John Wray: cast.
Er zijn 17 films gevonden.

Blackmail

1939 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1939. Misdaad van H.C. Potter. Met o.a. Edward G. Robinson, Gene Lockhart, Guinn Williams, Ruth Hussey en Esther Dale.

Robinson zit onschuldig in de gevangenis. Als hij erachter komt dat zijn vrouw en kind in handen dreigen te vallen van de ware schuldige, ontsnapt hij. Zijn doel is de ware toedracht van de misdaad aan het licht te brengen. De virtuoze vertolkingen van Robinson en zijn tegenstander, Lockhart, maken dit onmogelijke melodrama draaglijk. Als tijdverdrijving niet slecht, maar van het talent dat aan deze film verbonden is zou je toch meer mogen verwachten. David Hertz en William Ludwig zijn verantwoordelijk voor het script dat ze baseerden op een verhaal van Dorothy Yost en Endre Bohem. Achter de camera stond Clyde de Vinna.

The Lone Cowboy

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Paul Sloane. Met o.a. Jackie Cooper, Lila Lee, Barton MacLane, Addison Richards en Charles Middleton.

Addison Richards, als de voogd van Jackie Cooper, is een eenzame cowboy die het moeilijk krijgt met de schurk Gordon en zijn weggelopen vrouw Lee. De aanwezigheid van Cooper betekent dat er ook een traantje geplengd moet worden, en zo is uit het scenario van Agnes Brand Leahy en Bobby Vernon naar het boek van Will James een vreemde maar toch onderhoudende western ontstaan.

The Defense Rests

1934 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1934. Misdaad van Lambert Hillyer. Met o.a. Jack Holt, Jean Arthur, Nat Pendleton, Harold Huber en John Wray.

Veel bekende karakteracteurs uit de jaren 30 kruiden deze verder kleurloze misdaadfilm van Columbia met veel rechtszaalscène's.

Green Eyes

1934 | Mysterie

Verenigde Staten 1934. Mysterie van Richard Thorpe. Met o.a. Shirley Grey, Charles Starrett, Claude Gillingwater, John Wray en William Bakewell.

In dit middelmatige detectiveverhaal zoekt een auteur een moord uit. Starrett speelt de schrijver, maar ook hij kan geen actie of spanning in de film brengen.

Bombay Mail

1934 | Misdaad

Verenigde Staten 1934. Misdaad van Edwin L. Marin. Met o.a. Onslow Stevens, Hedda Hopper, Edmund Lowe, Shirley Gray en John Wray.

Een inspecteur van Scotland Yard lost een mysterie op in een trein. Een film van Universal. Interessante bijrollen, o.a. die van Hedda Hopper, die later een bekend roddeljournaliste zou worden.

The Death Kiss

1933 | Misdaad

Verenigde Staten 1933. Misdaad van Edwin L. Marin. Met o.a. Bela Lugosi, David Manners, Adrienne Ames, John Wray en Vince Barnett.

Klein maar amusant wie-heeft-het-gedaan-verhaal zich afspelend in een filmstudio waar een acteur wordt vermoord als hij een scène speelt. Goede sfeertekening van een studio in bedrijf.

The Mouthpiece

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van Elliott Nugent en James Flood. Met o.a. Warren William, Sidney Fox, Mae Madison, Aline MacMahon en John Wray.

Een hechte vertelling gebaseerd op het leven van de flamboyante advocaat William Fallon; een carrière makende officier van justitie, verbonden aan het arrondissementsgerecht, besluit tot een loopbaan als verdediger en werkt zich op tot een gevierde en succesvolle status, intussen de moraal uit het oog verliezend. Eersteklas over de gehele linie. Opnieuw verfilmd als THE MAN WHO TALKED TOO MUCH en ILLEGAL.

The Miracle Man

1932 | Misdaad

Verenigde Staten 1932. Misdaad van Norman Z. McLeod. Met o.a. Sylvia Sidney, Chester Morris, Irving Pichel, John Wray en Robert Coogan.

Gangsters onder leiding van Chester Morris krijgen een percentage van de opbrengst van een Chinees restaurant, dat geleid wordt door Karloff. Deze vindt het vriendinnetje van Morris aardig en moet daar bijna voor boeten. Karloff is een echte schurk, maar voor Morris is er nog hoop. Hij wordt zo rechtschapen, dat hij aan het einde van de film een kapel helpt bouwen. Een remake van de zwijgende film uit 1919 met Lon Chaney. Goed gemaakt.

The Match King

1932 | Biografie

Verenigde Staten 1932. Biografie van Howard Bretherton en William Keighley. Met o.a. Warren William, Lili Damita, Glenda Farrell, Harold Huber en John Wray.

Een handige, ambitieuze jongeman, die alles doet om te slagen in het leven, wordt multimiljionair door de wereldrechten te kopen op de fabricage van lucifers! Een interessant, niet altijd even sterk verhaal. Gebaseerd op het leven van Ivar Kruger en dat idee maakt het extra boeiend.

Miss Pinkerton

1932 | Thriller

Verenigde Staten 1932. Thriller van Lloyd Bacon. Met o.a. Joan Blondell, George Brent, John Wray, Ruth Hall en C. Henry Gordon.

Verpleegster Blondell heeft een zesde zintuig voor mysteries. In deze moeiteloos te consumeren film besluit zij er één op te lossen. Naar de gelijknamige roman van Mary Roberts Rinehart.

High Pressure

1932 | Komedie

Verenigde Staten 1932. Komedie van Mervyn LeRoy. Met o.a. William Powell, Evelyn Brent, Frank McHugh, George Sidney en Evalyn Knapp.

Een onderhoudende satire over het Amerikaanse zakenleven: topverkoper Powells heeft een geheime formule van een Duitse geleerde om synthetisch rubber te maken uit rioolwater. Hij brengt de beurs in rep en roer en zorgt voor paniek in de rubber- industrie. Zelfs zijn aantrekkelijke vriendin Brent (een ster uit de zwijgende film), die eigenlijk niets van hem weten wil, trapt in zijn verhaal. Goed gespeeld en veel vaart. Scenario van Joseph Jackson. Camerawerk van Robert Kurrle.

Doctor X

1932 | Horror, Sciencefiction

Verenigde Staten 1932. Horror van Michael Curtiz. Met o.a. Lionel Atwill, Fay Wray, Lee Tracy, Preston Foster en Arthur Edmund Carewe.

Een fraai geproduceerde (o.a. een adequaat geluidsspoor) en goed geregisseerde horror-thriller in klassieke stijl over een waanzinnige, kannibalistische wurger die zijn wandaden bij volle maan begaat en die door de politie tot in een laboratorium wordt gevolgd. De komische momenten, de relatief trage voortgang en de naïeve finale vormen de zwakke punten. Gefilmd in het eerste Technicolor-proces, waarin groen/bruin wat domineert. De afdeling Filmkunde van UCLA beschikt over de gerestaureerde versie in kleur die op de tv wordt vertoond. Ook circuleerden er talloze zwart-wit kopieën, die veelvuldig zijn gedraaid, waardoor er verwarring is ontstaan over het feit of de film in kleur of zwart-wit is. Het is dus van oorsprong kleur. Naar het toneelstuk van Howard W. Comstock en Allan C. Miller, bewerkt door Robert Tasker en Earl Baldwin. Achter de camera stonden Ray Rennahan en Richard Tower. Wie de film ruim zestig jaar later ziet, begrijpt dat het indertijd een sensatie geweest moet zijn.

Safe In Hell

1931 | Drama, Misdaad

Verenigde Staten 1931. Drama van William A. Wellman. Met o.a. Dorothy Mackaill, Donald Cook, Ralf Harolde, John Wray en Ivan Simpson.

Gilda Carlson (Mackaill) wordt in New Orleans gezocht wegens haar betrokkenheid in de dood van haar werkgever en minnaar Piet Van Saal (Harolde). Haar vriend Carl Bergen (Cook), een zeeman, neemt haar als verstekelinge aan boord van zijn schip en zet haar af op een tropisch eiland waar de wet nog niet doorgedrongen is. Alvorens te vertrekken trouwt Carl met haar. Ze is alleen op een eiland vol sekshongerige mannen die allen naar haar gunsten dingen, maar Gilda is niet een meid die zich vlug laat intimideren. Bruno (Wallace), de bewaker van het strafkamp, wil haar echter te allen prijze veroveren. En dan op een dag verschijnt eensklaps Piet op het eiland. Hij is niet dood, maar supergevaarlijk. Sterk verouderd melodrama waaruit een voor die tijd gevaarlijk sensuele erotiek spreekt. De mannen op het eiland zijn stuk voor stuk figuren uit een stripverhaal, de een al gekker dan de ander. Ongewoon voor deze periode is ook het feit dat de film een onverwacht, niet happy-end heeft. Mackaill was duidelijk het antwoord van Warner Bros op M.G.M.'s Jean Harlow. Joseph Jackson en Maude Fulton baseerden het scenario op een toneelstuk van Houston Branch. Achter de camera stond Sid Hickox.

Quick Millions

1931 | Misdaad

Verenigde Staten 1931. Misdaad van Rowland Brown. Met o.a. Spencer Tracy, Marguerite Churchill, Sally Eilers, Robert Burns en John Wray.

Gangsterfilm met Tracy, die het van ambitieuze vrachtwagenchauffeur tot de top in de onderwereld brengt. Goed verfilmd; verder niets bijzonders, behalve dat men de dynamische jonge Tracy aan het werk ziet.

The Csar of Broadway

1930 | Drama

Verenigde Staten 1930. Drama van William James Craft. Met o.a. John Wray, Betty Compson, John Harron, King Baggott en Oland Allister.

Crisisverhaal van Gene Towne over jonge mensen in New York met een goede bezetting onder aanvoering van John Wray, beter bekend door zijn rol in ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT, ook uit 1930.

All Quiet on the Western Front

1930 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1930. Oorlogsfilm van Lewis Milestone. Met o.a. Lew Ayres, Louis Wolheim, Russell Gleason, Beryl Mercer en Ben Alexander.

Een schitterende verfilming van de pacifistische roman van Erich Maria Remarque over WO I. Prachtig gespeeld en geregisseerd met talrijke gedenkwaardige scènes en een onvergetelijk slot. Script van Milestone, Maxwell Anderson, Del Andrews en George Abbott. Oscars voor Beste film en regie. Lange tijd was alleen een versie van 105 minuten beschikbaar, maar in de jaren 1980- 1990 werd de film bijna volledig gerestaureerd, en verscheen een versie die bijna een half uur langer duurt. Camerawerk van Arthur Edeson.

New York Nights

1929 | Misdaad, Romantiek, Musical

Verenigde Staten 1929. Misdaad van Lewis Milestone. Met o.a. Constance Talmadge, Gilbert Roland, John Wray, Lilyan Tashman en Roscoe Karns.

Koormeisje Talmadge verlaat haar man Roland, een liedjesschrijver. Als Roland in de val gelopen is en betrapt wordt bij een rendez-vous, gaat zij samenwonen met gangster Wray. Een vroege gesproken film, eigenlijk alleen maar interessant vanwege de decors van William Cameron Menzies. Talmadge heeft de overgang naar de geluidsfilm niet kunnen maken - we horen hier waarom. In de feestscène is Jean Harlow overduidelijk aanwezig.