Walter Wanger: productie.
Er zijn 12 films gevonden.

Invasion of the Body Snatchers

1956 | Sciencefiction, Thriller, Horror

Verenigde Staten 1956. Sciencefiction van Don Siegel. Met o.a. Dana Wynter, Kevin McCarthy, Larry Gates, King Donovan en Carolyn Jones.

Na een korte afwezigheid keert plattelandsdokter Miles Bennell McCarthy) terug naar zijn praktijk. Daar treft hij zijn oude vlam Becky (Wynter) aan, én twee patiënten die ervan overtuigd zijn dat hun familieleden zijn vervangen door bedriegers. Volgens een bevriende psychiater is het 'waarschijnlijk een neurose, van mensen die zich zorgen maken over ontwikkelingen in de wereld'. Don Siegels versie van het vaker verfilmde Body Snatcher-verhaal levert subtiel commentaar op de paranoia van het McCarthyisme, maar is ook gewoon een mooie sfeervolle sf-thriller met noir-trekjes. Piepklein bijrolletje van Sam Peckinpah.

Cleopatra

1963 | Biografie, Drama, Historische film, Avonturenfilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten​/​​Zwitserland 1963. Biografie van Joseph L. Mankiewicz. Met o.a. Elizabeth Taylor, Richard Burton, Rex Harrison, Roddy McDowall en Francesca Annis.

De megaproductie Cleopatra ging om twee redenen - die niets met de film te maken hebben - de geschiedenis in. Op de set kregen de getrouwde Liz Taylor en Richard Burton een verhouding, met een enorm schandaal als gevolg. En de film overschreed het budget met een factor twintig wat bijna het eind betekende voor studio 20th Century Fox. Mankiewicz wilde oorspronkelijk twee films van drie uur gebruiken om de relaties tussen Cleopatra (Taylor), Caesar (Harrison) en Marcus Antonius (Burton) in beeld te brengen, maar moest twee uur wegsnijden. Niettemin een uiterst imposant epos.

I Want to Live!

1958 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 1958. Biografie van Robert Wise. Met o.a. Susan Hayward, Simon Oakland, Virginia Vincent, Theodore Bikel en Wesley Lau.

De kijker wordt niet gespaard in I Want to Live! Het gaat van kwaad tot erger met Barbara Graham (Hayward); regisseur Wise zorgt ervoor dat geen naar moment aan de kijker voorbij gaat en Hayward pompt zo veel gevoel, leven en realisme in haar rol dat haar aanschouwen bijna ondraaglijk wordt. Niemand vond het gek dat Hayward de Oscar won. In 1958 was het publiek bekend met het echte leven van Barbara Graham, maar met I Want to Live! valt tijdloos mee te leven. Barbara, product van een gebroken gezin, laat zich in met de verkeerde mensen, wordt moeder en drugsverslaafde en raakt betrokken bij moord.

Riot in Cell Block 11

1954 | Drama

Verenigde Staten 1954. Drama van Don Siegel. Met o.a. Neville Brand, Emile Meyer, Frank Faylen, Leo Gordon en Robert Osterloh.

Onder leiding van de intelligente gedetineerde Dunn (Brand) en brute kracht Carnie (Gordon) breekt een opstand uit in cellenblok elf, waar gevangenen in eenzame opsluiting zitten. Zij eisen geen vrijlating, maar betere levensomstandigheden en minder sadistische cipiers. De directeur (Meyer) probeert het geheel zonder bloedvergieten op te lossen, zeker nu de pers door toedoen van de gevangenen de hele zaak op de voet volgt. Meesterlijke gevangenisfilm waarin Siegel zich van zijn beste kant toont: koel observerend zonder dat de camera in de actie betrokken wordt waardoor zijn film het beoogde realisme krijgt. De acteurs leveren schitterend werk. Sterk en goed opgebouwd scenario van Richard Collins. Het camerawerk is van Russell Harlan, die met de nuances van zwart-wit speelt alsof het kleuren zijn. De film werd in Finland na het uitkomen in 1955 verboden. Mono.

Kansas Pacific

1953 | Western, Drama

Verenigde Staten 1953. Western van Ray Nazarro. Met o.a. Sterling Hayden, Barton MacLane, Irving Bacon, Eve Miller en Reed Hadley.

In 1860, kort voor het uitbreken van de Burgeroorlog, wordt een spoorweg aangelegd die Noord en Zuid verbindt. Zuidelijke elementen zijn tegen deze spoorlijn en saboteren waar ze kunnen. Washington stelt kapitein Sterling aan, die er als civiel ingenieur voor moet zorgen dat de spoorlijn af komt. Serie- western zonder veel opwindende momenten, die een beeld tracht te schetsen van de V.S. als een vat dynamiet. Sterling maakt er het beste van en wordt verliefd op Miller, dochter van voorman MacLane. Een vlot scenario van Dan Ullman, dat echter alle originaliteit mijdt. In beeld gebracht door Harry Neumann.

Lady in the Iron Mask

1952 | Avonturenfilm, Historische film, Drama

Verenigde Staten 1952. Avonturenfilm van Ralph Murphy. Met o.a. Louis Hayward, Patricia Medina, John Sutton en Alan Hale jr.

Een variatie op het verhaal van Alexander Dumas, maar nog altijd met de Drie Musketiers; een matige kostuumfilm.

The Reckless Moment

1949 | Film noir, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1949. Film noir van Max Ophüls. Met o.a. James Mason, Joan Bennett, Geraldine Brooks, Henry O'Neill en Shepperd Strudwick.

Weinig bekende film noir van de in Saarbrücken geboren Ophüls, die films maakte in Duitsland, Frankrijk en Nederland (Komedie om geld, 1936) voor hij naar Hollywood vertrok. Ophüls staat bekend om zijn spectaculaire en innovatieve cameragebruik, waarvan in deze verfilming van een kort verhaal uit de Women's Home Journal niet al te veel te merken is - juist door zijn ingehouden regie zuigt de filmmaker je langzaam zijn beklemmende melodrama in, over een moeder die de moord van haar dochter probeert te verdoezelen.

Joan of Arc

1948 | Drama

Verenigde Staten 1948. Drama van Victor Fleming. Met o.a. Ingrid Bergman, Francis L. Sullivan, J. Carrol Naish, Ward Bond en John Emery.

Een jonge Franse boerin hoort stemmen die tegen haar zeggen dat ze de kroonprins moet bezoeken en het bevel moet voeren over een leger tegen de Engelsen. Ze verslaat de vijand en laat de kroonprins tot koning kronen, om vervolgens zelf verraden te worden. Ambitieus opgezet historisch drama over het leven en lijden van Jeanne d‘Arc, met Ingrid Bergman goed op dreef in de rol van de Maagd van Orleans. Soms een tikje traag, maar wel gefotografeerd in prachtig Technicolor. Oscars voor het camerawerk en de ­kostuums.

The Lost Moment

1947 | Drama

Verenigde Staten 1947. Drama van Martin Gabel. Met o.a. Robert Cummings, Susan Hayward, Agnes Moorehead, Joan Lorring en Eduardo Ciannelli.

'The Aspen papers' van Henry James, door scenarioschrijver Leonardo Bercovici gereduceerd tot een eigenzinnig drama. Amerikaanse uitgever annex literatuurcriticus Lewis Venable (Cummings) gaat in Venetië op zoek naar brieven van een op mysterieuze wijze verdwenen dichter. Venable belandt in het spookachtige huis van de ontvanger van de brieven, een 105-jarige blinde vrouw (een imposant en overdadig geschminkte Agnes Moorehead) en raakt onder de indruk van haar mooie nichtje, dat ernstig in de war is. Bij tijden spannend drama, dat James' proza goed weet te verbeelden.

The Long Voyage Home

1940 | Oorlogsfilm, Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1940. Oorlogsfilm van John Ford. Met o.a. John Wayne, Thomas Mitchell, Ian Hunter, Barry Fitzgerald en Wilfrid Lawson.

Een mooie Fordfilm naar de korte toneelstukken van Eugene O'Neill over zeevarende vrienden die dezelfde ideeën en ambities hebben. Een van die prima rollen van Wayne.

Foreign Correspondent

1940 | Thriller, Oorlogsfilm, Romantiek, Mysterie, Drama

Verenigde Staten 1940. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Joel McCrea, Laraine Day, Herbert Marshall, George Sanders en Albert Bassermann.

Alleen al de moeite waard vanwege de Nederlandse setting, al zullen de nagebouwde Amsterdamse grachtenpandjes en de Hollandse windmolens weinigen overtuigen. De plot is tamelijk onnavolgbaar en heeft iets te maken met een buitenlandse correspondent, een vredesorganisatie waarvan de leden eigenlijk spionnen zijn en de ontvoering van een Nederlandse diplomaat. Dat neemt niet weg dat Hitchcock van dit alles een uitermate onderhoudende thriller annex oorlogsfilm weet te maken. Hitchcocks tweede Hollywoodfilm, maar de eerste Amerikaanse met zijn duidelijk herkenbare stijl.

Stand-In

1937 | Komedie

Verenigde Staten 1937. Komedie van Tay Garnett. Met o.a. Leslie Howard, Humphrey Bogart, Joan Blondell, Alan Mowbray en Marla Shelton.

Een verrukkelijke persiflage op Hollywood, waarin de stijve bankier Howard erop uitgestuurd wordt om het slinkende kapitaal van Colossal Pictures te redden. Hij maakt kennis met bijdehante invalster Blondell en gewiekste producent Bogart. Scenario van Gene Towne en Graham Baker naar een verhaal van Clarence Budington Kelland ind de 'Saturday Evening Post'. Camerawerk van Charles Clarke.