Maurice Teynac: cast.
Er zijn 30 films gevonden.

Il faut tuer Birgitte Haas

1981 | Misdaad, Drama, Romantiek

Duitsland​/​​Frankrijk 1981. Misdaad van Laurent Heynemann. Met o.a. Philippe Noiret, Jean Rochefort, Lisa Kreuzer, Bernard LeCocq en Monique Chatel.

Franse en Duitse geheime diensten spannen samen om een terroriste te liquideren. Van haar veronderstelde nymfomanie wordt gebruik gemaakt om haar samen te brengen met een wilszwakke en ontredderde Fransman die zal moeten opdraaien voor 'crime passionel'. Deze vindt in de nieuwe liefde onverwachte levensmoed, terwijl de Franse supervisor aan het komplot onverkwikkelijke nevenaspecten ontdekt. Het politieke thriller- gegeven is niet meer dan een aanleiding voor een tragisch- romantische bespiegeling die zowel in de vormgeving als in het acteren van de hoofdrollen opmerkelijk overtuigend wordt gemaakt, al blijft het verwaarlozen van de maatschappelijke actualiteit ietwat storend.

État de siège

1972 | Thriller, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1972. Thriller van Costa-Gavras. Met o.a. Yves Montand, O.E. Hasse, Renato Salvatori, Jacques Weber en Jean-Luc Bideau.

Een 'technisch expert' van de CIA in Uruguay wordt gegijzeld door de guerrilleros van de Tupamaros, zowel om hem in te ruilen tegen door de regering gevangen kameraden, als om de geheime Amerikaanse bemoeienis met de fascistische dictatuur aan de kaak te stellen. Voor deze op feiten gebaseerde politieke thriller werd Montand gecast als de Amerikaan, de gemanipuleerde idealist die te laat de consequenties van het beleid van zijn regering beseft. Fascinerende politieke film van Costa-Gavras, die al eerder met Montand Z en L'aveu maakte.

L' Auvergnat et l'autobus

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Fernand Raynaud, Christiane Minazolli, Jacques Morel, Julien Guiomar en Michel Galabru.

Een man heeft een erfenis gekregen die hij in Straatsburg moet incasseren. Hij neemt voor het eerst van zijn leven de autobus en ziet in dit vervoermiddel een vruchtbare belegging van zijn nieuwe kapitaal. Hij besteedt al zijn geld aan de aanschaf van een bus die alleen nog rijp voor de schroot blijkt. Deze zeer voorspelbare komedie rond een naïef boertje, dat een gewillige prooi is voor allerhande uitbuiters, is ondanks de zich verwoed inspannende acteurs niet leuk.

Thérèse et Isabelle

1968 | Drama, Erotiek

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1968. Drama van Radley Metzger. Met o.a. Essy Persson, Anna Gael, Barbara Laage, Anne Vernon en Maurice Teynac.

De volwassen Th[KA1]er[KA2]ese keert in de vakantietijd terug naar de kostschool, waar ze jaren eerder een lesbische verhouding had met een ongeremde medeleerlinge. In deze chique sexploitatie (naar een roman van Violette Leduc) wordt weinig tijd verspild aan psychologische verdieping, maar spel en regie houden toch meer in dan uitsluitend voer voor voyeurs. Die komen overigens niets te kort: Metzgers pogingen tot variatie in locaties en presentatie van de erotiek leiden tot malle excessen in de schoolkapel, en de opzet tot provocatie werkt averechts. De bezadigde dagelijkse gang van zaken zorgt voor een ironisch contrast, maar de fotografie gaat zich al te opvallend te buiten aan geometrische beeldcomposities.

La Louve solitaire

1967 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1967. Misdaad van Edouard Logereau. Met o.a. Danièle Gaubert, Michel Duchaussoy, Julien Guiomar, François Maistre en Sacha Pitoëff.

Een ex-trapezewerkster gebruikt ook als inbreekster haar acrobatische talenten. Na haar arrestatie wordt ze door de politie ingezet tegen een heroïnesmokkelaar, samen met een doofstomme agent wiens vermogen tot lip-lezen heel praktisch blijkt. Het als een klucht opgebouwde scenario, waarbij niet op logica wordt gelet, is niet in de vereiste stijl. Toch is de film vlot gemaakt, zodat het resultaat zonder meer onderhoudend is. De acteurs hebben merkbaar veel plezier in hun bizarre rollen.

The Reluctant Spy

1963 |

1963. Jean-Charles Dudrumet. Met o.a. Maurice Teynac, Jean Marais en Geneviève Page.

Een ex-trapezewerkster gebruikt ook als inbreekster haar acrobatische talenten. Na haar arrestatie wordt ze door de politie ingezet tegen een heroïnesmokkelaar, samen met een doofstomme agent wiens vermogen tot lip-lezen heel praktisch blijkt. Het als een klucht opgebouwde scenario, waarbij niet op logica wordt gelet, is niet in de vereiste stijl. Toch is de film vlot gemaakt, zodat het resultaat zonder meer onderhoudend is. De acteurs hebben merkbaar veel plezier in hun bizarre rollen.

L' Honorable Stanislas, agent secret

1963 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1963. Komedie van Jean-Charles Dudrumet. Met o.a. Jean Marais, Geneviève Page, Maurice Teynac, Gaia Germani en Jean Galland.

Een eerzaam ondernemer wordt door het aantrekken van een verkeerde jas voor spion aangezien en van het in bezit hebben van geheime documenten verdacht. De geheime dienst is van het misverstand op de hoogte, maar laat het zo om de gangsters te kunnen arresteren, zodat de held op eigen vindingrijkheid en sportieve vermogens is aangewezen. Dit parodisch spionageavontuur heeft een weinig oorspronkelijke ironie, maar het tempo en de kleurrijke typeringen maken de film bij vlagen uiterst amusant.

Une Blonde comme ça

1962 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1962. Avonturenfilm van Jean Jabely. Met o.a. Taina Beryl, Harold Kay, René Lefèvre, Jess Hahn en Robert Manuel.

Een journalist krijgt opdracht van een circusdirecteur om de ontvoering van diens dochter op te lossen. Het meisje is echter uit eigen beweging in de Zuidamerikaanse jungle gevlucht, waar ze een Indiaanse medicijnman zijn remedie tegen slangebeten probeert te ontfutselen. Het gevolg is dat ze zowel paranormale begaafdheden krijgt als een gespleten persoonlijkheid. Deze bizarre verfilming van een roman van Hadley Chase streeft burleske humor na, maar resulteert in flauwiteiten en machteloze leukdoenerij. De jungle is echter fotogeniek.

Die Lustige Witwe

1962 | Muziek

Frankrijk​/​​Oostenrijk 1962. Muziek van Werner Jacobs. Met o.a. Gunther Philipp, Geneviève Cluny en Maurice Teynac.

De neef van een wijnhandelaar moet in Parijs een filiaal beginnen, maar hij besteedt daar al zijn aandacht en geld aan een danseres. Wie een verfilming van Franz Lehárs operette verwacht, komt bedrogen uit. Degenen die op een aardige film rekenen trouwens ook.

La mort de belle

1960 | Thriller

Frankrijk 1960. Thriller van Edouard Molinaro. Met o.a. Jean Desailly, Alexandra Stewart, Monique Mélinand, Yves Robert en Yvette Etiévant.

Een kleurloze en degelijk getrouwde Franse leraar in Zwitserland wordt als buitenstaander door zijn omgeving nauwelijks getolereerd. Als een jonge Amerikaanse logée in zijn huis wordt vermoord, is hij dan ook het onderwerp van verdachtmakingen en roddels die hem tot plotseling verzet brengen tegen al zijn gemiste kansen in het leven. Deze verfilming van een psychologische Simenon-roman - met een scenario van Jean Anouilh - is een van de beste, ook dankzij de ideale hoofdrol van Desailly. Jean-Louis Picavet hanteerde de camera.

Sans famille

1958 | Drama, Familiefilm

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1958. Drama van André Michel en Andre Michel. Met o.a. Joël Flateau, Gino Cervi, Pierre Brasseur, Bernard Blier en Simone Renant.

Remi is als kind uit zijn gezin ontvoerd om een erfeniskwestie en wordt als zevenjarige verkocht aan een rondtrekkende kermisklant met een beestennummer. Hector Malots beroemde roman kreeg precies de juiste filmbenadering waarbij zowel melodramatiek serieus wordt genomen als de humor het volle pond (maar niet meer dan dat) krijgt, waardoor het resultaat boeiend en vertederend blijft voor alle leeftijden.

Zaza

1956 | Musical, Komedie

Frankrijk 1956. Musical van René Gaveau. Met o.a. Lilo de la Passadière, Maurice Teynac, Robert Dalban, Albert Dinan en Dominique Page.

Een revue-ster heeft vele aanbidders, maar zelf wordt ze verliefd op een industrieel die zijn huwelijk voor haar verzwijgt. Ze kiest er dan voor uitsluitend voor haar carri[KA2]ere te leven. De al eerder in Hollywood en Itali[KA3]e verfilmde stof krijgt in deze nieuwe versie weinig oorspronkelijks mee, afgezien van het temperamentvolle optreden van `Lilo` (die in 1953 op Broadway de ster was in Cole Porters Canan).

Les Suspects

1956 | Mysterie

Frankrijk 1956. Mysterie van Jean Dréville. Met o.a. Charles Vanel, Anne Vernon, Yves Massard, Jacques Morel en Maurice Teynac.

De commissaris van D.S.T. geeft inspecteurs opdracht om een spionagenet te ontmaskeren dat bij rebellen in Noord-Afrika infiltreert. Eén van hen komt op een spoor, maar wordt gegijzeld in ruil voor een gevangen rebel. De commissaris bewaakt de grenzen, terwijl de inspecteur jacht voortzet. Een onderhoudende actiefilm waarvan het thema aan actualiteit verloren heeft en inmiddels in een totaal ander daglight is komen te staan.

L' Affaire des poisons

1955 | Historische film, Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1955. Historische film van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Viviane Romance, Anne Vernon, Paul Meurisse en Raymond Gérôme.

Markiezin de Montespan, favoriete van Lodewijk XIV, merkt dat deze interesse opvat voor jonge hofdame. Ze roept hulp in van een gifmengster en van een priester die zwarte missen opdraagt om rivale uit te schakelen. Als gevolg daarvan laat de vorst beide schuldigen veroordelen. Historisch melodrama vol intriges heeft sterke rolbezetting en zorgvuldige aankleding en regie, maar blijft nogal statisch.

La Soupe à la grimace

1954 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1954. Misdaad van Jean Sacha. Met o.a. Georges Marchal, Maria Mauban, Dominique Willms, Grégoire Aslain en Noël Roquevert.

De eigenaresse van een Mexicaanse uraniummijn moet haar bezit verdedigen tegen haar ex-echtgenoot. Behalve met geheimzinnige sabotage-acties krijgt ze ook nog te kampen met een cholera-epidemie, maar de steun van een verliefde ingenieur helpt haar de mijn veilig te stellen. Een door overmaat van gebeurtenissen onderhoudend misdaaddrama, waarvan de interessante situering en de sfeervolle fotografie de film boven de middelmaat van regie en acteren uittillen.

Le Chemin de Damas

1952 | Biografie

Frankrijk 1952. Biografie van Max Grass. Met o.a. Michel Simon, Claude Laydu, Antoine Balpêtré, François Chaumette en Jacques Dufilho.

Het verhaal van de bekering van de heilige Paulus, die door het zien van de steniging van Sint Stefanus tot inkeer komt en de leer van het christendom gaat prediken. In een visioen heeft hij zijn eigen marteldood echter al voorzien. Een stichtelijke biografie, die met toewijding is gemaakt en die goeddeels de belerende toon weet te vermijden. Wat de vorm betreft blijft de film helaas steken in een nogal trage theatraliteit.

Illusion in Moll

1952 | Drama

Duitsland 1952. Drama van Rudolf Jugert. Met o.a. Hildegard Knef, Herbert Hübner, Sybille Schmitz, Hardy Krüger en Albrecht Schoenhals.

Valse melodramatiek over een zoon die een erfenis mis ziet lopen omdat zijn moeder hertrouwen wil waarna zijn verloofde de aanstaande schoonvader ontmaskert als een ongewenste avonturier. En dat alles wordt nog gemeend bovendien. Liever een ander kanaal kiezen.

Night Without Stars

1951 | Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1951. Misdaad van Anthony Pelissier. Met o.a. David Farrar, Nadia Gray, Maurice Teynac, Gilles Quenaut en June Clyde.

Een blinde man in Frankrijk krijgt met zwarte markt- handelaren en moord te maken. Hij gaat naar Engeland terug om aan zijn ogen te worden geopereerd teneinde met behulp van zijn gezichtsvermogen het mysterie op te lossen.

Massacre en dentelles

1951 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1951. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Raymond Rouleau, Anne Vernon, Thilda Thamar, Maurice Teynac en John Kitzmiller.

Een Franse journalist in Venetië heeft meer aandacht voor de toeristische genoegens dan voor zijn reportagewerk en krijgt door de hoofdredacteur een fotograaf toegewezen die hem tot de orde moet roepen. Daardoor belandt hij in een verwarrende moordaffaire waarin hijzelf maar net het vege lijf redt. Deze persiflerende gangsterfilm steunt vooral op de spitsvondige dialogen - van Michel Audiard - waarbij de vormgeving fantasieloos achterblijft. Venetië en de actrices zijn fotogeniek in deze ondanks de vele moorden weinig pittige film.

La nuit du 13

1950 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1950. Mysterie van Roger Blanc. Met o.a. Maurice Teynac, Hélène Perdrière, Pierre Jourdan, Paul Bernard en Krisha Duchene.

De steenrijke exporteur Herbert Aboody (Bernard) wordt in Sjanghai gechanteerd door de Groene Draak, die hem dreigt te vermoorden, tenzij hij vijftigduizend dollar op tafel legt. Herbert vraagt inspecteur Wens (Teynac) hem te helpen. Gevolg: Aboody is dood en Wens is verdwenen. Nauwkeurige bewerking van de roman La nuit du 12 au 13 dankzij de aanwezigheid van de auteur Stanislas Andre Steeman als co-scenarioschrijver en in de rol van Matriche. Hij vat zijn werk als volgt samen: `Plaats twee mannen in een omsloten ruimte, zorg ervoor dat ze in de ochtenschemering ontdekt worden, de ene dood en de andere zwaar gewond, vergeet vervolgens voor een verklaring te zorgen en werp de verdenking op zeven of acht onschuldige personages: dat is het geheim (van dit boek)`.

On demande un assassin

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Ernest Neubach. Met o.a. Noëlle Norman, Claude Chenard, Zenie Aubier, Denise Roux en Evelyne Salmon.

Een pure en eenvoudige bewerking van het stuk van Ernest Neubach. Andr é Tabet schreef de dialogen. Bob huurt een moordenaar in voor 'zijn zelfmoord' want hij kotst van het leven. Plotseling krijgt hij echter weer hoop en wil niet meer gedood worden, terwijl de moordenaar om hem heen sluipt. Typisch een thema voor een klucht met een Fernandel in dit geval als zichzelf maar wel leuk. De film is overigens alleen de moeite waard vanwege de acteurs want het is theater, dat zich af en toe in de buitenlucht afspeelt en er wordt de draak mee gestoken. De internationale producent en scenarist van Oostenrijkse nationaliteit Neubach maakte slechts vier films.

Le mystère Barton

1949 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1949. Misdaad van Charles Spaak. Met o.a. Madeleine Robinson, Françoise Rosay, Loleh Bellon, Nathalie Nattier en Geneviève Morel.

Een bewerking van het successtuk van William Hackett, ofwel hoe een hoogleraar in de occulte wetenschappen ontdekt wie een, tussen haakje niet bijster bekwame, financier heeft vermoord. Een misdaadverhaal met klassieke raadsels. Een weinig opzienbarende regie en de enige film van de opmerkelijke scenario- en dialoogschrijver Charles Spaak, die waarschijnlijk inzag dat hij voor het vak van regisseur niet in de wieg was gelegd.

Fantômas contre Fantômas

1949 | Misdaad, Mysterie, Avonturenfilm

Frankrijk 1949. Misdaad van Robert Vernay. Met o.a. Marcelle Chantal, Nora Coste, Odile Versois, Berthe Bovy en Palmyre Levasseur.

Een zoveelste avontuurlijke griezel-misdaad-film, naar Les romans van Marcel Allain. De enige aanleiding lijkt dat de naam van het beroemde personage uit dit boek gebruikt kon worden. Een redelijke film vol onwaarschijnlijkheden, geliefd bij het publiek van destijds. De oudere films van Feuillade doen er echter zeker niet voor onder en evenmin de recentere van Franju.

Le diable boîteux

1948 | Komedie, Familiefilm, Biografie

Frankrijk 1948. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Sacha Guitry, Emile Drain, Jeanne Fusier-Gir en Renée Devillers.

Vrij ge[KA3]interpreteerde biografie van de beroemde, maar raadselachtige Talleyrand, op een geniale wijze nieuw leven ingeblazen door Guitry. Een sarcastisce schildering van zijn turbulente verhouding met de woedende, despotische en onhumoristische Napoleon (Drain). Een over het algemeen satirische beeld van de geschiedenis. Talleyrand wordt buiten de deur gezet, maar houdt niet op om door het raam binnen te komen tijdens de wals van regeringen en revoluties. Schitterend spel en opmerkelijke decors van René Renoux. Een van de beste films van een in eer herstelde cineast. Scenario van de regisseur, camerawerk van N. Toporkoff.

Le comédien

1948 | Drama, Biografie

Frankrijk 1948. Drama van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Pauline Carton, Marguerite Pierry, Yvonne Hébert en Ludmilla Pitoëff.

Guitry verfilmde zijn toneelstuk, dat hij al in 1921 schreef met zichzelf in de hoofdrol. In feite is het de rozig gekleurde biografie van zijn vader - een gevierd fin-de-siècle acteur van het grote theater - met wie hij een moeizame relatie had. De film laat zien hoe Guitry's vader door zijn grootvader geen strobreed in de weg werd gelegd om als dertien-jarige jongen met lessen zijn toneelcarrière te beginnen en op zijn twintigste, na Rusland veroverd te hebben, te triomferen in de Parijse zalen. Het hoogtepunt van deze behoorlijk statische film is de generale repetitie voor een operette. Oorspronkelijk zou de film getiteld worden Lucien Guitry. Camerawerk van Nicolas Toporkoff. Scenario van Guitry dat tevens geput is uit de door hem geschreven biografie Lucien Guitry.

Femme sans passé

1948 | Komedie, Drama

Frankrijk 1948. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Sophie Desmarets, Margo Lion, Hélène Pépée, François Périer en Alfred Adam.

Caroline wordt verwaarloosd door haar echtgenoot, een zakenman, en maakt een aantal avonturen mee die haar in de armen van een uitvinder doen belanden. In het bijzonder een verblijf in een psychiatrische kliniek en een identiteitscrisis gingen daaraan vooraf. Een scenario dat niet veel voorstelt en een routine-regie. Is het bekijken nog wel waard, vooral vanwege de prikkelende schoonheid van Desmarets.

Contre-enquête

1947 | Avonturenfilm, Drama, Mysterie

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Jean Faurez. Met o.a. Jany Holt, Lucien Coëdel, Louis Salou, Paul Frankeur en Lise Topart.

Voordat hij zelfmoord pleegt vraagt een ter dood veroordeelde aan een berouwvolle gangster of hij de ware moordenaar van zijn vrouw wil opsporen: hij is ten onrechte beschuldigd. De gangster ontdekt inderdaad, met behulp van zijn gangstervriendjes, wie de schuldige is. De plot van deze bijzonder sfeervolle film is eenvoudig en klassiek, de regisseur is even bijzonder. Jean Faurez heeft tussen 1943 en 1959 zeven speelfilms gemaakt, na een hele serie korte films. Hij had een bijzondere neus voor het ongewone en een sterke verbeelding. Hij verdient het om opnieuw ontdekt te worden. Let vooral op het beweeglijke camerawerk: voor die tijd heel bijzonder! In de film wordt ook nog uitstekend geacteerd.

Brigade criminelle

1947 | Misdaad, Thriller, Film noir

Frankrijk 1947. Misdaad van Gilbert Gil. Met o.a. Gisèle Préville, Ellen Bernsen, Magda Persan, Jean Davy en Maurice Teynac.

Somber, duister en vaag verhaal over gestolen plattegronden van de nationale defensie. Men voelt dat de regisseur heel duidelijk Amerikaanse kassuccessen wil imiteren en dat lukt hem heel slecht. Niet helemaal mislukt dankzij de dialogen van Maurice Claval en een paar acteurs in bijrollen die na hun debuut hun weg hebben gevonden en de heel jonge Michel Bouguet als moordenaar.

Sérénade aux nuages

1946 | Komedie, Muziek

Frankrijk 1946. Komedie van André Cayatte. Met o.a. Jacqueline Gauthier, Tino Rossi, Pierre Larquey, Jacques Louvigny en Noël Roquevert.

Dit verhaal over een zanger die incognito in een kasteel komt van een geruïneerde eigenaar, een verborgen schat zoekt en uiteindelijk met de dochter van de kasteelheer trouwt is op maat gemaakt voor Rossi. Moeilijk om een vaker gebruikt scenario te vinden! Jacques Natanson en Georges Wakhéwitch, respectievelijk dialogenschrijver en decorbouwer proberen de brokstukken te redden met behulp van Larquey en Roquevert. Resultaat: de film is te verdragen zolang Rossi zijn mond niet opendoet. Maar helaas...

Donne-moi tes yeux

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Geneviève Guitry, Mona Goya, Aimé Clariond en Jeanne Fusier-Gir.

Hij verfilmde zelf zijn eigen scenario t.w. de liefdesperikelen van een beeldhouwer die op zijn model verliefd is. Bijzonder geestige dialogen en een levendige regie die niet dat statische van toneel heeft. Niettemin komt het scenario niet erg overtuigend over en voor de personages geldt hetzelfde. Een mooie gelegenheid voor Guitry om, in een tijd dat de Duitse Bezetting volop gaande was, een ontroerende hommage te brengen aan grote Franse schilders als Manet, Renoir, Corot, Rodin en anderen.