John Henry Canavan

Acteur

John Henry Canavan is acteur.
Er zijn 6 films gevonden.

The Matthew Shepard Story

2002 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten/Canada 2002. Misdaad van Roger Spottiswoode. Met o.a. Stockard Channing, Sam Waterston, Shane Meier, Kristen Thompson en Joseph Ziegler.

Op zes oktober 1998 krijgt Matthew Shepard (Meier) die zijn job in Colorado had opgegeven, een lift van Aaron McKinney (Eddolls) en Russell Henderson (Robbines) als hij op weg is naar huis in Wyoming. Aaron en Russell krijgen door dat hun jonge passagier een homo is. Aangezien zij tegen homo`s zijn, besluiten ze hem eens flink af te tuigen en te mishandelen. Bovendien beroven ze hem ook nog van al zijn bezittingen. Ze laten hem half dood achter, vastgeketend aan een hek in een veraf gelegen veld. Als Matthew gevonden wordt en in allerijl naar het ziekenhuis wordt gebracht, overlijdt hij later aan zijn verwondingen. De daders zijn evenwel snel achterhaald, maar Matthews vader Dennis (Waterston) en zijn moeder Judy (Channing), moeten een lange, moeizame en pijnlijke weg afleggen om het tweetal voor de rechter te slepen. Aanvankelijk eisen ze de doodstraf, maar Judy bedenkt zich naderhand. Russell en Aaron krijgen levenslang en zuchten nu in een federale gevangenis. De film is opgebouwd uit flashbacks en laat zien hoe Matthew zijn seksuele voorkeur ontdekte en daarmee omging en er tenslotte volslagen gelukkig mee was. Het scenario van John Wierick en Jacob Krueger is een warm pleidooi voor verdraagzaamheid en probeert af te rekenen met vooroordelen. Het spel van Channing en Waterston is uitmuntend en verbergt de plotgaten die in het verhaal zitten, omdat de film gemaakt werd voor de grote omroepmaatschappij NBC, die niet graag zijn handen brandt aan koud water, maar toch heel dapper deze film uitbracht naar een ware gebeurtenis. Channing kreeg heel terecht de Emmy Award voor haar prachtige, geloofwaardige rol. Het camerawerk is van John Bartley. Een der uitvoerende producenten van de film was niemand minder dan Goldie Hawn, die met haar werk en productierisico haar steentje bijdraagt om Amerika (en de rest van de wereld) wat toleranter te maken.

Blackout

2001 | Thriller, Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 2001. Thriller van James Keach en Michael Maziere. Met o.a. Jane Seymour, Alexandra Piccato, Corin Nemec, William Russ en Erik Knudsen.

Weer eens een film van het echtpaar Keach en Seymour. Kathy Robbins (Seymour) gaat met haar vijftien-jarige dochter Blair (Piccato), een knap en aantrekkelijk meisje, een baljurk kopen voor de proms op de high school in een fraai, hypermodern shopping center. Onderweg stoppen ze even bij het postkantoor, waar Erik Sessions (Nemec), een ongure jongeman, zijn oog op Blair laat vallen. Blair die nog nat achter de oren is, flirt met Erik, hetgeen haar moeder niet bevalt. Ze spurt weg met Blair en de geprikkelde, onaangename Erik wordt het postkantoor uitgezet, waarop hij helemaal in woede ontsteekt. Terwijl Blair in de kleedkamer staat, valt de stroom uit in het gehele stadsdeel vanwege een zware storm, en staat ze in haar ondergoed in het donker. Blair zoekt in het donker haar moeder, maar botst tegen Erik op. Hij had daarvoor uit woede automobilisten gemolesteerd. Bezoekers van het winkelcentrum veranderen in gauwdieven, plunderaars en amokmakers. De wet van de asfaltjungle regeert plotseling. Bah, wat een humbug om niks eigenlijk, want als het licht weer aan is, slaat iedereen een zucht van verlichting en begrijpt niemand, waar deze wervelstorm van geweld en diefstal vandaan kwam. Seymour mag dan een bevallige en bekwame actrice zijn, maar deze goedkope film is toch behoorlijk prut. Het onzin- scenario is van Bill Wells.

The Crossing

2000 | Oorlogsfilm, Historische film, Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 2000. Oorlogsfilm van Robert Harmon. Met o.a. Jeff Daniels, Roger Rees, Sebastian Roché, Steven McCarthy en John Henry Canavan.

Een beroemd schilderij in Amerika toont George Washington staand in een kleine boot op een rivier. Deze televisiefilm maakt duidelijk waarom ook al weer de gebeurtenissen rond deze afbeelding van belang waren voor de Amerikaanse geschiedenis. In 1776, zes maanden na de Onafhankelijkheidsverklaring, nam de generaal van de kolonialen het op tegen de Britten en hun geduchte Duitse huurlingen. Schijnbaar kansloos maakte Washington een tegenzet bij de Delaware Rivier die een historische mijlpaal bleek. Hoe dat ging wordt accuraat verteld door Howard Fast, schrijver van Spartacus (1960). Efficiënt gefilmd en kundig gespeeld, met iets meer nadruk op geschiedkunde dan op drama.

Jailbait

2000 | Familiefilm, Drama

Verenigde Staten 2000. Familiefilm van Allan Moyle. Met o.a. Matt Frewer, Mary Gross, Kevin Mundy, Reagan Pasternak en Alycia Purrott.

Adam Fisher (Mundy) is het stuk van de high school. Amber (Pasternak) meent dat ze hem heeft ingepalmd en wil later met hem trouwen, maar ze is een stijve, domme trut. Adam die aan Amber tekort komt, laat zich in met Gynger (Purrott), een minderjarig sletje dat in een trailer woont. Gynger wordt zwanger en de plaatselijke openbare aanklaagster Lydia Stone (Gaffney) vervolgt Adam wegens verkrachting. Lydia heeft onedele motieven: ze wil tot burgemeester gekozen worden en meent dat ze met deze zaak de zwijgende meerderheid achter zich krijgt. Chuck Clopperman (McCord) wordt toegewezen als Adams advocaat. Hij is niet erg best, niettemin kan Adam later deze episode uit zijn jonge leven opgelucht navertellen. Het banale scenario van Tim Garrick en Scott Russell is gebaseerd op een ware gebeurtenis. Helaas is het allemaal zo verschrikkelijk oninteressant dat je na een kwartier afhaakt en je de afloop niets kan schelen. Wie blijft kijken, ergert zich aan de misplaatste, seksistische 'grappen' en zelfs voor tieners is dit een seksloze film. Regisseur Myle, die de aardige EMPIRE RECORDS heeft gemaakt, is met deze film op een dieptepunt in zijn carrière aangeland. Je vraagt je in vertwijfeling af of Amerikaanse tieners geen voorlichting hebben gehad en nimmer van voorbehoedsmiddelen hebben gehoord. Het camerawerk is van Rudy Blahacek en Derek Rogers.

Murder Most Likely

1999 | Thriller, Drama

Canada/Verenigde Staten 1999. Thriller van Alex Chapple. Met o.a. Paul Gross, Marie-Josée Croze, Janine Therault, Tom McCamus en William B. Davis.

Het degelijke scenario van R.B. Carney en Robert Forsyth is gebaseerd op het boek [KL]The Judas Kiss: The Undercover Life of Patrick Kelly[KLE] van Michael Harris, die het naar een ware gebeurtenis optekende. Patrick Kelly (Gross) is in dienst als undercover agent van de Royal Canadian Mounted Police. Hij trouwt met Marie Cartier (Croze) en het stel betrekt in 1981 een luxueus appartement. Marie maakt een ongelukkige val van het balkon en is morsdood. Boze tongen beweren algauw dat Patrick de hand had in het noodlottige ongeval van Marie, en na enkele ondervragingen door de politie blijkt hij verder onvindbaar. Patrick hertrouwde ondertussen, maar werd in 1984 gepakt en veroordeeld wegens moord tot een lange gevangenisstraf, voornamelijk door de belastende verklaring van één getuige. Tien jaar later trok deze vrouw haar getuigenis in. Tegen Patrick sprak zijn flamboyante levensstijl, maar de misdaad is nooit opgehelderd en deze film geeft evenmin uitsluitsel. Het spel van Gross in de hoofdrol en van Croze in de belangrijkste bijrol is heel goed en vooral geloofwaardig. De boektitel en de alternatieve titel zijn duidelijker dan de filmtitel die uit voorzorg veranderd werd. Het camerawerk is van Robin Miller. Ook bekend als THE JUDAS KISS.

Forever Mine

1999 | Romantiek, Mysterie, Thriller, Misdaad, Film noir, Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1999. Romantiek van Paul Schrader. Met o.a. Joseph Fiennes, Ray Liotta, Gretchen Mol, Vincent Laresca en Myk Watford.

Florida 1973. Alan Ripley (Fiennes) studeert aan de universiteit en verdient de kost als bungalowbediende bij een duur strandhotel. Zijn vriend Javier (Laresca) doet hetzelfde, maar handelt een beetje in drugs. Een van de gasten is Mark Brice (Liotta), met zijn jonge bruid Ella (Mol). Mark is een zakenman, die in New York in de politiek zit. Als Alan Ella uit het water ziet komen, is hij weg van al dat schoons en hij moet haar hebben. Hij heeft geluk, want Mark moet een paar dagen weg voor zaken en Ella laat zich door Alan inpalmen. In een goedkoop motel bedrijven ze de liefde, maar een toekomst met Alan is voor Ella uitzichtsloos. Ella keert met Mark terug naar New York. Alan breekt zijn studie af en volgt in de geleende auto van Javier, vindt een baantje bij een bank en zoekt Ella op. Wederom valt Ella en wederom meent zij dat ze geen toekomst hebben. Ella bekent haar avontuurtjes met Alan aan Mark, waarop Mark zorgt dat Alan opgepakt wordt wegens drugsbezit. Op weg naar de gevangenis laat Mark de arrestantenwagen in een val lopen op een bouwterrein, zodat Alan kan ontsnappen. Mark was hem echter gevolgd en zorgt ervoor dat hij Alan neerschiet, terwijl twee andere gevangenen hem in het verse beton moeten laten verdwijnen. Alan is echter niet dood en de gevangenen hebben te veel haast om weg te komen. Het lukt Alan om bij Javier te komen, zijn zwaar gewonde gezicht te laten verzorgen en opereren. Alan heet tegenwoordig Manuel Esquema. Javier en Manuel worden belangrijke jongens in het illegale geldcircuit en de drugshandel op Zuid- Amerika. Veertien jaar later is gemeenteraadslid Mark Brice in zware moeilijkheden geraakt door een corruptieschandaal. Alleen een gigantische schikking met justitie kan het ergste voorkomen. Manuel Esquema moet hem geld lenen en als dat van Miami is overgekomen naar New York, herkent hij Alan Ripley niet. Voor Manuel is het uur der wraak aangebroken, maar hij wil maar één ding: Ella. Schrader die vooral een goede naam heeft als scenarioschrijver, en die zijn steentje heeft bijgedragen om het film noir-genre te markeren, heeft behoorlijk naast het doel geschoten met zijn scenario dat de overbekende paden bewandelt en afgezaagde dialogen bevat. Daarbij komen ongeloofwaardige verhaalwendingen en onlogische situaties. Hoewel hoofdrol Fiennes gewicht in de schaal legt, werkt het tegenspel met de op Lana Turner lijkende Mol totaal niet, voornamelijk omdat Fiennes verkeerd gecast is en Mol, die wel heel erg mooi is, maar niet kan spelen. Liotta geeft een behoorlijke rol weg; helaas maakt dit allemaal het pulpachtige verhaal nog niet goed. Het camerawerk van John Bailey geeft de tijdsgeest goed weer en idem voor de vormgeving. Eigenlijk een behoorlijke misser van Schrader, die toch meer in zijn mars heeft. Zijn productiemaatschappij ging failliet, geen enkele distributeur wilde de film uitbrengen totdat kabelomroep Starz! Movie Channel de roplrent aantrof in het boedelpakket dat ze opgekocht hadden, en besloot hem uit te zenden. Deluxe color, Panavison widescreen, Dolby SRD.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer John Henry Canavan op televisie komt.

Reageer