.

Sympathieke festivalfilm over hardwerkende moeder Fru (Nørby) en haar autistische zoon Brian (Lindhardt). Op een avond komt hij met besmeurde schoenen thuis van zijn avondwandeling. De volgende morgen gaat het gerucht dat een jonge vrouw is vermoord in het naburige park. De identiteit van de verdachte ligt voor de hand en terwijl de politie de deur platloopt probeert Fru haar zoon in veilig vaarwater te houden. Een karakterfilm die loom meandert naar een voorspelbaar einde.

Min Fynske barndom

1994 | Biografie, Muziek

Denemarken 1994. Biografie van Erik Clausen. Met o.a. Morten Gundel, Anders Forchhammer, Nicolaj Kaas, Stina Ekblad en Jesper Milsted.

Deze film gaat over de jeugd (van zeven tot en met negentien jaar) van de 19e eeuwse Deense componist Carl Nielsen, die een tijdgenoot was van de Jean Sebelius. Hij werd op 9 juni 1865 geboren in N[KL23]rre Lyndelse, een dorpje niet ver van Odense (waar Hans Christian Andersen werd geboren) op het eiland Fyn. De film beslaat het tijperk van 1872 tot en met 1884 en wordt door drie op elkaar lijkende jonge acteurs gespeeld (Gundel, Forchhammer en Kaas). We zien hoe de maar matig getalenteerde Carl viool leert spelen en hoe door een ongeluk - Carl`s schuld zonder dat hij het opzettelijk deed - zijn veel begaafdere broer zijn hand niet meer kan gebruiken en geen instrument meer kan bespelen. Zijn moeder is de drijvende kracht die hem stimuleert. Hij leert zelf piano spelen en maakt kennis met de klassieke muziek, maar zijn belangstelling voor de meisjes is op dat moment veel groter. Op achttien-jarige leeftijd begint hij te componeren en dringt hij door tot de betere kringen in Zweden, waar hij zelfs een romance beleeft met de knappe Anna (Eklund). De film is mooi gemaakt, zorgvuldig geregisseerd waardoor het maximum uit de rolbezetting is gehaald. Het is een prachtig stukje vakwerk dat je geniet als een goed boek, ook al was je niet van plan het te lezen. Scenario van regisseur Clausen naar de autobiografie van Nielsen My Childhood in Fyen. Camerawerk van Claus Loof.

Dansen Med Regitze

1989 | Drama

Noorwegen​/​​Denemarken 1989. Drama van Kaspar Rostrup. Met o.a. Michael Helmuth, Frits Helmuth, Ghita Nørby en Rikke Bendsen.

Een bescheiden echtgenoot op leeftijd denkt tijdens een etentje terug aan zijn lange, veelbewogen huwelijk (dat in flash- backs getoond wordt) met zijn dominerende vrouw uit de titel. Het drama doet het heel goed, tot het derde deel, wanneer het melodrama te clichématig en voor de hand liggend wordt. Genomineerd voor een Oscar als Beste Buitenlansdse film. Gebaseerd op een roman van Martha Christiansen. Camerawerk van Claus Loof.

Forraederne

1983 | Drama, Oorlogsfilm

Denemarken 1983. Drama van Ole Roos. Met o.a. Allan Olsen, Ole Meyer, Sanne Salomonsen, Lisbet Dahl en Frits Helmuth.

Twee vrienden sluiten zich tijdens WOIItamelijk onbezonnen aan bij het Frikorps Danmark, een Deens regiment dat samen met de Duitse troepen vocht tegen de communisten. Hoewel ze voor het einde van de oorlog hun vergissing inzien en ze bij hun vlucht zelfs een nazi doden, worden ze tóch na de oorlog genadeloos opgejaagd. Gewond en uitgeput belanden ze uiteindelijk in hun geboortedorp, waar ze echter ook op een muur van wantrouwen en onbegrip stuiten. Harde, compromisloze dramatische film die nog maar eens de waanzin van de oorlog en de gevolgen ervan aanklaagt. USA/GB-titel THE TRAITORS.

Johnny Larsen

1979 | Drama

Denemarken 1979. Drama van Morten Ainfred. Met o.a. Allan Olsen, Frits Helmuth, Karl Stegger, Hanne Ribens en Berthe Qvistgaard.

Een arbeiderszoon wordt volwassen in de jaren '50 en probeert zijn plaats te vinden in een door sociale verwarring gekenmerkte maatschappij. Deze opmerkelijk soepel gefilmde en goed geacteerde vormingsroman biedt in zijn tijdsbeeld misschien buiten Denemarken onvoldoende herkenningspunten, maar de andere kwaliteiten wegen daar ruimschoots tegen op.

Fru Inger til Ø strȧt

1975 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Zweden​/​​Noorwegen 1975. Drama van Sverre Udnaes. Met o.a. Ingerid Vardund, Frits Helmuth, Mischa Gabay, Keve Hjelm en Ulf Palme.

Een weduwe van een gedupeerde van de Noorse koning is in 1528 het machtigste lid van de aristocratie geworden. Ze zet zich in om haar land van de Deense dominantie te bevrijden door collaboratie met Zweden en offert daar haar eigen dochter aan op. Dit minder bekende historisch drama van Ibsen (uit 1855) werd door de regisseur tot politieke parabel gemaakt, waarin corrumpering van de macht alle aandacht krijgt en de tweestrijd tussen moederliefde en persoonlijk geluk wordt weggemoffeld (ondanks handhaving van de dialogen). Ondanks dramatische spanningsbreuk een visueel indringende film met goed spel van een gecombineerde Scandinavische rolbezetting.

Duellen

1961 | Drama

Denemarken 1961. Drama van Knud Leif Thomsen. Met o.a. Frits Helmuth, Malena Schwartz en John Price.

De cynische visie van een regisseur dat de mens niet meer is dan een zoogdier met intelligentie, wordt aangevochten door een jongeman die verliefd is op diens ex-vriendin. De uitdaging tot een intellectueel duel pakt door bespottende enscenering van de regisseur zo vernederend uit, dat de jongen zelfmoord pleegt. Na een geslaagd satirisch begin wordt de film geleidelijk aan loodzwaar in sombere Scandinavische Kammerspiel-traditie, waarbij de debuterende regisseur inhoudelijk méér overhoop haalt dan hij aankan. Sfeervolle fotografie en formeel vakmanschap houden de aandacht vast, maar niet tot het einde.