Paul Douglas: cast.
Er zijn 25 films gevonden.

The Mating Game

1959 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1959. Komedie van George Marshall. Met o.a. Debbie Reynolds, Tony Randall, Paul Douglas, Fred Clark en Una Merkel.

Flitsende, speelse komedie over belastingbeambte Lorenzo Charlton (Randall) die verliefd wordt op het boerenmeisje Mariette Larkin (Reynolds), met rauwdouwer Douglas als Debbies vader Larkin. Scenario van B. William Roberts naar de roman van H.E. Bates. Camerawerk van Robert Bronner. Gedraaid in CinemaScope.

Fortunella

1958 | Komedie

Italië 1958. Komedie van Eduardo De Filippo. Met o.a. Giulietta Masina, Paul Douglas, Alberto Sordi, Franca Marzi en Aldo Silvani.

Een verkoopster op een rommelmarkt waant zich de dochter van een aristocraat bij wie haar moeder werkzaam is geweest. Ze is daardoor zeer ontvankelijk voor de verhalen van een aan lager wal geraakte intellectueel die veel van haar `vader` blijkt te weten. Op zijn sterfbed blijkt hij zelf familie van de prins te zijn en ontdekt zij dat die prins onmogelijk haar vader kan zijn. Het door Fellini geschreven scenario is al te zeer op maat gesneden van Masina`s na[KA3]ieve dromerijen en optimisme tegen de klippen op, zodat de interesse verschuift naar Douglas als de zonderling en Sordi als de goedwillende scharrelaar met wie de heldin verloofd is. (Rota's muziek werd opnieuw gebruikt voor THE GODFATHER).

This Could Be the Night

1957 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1957. Komedie van Robert Wise. Met o.a. Jean Simmons, Paul Douglas, Anthony Franciosa, Joan Blondell en Neile Adams.

Jonge onderwijzeres Simmons uit Massachusetts komt naar New York, waar zij geen ziel kent. Ze krijgt een baantje als secretaresse in de nachtclub van Douglas en Franciosa, een soort Bull Super en Hiep Hieper. De naïeve fijne dame komt in aanraking met ruige types, die in de bak hebben gezeten, stripteaseuses, vals zingende, schele zangeressen en allerlei andere randfiguren. Aanvankelijk kijkt iedereen op haar neer, maar geleidelijk vallen zij voor haar charme. Clichéverhaaltje binnen kluchtige omlijsting. Gebaseerd op de novellen van Cordeilia Baird Gross door Isobel Lennart tot scenario bewerkt. Het camerawerk is van Russell Harlan.

Beau James

1957 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1957. Drama van Melville Shavelson. Met o.a. Bob Hope, Vera Miles, Paul Douglas, Alexis Smith en Darren McGavin.

Levendig verhaal over de politieke carrière van Jimmy Walker, burgemeester van New York City in de jaren 1920-1930; gebaseerd op een boek van Gene Fowler. Hope blinkt uit in zijn vertolking van eigenlijk niet-grappige scènes. Gaststerren: Jimmy Durante, Jack Benny, George Jessel. De verhaalstem in de oorspronkelijke versie is van Walter Wincheli.

The Solid Gold Cadillac

1956 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1956. Komedie van Richard Quine. Met o.a. Judy Holliday, Paul Douglas, Fred Clark, Arthur O'Connell en Hiram Sherman.

Oogverblindende Holliday in een meeslepende komedie over een kleine aandeelhoudster die een heldin wordt als zij de corrupte Raad van Bestuur probeert af te zetten. Abe Burrows bewerkte het toneelstuk van George S. Kaufman en Howard Teichman. Jean Louis kreeg een Oscar voor de kostuums. De laatste sc[KA2]ene werd oorspronkelijk in kleur gefilmd (zodat goed te zien was dat de auto inderdaad 'van goud' was).

The Leather Saint

1956 | Drama

Verenigde Staten 1956. Drama van Alvin Ganzer. Met o.a. Paul Douglas, John Derek, Jody Lawrance, Cesar Romero en Ernest Truex.

Een onomwonden verslag van een geestelijke die bokser wordt om geld te verdienen teneinde zijn gemeenschap te helpen.

The Gamma People

1956 | Sciencefiction

Verenigd Koninkrijk 1956. Sciencefiction van John Gilling. Met o.a. Paul Douglas, Eva Bartok, Leslie Phillips en Walter Rilla.

SF-film zonder enig belang, over geleerden in een operetteachtig totalitiar staatje die met behulp van gamma- stralen mensen veranderen in gevoelloze genieën of idioten.

Joe Macbeth

1955 | Drama, Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1955. Drama van Ken Hughes. Met o.a. Paul Douglas, Ruth Roman, Bonar Colleano, Grégoire Aslan en Sid James.

Een interessante variatie op Shakespeares Macbeth. Het verhaal is nu echter verplaatst naar het gangsterleven in Amerika. De film werd opgenomen in Engeland.

The 'Maggie'

1954 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1954. Komedie van Alexander Mackendrick. Met o.a. Paul Douglas, Alex Mackenzie, James Copeland, Abe Barker en Tommy Kearins.

Een Amerikaanse zakenman (een prima rol van Douglas) huurt per ongeluk de Schotse schipper (Mackenzie) van de 'Maggie' in om een vrachtje meubilair naar een Schots havenstadje te vervoeren. Als hij erachter komt wat voor roestbak de Maggie eigenlijk is, besluit hij zich persoonlijk met de zaak te bemoeien. Soms wat trage maar toch vooral grappige komedie over de botsing van nationaliteiten, waarin de zakenman de meeste ellende over zich heen krijgt. Mooie beelden van de Schotse kust. Ondergewaardeerde film uit de Ealing-studio's (The Ladykillers).

Green Fire

1954 | Avonturenfilm, Romantiek, Actiefilm, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1954. Avonturenfilm van Andrew Marton en Andrew Martin. Met o.a. Grace Kelly, Stewart Granger, Paul Douglas, John Ericson en Murvyn Vye.

Op zoek naar een legendarische smaragdmijn krijgt Granger het aan de stok met Kelly, eigenares van een koffie-plantage. Er zijn nog andere kapers op de kust die wel zin hebben in de begeerlijke groene diamanten. Routine-klus waarin de actie doorlopend onderbroken wordt door vervelende dialogen en tijdvullende romantische avontuurtjes. Verder krijgen zowat alle natuurelementen een rolletje te vervullen en die doen dat spontaner dan de acteurs die er wat houterig bijlopen. Toch was in die tijd deze film van belang voor het succes van Kelly. Geschreven door Ivan Goff en Ben Roberts. Cameraman Paul Vogel maakt dankbaar gebruik van de locaties in Colombia. Cinemascope.

Executive Suite

1954 | Drama

Verenigde Staten 1954. Drama van Robert Wise. Met o.a. William Holden, June Allyson, Barbara Stanwyck, Fredric March en Walter Pidgeon.

Een boeiende film - een van de eersten met een kritisch geluid over de Amerikaanse Big Business - en een topbezetting; het betreft de machtstrijd over de opvolging van de oprichter van een meubelconcern. Stanwyck is de hysterische erfgename, die van zijde wisselt en uiteindelijk kiest voor de oprechtheid van product-ontwikkelingsmanager Holden, een soort anti-held die in de finale als overwinnaar uit de bus komt. Ernest Lehman bewerkte de bestseller van Cameron Hawley. Het uitstekende camerawerk is van George Folsey. De film was de aanleiding voor een tv-serie. Nog altijd actueel.

Forever Female

1953 | Komedie

Verenigde Staten 1953. Komedie van Irving Rapper. Met o.a. Ginger Rogers, William Holden, Paul Douglas, Pat Crowley en James Gleason.

Show-businesskomedie, een absolute topper, met Rogers als ster die zich uiteindelijk realiseert dat ze te oud is voor de rol van het onschuldige meisje, wat schrijver Holden de gelegenheid geeft om Crowley te laten meedoen in het stuk. De tekening van de sfeer rondom Broadway tijdens de 'zomermarkt' is treffend.

When in Rome

1952 | Drama

Verenigde Staten 1952. Drama van Clarence Brown. Met o.a. Van Johnson, Paul Douglas, Joseph Calleia, Mimi Aguglia en Tudor Owen.

Een smaakvol maar uitbundig verhaal over oplichter Douglas die zichzelf als priester vermomt om door middel van een bedevaart het heilig jaar in Rome bij te wonen en door de Amerikaanse priester Johnson en de zijnen tot een nieuw geloof komt.

We're Not Married

1952 | Komedie

Verenigde Staten 1952. Komedie van Edmund Goulding. Met o.a. Ginger Rogers, Fred Allen, Victor Moore, Marilyn Monroe en Paul Douglas.

Een leuk niemendalletje, geserveerd in afleveringen waarin echtparen ontdekken dat hun huwelijk onwettig was. De afleveringen variëren in kwaliteit, maar een puntgave rolbezetting levert het geheel af in prima staat.

Never Wave at a WAC

1952 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1952. Komedie van Norman Z. McLeod. Met o.a. Rosalind Russell, Marie Wilson, Paul Douglas, Arleen Whelan en Hilary Brooke.

Deze farce is een uitgebouwde versie van een oorspronkelijk tv-spel over een dame van stand (Russell) die dienst neemt in het WAC (Women's Army Corps) en zich daar gedwongen ziet om hard aan te pakken; Wilson als haar domme slapie is kostelijk.

Clash By Night

1952 | Drama, Film noir, Oorlogsfilm, Thriller

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1952. Drama van Fritz Lang. Met o.a. Barbara Stanwyck, Paul Douglas, Robert Ryan, Marilyn Monroe en Keith Andes.

Somber maar goed gespeelde film naar een verhaal van Clifford Odet over een rusteloze figuur, Stanwyck, die nu op één plaats blijft en trouwt met een goeiige visser Douglas. Cynische vriend Ryan bemerkt dat ze niet gelukkig is, en probeert werk van haar te maken. Andes en Monroe zorgen voor nog een tweede liefdessituatie in de film, maar dat is van ondergeschikt belang.

The Guy Who Came Back

1951 | Drama

Verenigde Staten 1951. Drama van Joseph M. Newman. Met o.a. Paul Douglas, Linda Darnell, Joan Bennett, Don DeFore en Zero Mostel.

De kwaliteit van de acteurs is beter dan die van het verhaal, waar ze desondanks nog wat van weten te maken: ex-voetbalvedette is op zoek naar zijn eigen identiteit.

Fourteen Hours

1951 | Drama

Verenigde Staten 1951. Drama van Henry Hathaway. Met o.a. Paul Douglas, Richard Basehart, Barbara Bel Geddes, Debra Paget en Grace Kelly.

Goed gemaakte spannende film over een man die dreigt over de rand te springen. Grace Kelly's filmdebuut.

Angels in the Outfield

1951 | Komedie, Sportfilm, Fantasy, Drama

Verenigde Staten 1951. Komedie van Clarence Brown. Met o.a. Paul Douglas, Janet Leigh, Keenan Wynn en Donna Corcoran.

Een nog altijd zeer vermakelijke komedie waarin hemelse krachten een weesjongen helpen zodat zijn honkbalteam de 'Pittsburgh Pirates' de overwinning kan behalen en hij de held wordt.

The Big Lift

1950 | Romantiek

Verenigde Staten 1950. Romantiek van George Seaton. Met o.a. Montgomery Clift, Paul Douglas, Cornell Borchers, O.E. Hasse en Bruni Löbel.

Berlijn 1949, vier jaar na WO II. De Russen hebben de stad geblokkeerd en Britten en Amerikanen verzorgen voedsel e.d. via een luchtbrug. Clift en Douglas maken deel uit van een luchttransporteskader, maar hun visie over hun missie is compleet tegengesteld. In gezelschap van twee schonen, op wie ze verliefd worden, brengen ze een tijdje door in het bezette Berlijn. Seaton schreef zelf dit scenario, dat eigenlijk interessanter is als getuigenis van de levensomstandigheden in de voormalige Reichshauptstatdt in die periode, dan het minder overtuigende verhaal. Goed spel van de hoofdrollen, die de geestige dialogen uitstekend brengen. De camera van Charles G. Clarke rolde langs de echte ruïnes van het vernielde Berlijn en Alfred Newman componeerde de begeleidende score.

Panic in the Streets

1950 | Misdaad, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1950. Misdaad van Elia Kazan. Met o.a. Richard Widmark, Paul Douglas, Barbara Bel Geddes, Jack Palance en Zero Mostel.

Nadat ze verloren hebben bij een pokerspelletje, volgen drie kruimeldieven de winnaar, een zieke zeeman. Hij wordt gedood en bij de lijkschouwing blijkt dat de man was besmet met een gevaarlijke longziekte, bekend als de 'zwarte dood'. De kans is groot dat zijn moordenaars zijn geïnfecteerd, wat tot een epidemie zou kunnen leiden. Er volgt een zenuwslopende jacht op het drietal. Benauwend realistische thriller, gemaakt in de documentaire stijl van NAKED CITY. De haven van New Orleans was een uitstekende locatie voor de sfeeropbouw. Een film die je klamme handen bezorgt. Sterk en goed gestructureerd scenario van Richard Murphy en Daniel Fuchs naar een verhaal van Edna en Edward Anhalt, dat met een Oscar werd beloond. De acteurs leveren stuk voor stuk een knappe prestatie. Fotografie van Joseph MacDonald.

Love That Brute

1950 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten 1950. Komedie van Alexander Hall. Met o.a. Paul Douglas, Jean Peters, Cesar Romero, Joan Davis en Arthur Treacher.

Douglas komt heel goed over als de breedsprakige, van nature goedhartige dranksmokkelaar tijdens de Drooglegging met een oogje op de onschuldige Peters. Een nieuwe versie van TALL, DARK AND HANDSOME.

It Happens Every Spring

1949 | Sciencefiction, Sportfilm

Verenigde Staten 1949. Sciencefiction van Lloyd Bacon. Met o.a. Ray Milland, Jean Peters, Paul Douglas, Ed Begley en Jessie Royce Landis.

Een knappe kleine film over een scheikundeleraar (Milland) die bij toeval een chemische samenstelling ontdekt waarmee honkballen alle houten oppervlakken vermijden, dus ook het slaghout. Een heel leuke maar niet erg pretentieuze film.

Everybody Does It

1949 | Drama, Muziek

Verenigde Staten 1949. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Paul Douglas, Linda Darnell, Celeste Holm, Charles Coburn en Millard Mitchell.

Uitermate amusant verhaal over de eerzuchtige zangeres Holm, haar gekwelde echtgenoot Douglas, en prima donna Darnell. Celeste verlangt zo naar een vocale carrière, maar in plaats daarvan maakt Douglas naam. Herverfilming van WIFE, HUSBAND, AND FRIEND.

A Letter to Three Wives

1949 | Drama

Verenigde Staten 1949. Drama van Joseph L. Mankiewicz. Met o.a. Jeanne Crain, Linda Darnell, Ann Sothern, Kirk Douglas en Paul Douglas.

Crain, Darnell en Sothern krijgen tijdens een picknick een brief van de vamp van de stad, die beweert dat ze ervandoor is met een van hun echtgenoten. De vraag is welke. Wat een leuk dagje uit had moeten worden, verandert in een maalstroom van twijfels en verdenkingen. Schitterende dramatische komedie, die toont hoe drie vriendinnen reageren op een brief die meer vragen dan oplossingen biedt. De stem van de schrijfster van de brief is van Celeste Holm. Spel is over de hele linie fantastisch. Mankiewicz kruidde het scenario, dat hij baseerde op Vera Caspary's adaptatie van John Klempners roman, met subtiele humor, die nog even actueel is als toen de film werd gedraaid. Hij sleepte dan ook twee Oscars in de wacht: voor de beste regie en voor het beste script. Uitstekende fotografie van Arthur Miller, en een licht dramatische score van Alfred Newman. In 1985 opnieuw gemaakt, als tv-film.