Soumitra Chatterjee

Acteur

Soumitra Chatterjee is acteur.
Er zijn 8 films gevonden.

Gaach

1997 | Documentaire

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1997. Documentaire van Catherine Berge. Met o.a. Soumitra Chatterjee, Rabi Ghosh, Bijoya Ray, Sharmila Tagore en Madhabi Mukherjee.

Het portret van Soumitra Chatterjee, de fetisj-acteur van de vermaarde Indiase regisseur Satyajit Ray. Hij zat in meer dan 150 films in dertig jaar tijd en speelde talloze rollen op het toneel. Buitenbeelds wordt de film echter overheerst door Ray en dat maakt het portret mager en doet Chatterjee onrecht. Er wordt bijv. niets verteld over zijn afkomst en jeugd of wanneer en waar hij geboren is. Het wachten is op een betere film, want Chatterjee is best een interessante figuur. Het camerawerk is van Ivan Kozelka en de montage was in handen van Catherine Poitevin en Georges-Henry Mauchant.

Shaka Proshaka

1990 | Drama

Frankrijk/India 1990. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Ajit Bannerjee, Haranda Bannerjee, Soumitra Chatterjee, Deepankar De en Ranjit Mullik.

Vier broers staan aan het ziekbed van hun vader voor wie eerlijkheid de grote deugd is. Twee zoons trekken voordeel uit de mogelijkheden die de moderne maatschappij hen biedt, een wil onkreukbaar blijven, terwijl de ander ondergedompeld is in de onschuld als het gevolg van een auto-ongeluk. De laatste wordt de redder van de oude man. Ray confrontreert de kijker door middel van deze eenvoudige, maar mooie parabel met een kernvraag: kunnen luxe en eerlijkheid in de moderne maatschappij samengaan? De regisseur geeft ons hoop en zegt dat uitzonderingen de regel bevestigen en dat vriendschappen bestaan. Het werk van Ray wordt gekenmerkt door een groot menselijk gevoel. Deze voorlaatste film is wederom een getuigenis van Ray's grootse talent. Camerawerk van Barun Raha.

Ganashatru

1989 | Drama

India 1989. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Soumitra Chatterjee, Dhritiman Chatterjee, Ruma Guhathakurta, Mamata Shankar en Dipankar Dey.

De eerste film die Ray sinds vijf jaar gemaakt heeft, is een moderne bewerking van een toneelstuk van Ibsen dat hij gesitueerd heeft in Bengalen. De boodschap die gebracht wordt, over het risico van hebzucht, religieus fanatisme en milieuverontreiniging, mag dan actueel zijn, de film is te statisch om een echt schokeffect teweeg te brengen. Er zitten echter genoeg briljante staaltjes van Ray in deze film om hem de moeite waarde te maken. De regisseur schreef tevens het scenario. Camerawerk van Barun Raha.

La nuit bengali

1988 | Drama

Zwitserland/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1988. Drama van Nicolas Klotz. Met o.a. Hugh Grant, Shabana Azmi, Supriya Pathak, John Hurt en Soumitra Chatterjee.

De regisseur bewerkte samen met Jean-Claude Carri[KA2]ere de roman [KL]La nuit bengali[KLE] van Mirc[KA1]ea Eliade. Over de avonturen en teleurstellingen in de liefde van een verdwaalde Brit in de high society-kringen van Bengalen. De vele personages, de prachtige beelden en het schitterende straatdecor van Alexandre Trauner bieden tegenwicht aan een onge[KA3]inspireerd tempo en een zeer oppervlakkige karakterbeschrijving. Wel getuigt deze eerste (te?) ambitieuze film van een veelbelovend talent. Er is ook een Engelse versie. Er is ook een Engelse versie: BENGALI NIGHT.

Ghare Baire

1984 | Drama

India 1984. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Soumitra Chatterjee, Victor Banerjee, Swatilekha Chatterjee, Gopa Aich en Jennifer (Kendal) Kapoor.

In 1905 gesitueerd sociaal-psychologisch drama van de bekendste Indiase regisseur. Met als achtergrond de onafhankelijkheids-strijd van de maharadja Nikhil concentreert de film zich op de bewustwording en geleidelijke drang naar zelfstandigheid van diens vrouw Bimala. De maharadja moedigt een en ander aan en stelt zelfs een lerares aan om Bimala Engels te leren. De sinds A PASSAGE TO INDIA ook internationaal bekende Victor Bannerjee is schitterend in de rol van Nikhil, hoewel de film vaak langdradig is. Ook bekend als THE HOME AND THE WORLD.

Ashani Sanket

1973 | Drama

India 1973. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Soumitra Chatterjee, Babita, Sandhya Roy, Ramesh Mukherjee en Chitra Bannerjee.

Een vlijmscherp portret van menselijke zwakte die zich onder bijzondere omstandigheden - WO II - manifesteert als jungle- mentaliteit, overlevingsdrang en fatalisme. Ego[KA3]isme en hebzucht voeren de boventoon en veroorzaken dood en verderf. Aanvankelijk was de oorlog voor de bewoners van een dorpje in Bengalen een machtig vuurwerk (vandaar de titel 'donder in de verte') totdat er gehamsterd werd, de prijzen opgedreven raakten en voedseltekorten ontstonden, waardoor mensen aan de hongerdood stierven. Maatschappijkritisch, hard en po√ętisch, waarbij de gehate, arrogante Engelse bezetter een veeg uit de pan krijgt. Groots werk van de Indiase meester, die zelf het scenario schreef naar de roman van Bibhuti Bhushan Bandopadhyay. De sobere fotografie is van Sumendu Roy.

Charulata

1964 | Drama

India 1964. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Madhabi Mikherjee, Soumitra Chatterjee, Shyamal Ghoshal en Sailen Mukherjee.

Probleemfilm rond de emancipatie van een jonge vrouw, wier man al zijn krachten steekt in een tijdschrift. Met zijn gebruikelijke soberheid weeft Ray een subtiel portret van een jonge vrouw die moet kiezen tussen traditie en persoonlijke vooruitgang. Naar westerse normen vermoedelijk traag, maar daarom niet minder interessant.

Apur Sansar

1959 | Drama

India 1959. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Soumitra Chatterjee, Sharmila Tagore, Alok Chakravarty en Swapan Mukherji.

Een droevig po[KA3]etisch relaas van de verlegen Apu (Chatterjee) die trouwt en vader wordt. Prachtig van acteren. De laatste van de trilogie APU. De regisseur bewerkte de roman van Bibhuti Bhushan Bandopadhaya tot scenario. De camera werd bediend door Subrata Mitra.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Soumitra Chatterjee op televisie komt.

Reageer