Gustav Ucicky: regie en camera.
Er zijn 38 films gevonden.

Das Erbe von Björndal

1960 | Drama

Oostenrijk 1960. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Joachim Hansen, Maj-Britt Nilsson, Hans Nielsen, Carl Lange en Brigitte Horney.

De Heimat-verfilming van Trygve Gulbranssens Und ewig singen die Wälder was in Duitssprekende landen zo goed gevallen, dat het filmen van het vervolg, Das Erbe von Björndal, vanzelfsprekend was. Misschien iets te vanzelfsprekend. De vele slordigheden wekken de indruk dat de oude regisseur Ucicky geeuwend het zoveelste deel in een ellenlange flutreeks in gedachten had, in plaats van het spannende einde van een genretopper. Dag junior (Hansen) en Frau Adelheid (Nilsson) hebben nu de leiding over landgoed Björndal, dat er nog altijd idyllisch bij ligt in de Noorse wouden. Dienstmeid Gunvor (Schwiers) voelt zich geroepen om alle geluk te verstoren.

Der Priester und das Mädchen

1958 | Drama

Duitsland 1958. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Rudolf Prack, Willy Birgel, Marianne Hold, Rudolf Lenz en Hans Thimig.

De dochter van een hereboer wordt verliefd op de dominee, maar de dochter was al eens verlamd door een ongelukkige liefde. Hoe verzonnen ze het.

Das Mädchen vom Moorhof

1958 |

Duitsland 1958. Gustav Ucicky. Met o.a. Eva-Ingeborg Scholz, Maria Emo en Claus Holm.

Zweden, 1882. Een jong dienstmeisje komt in de problemen als zij zwanger wordt van de rijke getrouwde landgoedeigenaar, voor wie zij werkt.

Die Heilige und ihr Narr

1957 | Drama

Oostenrijk 1957. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Gerhard Riedmann, Gudula Blau, Hertha Feller, Willy Birgel en Heinrich Gretler.

Een drakerig damesdrama over de ongeneeslijk zieke dochter van een adellijke landeigenaar, haar geheime liefde voor een oudere kunstschilder en haar verbitterde jaloerse stiefmoeder. Naar een populaire roman van Agnes Günther. Een zielloze herverfilming door een cynische veteraanregisseur aan het einde van zijn carrière.

Der Edelweißkönig

1957 | Drama

Duitsland 1957. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Christiane Hörbiger, Rudolf Lenz en Attila Hörbiger.

Een drakerig damesdrama over de ongeneeslijk zieke dochter van een adellijke landeigenaar, haar geheime liefde voor een oudere kunstschilder en haar verbitterde jaloerse stiefmoeder. Naar een populaire roman van Agnes Günther. Een zielloze herverfilming door een cynische veteraanregisseur aan het einde van zijn carrière.

Der Jäger von Fall

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Rudolf Lenz, Traute Wassler en Erwin Strahl.

De mooie Marel heeft een buitenechtelijk kind van Blasi, maar Blasi, zoon van rijke ouders, wil het kind niet erkennen. Wanneer jager Friedl echter belangstelling toont voor Marel, wordt hij afgewezen door haar. Op wraak belust besluit hij achter Blasi aan te gaan.

Ein Leben für Do

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Hans Söhnker, Paola Loew, Charles Régnier, Heidi Becker en Paul Esser.

Wat een geluk voor een dochter, die zóveel van haar vader houdt, te ontdekken dat hij niet haar echte vader is.

Der Kaplan von San Lorenzo

1953 | Mysterie, Drama

Duitsland 1953. Mysterie van Gustav Ucicky. Met o.a. Willy Birgel, Dieter Borsche, Gertrud Kückelmann, Ilse Steppat en Ursula von Teubern.

Een jonge geestelijke raakt betrokken bij een moord. Hij wordt als biechtvader en als celibatair zwaar op de proef gesteld. Een kitscherig misdaadverhaal, waar toch een spannende film van gemaakt is. Vooral het spel van de hoofdfiguur is bijzonder overtuigend.

Bis wir uns wiedersehn

1952 | Drama

Duitsland 1952. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Karl Ludwig Diehl, O.W. Fischer en Maria Schell.

Een jonge geestelijke raakt betrokken bij een moord. Hij wordt als biechtvader en als celibatair zwaar op de proef gesteld. Een kitscherig misdaadverhaal, waar toch een spannende film van gemaakt is. Vooral het spel van de hoofdfiguur is bijzonder overtuigend.

Bis wir uns wiedersehen

1952 | Romantiek, Drama

Duitsland 1952. Romantiek van Gustav Ucicky. Met o.a. Maria Schell, O.W. Fischer, Karl Ludwig Diehl, Josef Sieber en Eugen Dumont.

Het weerzien tussen Pamela, een ten dode opgeschreven jonge vrouw, en Paul, de enige man op wie ze ooit verliefd was. Herinneringen komen boven en de twee worden wederom verliefd. Hun liefde wordt echter bemoeilijkt door het feit dat Paul voortvluchtig is. Een smartlap rondom het in de jaren 1950-'60 in Duitsland populaire duo Schell/Fischer. Het dramatische einde zal vooral bij Boeketreeksliefhebbers hoge, en natte ogen gooien. Het scenario is van Eberhard Kleindorff en Johanna Sibelius. Het camerawerk is van Hannes Staudinger en Gunther Anders.

Der Seelenbräu

1950 | Drama

Oostenrijk 1950. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Paul Hörbiger, Heinrich Gretler, Aglaja Schmid, Robert Lindner en Carl Bosse.

Ucicky, de gevierde regisseur der nazi`s, maakte na WO II tot 1960 toch nog zo`n vijftien films. Dit werkje is volgens sommigen de oer-Heimat film. Het verhaal gaat over het jonge meisje Schmid, die op het internaat niet wennen kan en in een dorpje in de buurt van Salzburg onder de hoede komt van haar oom Hochleithner (Gretler), de plaatselijk bierbrouwer en waard, bijgenaamd Leibesbr[KA3]au en de pastoor (H[KA3]orbiger), bijgenaamd Seelenbr[KA3]au. Meneer pastoor zorgt ervoor dat ze in Salzburg naar school gaat. Ze slaagt met vlag en wimpel. Ze wordt verliefd op de jonge leraar Franz Haindl (Lindner), hetgeen niet in de kraam van haar oom past. De geestelijke en de wereldlijke macht gaan een krachtmeting aan; met goede en minzame afloop natuurlijk. Theodor Ottawa en Alexander Lix bewerkten het gelijknamige verhaal van Carl Zuckmayer tot scenario. Achter de camera stonden Hans Schneeberger en Sepp Ketterer. Gemaakt en gedraaid in 1949 in het door de geallieerden bezette Oostenrijk en in 1950 voor het eerst vertoond in Zürich dat altijd al neutraal was.

Singende Engel

1947 | Historische film, Muziek, Biografie

Oostenrijk 1947. Historische film van Gustav Ucicky. Met o.a. Gustav Waldau, Wilhelm Helm, Hans Holt, Käthe Dorsch en Richard Romanowsky.

De oude componist Franz Joseph Haydn vertelt in een raamvertelling aan de hofkapelmeester Salieri het verhaal van het kinderkoor 'Die Wiener Sängerknaben'. Hij vertelt over hun eerste leraar en de kleine Franz Schubert, die een van de eerste koorleden was. Wat muziek betreft een innemende film, verder helaas zeer gezapig en conventioneel gemaakt.

Am Ende der Welt

1947 | Drama

Oostenrijk 1947. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Brigitte Horney, Trude Hesterberg en Attila Hörbiger.

De eigenaar van een zaagmolen in de bossen van Bohemen komt in de stad in moeilijkheden. Heel mooie rollen van Horney en Hörbiger. De film werd door de nazi-censuur verboden, ofschoon er nog wel een uitgesproken onsympathieke joodse bankier in voorkomt als één van de vertegenwoordigers van de 'boze grote stad'! Weense premiére: 4 juli 1947, opnieuw vertoond in Duitsland in 1956 onder de titel DIE ERBIN DER WÄLDER.

Der Gebieterische Ruf

1944 | Drama, Romantiek

Duitsland 1944. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Rudolf Forster, Maria Holst, Paul Hubschmid, Frieda Richard en Heinz Moog.

Christel Exner (Holst) uit Graz is jong, mooi en begenadigd als arts. Haar vriend is toneelspeler Ferdinand Hofer (Hubschmid). Als Ferdinand een engagement in Berlijn krijgt, kan Christel niet mee. Haar relatie met een boh[KA1]emien is eigenlijk onzeker. Christel neemt geroerd afscheid van Ferdinand, maar krijgt in Wenen de kans zich bij de gerenommeerde chirurg Professor Wichmann (Forster) in het werk te storten. Hoewel dokter Wichmann veel ouder is, wordt Christel toch verliefd op hem. Ze trouwen. Als ze van hun huwelijksreis teruggekeerd zijn, is Ferdinand als patiënt in de kliniek opgenomen, want hij werd levensgevaarlijk gewond bij een val op het toneel. Christel voelt de liefde voor Ferdinand weer in zich opbloeien en haar echtgenoot prof. Wichmann merkt dat. Het wordt hem te machtig en hij verdwijnt. Niemand kan de complexe operatie uitvoeren op Ferdinand, behalve professor Wichmann, die gelukkig op het juiste moment over een ridderlijk hart blijkt te beschikken. Draak van een film die niet eens slecht gespeeld is, maar verslagen wordt door veel betere draken die jaren later gemaakt zijn. Het scenario is van Erich Ebermayer naar een idee van Josef Nauders, en het camerawerk is van Günther Anders.

Das Herz muss schweigen

1944 | Drama

Duitsland 1944. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Paula Wessely, Mathias Wieman, Werner Hinz, Gerda Brunner en Erik Frey.

Een Weense arts ontdekt dat r[KA3]ontgenstralen dodelijk kunnen zijn. Deze geschiedenis uit de begintijd van de r[KA3]ontgenologie kan, ondanks het spel van Wessely, Wieman en Hinz, nauwelijks boeien. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Späte Liebe

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Paula Wessely, Attila Hörbiger, Inge List, Fred Liewehr en Erik Frey.

Om de verpleging van haar zuster te kunnen bekostigen, huwt een jonge vrouw, een rijke fabrikant van wie ze niet houdt. De film had makkelijk een draak kunnen worden, maar de regie van Ucicky en vooral het spel van Wessely en H[KA3]orbiger bezweren dat gevaar. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Heimkehr

1941 |

Duitsland 1941. Gustav Ucicky. Met o.a. Paula Wessely, Peter Petersen, Elsa Wagner, Ruth Hellberg en Attila Hörbiger.

De onderdrukking van de Duitse minderheden in Polen. Een van de weinige onomwonden nazi-propagandafilms die in Oostenrijk tijdens de Anschlu[KL29] zijn gemaakt. Het is er wel een die door zijn artistieke niveau en de imposante rolbezetting uiterst gevaarlijk was in die dagen. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Ein Leben lang

1940 | Drama

Duitsland 1940. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Paula Wessely, Maria Andergast, Joachim Gottschalk, Egon von Jordan en Gustav Waldau.

Een jonge diplomaat heeft een kind bij de dochter van een herbergier die dat echter voor hem verzwijgt. Wanneer hij jaren later zijn vrouw en kind verloren heeft brengt ze hem in contact met zijn zoon. Een grootse rol van Paula Wessely; Joachim Gottschalk doet nauwelijks voor haar onder. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Der Postmeister

1940 | Drama

Duitsland​/​​Verenigde Staten 1940. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Heinrich George, Hilde Krahl, Hans Holt, Siegfried Breuer en Ruth Hellberg.

Het schitterende kleine drama van Poesjkin over Doenja, de knappe dochter van de postmeester die in Petersburg een courtisane wordt, krijgt glans en verbeelding door Krahls vertolking. Melodrama in optima forma, aangedikt door het spel van George als romantisch-realistische Rus. Poesjkins verhaal werd in 1925 in de Sowjetunie verfilmd en in 1936 in Frankrijk met als titel NOSTALGIE. Een nieuwe versie volgde in 1955 met als titel DUNJA. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Mutterliebe

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Käthe Dorsch, Paul Hörbiger, Wolf Albach-Retty, Hans Hotter en Hans Holt.

Een weduwe, die zich voor haar vier kinderen afbeult, ondervindt pas waardering wanneer ze terwille van de blindgeworden oudste een oog opoffert. Een melodrama op de rand van kitsch, maar door het voortreffelijke spel, vooral van K[KA3]athe Dorsch, blijft men geboeid kijken. De film kwam, als ode aan het moederschap, natuurlijk wel in de kraam van de nazi`s te pas, vandaar dat-ie als `staatspolitisch besonders wertvoll` werd aangemerkt! Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Aufruhr in Damaskus

1939 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Duitsland 1939. Avonturenfilm van Gustav Ucicky. Met o.a. Brigitte Horney, Joachim Gottschalk, Hans Nielsen, Ernst von Klipstein en Paul Westermeier.

Deze film speelt tijdens WO I aan het Syrische front. Een Duitse luitenant (Gottschalk) verschaft een belegerd woestijnfort levensmiddelen en munitie. Hiervoor geeft hij de liefde voor zijn vrouw (Horney) op en tenslotte zelfs zijn leven. Helaas is de dramatiek teveel gericht op schietpartijen en woestijnritten te paard en kameel en te weinig op de dialogen van de, zonder uitzondering, goede acteurs. Daardoor verliest de film iets van zijn werking.

Frau Sixta

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Franziska Kinz, Ilse Werner, Gustav Fröhlich, Eduard Köck en Heidemarie Hatheyer.

Film naar de gelijknamige roman van de Zwiterse schrijver van streekromans, Ernst Zahn. De nog altijd attractieve weduwe Sixta (Kinz) woont alleen op een afgelegen boerderij. Haar leven krijgt weer perspectief als cavalerie-officier Markus (Fr[KA3]ohlich) haar pad kruist. Maar als dochter Otti (Werner) op bezoek komt, palmt ze Markus in. Mevrouw Sixta ziet van haar geliefde af ten behoeve van haar dochter. Een knappe heimatfilm in een schitterend landschap. Voor Ilse Werner was het de grote doorbraak, maar Franziska Kinz in de titelrol leverde de beste acteerprestatie.

Der Zerbrochene Krug

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Gustav Ucicky. Met o.a. Emil Jannings, Friedrich Kayssler, Lina Carstens, Angela Salloker en Paul Dahlke.

Een verfilming van Thea von Harbou's scenariobewerking van Heinrich von Kleists zedenklucht met een glansrol van Jannings als de pummelige dorpsrechter die gedwongen wordt recht te spreken in zijn eigen zaak. Naar verluidt was Jannings' populariteit zo groot dat de nazi's de film niet met goed fatsoen konden verbieden.

Unter heissem Himmel

1936 | Avonturenfilm

Duitsland 1936. Avonturenfilm van Gustav Ucicky. Met o.a. Hans Albers, Lotte Lang, Aribert Wäscher en René Deltgen.

Een uitgerangeerde kapitein raakt verwikkeld in wapensmokkel. Albers is te zien in een spannend avontuur, dat eindigt met een spectaculaire reddingsactie als een schip na een explosie dreigt te zinken.

Savoy-Hotel 217

1936 | Thriller

Duitsland 1936. Thriller van Gustav Ucicky. Met o.a. Hans Albers, Brigitte Horney, Käthe Dorsch, Gusti Huber en Alexander Engel.

De lichtzinnige Natasja (Horney) heeft haar zinnen gezet op de oberkelner van het hotel, Andrei Antonowitsch Wolodkin (Albers). Wanneer ze in haar kamer wordt vermoord behoort hij, m[KA1]et haar man (Engel) en haar neef (Deltgen), tot de verdachten. Ucicky heeft Albers alle gelegenheid geboden de rol te spelen die hem het beste ligt, d.w.z. niet de oberkelner maar... Albers! Gesitueerd in Moskou 1911. Scenario van Gerhard Menzel, camerawerk van Fritz Arno Wagner. Ook bekend als MORD IM SAVOY.

Das Mädchen Johanna

1935 | Historische film, Drama

Duitsland 1935. Historische film van Gustav Ucicky. Met o.a. Gustaf Gründgens, Angela Salloker, René Deltgen, Heinrich George en Willy Birgel.

Een pretentieuze, maar historisch twijfelachtige en tamelijk symbolische verfilming van de Jeanne d'Arc-legende. Toch is het een boeiende, tegendraadse interpretatie met fraai camerawerk van Günther Krampf.

Der Junge Baron Neuhaus

1934 | Historische film

Duitsland 1934. Historische film van Gustav Ucicky. Met o.a. Viktor de Kowa, Käthe von Nagy, Christl Mardayn en Hans Moser.

Keizerin Maria Theresa heeft iets tegen de gewoonte om meisjes staande onder het venster het hof te maken. De jonge baron Neuhaus moet een dergelijk incident uitzoeken, maar hij is zelf de 'dader'! Een charmant blijspel met een mooie rol van De Kowa en een uitstekende Moser.

Morgenrot

1933 | Oorlogsfilm, Avonturenfilm

Duitsland 1933. Oorlogsfilm van Gustav Ucicky. Met o.a. Rudolf Forster, Adele Sandrock, Camilla Spira, Fritz Genschow en Paul Westermeier.

Frank Capra had in 1928 in SUBMARINE het thema al handig uitgebuit: een onderzeeër is gezonken en dan is er nog maar weinig tijd of alle zuurstof is op. In de U-21 heersen sentimentele toestanden als een van de bemanningsleden zijn leven moet offeren terwille van de anderen. De film beleefde zijn première drie dagen nadat Hitler de macht gegrepen had. De film was een voorbeeld voor het blinde patriottisme van veel latere nazifilms.

Flüchtlinge

1933 | Drama

Duitsland 1933. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Hans Albers, Käthe von Nagy, Walter Hermann, Ida Wüst en Karl Rainer.

Na MORGENROT is dit Ucicky's tweede pro-nazi propagandafilm waarin Albers uit ontevredenheid over de Duitse democratie maar officier in een buitenlands leger wordt en Russische Duitsers helpt om 'Zurück in die Heimat' te vluchten, wat ook de boodschap is van het titelliedje. Walglijke verheerlijking van het thema sterven-voor-het-vaderland, verpakt in onzorgvuldige regie en fraai camerawerk.

Mensch ohne Namen

1932 | Drama

Duitsland 1932. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Werner Krauss, Mathias Wieman, Hertha Thiele, Helene Thimig en Hans Brausewetter.

Een verfilming van Honoré de Balzacs novelle Oberst Chabert over een arbeider in Rusland die aan de hand van een foto in een Duits blad zijn in WO I verloren geheugen weer terugkrijgt. Niet alleen zijn vrouw, maar ook de bureaucratie weigert te accepteren dat hij de dood gewaande militair is. James Hilton gebruikte het gegeven voor zijn bestseller Random Harvest die in 1942 met Ronald Colman en Greer Garson een prachtige film opleverde.

York

1931 | Historische film

Duitsland 1931. Historische film van Gustav Ucicky. Met o.a. Werner Krauss, Rudolf Forster, Gustaf Gründgens, Grete Mosheim en Friedrich Kayssler.

Een militair-historische film met als enige moraal het hooghouden van het Duitse nationalisme. De Pruisische generaal von York sluit begin 19e eeuw met de Russen een pact om de Fransen te kunnen aanvallen.

Hokuspokus

1930 | Komedie

Duitsland 1930. Komedie van Gustav Ucicky. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Oskar Homolka, Gustaf Gründgens en Otto Wallburg.

Lilian Harvey moet terechtstaan omdat zij haar man vermoordde. Maar een verliefde student geeft zich tijdelijk voor de moordenaar uit, totdat alles is opgelost. Naar een toneelstuk van Curt Goetz. Twee nieuwe versies werden door lopende band-regisseur Kurt Hoffmann gemaakt.

Der Unsterbliche Lump

1930 | Muziek

Duitsland 1930. Muziek van Gustav Ucicky. Met o.a. Gustav Fröhlich, Liane Haid, Attila Hörbiger, Hans Adalbert Schlettow en Paul Hörbiger.

Een operette van Felix Doermann en Edmund Eysler over een dorpsonderwijzer die een opera componeert terwijl zijn beminde een rijke boer trouwt.

Das Flötenkonzert von Sanssouci

1930 | Historische film, Drama

Duitsland 1930. Historische film van Gustav Ucicky. Met o.a. Otto Gebühr, Renate Müller, Walter Janssen, Hans Rehmann en Friedrich Kayssler.

Oostenrijk, Frankrijk en Rusland sluiten een verbond tegen Pruisen, maar Frederik de Grote komt er toch achter, en in een pauze van vijf seconden tijdens een door hem uitgevoerd fluitconcert, geeft hij zijn generaals bevelen. Op Veit Harlans DER GROSZE KÖNIG na was dit de meest reactionaire Frederik de Grote-verfilming, waartegen links heftig protesteerde wegens het pleidooi voor bewapening van Duitsland.

Cafe Electric

1927 | Komedie

Oostenrijk 1927. Komedie van Gustav Ucicky. Met o.a. Willy Forst, Marlene Dietrich, Fritz Alberti, Anny Coty en Igo Sym.

In het Weense café uit de titel gonst het van nietsnutten, lichtekooien, avontuurlijke bejaarden heren, kleine misdadigers, onschuldigde maagden, oplichters, handige zakenleiden, die daar allen spanning en ontspanning komen zoeken. De jonge Forst, handig causeur en danser, ontmoet de excentrieke Dietrich, dochter van een rijke koopman. Ze valt voor Forst; ze verbreekt haar verloving met de degelijke Sym. De film komt tot een bepaald hoogtepunt als Dietrich vader vertier komt zoeken in het geladen etablissement. Tweede, zwijgende film van ex- cameraman Ucicky, geproduceerd door de legendarische vader van de Oostenrijkse film Alexander Graf Kolowrat, die een fijne neus had voor toekomstig talent. Het scenario is van Jacques Bachrach en het camerawerk is van Hans Androschin. De decors zijn van Artur Berger. Het Oostenrijkse filmmuseum in Wenen verzorgde een gerestaureerde versie die soms op tv vertoond wordt begeleid door pianospel van Björn Maseng, nadat de film ruim een halve eeuw uit de zalen verdwenen was.

Die Sklavenkönigin

1924 | Drama, Fantasy

Verenigd Koninkrijk​/​​Oostenrijk 1924. Drama van Michael Curtiz. Met o.a. María Corda, Oscar Beregi sr, Adelqui Milliar, Adolf Weisse en Georges Haryton.

Faraoprins Seti (Milliar) redt de schone Merapi (Corda) uit de klauwen van zijn rauwe soldaten en stuurt haar terug naar Laban (Haryton) aan wie zij beloofd was. Inmiddels is Seti, die met zijn nicht Userti (Marchal) getrouwd is, in het geheim verliefd op haar. Merapi redt Seti's leven als de Hebreeërs een complot tegen hem gesmeed hebben. Uit dankbaarheid maakt hij haar tot zijn gemalin. Als Mozes zijn volk naar het beloofde land leidt, wordt Merapi veroordeeld tot de brandstapel, maar ze sterft in de armen van haar geliefde. Het scenario is van Ladislas Vajda, naar de roman Moon of Israel van H. Rider Haggard. Het camerawerk is van Gustav Ucicky en Max Nekut. Curtiz regisseerde dit melodrama als Michael Kertész en wie de kans krijgt het te zien, mag die niet voorbij laten gaan. Derde van zes, die Curtiz dat jaar draaide. Mooie decors en kostuums. Millar heet offcieel Adelqui Migliar.

Sodom und Gomorrha

1922 | Avonturenfilm, Fantasy

Oostenrijk 1922. Avonturenfilm van Michael Kértèsz. Met o.a. Georg Reimers, Walter Slezak, Lucy Doriane en Erika Wagner.

De vermaarde Oostenrijkse filmproducent Sacha Kolowrat wilde een bijbelse spektakelfilm laten maken met quasi moderne intrige in Hollywood-stijl. Hij gaf de opdracht aan de Hongaarse regisseur K[KA1]ert[KA2]esz. Die was bijna twee jaar met meer dan vijfduizend figuranten aan de slag op kasteel Sch[KA3]onbrunn in Wenen. Het verhaal begint met een losbandige vrouw (Doriane), die via een droom in het bijbelse land van Eufraat en Tigris terechtkomt. In Sodom beleeft ze haar zondige daden en betaalt ervoor met haar leven. Een wat drakerig verhaal, maar de decors van Julius Borsody en de speciale effecten van vuur en zwavel zijn uiterst indrukwekkend. Lange tijd nam men aan dat het oorspronkelijke celluloid van deze film verloren was gegaan, maar in de jaren 1980-90 wist het Oostenrijkse filminstituut de rolprent te herstellen met behulp van gedeeltelijke kopieën uit Praag, Boedapest, Oost-Berlijn en Kopenhagen. Enig houvast had men aan de laatst bekende kopie uit 1928 om de juiste samenhang te bereiken. De Duitse omroep ZDF - dikwijls een mecenas op dit gebied - liet Bernd Schultheis en Stefan Traub een speciale muzikale compositie schrijven ter begeleiding van de zwijgende prent. Regisseur Kértèsz, die samen met Ladislaus Vajda het scenario schreef, zou later naar de V.S. gaan en als Michael Curtiz een van de beste films aller tijden afleveren, CASABLANCA. De fotografie is van Gustav Ucicky.

Wege des Schreckens

1921 | Drama

Oostenrijk 1921. Drama van Michael Curtiz. Met o.a. Lucy Doraine, Alphonse Fryland, Jean Ducret, Max Devrient en Mathilde Danegger.

Edward Stephenson (Fryland) is de zoon van een rijke industrieel, die verliefd wordt op fabriekarbeidster Maud Hartley (Doraine). Zijn vader wil echter dat hij met de dochter van een vermogende zakenman trouwt en Edwards relatie met Maud wordt verbroken. Maud keert terug naar haar moeder en haar broer George (Devrient). Ondertussen doodt Edward een politieman en zoekt hij bij Maud een veilig onderkomen, maar George heeft een diefstal gepleegd, waarvan Maud de schuld heeft gekregen. Als George en Maud de trein nemen, vliegt hij in brand en verandert in een brandende fakkel. Dit grandioze melodrama uit de zwijgende periode van de film is tegenwoordig niet meer haalbaar, maar het scenario van Fred Wallace is op zijn minst fascinerend, net zoals het spel van de hoofdrollen. De 33-jarige Curtiz, die CASABLANCA zou maken in 1943, regisseerde als Miháli Kertész. De 23-jarige Doraine is zijn vrouw, maar het paar ging in 1923 uit elkaar en in 1926 recruteerde Harry Warner hem voor zijn studio in Hollywood. Het camerawerk is van Gustav Ucicky.