Richard Oswald (1880-1963): regie, scenario en productie.
Er zijn 16 films gevonden.

The Lovable Cheat

1949 | Komedie

Verenigde Staten 1949. Komedie van Richard Oswald. Met o.a. Peggy Ann Garner, Richard Ney, Alan Mowbray, Fritz Feld en Ludwig Donath.

Een onafhankelijke produktie, gebaseerd op een stuk van Balzac. Interessant vanwege de rolbezetting, niet vanwege het resultaat. Het gaat om Ruggles, die zich in alle bochten wringt om zijn schuldeisers op een afstand te houden. De assistent- regisseur was de zoon van Oswald, Gerd.

Heut' ist der schönste Tag in meinem Leben

1936 | Muziek

Oostenrijk 1936. Muziek van Richard Oswald. Met o.a. Joseph Schmidt, Felix Bressart, Otto Wallburg, Lisl Kinast en Lizzi Natzler.

Joseph Schmidt in een dubbelrol: als de beroemde zanger Tonio Forti en als diens minder succesvolle tweelingbroer, de clown Beppo, die overigens ook fraai zingt. Schmidts laatste film; op de vlucht voor de nazi's kwam hij na veel omzwervingen in een Zwitsers vluchtelingenkamp terecht, waar hij overleed.

Bleeke Bet

1934 | Komedie, Romantiek, Muziek, Musical

Nederland 1934. Komedie van Alex Benno en Richard Oswald. Met o.a. Aaf Bouber, Jopie Koopman, Johan Elsensohn, Fien de la Mar en Johan Heesters.

Een Jordaan-musical die in de jaren dertig een groot succes had. Poons als `Goocheme Sally` ('De ijsco's van één cent zijn uitverkocht!') werd door deze verfilming van Herman Boubers volkstoneelstuk onvergetelijk populair, evenals Fien de la Mar met haar liedje 'Ik wil gelukkig zijn'. Johan Heesters zingt 'Aan de voet van die oude Wester'.

Wenn du jung bist, gehört dir die Welt

1934 | Muziek

Oostenrijk 1934. Muziek van Richard Oswald. Met o.a. Joseph Schmidt, Frieda Richard, S.Z. Sakall, Otto Tressler en Liliane Dietz.

Een tuinman is heimelijk verliefd op de dochter van een landgoedbezitter. Pas als hij een beroemde zanger is geworden durft hij haar zijn liefde te verklaren, maar moet dan tot de ontdekking komen dat ze allang een ander op het oog had. De eerste film die Oswald en Schmidt in Oostenrijk maakten, omdat ze in Duitsland niet langer welkom waren als joodse kunstenaars.

Ein Lied geht um die Welt

1933 | Muziek

Duitsland 1933. Muziek van Richard Oswald. Met o.a. Joseph Schmidt, Charlotte Ander, Viktor de Kowa, Fritz Kampers en Carl Auen.

Een kleine zanger maakt in het theater geen kans, maar wordt dankzij de radio toch een beroemdheid. Een handige vermenging van fictie en werkelijkheid: ook Joseph Schmidts postuur leende zich namelijk niet voor een toneelcarrière. Hij dankte zijn wereldroem voornamelijk aan de radio, de grammofoonplaat, het concertpodium en de film. Oswald maakte in 1934, mèt Joseph Schmidt en Charlotte Ander, een Engelse versie: MY SONG GOES ROUND THE WORLD.

Abenteuer am Lido

1933 | Muziek

Oostenrijk 1933. Muziek van Richard Oswald. Met o.a. Alfred Piccaver, S.Z. Sakall, Walter Rilla, Nora Gregor en Susi Lanner.

Een vroeger beroemde zanger, die zich verbitterd in een Italiaans dorpje heeft teruggetrokken, wordt ontdekt door een rijke Amerikaanse die voor zijn 'come-back' zorgt. De enige Oostenrijkse film waarin de in Wenen ongelooflijk populaire Engelse tenor van Spaanse afkomst, Piccaver is opgetreden onderscheidt zich o.a. door het ontbreken van een 'happy ending' van zijn soortgenoten. De liefde van de zanger voor zijn weldoenster wordt namelijk niet beantwoord.

Unheimliche Geschichten

1932 | Horror

Duitsland 1932. Horror van Richard Oswald. Met o.a. Paul Wegener, Harald Paulsen, Roma Bahn, Paul Henckels en Eugen Klöpfer.

Griezelverhalen van E.A. Poe en R.L. Stevenson werden aan elkaar geknoopt tot een uiterst knappe satire op het horror- genre, een virtuoos spel van omkeringen. Oswalds eigen nieuwe geluidsversie van zijn zwijgende film uit 1919 bezorgde Wegener zijn eerste sprekende filmrol.

Der Hauptmann von Köpenick

1931 | Komedie, Drama

Duitsland 1931. Komedie van Richard Oswald. Met o.a. Max Adalbert, Käthe Haack, Paul Wagner, Max Gülstorff en Friedrich Kayssler.

Max Adalbert zet de schoenmaker-kapitein fors aan in deze bewerking van Carl Zuckmayers populaire toneelstuk; film en stuk beleefden in hetzelfde jaar hun première. De film is in het begin nogal toneelmatig, maar de satirische grondtoon wordt steeds sterker en overtuigender. Een van Richard Oswalds beste films die, echter nogal wat problemen kreeg met de Duitse censuur.

Arm wie eine Kirchenmaus

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Richard Oswald. Met o.a. Grete Mosheim, Anton Edthofer, Fritz Grünbaum, Paul Hörbiger en Hans Thimig.

De werkeloze stenotypiste Susi Sachs (Mosheim) slaagt er eindelijk in werk te vinden bij een bedrijf in Wenen. Maar algauw beginnen de moeilijkheden, als zij verliefd wordt op haar baas (Edthofer), die haar heeft meegenomen naar Parijs voor een conferentie. Zij laat niets van haar ware gevoelens merken en ook hij vecht vergeefs tegen zijn gevoelens. Aan het eind van de film ontslaat hij haar en trouwt vervolgens met haar. Een betoverend sprookje, prachtig in scène gezet door regisseur Richard Oswald. We zien karakterspeelster Grete Mosheim in haar enige filmkomedie. Heel origineel is ook de intro van de film in de vorm van een korte sketch, gespeeld door de acteurs Grünbaum en Morgan.

Wien, du Stadt der Lieder

1930 | Muziek

Duitsland 1930. Muziek van Richard Oswald. Met o.a. Sigi Hofer, Charlotte Ander, Dora Hrach, Max Hansen en Paul Morgan.

Oswalds eerste geluidsfilm: een Romeo en Julia-verhaal in Wenen, waarin de vloer wordt aangeveegd met kleinburgerlijke bekrompenheid.

Alraune

1930 | Sciencefiction, Horror

Duitsland 1930. Sciencefiction van Richard Oswald. Met o.a. Brigitte Helm, Albert Bassermann, Käthe Haack, Agnes Straub en Martin Kosleck.

De tweede keer dat Brigitte Helm de rol speelt van Alraune, de duivelse vrouw die de kunstmatig verwekte vrucht is van een hoer en een moordenaar. De eerste keer was in 1928 onder regie van Henrik Galeen. Helm was beroemd geworden door haar rol in Fritz Lang's SF-film METROPOLIS. In 1952 mocht Hildegard Knef de rol dunnetjes over doen.

Eine tolle Nacht

1927 | Komedie

Duitsland 1927. Komedie van Richard Oswald. Met o.a. Henry Bender, Ossi Oswalda, Harry Liedtke, Ferdinand Bonn en Mira Hildebrand.

Wanneer Florian Pieper, uitvinder van Pieperlin-ongedierteverdelger, zich stiekem naar zijn geboortestad Berlijn begeeft om het tegen een showworstelaar op te nemen en de prijzenpot te pakken, belandt de gehuwde entrepreneur uit Essig an der Gurk ('Azijn aan de Augurk') in allerlei toestanden. Bender, die al in de eerste adaptatie uit 1914 van Julius Freunds klucht de hoofdrol speelde, is op dreef als de ronde bon vivant die altijd wil winnen. Het tempo ligt hoog, de geslaagde nevenrollen zijn legio en vele tussentitelteksten verdraaid grappig. Stemmingverhogende muziek uit 2019 van Maud Nelissen en Frido ter Beek, uitgevoerd door ensemble The Sprockets.

Unheimliche Geschichten

1919 | Horror, Zwijgende film

Duitsland 1919. Horror van Richard Oswald. Met o.a. Anita Berber, Reinhold Schünzel, Conrad Veidt, Hugo Döblin en Paul Morgan.

De eerste Duitse griezelfilm in episoden. Vijf verhalen, prachtige decors en een indrukwekkend gesticulerende rolverdeling. In het eerste verhaal Die Erscheinung van Anselma Heine strijkt een echtpaar neer in een hotel; als de man 's avonds terugkeert, is zijn vrouw verdwenen; iedereen beweert bij hoog en bij laag haar nooit gezien te hebben. In het tweede verhaal Die Hand van Robert Liebmann pokeren twee mannen om een vrouw. De verliezer moet gedood worden door de winnaar, maar de hand van het slachtoffer achtervolgt hem. In de The Black Cat van Edgar Allan Poe doodt een man zijn ontrouwe echtgenote en begraaft haar in de kelder. In The Suicide Club van Robert Louis Stevenson maakt een commissaris van politie kennis met een merkwaardig gezelschap. In het laatste verhaal Der Spuk van Richard Oswald wordt de minnaar vernederd door de spoken, die door een bedrogen echtgenoot zijn opgeroepen. De kijker krijgt de gelegenheid om kennis te maken met het helse trio van de zwijgende Duitse film: het zijn Berber, Veidt en Schünzel. De verhalen vertonen onderling geen echte samenhang, hoewel de rolverdeling grotendeels in de episodes terugkeert. Echt gegriezel valt wel mee, het is eerder allemaal nogal vreemd gedoe. De oorspronkelijke film werd gerestaureerd met de steun van Kirch Media onder supervisie van Matthias Knopp en ZDF/ARTE onder toezicht van Nina Goslar. De muziek van Michael Riessler is op de geluidsband gezet, die door Pierre Charial op het bioscooporgel wordt uitgevoerd. Ook bekend als Eerie Tales, Five Sinister Stories, Tales of Horror, Tales of the Uncanny en Weird Tales.

Anders als die anderen

1919 | Drama

Duitsland 1919. Drama van Richard Oswald. Met o.a. Conrad Veidt, Fritz Schulz, Frank Bollek en Magnus Hirschfeld.

Paul K[KA3]orner (Veidt), een begaafd jong musicus, was ooit van school gestuurd omdat hij zich iets te veel voor zijn klassekameraden interesseerde. Hij stortte zich op de muziek om zijn seksuele voorkeur te vergeten. Na een succesvolle uitvoering benadert Frank Bollek (Sch[KA3]unzel) hem, een zanger. Frank zegt tegen Paul, dat hij in hem ge[KA3]interesseerd is en nodigt hem uit om mee naar huis te komen. Eenmaal bij Frank aangeland, ontpopt deze zich als een ordinaire afperser, want homo zijn in Duitsland is volgens Artikel 175 van het wetboek strafbaar. Paul betaalt Frank regelmatig geld en als die er achter komt dat Paul een verhouding begint met een van zijn leerlingen, dringt hij op nog meer geld aan. Dan hoort Paul over de beroemde Berlijnse dokter Magnus Hirschfeld (Hirschfeld, die zichzelf speelt). Het is bekend dat Hirschfeld nieuwe, bevrijdende denkbeelden ontwikkeld heeft over homoseksualiteit en ten strijde trekt tegen wetsparagraaf 175. Paul houdt op te betalen en pleegt zelfmoord. De film, uiteraard verboden toen de nazi's aan de macht kwamen, was lang verloren gewaand op enkele fragmenten na. In 1976 werd er een kopie gevonden in de Oekraïne en dat werd het begin van een lange restauratie, die van 23 minuten opliep naar de huidige lengte, waarvan men gelooft dat hij compleet is. De restauratie werd gedaan door het Bundesarchiv-Filmarchiv en de film werd in 1999 voorzien van muziek van Bernd Schultheis, uitgevoerd door het ensemble Kontraste, gedirigeerd door Frank Strobel. Het scenario is van regisseur Oswald en dokter Magnus Hirschfeld van het instituut voor seksuologie in Berlijn. Het onvergankelijke camerawerk is van Max Fassbender. De eerste film over homoseksualiteit, een cultfilm en een belangwekkende film, al zijn de opvattingen wel wat veranderd en is Artikel 175 afgeschaft.

Anders als die Andern

1919 | Drama

1919. Drama van Richard Oswald.

Paul K[KA3]orner (Veidt), een begaafd jong musicus, was ooit van school gestuurd omdat hij zich iets te veel voor zijn klassekameraden interesseerde. Hij stortte zich op de muziek om zijn seksuele voorkeur te vergeten. Na een succesvolle uitvoering benadert Frank Bollek (Sch[KA3]unzel) hem, een zanger. Frank zegt tegen Paul, dat hij in hem ge[KA3]interesseerd is en nodigt hem uit om mee naar huis te komen. Eenmaal bij Frank aangeland, ontpopt deze zich als een ordinaire afperser, want homo zijn in Duitsland is volgens Artikel 175 van het wetboek strafbaar. Paul betaalt Frank regelmatig geld en als die er achter komt dat Paul een verhouding begint met een van zijn leerlingen, dringt hij op nog meer geld aan. Dan hoort Paul over de beroemde Berlijnse dokter Magnus Hirschfeld (Hirschfeld, die zichzelf speelt). Het is bekend dat Hirschfeld nieuwe, bevrijdende denkbeelden ontwikkeld heeft over homoseksualiteit en ten strijde trekt tegen wetsparagraaf 175. Paul houdt op te betalen en pleegt zelfmoord. De film, uiteraard verboden toen de nazi's aan de macht kwamen, was lang verloren gewaand op enkele fragmenten na. In 1976 werd er een kopie gevonden in de Oekraïne en dat werd het begin van een lange restauratie, die van 23 minuten opliep naar de huidige lengte, waarvan men gelooft dat hij compleet is. De restauratie werd gedaan door het Bundesarchiv-Filmarchiv en de film werd in 1999 voorzien van muziek van Bernd Schultheis, uitgevoerd door het ensemble Kontraste, gedirigeerd door Frank Strobel. Het scenario is van regisseur Oswald en dokter Magnus Hirschfeld van het instituut voor seksuologie in Berlijn. Het onvergankelijke camerawerk is van Max Fassbender. De eerste film over homoseksualiteit, een cultfilm en een belangwekkende film, al zijn de opvattingen wel wat veranderd en is Artikel 175 afgeschaft.

Der Ewige Zweifel

1917 | Drama

Duitsland 1917. Drama van Richard Oswald. Met o.a. Leonard Heskel, Johanna Terwin, Arthur Wellin en Ernst Pittschau.

Max Thomas (Heskel) hoort dat zijn vrouw Henriette (Terwin) een minnaar heeft. Hij wijst haar de deur en zegt dat hij zich zal ontfermen over hun zoon, maar Henriette zaait twijfel als ze Max zegt dat ze niet zeker weet of hij de vader wel is. De jaren gaan voorbij en als de verloren zoon naar de vader terugkeert, is de vreugde van korte duur. Super melo van Oswald, waarvoor Ewald Andr[KA1]e Dupont het scenario schreef. Het camerawerk is van Max Fassbender. De getinte film werd gerestaureerd door het Bundesarchiv-Filmarchiv en in 1999 voorzien van muziek van Bernd Schultheis, uitgevoerd door het ensemble Kontraste, gedirigeerd door Frank Strobel. Interessant vooral omdat hij kort en begrijpelijk is, waardoor de boodschap goed overkomt. Liefhebbers kunnen de kaiser (Wilhelm)-sfeer proeven en moeten niet vergeten dat hij tijdens WO I (1914-18) gedraaid werd in Duitsland dat de oorlog tegen de geallieerden aan het verliezen was.