Aleksandar Petrovic (1929-1994): regie, cast en scenario.
Er zijn 5 films gevonden.

No Man's Land

2001 | Drama, Oorlogsfilm, Komedie

Bahrein​/​​Slovenië​/​​Italië​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​België 2001. Drama van Danis Tanovic. Met o.a. Branko Djuric, Filip Sovagovic, Georges Siatidis, Katrin Cartlidge en Serge-Henri Valcke.

Het is 1993 en de oorlog in voormalig Joegoslavië is in volle gang. Twee soldaten, een Serviër en een Bosniër, komen terecht in een loopgraaf. Ze zitten vast tussen de linies, samen met een derde soldaat die op een mijn ligt die bij de minste beweging kan ontploffen. Een ongewoon ensemble dat gedoemd is om te moeten samenwerken. De VN en de media krijgen er lucht van en al snel is de patstelling het middelpunt van wereldwijde belangstelling. Frisse galgenhumor van debuterend regisseur Tanovic. In 2002 kreeg No Man's Land (en niet patisseriefilm Amélie!) de Oscar voor beste buitenlandse film.

Gruppenbild mit Dame

1977 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1977. Drama van Aleksandar Petrovic. Met o.a. Romy Schneider, Brad Dourif, Vadim Glowna, Michel Galabru en Rüdiger Vogler.

Verfilming van de indrukwekkende roman van Heinrich Böll is redelijk geslaagd, maar dat komt vooral door de fraaie vertolking van Romy Schneider (in haar eerste Duitse film na zestien jaar) en niet door regisseur Petrovic die zich aan het literaire verhaal vertilde. Schneider speelt Leni, een 'dame' die zich door de oorlog niet stuk liet krijgen en die na de oorlog besluit met een Turk te trouwen, gewoon omdat zij van elkaar houden. 'De mensen' nemen haar haar eigenzinnigheid niet in dank af. Door haar eerdere huwelijk met een (inmiddels overleden) Rus stond ze al bekend als 'Russenliefje'. Nu krijgt ze het predikaat 'Turkenvriendin'. Muziek van Mozart en Schubert.

Majstor i Margarita

1972 | Mysterie

Italië​/​​Joegoslavië 1972. Mysterie van Aleksandar Petrovic. Met o.a. Ugo Tognazzi, Mimsy Farmer, Alain Cuny, Bata Živojinovi[KA1]c en Pavle Vujisi[KA1]c.

Een Russische schrijver komt in het Moskou van 1925 in conflict met de censuur op zijn toneelstuk over Pontius Pilatus. Hij krijgt steun van een mysterieuze geleerde (de duivel) die al zijn tegenstanders uitschakelt. De uiteindelijke opvoering wordt met zwarte magie tot een provocerend schandaal gemaakt waarna de auteur wordt opgeborgen in een inrichting en sterft. De filmversie versimpelt door de meer realistische aanpak Mikhael Houlgakovs beroemde en jarenlang verboden roman. De diverse elementen afzonderlijk zijn zó zwaar aangezet dat de eenheid van stijl en daarmee de strekking goeddeels verloren gaan. De geïmporteerde hoofdrollen zijn zwak geregisseerd in eentonige mineur, maar de visuele reconstructie van plaats en tijdperk zijn opmerkelijk geslaagd. Scenario van Barbera Alberti, Amadeo Pagani en regisseu Petrovi[KA1]c. Roberto Gerardi stond achter de camera.

Tri

1966 | Oorlogsfilm

Joegoslavië 1966. Oorlogsfilm van Aleksandar Petrovic. Met o.a. Beta Zivojinovic, Ali Raner, Senka Petrovic, Branislaw Jerenic en Mica Tomic.

April 1941. Na de blitzaanval van de Duitsers is het leven in Servië helemaal ontredderd. Een man wordt zonder reden gefusilleerd. Een van de getuigen is Zivojinovic, die op dat ogenblik besluit zich bij de partizanen aan te sluiten. In 1943 wordt hij in de bossen opgejaagd door de Duitsers en moet hij toezien hoe voor zijn ogen een vriend wordt afgemaakt, zonder dat hij tussenbeide kan komen. Herfst 1944. De oorlog is voorbij. Collaborateurs moeten zich verantwoorden voor de communistische rechtbank. Onder hen bevindt zich een vrouw, van wie Zivojinovic zich afvraagt of ze veroordeeld moet worden. Drie schetsen uit WO II, waarin de regisseur de zin en onzin van oorlog en straf ontleedt. Hij veroordeelt niet. Hij observeert. Een aangrijpend scenario van Petrovic en Antonije Ysakovic. In beeld gebracht door Tomislaw Pinter. Grote Prijs van het Festival van Karlovy- Vary in 1966.

Sreo Sam Cak I Srecne Cigani

-1 | Drama

. Drama van Aleksandar Petrovic.

April 1941. Na de blitzaanval van de Duitsers is het leven in Servië helemaal ontredderd. Een man wordt zonder reden gefusilleerd. Een van de getuigen is Zivojinovic, die op dat ogenblik besluit zich bij de partizanen aan te sluiten. In 1943 wordt hij in de bossen opgejaagd door de Duitsers en moet hij toezien hoe voor zijn ogen een vriend wordt afgemaakt, zonder dat hij tussenbeide kan komen. Herfst 1944. De oorlog is voorbij. Collaborateurs moeten zich verantwoorden voor de communistische rechtbank. Onder hen bevindt zich een vrouw, van wie Zivojinovic zich afvraagt of ze veroordeeld moet worden. Drie schetsen uit WO II, waarin de regisseur de zin en onzin van oorlog en straf ontleedt. Hij veroordeelt niet. Hij observeert. Een aangrijpend scenario van Petrovic en Antonije Ysakovic. In beeld gebracht door Tomislaw Pinter. Grote Prijs van het Festival van Karlovy- Vary in 1966.