Olof Winnerstrand: cast.
Er zijn 3 films gevonden.

Musik i mörker

1947 | Drama

Zweden 1947. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Birger Malmsten, Mai Zetterling, Bengt Eklund, Bibi Skoglund en Hilda Bergström.

Een sinds een ongeval in zijn diensttijd blinde jongeman wil als volwaardig lid van de maatschappij geaccepteerd worden, maar krijgt alleen maar minderwaardige baantjes. Een verloren wedstrijd met een kennis van een vriendin brengt paradoxaal genoeg troost, omdat hij tenminste niet ontzien is. Deze film van Bergman zonder eigen scenario boeit zowel om het thema als de destijds gangbare geaccentueerde stijl met veel close-ups en een symbolische droomscène, die inmiddels weer als ongewoon en bijzonder overkomt. Goed geacteerd.

Kvinna utan ansikte

1947 | Drama

Zweden 1947. Drama van Gustaf Molander. Met o.a. Alf Kjellin, Gunn Wållgren, Anita Björk, Stig Olin en Olof Winnerstrand.

Een man probeert een vriend na diens zelfmoordpoging over zijn depressie heen te helpen door met hem herinneringen op te halen. Als getrouwde student is hij verliefd geworden op een jonge vrouw die door een jeugdtrauma - ze is als kind verleid door de minnaar van haar moeder - zich niet aan hem kan binden en tenslotte definitief met hem breekt. De student keert terug naar gezin en burgerlijke conventies. Dit door Ingmar Bergman geschreven zwartgallig psychologisch drama krijgt door de bekwame regie van ervaren Molander meer overtuigingskracht dan zijn eigen films uit de jaren veertig.

Hets

1944 | Drama, Mysterie

Zweden 1944. Drama van Alf Sjöberg. Met o.a. Alf Kjellin, Mai Zetterling, Stig Järrel, Olof Winnerstrand en Gösta Cederlund.

Een middelbare scholier wordt gekweld door een sadistische leraar die voor hem de reïncarnatie van de duivel lijkt en verantwoordelijk wordt gesteld voor de dood van zijn meisje. Bij het onderzoek blijkt hij onschuldig en maakt hij het de jongen onmogelijk zijn examen te doen. Het scenario van de jonge Ingmar Bergman heeft een nogal ondoordachte, mysterieuze noodlotssymboliek, die door de vormgeving van Sjöberg op een hoger plan werd getild en de film wel van de gangbare produkties deed onderscheiden. De internationale distributie maakte de negentienjarige Zetterling tot ster.