Maria Mercader: cast.
Er zijn 9 films gevonden.

La casa del sorriso

1991 | Romantiek, Drama, Komedie

Italië 1991. Romantiek van Marco Ferreri. Met o.a. Ingrid Thulin, Dado Ruspoli, Vincenzo Cannavale, Francesca Antonelli en Elisabeth Kaza.

De meest ingetogen film van Ferrari, deze liefdesgeschiedenis tussen zeventigjarigen in een bejaardentehuis. Een onconventionele en bijna banale komedie over een eigenzinnig oudje, Adeline, wier zoon gestorven is. Haar schoondochter is er met de erfenis vandoor en Adeline zit zonder een cent. Ze wordt verliefd op iemand uit het tehuis, Andrea, en ze beleven hun liefde in de beslotenheid van een kampeerauto, die het eigendom is van ruimdenkende zwarte gastarbeiders. Pijnlijk is dat het de artsen en het personeel van het tehuis allemaal niets kan schelen. Het eind is een raadsel. Ook bekend als HOUSE OF SMILES.

Il conte Max

1991 | Romantiek, Komedie

Italië 1991. Romantiek van Christian De Sica. Met o.a. Christian De Sica, Ornella Muti, Galeazzo Benti, Maria Mercader en Antonello Fassari.

Dit is de derde filmversie van Conte Max. De eerste was met Vittorio De Sica, Christians vader, de tweede met Alberto Sordi. In deze moderne versie is Benti de berooide graaf, die een monteur uit Rome (De Sica jr.) de fijne kneepjes bijbrengt van de burgerlijke omgangsvormen. Hij tovert de jongeman om tot Graaf Max Varaldi die zijn grote liefde, een topmodel, volgt naar Parijs en Marokko. De Sica jr. kan niet tippen aan zijn vader, die Graaf Max speelde in de originele versie, maar deze herverfilming is fris en onderhoudend, doch niet uitzonderlijk.

Buongiorno, elefante!

1952 | Komedie

Italië 1952. Komedie van Gianni Franciolini. Met o.a. Maria Mercader, Nando Bruno, Vittorio De Sica en Sabu.

Een slecht behuisde onderwijzer is een Indische prins van dienst geweest en krijgt als dank een jonge olifant die voor de nodige opschudding in het gezin zorgt, maar wiens verkoop aan de dierentuin hen ook uit de financiële nood redt. Een glansrol van De Sica in deze simpele komedie met een scenario van Cesare Zavattini, die meerwaarde krijgt door sociale observaties en die voor de hand liggende kluchteffecten vermijdt en daar melancholieke ironie voor in de plaats geeft.

La Porta de cielo

1946 | Drama, Historische film

Italië 1946. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Marina Berti, Maria Mercader, Elli Parvo, Massimo Girotti en Roldano Lupi.

Deze episodenfilm over pelgrims, die per trein naar een bedevaartsoord gaan in de hoop op genezing of verlichting van hun problemen, is noodgedwongen in reportagestijl gemaakt. De film werd later neo-realistisch genoemd, omdat de Duitsers de filmstudio's bezet hadden, zodat de opnamen clandestien op straat werden gemaakt en pas tijdens de bevrijding van Rome door de geallieerden werden voltooid. De religieuze opdrachtgevers waren ontevreden met het resultaat en hielden de vertoning van de film tegen, zodat hij lang verloren is gewaand. Hij is, behalve als filmhistorisch document, ook boeiend door het belang dat De Sica opnieuw hecht aan verantwoordelijkheid voor kinderen.

La vita è bella

1943 | Drama

Italië 1943. Drama van Carlo Ludovico Bragaglia. Met o.a. Anna Magnani, Roberto Rabagliati en Maria Mercader.

Een edelman is depressief, ontgoocheld en levensmoe. Hij besluit er een einde aan te maken en daartoe neemt hij een wetenschapper in de arm. Die wil hem een gevaarlijk serum laten innemen, maar als de edelman eenmaal oog in oog staat met de dood, ziet hij toch maar van zelfmoord af. Een onderhoudende en soms amusante film.

Un Garibaldino al convento

1942 | Drama, Historische film

Italië 1942. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Carla del Poggio, Leonardo Cortese, Maria Mercader, Fausto Guerzoni en Achille Majeroni.

Tijdens het `Risorgimento` - de Italiaanse [KA1]e[KA1]enwordingstijd - duikt een gewonde volgeling van Garibaldi onder in een kloosterschool, waar zijn verloofde intern is. De hulp van [KA1]e[KA1]en van de andere studentes komt echter te laat om zijn leven te redden. In zijn eerste dramatische film (waarin hij zichzelf ook niet meer de hoofdrol heeft toebedacht) gebruikt De Sica historisch materiaal als metafoor voor de verdeeldheid van Italië tijdens het fascisme.

Se io fossi onesto

1942 | Komedie

Italië 1942. Komedie van Carlo Ludovico Bragaglia. Met o.a. Vittorio De Sica, Maria Mercader, Sergio Tofano, Paolo Stoppa en Virgilio Riento.

Een berooide, aan lager wal geraakte ingenieur (De Sica) moet naar de gevangenis in plaats van een uitgekookte, cynische fraudeur (Stoppa). Maar de oom van de cynicus denkt dat de ingenieur zijn neef is, en die persoonsverwisseling zorgt voor heel wat moeilijkheden en misverstanden. De Sica is verrukkelijk, zoals te doen gebruikelijk, maar Paolo Stoppa steekt hem dit keer toch naar de kroon.

Musica proibita

1942 | Drama, Musical

Italië 1942. Drama van Carlo Campogalliani. Met o.a. Maria Mercader, Tito Gobbi, Carlo Romano, Ciorgio Constantini en Giuseppe Rinaldi.

Gobbi is een man die met een prachtige stem is begenadigd. Hij is van bescheiden komaf en hij is verliefd op Maria Mercader, een jonge vrouw uit een arrogante bourgeois-familie. Haar ouders en twee broers verbreken hun relatie, omdat ze van mening zijn dat een arme jongeman die in variété-theaters zingt geen geschikte huwelijkskandidaat kan zijn. Mercader wordt min of meer gevangen gehouden op het landgoed van haar familie. Na de dood van een van de broers komt er een einde aan de romance. Gobbi wordt een beroemde en internationaal veelgevraagde tenor, die vele jaren in het buitenland doorbrengt. Het lot wil dat zijn zoon verliefd wordt op Mercaders dochter, waardoor de twee ex- geliefden weer bij elkaar komen.

Finalmente soli

1942 | Komedie

Italië 1942. Komedie van Giacomo Gentilomo. Met o.a. Anna Magnani, Enrico Viarisio, Maria Mercader, Maurizio D'Ancora en Virgilio Riento.

Een verrukkelijke situatie-komedie die speelt in een goed- burgerlijk milieu aan het eind van de achttiende eeuw. Viarisio is weliswaar verloofd met Anna Magnani, maar hij wil zijn losbandig bestaan nog niet opgeven. Magnani houdt het dus voor gezien. Op de huwelijksdag van zijn vriend duikt Viarisio's moeder op om kennis te maken met zijn verloofde. Hij stelt haar de bruid van zijn vriend voor als de zijne en doet net of de bruiloft zíjn bruiloft is. Hij werkt zich nog meer in de nesten als Magnani terugkeert en denkt dat iemand anders haar plaats heeft ingenomen.