Wladyslaw Kowalski: cast.
Er zijn 11 films gevonden.

Avalon

2001 | Fantasy, Animatie

Polen​/​​Japan 2001. Fantasy van Mamoru Oshii. Met o.a. Jerzy Gudejko, Dariusz Biskupski, Wladyslaw Kowalski, Bartek Swiderski en Malgorzata Foremniak.

Live-action opvolger van Ghost in the Shell,
opgenomen in Polen met Poolse acteurs en een Poolse crew. De futuristische steden van zijn Patlabor-films hebben plaatsgemaakt voor vervallen Oost-Europese decors, die nog het meest weg hebben van het kale niemandsland waar de films van Andrej Tarkovski zich afspeelden.

Warszawa Année 5703

1992 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Polen​/​​Duitsland 1992. Drama van Janusz Kijowski. Met o.a. Hanna Schygulla, Lambert Wilson, Julie Delpy, Piotr Cieslak en Pawel Novisz.

De film begint met sc[KA2]enes in zwart-wit. Een Duitse soldaat staat op een balkon van een huis. Hij scheurt een donzendeken open. De veertjes dwarrelen door de lucht. Hij smijt een bejaard echtpaar over de balustrade naar beneden. Dan gaat de film over in kleur. Een jong joods stelletje in het Warschau van 1943 ontvlucht via het rioolnet het ghetto. In de Arische zone ontmoeten ze St[KA1]ephania (Schygulla), die hen onderdak verleent. Alek (Wilson) stelt haar zijn jonge vrouw Fridja (Delpy) voor als zijn kleine zus. Start van een periode van onuitgesproken woorden, heimelijke rivaliteit en verleidelijke gebaren. Maar Kijowski weet bij het vertonen van deze aaneenschakeling van menselijk leed niet te voorkomen dat er toneelmatig geacteerd wordt, waardoor de gekwetste gevoelens overschaduwd worden. Met deze film brengt Wilson niets nieuws. Werd evenwel bekroond. Scenario van Jerzy Janicki en Janusz Kijowski. Camerawerk van Przemyslaw Skwirczynski. Het joodse jaar 5703 is 1943.

La double vie de Véronique

1991 | Drama, Mysterie, Experimenteel

Polen​/​​Frankrijk​/​​Noorwegen 1991. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Irène Jacob, Philippe Volter, Sandrine Dumas, Halina Gryglaszewska en Kalina Jedrusik.

Dubbelportret van Weronika in het Poolse Krakau en haar dubbelganger Véronique in Frankrijk. De beide meisjes worden op dezelfde dag geboren, weten niet van elkaars bestaan, lijden aan dezelfde hartkwaal, zijn beiden muzikaal. Op het moment dat de een sterft krijgt de ander een cassettebandje van een mysterieuze onbekende, met aanwijzingen waarmee ze aan een speurtocht begint. Kieslowski wilde, zo blijkt uit een gesprek in het interviewboek 'Kieslowski on Kieslowski', een film maken over muziek en intimiteit. Of iedereen dat uit deze intrigerende maar bepaald niet gemakkelijk te doorgronden film haalt is de vraag.

Udieczka z kina 'Wolnosc'

1990 |

Polen 1990. Wojciech Marczewski. Met o.a. Zbigniew Zamachowski, Wladyslaw Kowalski en Janusz Gajos.

Polen, de politieke omwenteling. Een schrijver en literatuurcriticus wordt van hogerhand tot filmcensor benoemd en denkt nu de touwtjes in handen te hebben. Maar tijdens een voorstelling in bioscoop De Vrijheid beginnen de filmacteurs tot zijn grote onsteltenis een revolte. Ze vallen uit hun rol en beginnen een discussie met het publiek, en dat in een tijd dat de censuur op zijn hoogtepunt is.

Ucieczka z Kina Wolnosc

1990 |

Polen 1990. Wojiech Marczewski. Met o.a. Janusz Gajos, Zbigniew Zamachowski, Teresa Marczewska, Henryk Bista en Piotr Fronczewski.

Een aardig rake satire over de kleurloosheid en de slaafse geest die heerst als gevolg van het landurige communistische bewind in de vorm van een film over de de film: de spelers weigeren nog langer de idiote scenario's te vertolken. Door het gerucht over deze rebellie ontstaan er lange rijen voor de bioscoop, maar de film kan niet vertoond worden, omdat hij niet af is.

Dekalog VII

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Anna Polony, Maja Barelkowska, Wladyslaw Kowalski, Bugoslaw Linda en Bozena Dykiel.

Zoals wel vaker in het werk van Kieslowski is hier niet helemaal duidelijk hoe de vork in de steel zit. Een jonge vrouw lijkt haar zesjarig zusje te ontvoeren, maar is het wel haar zusje? En is de moeder van het meisje het slachtoffer of de dief? In de versie van het zwaarmoedige genie gaat het bij 'Gij zult niet stelen' in elk geval niet om de diefstal van triviale zaken als geld of goederen. Eerder van liefde, deugd of trouw.

W klatce

1988 | Drama

Polen 1988. Drama van Barbara Sass. Met o.a. Krzysztof Jedrysek, Maria Ciunelis, Katarzyna Figura, Jan Englert en Danuta Kowalska.

Sass, een laatdunkende feministe, maakte een film over mannen vanuit het oogpunt van vrouwen. Wladyslaw, een bankbediende, heeft een slap karakter en kan zijn plotselinge, onverdiende bekendheid niet verwerken. Hij is ongelukkig in de liefde, raakt aan de drank, verliest huis en baan en eindigt in een tehuis. Hij wordt gevolgd door Maria, het meisje dat een dubbele zelfmoord arrangeert. De stemming in deze vreemde film is zowel hysterisch als meeslepend, maar kan niet verhelen dat de film niet veel om het lijf heeft.

Nikt nie jest winien

1987 | Horror, Drama

Polen 1987. Horror van Ryszard Zatorski. Met o.a. Marek Walczewski, Teresa Budzisz-Krzyzanowska, Krzysztof Kiersznowski, Wladyslaw Kowalski en Krzysztof Tyniec.

Een spottende, bovennatuurlijke thriller. Een gefrustreerde schrijver vermoordt per ongeluk de minnaar van zijn vrouw en pleegt zelfmoord om haar daarna vanuit het hiernamaals te achtervolgen. Een vreemde, trage film spelend in het fin-de- siècle.

Cudowne dziecko

1987 | Avonturenfilm, Fantasy, Familiefilm, Drama

Polen​/​​Canada 1987. Avonturenfilm van Waldemar Dziki. Met o.a. Rusty Jedwab, Eduard Garson, Daria Trafankowska, Mariusz Benoit en Wladyslaw Kowalski.

Energieke en geestige familiefilm over een jongen met telekinetische gaven. Het begint als een potsierlijke komedie met de obligate achtervolging in overvolle straten en eindigt in een wapenfabriek waar de jongen een ramp weet te voorkomen. Soepel geregisseerd door Dziki, die ook het scenario schreef. Een onderhoudende film.

Wir

1985 | Drama, Experimenteel

Polen 1985. Drama van Henryk Jacek Schoen. Met o.a. Marek Herbik, Marzena Trybala, Ewa Dalkowska, Wladyslaw Kowalski en Olgierd Lukaszewicz.

Een vrije bewerking van twee korte verhalen van Luigi Pirandello. Een jongen ontdekt dat zijn mooie moeder, in het kraambed gestorven, een prostituée is geweest en doet wanhopige pogingen haar pasgeboren kind te behouden. Een gestileerde film vol dubbelzinnige momenten die behoort tot de poëtische school van de jaren tachtig, ontwikkeld door Poolse cineasten die het verwijt krijgen de politieke werkelijkheid te ontvluchten.

Bez milosci

1980 | Drama

Polen 1980. Drama van Barbara Sass. Met o.a. Dorota Stalinska, Zdzislaw Wardejn, Wladyslaw Kowalski, Malgorzata Zajaczkowska en Emilian Kaminski.

Dit sterke debuut van Barbara Sass wordt beschouwd als een van de beste Poolse vrouwenfilms. Ewa, een meedogenloze journaliste die carrière maakt, exploiteert zonder scrupules een aan de alcohol verslaafd arbeidersmeisje die haar om hulp had gevraagd. Het meisje doet een zelfmoordpoging, terwijl onverwachte omstandigheden Ewa's succes ongedaan maken en haar als een moreel gebroken mens achterlaten. Intense film met een strak tempo en een ongelooflijke rol van Dorota Stalinska.