Peter Mosbacher: cast.
Er zijn 22 films gevonden.

Diaboliquement vôtre

1967 | Thriller

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1967. Thriller van Julien Duvivier. Met o.a. Alain Delon, Senta Berger, Sergio Fantoni, Claude Piéplu en Peter Mosbacher.

Een man lijdt na een auto-ongeval aan geheugenverlies en twijfelt aan zijn identiteit, omdat noch zijn aantrekkelijke echtgenote, noch de riante woning, noch de loyale huisvriend enige herinnering bij hem opwekken. Het merkwaardige gedrag van zijn omgeving die hem tijdens de herstelperiode in een isolement houdt, doet hem vermoeden dat men hem wil vermoorden. Deze standaard-thriller was de laatste film van Duvivier die daarmee niet meer dan een bewijs van vakmanschap leverde. Delon en Berger zijn in elk geval visueel een opmerkelijke combinatie. Duvivier en Paul Gegauff bewerkten de roman van Louis Thomas tot scenario. Camerawerk van Henri Decae.

The Face of Fu Manchu

1965 | Horror, Misdaad, Thriller, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland 1965. Horror van Don Sharp. Met o.a. Christopher Lee, Nigel Green, James Robertson Justice, Howard Marion-Crawford en Tsai Chin.

Hoewel hij getuige was van de terechtstelling van zijn aartsvijand Fu Manchu (Lee), is inspecteur Nayland Smith (Green) ervan overtuigd dat de sadistische oosterse geleerde nog in leven is. En inderdaad, een Duitse professor wordt ontvoerd. Zijn dochter (Dor) vertelt dat hij werkte aan een gif in opdracht van Fu Manchu. Ook het meisje verdwijnt spoorloos, dan komt de geniale misdadiger in actie. Sfeervolle strip-horror met veel aandacht voor het detail. Het scenario dat producent Harry Alan Towers schreef onder het pseudoniem Peter Welbeck, dient met een korreltje zout genomen te worden, maar het is beslist leuk. Met deze film startte een nieuwe reeks verfilmingen van de romanserie van Sax Rohmer. Goede acteerprestaties, met Lee als een onvervalste Chinees. Gefilmd in Ierland door Ernest Steward. Gevolgd door THE BRIDES OF FU MANCHU. Camerawerk van Ernest Steward. Gedraaid in Techniscope.

Freddy, Tiere, Sensationen

1964 | Drama, Muziek

Duitsland 1964. Drama van Karl Vibach. Met o.a. Freddy Quinn, Erna Selmer, Josef Albrecht, Peter Mosbacher en Joseph Offenbach.

Quinn is in deze aflevering uit de indertijd zeer populaire reeks 'Freddy-Films' een succesvolle trapezewerker in Amerika. Zijn ouders, eigenaren van circus 'Baldoni' dreigen door stormschade failliet te gaan en hij spoedt zich terug naar Europa en redt de show. Trouwe Quinn-fans en schlagerliefhebbers kunnen hun hart ophalen als de donkere idool uit volle borst o.a. 'Ja, wir sind Artisten' en 'Kleine Welt' zingt. Zie ook: Schlagerfilms.

Peter Voss, der Held des Tages

1959 | Avonturenfilm, Misdaad

Duitsland 1959. Avonturenfilm van Georg Marischka. Met o.a. O.W. Fischer, Walter Giller, Linda Christian, Peter Vogel en Ingmar Zeisberg.

De zoveel belovende filmreeks rondom globetrotter-held Peter Voss (O.W. Fischer) vervalt tot een prul in de tweede aflevering onder pulpregisseur Marischka, ondanks de bekwame rolbezetting. Het uiterst dunne verhaal gaat over een rijke erfgename die verliefd is op een nep-prins, die op haar fortuin uit is; als Voss haar van de uitbuiter afhelpt, wordt ze op hem verliefd. Onbenullig en versleten.

Peter Voss, der Millionendieb

1958 | Avonturenfilm, Misdaad

Duitsland 1958. Avonturenfilm van Wolfgang Becker. Met o.a. O.W. Fischer, Walter Giller, Ingrid Andree, Mara Lane en Peter Mosbacher.

Een snelle reis om de wereld achter een gestolen buit diamanten in een groots opgezette avonturen-krimi. Een bankier dreigt failliet te gaan als de onverzekerde kostbaarheden niet op tijd in Duitsland terugkomen. Gefilmd op allerlei lokaties: Genua, Barcelona, Lissabon, Rio de Janeiro, Mexico City, Tokio en HongKong. Gedurfde (thans gedateerde) Hollywood-aanpak 'Made in Germany', maar nog altijd onderhoudend.

Es wird alles wieder gut

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Johanna Matz, Paul Hartmann, Trude Hesterberg, Franz Schafheitlin en Bernard Wicki.

Als de vader van Beate Horstmann komt te overlijden, stort haar wereldje ineen. Ze kan haar school niet meer afmaken, maar ze krijgt een baantje bij de tv (die net in opkomst is) als secretaresse. Haar baas is de sympathieke, maar verlegen Dr. Johann Krapp (Wicki). Toch blijkt onze Beate onder een gelukkig gesternte geboren te zijn: ze heeft zangtalent en met behulp van de handige Peter Link (Biederstaedt) stijgt ze snel naar de top. Dan moet Beate kiezen tussen Peter en Johann. Onrealistisch, lichthartig gedroom uit het tijdperk van het Wirtschaftwunder, niet oncharmant gebracht en gespeeld, maar op den duur verslagen door Vadertje Tijd. Het scenario werd geschreven door Robert A. Stemmle (zelf een regisseur die dergelijke onzinfilms ook draaide) en Manfred Barthel. Het camerawerk is van Willi Sohm.

Die Letzten werden die Ersten sein

1957 | Misdaad, Drama

Duitsland 1957. Misdaad van Rolf Hansen. Met o.a. O.E. Hasse, Ulla Jacobsson, Maximilian Schell, Adelheid Seeck en Brigitte Grothum.

Lorenz Darrandt (Schell) keert getraumatiseerd uit WO II naar huis terug. Zijn vriendin Wanda (Jacobsson) is een jonge vrouw die het met de moraal niet zo nauw heeft genomen, omdat het moeilijke tijden waren. Hierdoor had ze een pooier (Mosbacher). Uit frustratie slaat Lorenz Darrandt de souteneur doodt. Om niet in het gevang te raken, reikt Lorenz` broer Ludwig (Hasse) die een geslepen en ambitieuze strafpleiter is, hem de helpende hand. Een arme bedelaar draait voor de feiten op, wordt veroordeeld en voor heel lang in de bak geslingerd. Deze gebeurtenissen worden het jonge stel uiteindelijk te machtig en ze plegen zelfmoord. Dan komt de waarheid definitief naar boven. Dit klinkt allemaal best goed, maar het is een vervelende film omdat het scenario van Jochen Huth naar een kort verhaal van John Galsworthy uitgewerkt is als een driestuiversromannetje. Het spel van de topacteurs is beneden hun normale peil omdat ze niet in de goede richting werden gestuurd. Het camerawerk is van Franz Weihmayr. Gesitueerd in Hamburg dat in wederopbouw is.

Der Fuchs von Paris

1957 | Oorlogsfilm

Duitsland 1957. Oorlogsfilm van Paul May. Met o.a. Martin Held, Hardy Krüger, Marianne Koch, Paul Hartmann en Peter Mosbacher.

Een bekwame verfilming over een geheime Duitse operatie binnen het Franse verzet tijdens WO II in Parijs van de hand van 08/15-filmer May.

Salzburger Geschichten

1956 | Komedie

Duitsland 1956. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Marianne Koch, Paul Hubschmid, Peter Mosbacher en Richard Romanowsky.

In het romantische Salzburg vallen een aantrekkelijke jongeman en een lieftallig meisje elkaar na de nodige wederwaardigheden in de armen. Aardige re-make van DER KLEINE GRENZVERKEHR waarbij de scenarioschrijver Erich Kästner niet meer onder een pseudoniem hoefde te werken!

Liane, das Mädchen aus dem Urwald

1956 |

Duitsland 1956. Eduard von Borsody. Met o.a. Marion Michael, Hardy Krüger, Rudolf Forster, Peter Mosbacher en Irene Galter.

De charme van de Amerikaanse junglefilms uit de jaren 1940-50 wordt niet gehaald, maar de Liane-films waren populair bioscoopvoer. Een 'blanke godin' van een moordlustige Afrikaanse stam blijkt de verloren dochter van een rijke Hamburgse reder te zijn.

Hotel Adlon

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Josef von Báky. Met o.a. Sebastian Fischer, Nelly Borgeaud, Werner Hinz, Nadja Tiller en René Deltgen.

Veertig jaren uit het bestaan van een hotel in Berlijn. Het bekende mensen-in-het-hotel-genre aan de hand van Hedda Adlons levensherinneringen.

Das ideale Brautpaar

1954 | Romantiek

Duitsland 1954. Romantiek van Robert A. Stemmle. Met o.a. Ingeborg Körner, Hans Reiser, Lucie Mannheim, Hilde Weißner en Peter Mosbacher.

Film die gebaseerd was op een indertijd zeer populaire radio- quiz van de NWDR, een regionale Duitse omroep, die heden ten dage hooguit nog een enkele nostalgieganger in volvoering brengt. Vier verhalen, die niet in elkaar overvloeien, maar wel als gemenedeler de stap in de huwelijksboot hebben: in het eerste verhaal ontmoet een werkloze graficus bij de brievenbus een jonge vrouw; in het tweede verhaal kiest een bioscoopcassière voor de geborgenheid van een solide partij; in het derde verhaal vinden twee vrijgezellen, waarvan de leeftijd gaat vorderen, elkaar en in het laatste heeft een dochter zich heimelijk verloofd met een doelman en durft er niet voor uit te komen omdat haar vader een hekel heeft aan voetballen todat die een wedstrijd ziet en idolaat wordt van het spel. Gerda Corbett, Jacques Königstein en regisseur Stemmle hebben vrijelijk geput uit de radio-uitzending voor het scenario. Igor Oberberg stond achter de camera. Zó kan men tegenwoordig beslist niet meer het publiek de zalen intrekken. Zelfs onder dwang niet.

Canaris

1954 | Biografie, Drama, Oorlogsfilm, Thriller, Historische film

Duitsland 1954. Biografie van Alfred Weidenmann. Met o.a. O.E. Hasse, Barbara Rütting, Adrian Hoven, Martin Held en Wolfgang Preiss.

Gedurende de jaren 50 kon de Duitse bevolking zich laven aan een eindeloze reeks geschiedenisloze heimatfilms. Tegelijkertijd verviervoudigde de productie van oorlogsfilms, veelal manmoedige producties die het nazi-verleden in nevelen hulden. Canaris was zo'n film waarbij de bioscoopganger niet werd lastiggevallen met knagende narigheden. Titelheld Canaris (1887-1945) was de man die als leider van de Duitse geheime dienst stiekem probeerde baas Hitler te vermoorden. Dat hij ondertussen verantwoordelijk was voor duizenden doden wordt in de biografie gemakshalve genegeerd. Een fraai voorbeeld van de geschiedenisvervalsing zoals die tot diep in de jaren 60 in de bioscoop werd gebezigd.

Von Liebe reden wir später

1953 | Komedie, Muziek

Duitsland 1953. Komedie van Karl Anton. Met o.a. Gustav Fröhlich, Maria Holst, Peter Mosbacher, Liselotte Pulver en Willy Fritsch.

Komedie over asielzoekers uit de jaren 1950-60: een buitenlandse vraagt aan een schrijver of hij met haar wil trouwen, omdat ze anders haar werkvergunning kwijtraakt. Het schijnhuwelijk zal maar van korte duur zijn, omdat ze echt wil trouwen met een man die eerst nog moet scheiden. Dat ze tenslotte, na veel verwikkelingen, echt verliefd wordt op de schrijver behoeft geen betoog. Een blijspel van dertien in een dozijn.

Der keusche Josef

1953 | Komedie, Muziek

Duitsland 1953. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Ernst Waldow, Waltraud Haas, Peter Mosbacher, Renate Mannhardt en Gunther Philipp.

Een verkalkte accountant uit de provincie wordt naar Berlijn gestuurd om een jong directielid van een grote firma op de vingers te kijken vanwege zijn verdacht hoge onkostenrekeningen. Dat hij daarbij ingesponnen wordt door de extravagante vriendin van zijn pupil was natuurlijk niet de bedoeling. Platte klucht naar het toneelstuk Unter Geschäftsaufsicht van Franz Arnold en Ernst Bach.

Das Dorf unterm Himmel

1953 | Drama, Mysterie

Duitsland 1953. Drama van Richard Häussler. Met o.a. Inge Egger, Robert Freitag, Sepp Rist, Renate Mannhardt en Peter Mosbacher.

Een jonge rechter wordt tijdens de vakantie verliefd op een onschuldig meisje van buiten. Maar al gauw blijkt dat ze helemaal niet zo onschuldig is als ze eruit ziet. Ze heeft namelijk de dood van haar man op haar geweten. Nadat de jurist bewezen heeft dat ze uit noodweer heeft gehandeld, kan hij eindelijk met haar trouwen. Lief en leed in de bergen, een geheimzinnige moord en een roekeloze reddingsaktie: zo wilde het Duitse publiek uit de jaren 1950-60 het graag zien.

Heimweh nach dir

1952 | Muziek, Komedie

Duitsland 1952. Muziek van Robert A. Stemmle. Met o.a. Margot Hielscher, Peter Pasetti, Wolfgang Lukschy, Peter Mosbacher en Wilfried Seyferth.

Vijf jonge musici vieren met hun onlangs opgerichte band het ene succes na het andere. Alleen wat kleingeestige jaloezie onderling bezorgt de leden problemen. De op zich interessante kans de opkomst van een band in het na-oorlogse Berlijn te belichten, wordt helaas verknoeid door platte grappen en sentimentele schlagers.

Sündige Grenze

1951 | Drama

Duitsland 1951. Drama van Robert A. Stemmle. Met o.a. Dieter Borsche, Peter Mosbacher, Inge Egger, Gisela von Collande en Ernst Schröder.

Kinderen smokkelen op het Drielandenpunt bij Vaals allerlei verboden waar. Een ongelooflijk melodrama, zo bar.

Das Geheimnis des Hohen Falken

1950 | Drama, Mysterie

Duitsland 1950. Drama van Christian Hallig. Met o.a. Richard Häußler, Renate Schacht, Heinz Engelmann, Ruth Lommel en Peter Mosbacher.

Een journalist wint een oude camera, waarin een belichte film zit. Door de foto, die hij later afgedrukt heeft, raakt hij betrokken bij een moordzaak, die zich al jaren geleden afgespeeld heeft. Terwijl de misdaadactie echt spannend en origineel is, lijdt de film er onder dat hij zich afspeelt in de bergen; zo wordt het uiteindelijk slechts het zoveelste bombastische heimatepos. Ook bekend als: DIE STEINERNE GÖTTIN.

Das Doppelte Lottchen

1950 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1950. Komedie van Josef von Báky en Joseph von Baky. Met o.a. Jutta Günther, Isa Günther, Peter Mosbacher, Antje Weissgerber en Senta Wengraf.

Naar het populaire boek van Erich Kästner: door de scheiding van de ouders raakt de tweeling Lotte en Luise uit elkaar. In een vakantiekolonie ontmoeten de zusjes elkaar, verwisselen van plaats en brengen de ouders weer bij elkaar. Een ontwapenende film met veel succes bij het publiek. Camerawerk van Walter Riml.

Die letzte Nacht

1949 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Duitsland 1949. Drama van Eugen York. Met o.a. Sybille Schmitz, Karl John, Karl Heinz Schroth, Catja Görna en Margarete Haagen.

Een Franse patriotte en een Duitse officier leren elkaar in het oorlogsgewoel kennen. Zij zijn er beiden van overtuigd dat dit hun laatste nacht is. Zij is wegens sabotage ter dood veroordeeld, hij moet de volgende dag een commando aanvoeren dat zeker tot de dood zal leiden. Maar beiden overleven. Het op zich moedige gewetensconflict wordt in de naoorlogse tragedie helaas tot een smartlap gedegradeerd.

Die Andere

1949 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1949. Drama van Alfred E. Sistig. Met o.a. Lotte Koch, Wolfgang Lukschy, Peter Mosbacher, Maria Jacobsen en Dagmar Altrichter.

Jonge, geëngageerde chemicus, die al vijf jaar gelukkig getrouwd is, wordt verliefd op een collega, met wie hij samen belangrijk onderzoekswerk verricht. Hij staat op het punt zijn vrouw te verlaten, maar komt toch nog tot inkeer. Voor de naoorlogse tijd een verbazingwekkend openhartige film, hoewel aan het slot toch de heersende moraal bevestigd wordt.