Jean-Christophe Averty: regie.
Er zijn 3 films gevonden.

Maniaque

1992 | Experimenteel

Frankrijk 1992. Experimenteel van Jean-Christophe Averty. Met o.a. Roger-Patrice Bernard, Michèle Lituac en Didier Harlman.

Een vreemd experiment dat regisseur/scenarist Averty een videogram noemt. Hij speelt met het beeld, laat zijn personages ontdubbelen, een dialoog voeren met zichzelf. Hij mengt levende beelden en animatie door elkaar, in een woord hij speelt een visueel spel. Centraal staat Bernard die zijn dagindeling opsomt. Hij leeft nog steeds onder het juk van zijn moeder, alhoewel deze al vijf jaar dood is. Op gebied van de liefde staat hij nog op self service. Wanneer hij Lituac leert kennen, een ervaren vrouw, krijgt hij raad van zijn collega Harlman. Chaotisch en moeilijk te volgen. Op het einde vraag je je af of het allemaal wel de moeite waard was. Gebaseerd op een roman van Frédéric Klein. Fotografie van Jean-Claude Saillier en Michel Chauvelier.

Le Surmâle

1980 | Experimenteel

Frankrijk 1980. Experimenteel van Jean-Christophe Averty. Met o.a. Pierre Massini, Clémentine Amoureux, Bernard Cara, Michel Duplaix en Jean Guelis.

De regisseur poneert de stelling dat het `kritisch- parano[KA3]ide werk van Alfred Jarry, de kunstenaar Marcel Duchamp tot zijn [KL]Mari[KA1]ee mise [KA2]a nu par les c[KA1]elibataires m[KA4]eme[KLE] (1912) geïnspireerd zou hebben. Nergens overtuigt de bewijsvoering, met grootse en vernuftige electronische middelen gebracht: collages, vervormingen, fluoriserende kleuren, etc. Hèt prototype van de zinloze film, want het is praktisch onmogelijk het boek van Alfred Jarry in filmtaal om te zetten. Een even dure als vergeefse onderneming.

Ubu Roi

1965 | Experimenteel, Komedie

Frankrijk 1965. Experimenteel van Jean-Christophe Averty. Met o.a. Jean Bouise, Rosy Varte en Henri Virlojeux.

Een bewerking van het toneelstuk van Alfred Jarry, verstoken van elke dramatiek. Benut alle electronische hulpmiddelen die er zijn. De personages worden aldus monsters en 'belachelijke marionetten', precies zoals de auteur het zelf wilde. Marionetten die net als de allesoverheersende Ubu, op dezelfde manier als zij gereduceerd, staan te trappelen. Origineel en vindingrijk.