Ewa Puszczynska: productie.
Er zijn 5 films gevonden.

The Zone of Interest

2023 | Drama

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Polen 2023. Drama van Jonathan Glazer. Met o.a. Christian Friedel, Sandra Hüller en Ralph Herforth.

IJzingwekkend-briljante film over nazi-kopstuk Rudolf Höss, die met zijn gezin pal naast vernietigingskamp Auschwitz woont. Een ‘doorsnee’ Duits gezin, dat wanhopig doet alsof de tragedie die zich achter de muren van het kamp afspeelt niet bestaat en ook niets met hen te maken heeft. Indringende, onvergelijkbare muziek van Mica Levi (met wie Glazer ook werkte voor Under the Skin) en ijzersterke hoofdrollen van Christian Friedel (als Höss) en Sandra Hüller (als zijn actief wegkijkende vrouw). Winnaar van de Grote Juryprijs op Cannes2023.

The Silent Twins

2022 | Drama, Biografie

Polen​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 2022. Drama van Agnieszka Smoczynska. Met o.a. Letitia Wright, Jodhi May, Michael Smiley, Nadine Marshall en Treva Etienne.

Tweelingzussen June en Jennifer zijn duidelijk anders. Ze willen met niemand praten, ook niet met hun ouders, alleen maar met elkaar. Op het schoolplein lopen ze synchroon met elkaar en in hun kamertje leven ze in hun eigen wonderlijke wereld. En dan zijn ze ook nog zwart, in Wales, in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. De Poolse regisseur Agnieszka Smoczynska had over deze waargebeurde geschiedenis een heel enge en creepy film kunnen maken, maar leerde June en Jennifer ook kennen als gevoelige, creatieve en fantasierijke meiden, en legde daar in de fraaie biopic The Silent Twins de nadruk op. Met in de hoofdrollen Letitia Wright (Shuri in Black Panther) en Tamara Lawrance (Boxing Day).

Cold War

2018 | Drama, Romantiek

Polen 2018. Drama van Pawel Pawlikowski. Met o.a. Joanna Kulig, Tomasz Kot, Agata Kulesza, Borys Szyc en Cédric Kahn.

Na het met een Oscar bekroonde Ida (2013) levert regisseur Pawlikowski wederom een tragische Poolse geschiedenis in stijlvol zwartwit. Een liefdesverhaal nu, losjes gebaseerd op de relatie van zijn ouders en gesitueerd in de jaren vijftig. Muzikant Wiktor (Kot), leider van een folkloregroep, ontdekt de vrijgevochten zangeres Zula (Kulig) en valt als een blok voor haar. Zo begint een langdurige romance die zal worden getart door verhitte emoties, politieke verwikkelingen en het lot. Pawlikowski vertelt fragmentarisch, en daarmee ook wat afstandelijk, maar de oogstrelende beelden, authentieke muziek en sublieme hoofdrolspelers raken alsnog het hart.

Ida

2013 | Drama

Polen​/​​Denemarken 2013. Drama van Pawel Pawlikowski. Met o.a. Agata Trzebuchowska, Agata Kulesza en Joanna Kulig.

In het Polen van de jaren zestig bezoekt de jonge, devote novice Anna, op instigatie van haar moeder-overste, haar enige familielid. Haar cynische, kettingrokende tante vertelt haar dat ze niet Anna heet maar Ida. En dat ze Joods is. Om te achterhalen wat er precies is geschied, beginnen de tegenpolen aan een queeste door Polen. Het wordt een ontluisterende reis. Ida van de Britse Pool Pawel Pawlikowski is een verstild, bij tijd en wijle schokkend drama, dat niet alleen door de schitterende zwart-witfotografie en uitgebalanceerde shots herinneringen oproept aan het werk van Robert Bresson en - vooral - Carl Th. Dreyer. Bekroond met de Oscar voor beste niet-Engelstalige film.

The Congress

2013 | Sciencefiction, Animatie

Israël​/​​Duitsland​/​​Polen​/​​Luxemburg​/​​Frankrijk​/​​België 2013. Sciencefiction van Ari Folman. Met o.a. Robin Wright, Harvey Keitel, Paul Giamatti, Jon Hamm en Kodi Smit-McPhee.

Robin Wright, een actrice op haar retour, gespeeld door Robin Wright, krijgt van Miramount een allerlaatste aanbod: de studio zal haar lichaam scannen om naar eigen inzicht in films te kunnen gebruiken. Ze stemt toe, om haar gehandicapte zoontje te kunnen onderhouden. Haar avatar belandt in een uitzinnige digitale wereld, in een vrije interpretatie van een sf-roman van de Pools-Russische schrijver Stanislaw Lem, door Israëlische cineast Ari Folman (Waltz with Bashir). Een beetje Orwell, een vleugje Faust en geweldige animatie, maar Folmans commentaar op de evolutie van de filmwereld is weinig subtiel.