Russell Metty: camera.
Er zijn 48 films gevonden.

That's Entertainment!

1974 | Musical, Documentaire

Verenigde Staten 1974. Musical van Jack Haley jr. Met o.a. Fred Astaire, Bing Crosby, Gene Kelly, Liza Minnelli en Peter Lawford.

Fraaie compilatie van, en ode aan, hoogtepunten uit de gloriedagen van de Amerikaanse musical. We zien bijvoorbeeld Gene Kelly in de musical-der-musicals Singin’ in the Rain, sterren als Fred Astaire, Judy Garland en Frank Sinatra (en Clark Gable, die zich niet zo thuis lijkt te voelen in het genre) en fragmenten uit An American in Paris en Seven Brides for Seven Brothers. Oude rotten in het vak lichten met enthousiasme beelden toe die werden opgeduikeld in de archieven van studio MGM. Later zouden nog twee delen volgen.

The Omega Man

1971 | Sciencefiction, Thriller, Horror

Verenigde Staten 1971. Sciencefiction van Boris Sagal. Met o.a. Charlton Heston, Rosalind Cash, Anthony Zerbe, Paul Koslo en Lincoln Kilpatrick.

Amerika is in de greep van een pest veroorzaakt door chemische oorlog. In Los Angeles probeert Heston uit de greep te blijven van mensen die besmet zijn. Zij kunnen het daglicht slecht verdragen en dolen 's nachts door de straten, op zoek naar nieuwe slachtoffers. Hestons grootste vijanden zijn Zerbe en zijn volgelingen. Middelmatige bewerking van de Richard Matheson- klassieker I Am Legend over vampiers die de macht op aarde willen overnemen. Reeds in 1964 verfilmd als THE LAST MAN ON EARTH met Vincent Price, die, al was de film minder geslaagd dan deze, toch een grotere indruk maakte in de hoofdrol. Het scenario van de nieuwe versie is van John William Corrington en Joyce Hooper Corrington. Camerawerk Russell Metty. Gefilmd in Panavision.

Eye of the Cat

1969 | Thriller, Horror

Verenigde Staten 1969. Thriller van Leslie Stevens en David Lowell Rich. Met o.a. Michael Sarrazin, Gayle Hunnicutt, Eleanor Parker, Tim Henry en Laurence Naismith.

Op een dag krijgt de gewetenloze gigolo Sarrazin bezoek van een mysterieuze jonge vrouw, Hunnicutt. Zij beveelt hem haar in alles te gehoorzamen. Ze is schoonheidsspecialiste en werkt voor Sarrazins rijke tante Parker. Het blijkt dat deze haar fortuin heeft nagelaten aan haar ontelbare katten. Hunnicutt stelt de jongeman voor de genegenheid van zijn aan een rolstoel gekluisterde tante terug te winnen, zodat ze haar testament verandert. Er is echter één probleempje: Sarrazin is allergisch voor katten. Vreemde thriller, met fantastische elementen, geschreven door Joseph Stefano, die ook verantwoordelijk was voor PSYCHO. De suspense wordt virtuoos opgedreven naar een duizelingwekkende climax. Ray Berwick was de kattentrainer. Briljant camerawerk van Russell Metty en Ellsworth Fredricks.

Change of Habit

1969 | Komedie, Muziek, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1969. Komedie van William A. Graham. Met o.a. Elvis Presley, Mary Tyler Moore, Barbara McNair, Jane Elliott en Leora Dana.

Mary Tyler Moore, hier als non, moet kiezen tussen Dr. Presley en de kerk. Een ondermaats drama, hoewel beter dan veel andere Presley-films. Elvis' laatste film.

Thoroughly Modern Millie

1967 | Komedie, Musical, Drama, Muziek

Verenigde Staten 1967. Komedie van George Roy Hill. Met o.a. Julie Andrews, Mary Tyler Moore, Carol Channing, James Fox en John Gavin.

Tot op zekere hoogte is deze poging van Ross Hunter om iets van de magie te vangen van Andrews' THE BOY FRIEND geslaagd, maar na bijna twee en een half uur begin je toch te gapen. Dit komedietje, geplaatst in de jaren 1920-1930, lijdt te veel aan vrolijkheid. Toch een Oscar voor Channing als Beste Bijrol. Het scenario is van Richard Morris. Het camerawerk is van Russell Metty en Russell Harlan.

Rough Night in Jericho

1967 | Western

Verenigde Staten 1967. Western van Arnold Laven. Met o.a. Dean Martin, George Peppard, Jean Simmons, John McIntire en Slim Pickens.

Voormalig sheriff Alex Flood heeft het stadje Jericho volledig in zijn macht. Alleen de knappe Molly Lang wil niets van hem weten. De situatie verandert echter met het verschijnen van pokeraar Jim Dolan. Wanneer Flood handtastelijk tegenover Molly wordt, grijpt Dolan in en laat Floods winstgevende mijn ontploffen. Dit is aanleiding tot een openlijke strijd tussen Flood en Dolan. Bloederige western naar de roman 'The Man in Black' van Marvin H. Albert. De aantrekkelijke rolbezetting kan niet tegen de clichés op.

The Appaloosa

1966 | Western, Romantiek, Actiefilm

Verenigde Staten 1966. Western van Sidney J. Furie. Met o.a. Marlon Brando, Anjanette Comer, John Saxon, Alex Montoya en Frank Silvera.

Broeierige western die in 1870 speelt met Brando die een gestolen paard tracht te lokaliseren, dat bandieten van hem hebben afgenomen. Langzaam van tempo, maar mooi gefotografeerd door Russell Metty. In die tijd legde Furie alle nadruk op het beeld. Scenario van James Bridges en Roland Kibbee. Gefilmd in Techniscope. Ook bekend als Southwest to Sonora.

Texas Across the River

1966 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1966. Western van Michael Gordon. Met o.a. Dean Martin, Alain Delon, Joey Bishop, Rosemary Forsyth en Tina Marquand.

Dit is een heerlijke amusante western, door Ben Starr, Wells Root en Harold Greene geschreven. Delon is een groentje die met Forsyth wil trouwen, maar officier Graves heeft een broer die dat ook wil. Bij een duel komt die om het leven en Delon slaat op de vlucht voor Graves. Met Martin en de Indiaan Bishop vertrekt hij naar Texas waar de meest komische Indianen rondlopen, en waar uiteindelijk ook Graves met zijn troepen binnentrekt als Texas lid van de V.S. is geworden. Prine is amusant als de assistent van Graves, Ansara is het Indianenopperhoofd met een te gekke zoon, zelfs Barcroft is dit maal geen bandiet. Russell Metty deed het mooie camerawerk voor producent Harry Keller, die eens begon bij Republic als montageman om daarna regisseur van dozijnen westerns te worden.

The War Lord

1965 | Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1965. Avonturenfilm van Franklin J. Schaffner. Met o.a. Charlton Heston, Richard Boone, Rosemary Forsyth, Maurice Evans en Guy Stockwell.

Deze pseudo-epische film werd veel te ambitieus geproduceerd om nog een mooie en intelligente productie te zijn. Het ontbreekt de regie aan flair en visie, waardoor het geheel een onacceptabel spektakel is. De handeling betreft een middeleeuws verhaal waarin ridder Heston een weinig bekende wet wil uitvoeren: zijn heerlijke recht op de bruidsnacht (met Forsyth) van een aan hem onderdanige man. Een getrouwe bewerking door John Collier en Millard Kaufman van het intrigrerende toneelstuk van Leslie Stevens The Lovers. Het camerawerk is van Russell Metty. Gedraaid in Panavision.

The Thrill of It All

1963 | Komedie

Verenigde Staten 1963. Komedie van Norman Jewison. Met o.a. Doris Day, James Garner, Arlene Francis, Edward Andrews en Reginald Owen.

Day - de Amerikaanse mevrouw Doorsnee uit 1965 - doet braaf de afwas en voedt de kindertjes op, terwijl ze in de schaduw mag staan van haar geslaagde echtgenoot, dokter Garner. Haar kans komt als ze door een talentenjager ontdekt wordt voor een serie reclamespotjes voor de Happy Soap-campagne. Ze krijgt steeds meer werk, wordt steeds bekender en populairder. Garner wordt jaloers terwijl Day hem gaat verwaarlozen. Heel keurige, niet onaardige persiflage op de tv en tv-reclame naar een verhaal van Carl Reiner, die in de nodige kleine rolletjes over het beeld gaat.

The Spiral Road

1962 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1962. Avonturenfilm van Robert Mulligan. Met o.a. Rock Hudson, Burl Ives, Gena Rowlands en Geoffrey Keen.

Een lang, maar interessant verhaal over een arts (Hudson) die in de oerwouden van Java de melaatsheid bestrijdt. Naar het boek van Jan de Hartog.

That Touch of Mink

1962 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1962. Romantische komedie van Delbert Mann. Met o.a. Cary Grant, Doris Day en Gig Young.

Luchtige, hier en daar ondeugend bedoelde komedie waarin een rijke zakenman (Grant) wel iets ziet in minder gefortuneerde secretaresse (Day). Astin, in een prima bijrol, is eveneens van haar gecharmeerd. Stanley Shapiro kreeg een Oscarnominatie voor zijn script en was ook verantwoordelijk voor Lover Come Back (eveneens met Doris Day).

The Misfits

1961 | Drama, Western

Verenigde Staten 1961. Drama van John Huston. Met o.a. Clark Gable, Marilyn Monroe, Montgomery Clift, Thelma Ritter en Eli Wallach.

Dit drama over een gescheiden vrouw die in Reno een oudere cowboy ontmoet, werd de laatste film van de twee hoofdrolspelers. De opnamen in Nevada verliepen moeizaam door de gokverslaving van regisseur Huston en de worsteling met alcohol en pillen van Monroe en Clift. Bovendien ontspoorde op de set Monroes huwelijk met scenarist Arthur Miller. Evengoed een fascinerende klassieker, al is het maar vanwege ‘MM’ als een mooie, gevoelige vrouw omringd door mannen die op wilde paarden jagen. Gable, 59, overleed voor de première, Monroe, 36, anderhalf jaar later.

Flower Drum Song

1961 | Musical

Verenigde Staten 1961. Musical van Henry Koster. Met o.a. Nancy Kwan, James Shigeta, Miyoshi Umeki, Juanita Hall en Benson Fong.

Geen grootse liedjes, maar redelijke muziek die het aanhoren waard is en goede choreografie in een verhaal over San Francisco's Chinatown. Belangrijkste probleem: het duurt allemaal veel te lang.

By Love Possessed

1961 | Romantisch drama

Verenigde Staten 1961. Romantisch drama van John Sturges. Met o.a. George Hamilton, Lana Turner, Efrem Zimbalist jr, Thomas Mitchell en Susan Kohner.

Niet geheel volgens het boek van James Gould Cozen, maar een nogal gladde romantische film met Turner, wiers geliefde een vooraanstaand jurist uit New Engeland is (Zimbalist). Spel met overgave van de spelers.

Spartacus

1960 | Avonturenfilm, Historische film, Drama, Actiefilm, Oorlogsfilm, Romantiek

Verenigde Staten 1960. Avonturenfilm van Stanley Kubrick. Met o.a. Kirk Douglas, Laurence Olivier, Peter Ustinov, Jean Simmons en Tony Curtis.

Epos rond slavenrebel Spartacus, die ten tijde van het Romeinse Rijk een opstand leidt tegen de decadente aristocratie. Indrukwekkend, vooral door de vakkundig opgezette vechtscènes en uitstekende acteurs: een charismatische Douglas, een geestige Ustinov en een seksueel ambivalente Olivier die naar eigen zeggen 'zowel van oesters als van slakken' houdt. De film werd door de in 1999 overleden grootmeester Kubrick beschouwd als het zwarte schaap binnen zijn oeuvre. Maar allerlei remakes kunnen natuurlijk niet tippen aan zijn origineel.

Portrait in Black

1960 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1960. Misdaad van Michael Gordon. Met o.a. Lana Turner, Anthony Quinn, Sandra Dee, John Saxon en Richard Basehart.

Middelmatig moordverhaal vol gaten die producent Ross Hunter probeerde te stoppen met mooie decors en grote sterren in de rolbezetting. Scenario van Ivan Goff. Camerawerk van Russell Metty.

Midnight Lace

1960 | Thriller

Verenigde Staten 1960. Thriller van David Miller. Met o.a. Doris Day, Rex Harrison, John Gavin, Myrna Loy en Roddy McDowall.

De Amerikaanse Kit Preston (Day), zit de hele dag alleen in Londen omdat haar man (Harrison) getrouwd is met z'n werk. Op een dag loopt ze door de mistige straten en schrikt ze van een mysterieuze stem die uit de nevelen komt. En in haar veilige huis krijgt ze telefoontjes, weer van die geheimzinnige onbekende. Maar niemand gelooft haar. Day putte voor een scène uit haar eigen herinneringen (dat ze zwanger en wel door een agressieve echtgenoot werd mishandeld) en ging zo uit haar dak dat de opnames stilgezet moesten worden.

This Earth Is Mine

1959 | Drama

Verenigde Staten 1959. Drama van Henry King. Met o.a. Rock Hudson, Jean Simmons, Dorothy McGuire, Claude Rains en Kent Smith.

Een verknipte damesfilm die zich in de jaren 1930-40 in de wijngaarden van Californië afspeelt. Het liefdesverhaal van Hudson en Simmons staat centraal.

Imitation of Life

1959 | Drama

Verenigde Staten 1959. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Lana Turner, John Gavin, Sandra Dee, Susan Kohner en Juanita Moore.

Sterk melodrama over de zucht naar roem, verkapt racisme, moeder-dochterrelaties en nog veel meer. Tearjerker-specialist Sirk maakte een overvolle maar ook aangrijpende film die bekroond werd met onder andere twee Oscarnominaties. De relaties tussen een Hollywoodactrice (Turner), haar dochter, de zwarte huishoudster en haar 'bijna witte’ dochter worden gevolgd. Een eersteklas remake van de film uit 1934; Turner's rol is haar op het lijf geschreven - en toont verbazend veel overeenkomst met haar eigen loopbaan en dochter. Lana's beste film en Sirks laatste.

Touch of Evil

1958 | Drama, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1958. Drama van Orson Welles. Met o.a. Charlton Heston, Janet Leigh, Orson Welles, Joseph Calleia en Akim Tamiroff.

Fameus karakterspel met Orson Welles en Charlton Heston als eigengereide politiechefs aan weerszijden van de Amerikaans-Mexicaanse grens, met een dodelijke bomaanslag op een rijkaard als gangmaker. In 1998 werd de film opnieuw gemonteerd op aanwijzing van een 58 pagina's tellend klaagschrift van regisseur Welles die in 1958 woedend was vanwege de ingrepen van filmstudio Universal. De opbrengst is een meesterstuk van onconventionele cameravoering, overlappende gedragen Welles-dialogen, summiere verluchting en claustrofobische enscenering. Alleen al de moeite waard vanwege de minutenlange onversneden openingsscène rond de noodlottige bomauto in de drukke grensstad.

A Time to Love and a Time to Die

1958 | Oorlogsfilm, Romantiek, Drama

Verenigde Staten​/​​Duitsland 1958. Oorlogsfilm van Douglas Sirk. Met o.a. John Gavin, Liselotte Pulver, Jock Mahoney, Don DeFore en Keenan Wynn.

In 1944 krijgt een Duitse soldaat drie weken verlof van het oostfront. Hij gaat terug naar het inmiddels door bombardementen zwaar beschadigde Berlijn. Daar wordt hij verliefd op jeugdvriendin Elisabeth (Pulver), ziet hij de morele ontmanteling van zijn land en vindt hij vergiffenis voor zijn daden in de oorlog bij een oude leraar (gespeeld door Erich Maria Remarque, auteur van het bronmateriaal). En dan moet hij weer terug. Een van de betere kleurrijke melodrama's waarmee Sirk - de favoriete regisseur van Fassbinder - zijn faam behaalde. Sirks voorlaatste speelfilm.

The Midnight Story

1957 | Mysterie, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1957. Mysterie van Joseph Pevney. Met o.a. Tony Curtis, Marisa Pavan, Gilbert Roland, Ted de Corsia en Kathleen Freeman.

Een sfeervol verfilmde moordzaak waarin Curtis als voormalig politieman de dader zoekt van de moord op een buurtpriester. Scenario van Edwin Blum en John Robinson. Camerawerk van Russell Metty.

Written on the Wind

1956 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1956. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Rock Hudson, Lauren Bacall, Robert Stack, Dorothy Malone en Robert Keith.

Een van Douglas Sirks meest bewonderde films is een kleurrijk melodrama rond twee jeugdvrienden die tegenover elkaar komen te staan. Kyle (Stack) is een verwende, drankzuchtige miljonairszoon die net als zijn armere vriend Mitch (Hudson) verliefd wordt op Lucy (Bacall). Ondertussen heeft Kyle's losbandige zus Marylee (Malone) haar zinnen op Mitch gezet. Macht, geld, seks, latente verlangens, voormalig theatermaker Sirk doseert zijn ingrediënten subliem en creëerde met zijn soap-oeuvre een voorbeeld voor diverse latere televisie- en filmmakers. Malone kreeg een Oscar voor haar bijrol. The Four Aces zingen het titelnummer.

Battle Hymn

1956 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1956. Oorlogsfilm van Douglas Sirk. Met o.a. Rock Hudson, Martha Hyer, Anna Kashfi, Dan Duryea en Don DeFore.

Hudson geeft een overtuigende uitbeelding van een geestelijke die teruggaat in militaire dienst om in de Koreaanse oorlog piloten van gevechtsvliegtuigen te trainen. De dure productie bewijst haar geld waard te zijn geweest. Scenario van Charles Grayson en Vincent B. Evans volgens de levensgeschiedenis van Col. Dean Hess. Camerawerk van Russell Metty.

The Man from Bitter Ridge

1955 | Western

Verenigde Staten 1955. Western van Jack Arnold. Met o.a. Lex Barker, Mara Corday, Stephen McNally, Trevor Bardette en John Dehner.

Barker moet onderzoeken wie er achter de overvallen op postkoetsen zit en voortdurend het goud weet te stelen. McNally en zijn schaapherders worden eerst verdacht maar al gauw krijgt Barker te maken met Dehner en zijn broers Healey en Stevens -zij zijn de ware tegenstanders. Barker mag na afloop zijn leven met Corday delen. Het was de eerste western die door Arnold werd geregisseerd, zijn beste zou ongetwijfeld NO NAME ON THE BULLET met Audie Murphy worden. Lawrence Roman en Teddi Sherman bewerkten de roman Rawhide Justice van William MacLeod, en Russell Metty deed superieur werk als cameraman, zodat de film er perfect uitziet.

All That Heaven Allows

1955 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1955. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Jane Wyman, Rock Hudson, Agnes Moorehead, Gloria Talbot en Virginia Grey.

Melodrama van Douglas Sirk (Detlef Sierck), die in 1937 voor de nazi's naar de VS vluchtte en daar in de jaren 50 furore maakte. Gefortuneerde weduwe Cary Scott (Wyman) legt het aan met jongere tuinman Ron Kirby (Hudson) en roept daarmee de afkeer van familie en vrienden over zich af. All That Heaven Allows zal niet iedereen bekoren, maar de sociaal verstikkende omgeving van de twee gelieven wordt goed neergezet. Prima bijrol van debuterende Gloria Talbott als Wymans dochter. In 1995 werd de film opgenomen in de National Film Registry, de monumentenzorg voor film in de VS.

Magnificent Obsession

1954 | Drama

Verenigde Staten 1954. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Jane Wyman, Rock Hudson, Agnes Moorehead, Otto Kruger en Barbara Rush.

In dit heerlijk soapy melodrama voelt een roekeloze, verwende playboy (Hudson) zich verantwoordelijk voor de dood van een in-goede man en besluit zijn leven te beteren. Ondertussen probeert hij de weduwe (Wyman), wier blindheid hij ook nog eens heeft veroorzaakt, voor zich te winnen. Fraaie Technicolor kleuren in een film die Jane Wyman (voorheen getrouwd met Ronald Reagan) haar vierde Oscarnominatie opleverde. Melodrama-meester Sirk had veel succes met de film en maakte vervolgens met All That Heaven Allows (eveneens met Wyman en Hudson), Written on the Wind en Imitation of Life nog mooiere voorbeelden binnen dit genre.

Tumbleweed

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van Nathan Juran. Met o.a. Audie Murphy, Lori Nelson, Chill Wills, Roy Roberts en Russell Johnson.

Bij een aanval door Indianen op een karavaan raakt Murphy bewusteloos. Hij wordt daarna beschuldigd van lafheid. Met steun van de Indianen weet hij zijn naam te zuiveren, de ware dader te pakken te krijgen en het juiste meisje te trouwen. Spanning en actie genoeg. De montage lag in handen van Virgil Vogel die later zelf vele westerns zou regisseren. John Meredyth Lucas bewerkte de roman Three were Renegades van Kenneth Perkins tot scenario. Camerawerk van Russell Metty.

Seminole

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van Budd Boetticher. Met o.a. Rock Hudson, Barbara Hale, Anthony Quinn, Richard Carlson en Hugh O'Brian.

Scenarist Charles K. Peck Jr. schreef een goed verhaal maar met de historische feiten nam hij zo nu en dan een loopje. Quinn speelt Osceola, opperhoofd van de Seminole-Indianen; de film speelt zich af in Florida. Het leger wil de Indianen in reservaten in het westen onderbrengen. Hudson, legerofficier en vriend van Quinn, wil zijn bevelhebber, Carlson, voor een vreedzame oplossing warm maken. Maar deze valt aan, wordt verslagen en biedt dan vrede aan. Als Osceola komt praten over vrede neemt hij hem gevangen. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op, met dramatische afloop. Voor deze goede Indianen-western stond Russell Metty achter de camera, en de latere regisseur Virgil Vogel zat achter de montagetafel.

Yankee Buccaneer

1952 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1952. Avonturenfilm van Frederick de Cordova. Met o.a. Jeff Chandler, Scott Brady, Suzan Ball, David Janssen en Joseph Calleia.

Een standaard piratenverhaal, versterkt door een goede rolverdeling. Scenario van Charles K. Peck Jr. Camerawerk van Russell Metty.

Scarlet Angel

1952 | Drama

Verenigde Staten 1952. Drama van Sidney Salkow. Met o.a. Yvonne De Carlo, Rock Hudson, Richard Denning, Amanda Blake en Bodil Miller.

Keurig dramaatje spelend in 1860 in New Orleans met De Carlo als revuedanseres die de identiteit van een overleden vrouw aanneemt en naar het westen gaat om bij een rijke, aangetrouwde familie te gaan wonen. Scenario van Oscar Brodney. Camerawerk van Russell Metty.

Against All Flags

1952 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1952. Avonturenfilm van George Sherman. Met o.a. Errol Flynn, Maureen O'Hara, Anthony Quinn, Mildred Natwick en Robert Warwick.

Flynn speelt een Britse officier in de zestiende eeuw die 'undercover' gaat op het schip van piraat Roc Brasiliano (Quinn). Gevaarlijk genoeg, vooral gezien de vrouwelijke factor: een jaloerse damespiraat (O'Hara). Het knallend rode Technicolor-haar van O'Hara past prachtig bij haar veelal groene piratenpakjes, Flynn heeft bijna het charisma en de fysieke vorm van twintig jaar eerder, en Quinn is lekker losjes kwaadaardig. Meer heeft een piratenfilm niet nodig, en dat is maar goed ook, want de plot is niet bijzonder en het vechten niet overtuigend.

The Golden Horde

1951 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1951. Avonturenfilm van George Sherman. Met o.a. Ann Blyth, David Farrar, George Macready, Henry Brandon en Richard Egan.

Typisch Arabisch avontuur, speelt in de dertiende eeuw, waarin Blyth alles doet om de bezetters van de stad van haar volk te slim af te zijn. Scenario van Gerald Drayson Adams naar een verhaal van Harold Lamb. Camerawerk van Russell Metty.

Flame of Araby

1951 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1951. Avonturenfilm van Charles Lamont. Met o.a. Maureen O'Hara, Jeff Chandler, Maxwell Reed, Susan Cabot en Lon Chaney jr.

Prinses O'Hara rijdt, indrukwekkend als altijd, door dit kostuumstuk over de strijd om een legendarische hengst. Gesitueerd in Tunisië. Scenario van Gerald Drayson Adams. Camerawerk van Russell Metty.

Buccaneer's Girl

1950 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1950. Avonturenfilm van Frederick de Cordova. Met o.a. Yvonne De Carlo, Philip Friend, Elsa Lanchester, Andrea King en Henry Daniell.

Pure ontspanning met De Carlo die heen en weer springt als zangeres uit New Orleans en die later de leiding heeft bij het bevrijden van een piratenvriend uit de gevangenis. Scenario van Harold Shumate en Joseph Hoffmann naar een verhaal van Joe May en Samuel R. Golding. Camerawerk van Russell Metty.

The Lady Gambles

1949 | Drama

Verenigde Staten 1949. Drama van Michael Gordon. Met o.a. Barbara Stanwyck, Robert Preston, Stephen McNally, Edith Barrett en John Hoyt.

Stanwyck is een gelukkig getrouwde vrouw die samen met haar echtgenoot naar Nevada trekt. Het duurt echter niet lang of ze raakt verslingerd aan het kansspel. In haar goklust verliest ze alles, haar man inbegrepen. Om aan haar verslaving te ontsnappen neemt ze een baan aan in het casino, maar ook dit helpt niet. Langdradig melodrama over een vrouw die compleet bezeten raakt door het spel. Dankzij de uitstekende prestatie van Stanwyck wordt de film niet oervervelend. Het scenario van Lewis Meltzer en Oscar Saul heeft sterk te lijden onder de tand des tijds, want de psychologische karaktertekening van de vrouw in kwestie werkt alleen nog op de slaap- en lachspieren. Russell Metty hanteerde de camera.

The Private Affairs of Bel Ami

1947 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1947. Romantiek van Albert Lewin. Met o.a. George Sanders, Angela Lansbury, Ann Dvorak, Frances Dee en Albert Bassermann.

Hartenbreker Sanders is vastberaden carrière te maken en de sociale ladder te bestijgen in het Parijs van het fin de siècle. Vrouwen zijn voor hem de sleutel tot het succes: hij krijgt een baantje bij een krant en huwt de rijke weduwe van de oprichter; daarna probeert hij door te dringen in adellijke kringen, maar in zijn blinde ambitie moet hij de ware liefde ontberen van Lansbury. Een keur van sterren die prachtig spelen, passeert de revue. Naar het verhaal Bel Ami van Guy de Maupassant, tot scenario bewerkt door de regisseur. Mooi camerawerk van Russell Metty.

The Stranger

1946 | Thriller, Film noir, Mysterie, Drama

Verenigde Staten 1946. Thriller van Orson Welles. Met o.a. Orson Welles, Edward G. Robinson, Loretta Young, Richard Long en Martha Wentworth.

Welles' derde film - vijf jaar na Citizen Kane gedraaid - wordt wel z'n minst geslaagde genoemd, maar is niettemin een prettige thriller met fraaie film noir-elementen. Robinson speelt een agent van de War Crimes Commission die in de Amerikaanse Midwest op zoek is naar een oorlogsmisdadiger. In het stadje Harper meent hij de man te herkennen die hij zoekt, een alomgerespecteerde geschiedenisleraar. The Stranger is niet alleen spannend maar biedt ook een intrigerend portret van de oud-nazi die op vernuftige wijze de inwoners van Harper, inclusief zijn aanstaande vrouw, een rad voor ogen weet te draaien. Anthony Veiller baseerde zijn scenario op een verhaal van Victor Trivas en Decla Dunning.

Betrayal from the East

1945 | Actiefilm, Oorlogsfilm, Misdaad

Verenigde Staten 1945. Actiefilm van William Berke. Met o.a. Lee Tracy, Nancy Kelly, Richard Loo, Abner Biberman en Regis Toomey.

Zwendelaar Tracy wordt benaderd door Loo om geheime plannen over de Amerikaanse verdediging van het Panama-kanaal aan de Japanse spionagedienst door te spelen. Ogenschijnlijk gaat hij op dit voorstel in - de beloning is groot - maar hij betrekt het Amerikaanse leger erbij. Er wordt een plan opgesteld om de Japanse spionnen uit te schakelen. Routineuze spionagefilm waarin zowel Japan als Nazi-Duitsland betrokken wordt. Het scenario van Kenneth Gamet en Aubrey Wisberg, naar een roman van Alan Hynd, is totaal ongeloofwaardig. Wel vlot verteld. De moed van oprechte Amerikaanse staatsburgers stond centraal, wat op het ogenblik van produktie welkom was. Fotografie van Russell Metty en een goede actiescore van Roy Webb.

The Sky's the Limit

1943 | Musical, Komedie, Romantische komedie

Verenigde Staten 1943. Musical van Edward H. Griffith. Met o.a. Fred Astaire, Joan Leslie, Robert Benchley, Robert Ryan en Elizabeth Patterson.

Tijdens WO II viert piloot Fred Atwell (Astaire) enkele dagen vakantie in New York en om er eens helemaal uit te zijn verruilt hij zijn uniform voor een burgermanskloffie. Hij ontmoet de knappe fotografe Joan Manion (Leslie) en wordt verliefd op haar, maar zij vindt hem maar een luiwammes. Ze stelt hem voor aan haar baas, misschien heeft die een baantje voor hem. De combinatie van de zeventienjarige Leslie met de 44-jarige Astaire pakt ondanks het leeftijdverschil niet onaardig uit. De film haalt niet het niveau van Astaires beste werk, maar hij vertolkt wel het klassiekertje 'One for My Baby'.

Hitler's Children

1943 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Edward Dmytryk en Irving Reis. Met o.a. Tim Holt, Bonita Granville, Kent Smith, Otto Kruger en H.B. Warner.

Smith leidt rond 1938 een Amerikaanse school in Duitsland. Wanneer de nazi's op het hoogtepunt van hun macht zijn, worden de joden uit zijn school gearresteerd. Hieronder bevindt zich ook de Amerikaanse Granville. Smith staat machteloos, maar in het strafkamp wordt Gestapo-officier Holt op haar verliefd. Simplistische anti-nazi-propagandafilm die het moet hebben van de naïef getekende personages. Alle menselijke gevoelens verdwijnen in deze wereld, geregeerd door Hitler. Hoe dit kon gebeuren, wordt wel boeiend in beeld gebracht. Emmet Lavery baseerde zijn scenario op het boek Education For Death van Gregor Ziemer. De opkomst van het Derde Rijk wordt knap weergegeven door documentaire-fragmenten. Camerawerk van Russell Metty.

The Falcon's Brother

1942 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1942. Mysterie van Stanley Logan en Irving Reis. Met o.a. George Sanders, Tom Conway, Jane Randolph, Don Barclay en Amanda Varela.

De Falcon (Sanders) helpt zijn broer (Conway) een komplot te verijdelen dat erop is de betrekkingen tussen noord en zuid te dwarsbomen. Wanneer de Falcon dodelijk verongelukt, zweert zijn broer dat hij hem zo als goed mogelijk zal vervangen. Toen Sanders zijn type-casting als stadsdetective beu was, werd besloten hem op heldhaftige manier af te voeren. Zijn plaats werd ingenomen door Conway, die in werkelijkheid ook Sanders' broer was. Deze aflevering mist wel de humor uit de vorige films, maar is op dramatisch vlak dan weer sterker. Het scenario van Stuart Palmer en Craig Rice werd verbazend goed door het publiek geaccepteerd. Russell Metty fungeerde als cameraman en Mark Robson was verantwoordelijk voor de montage. Vervolg: THE FALCON STRIKES BACK. Zie ook: The Falcon-serie.

The Big Street

1942 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1942. Misdaad van Irving Reis. Met o.a. Henry Fonda, Lucille Ball, Barton MacLane, Eugene Pallette en Agnes Moorehead.

Barman Fonda is smoorverliefd op de mooie maar verschrikkelijk ego[KA3]istische Ball. Ze aanvaardt zijn hulp, maar ziet meer in een verhouding met een rijke zakenman. Ongewone film, een mengeling van melodrama, humor en een vleugje film noir. Vooral het knappe samenspel van Fonda en Ball redt de film, want het scenario van Leonard Spiegelglas, gebaseerd op het verhaal [KL]Little Pinks[KLE] van Damon Runyon (die de film produceerde), stelt niet veel voor. Russell Metty fotografeerde en Roy Webb componeerde.

Irene

1940 | Romantiek, Komedie, Musical

Verenigde Staten 1940. Romantiek van Herbert Wilcox. Met o.a. Anna Neagle, Ray Milland, Roland Young, Alan Marshal en May Robson.

Neagle is een alledaags winkelmeisje in New York, maar een speling van het lot zal haar leven veranderen. Als een moderne Assepoester komt ze terecht in de hogere kringen, en Milland is maar één van de vele romantische prinsen die haar in het mondaine Long Island begeren. Ouderwetse, sprookjesachtige musical, met Neagle in een voor haar doen ongewone rol. Ondanks haar weinig sensationele zang- en danstalent blijft ze overeind als actrice. De songs van Harry Tierney en Joseph McCarthy zijn bovendien allesbehalve onvergetelijk. Eén ervan, Alice Blue Gown, werd in kleur gefilmd. De Broadway-show van James H. Montgomery, die werd bewerkt door Alice Duer Miller, was in 1926 al verfilmd met Colleen Moore en werd door produktiehuis R.K.O. aangekocht als vehikel voor Fred Astaire en Ginger Rogers, die echter weigerden. Fotografie van Russell Metty.

Room Service

1938 | Komedie

Verenigde Staten 1938. Komedie van William A. Seiter. Met o.a. Groucho Marx, Chico Marx, Harpo Marx, Lucille Ball en Frank Albertson.

Groucho is op zoek naar een geldschieter voor de produktie van zijn nieuwste klucht. Hij is platzak en om te verhinderen dat hij uit zijn hotel gezet zou worden, haalt hij de meest krankzinnige toeren uit, geholpen door Chico en Harpo. Ontgoochelende Marx-Brothers komedie, die de vaart mist van hun vroegere films. Ook al is het gooi- en smijtwerk, waartoe ze zich hier beperken minderwaardig aan hun gebruikelijke humor, toch blijft het een groot plezier het drietal (ditmaal bijgestaan door Lucille Ball) aan het werk te zien. Morrie Ryskind bewerkte de Broadway-revue van John Murray en Allen Boretz en de camera werd gehanteerd door Russell Metty. In 1944 werd het stuk gebruikt als basis voor de muzikale film STEP LIVELY. Bestaat ook in computer gekleurde versie.

Bringing Up Baby

1938 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1938. Romantische komedie van Howard Hawks. Met o.a. Katharine Hepburn, Cary Grant, Charles Ruggles, Barry Fitzgerald en May Robson.

Dr. David Huxley (Grant) moet van een financier een grote som geld los zien te peuteren voor zijn natuurhistorisch museum én hij gaat de volgende dag trouwen. Maar dan ontmoet hij op de golfbaan de maffe Susan Vance (Hepburn). Zij vindt dat hij leuke ogen heeft en dwingt hem pardoes om mee te gaan op avontuur, wat uitmondt in de nachtelijke jacht op een - al dan niet tamme - luipaard. Briljante screwball-comedy van Howard Hawks met acteurs op de toppen van hun kunnen en een sprankelend script, vol buitengewoon geestige dialogen. Niet noemenswaardig gedateerd. Klassiek.

Behind The Headlines

1937 | Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1937. Misdaad van Richard Rosson. Met o.a. Lee Tracy, Diana Gibson, Donald Meek, Paul Guilfoyle en Philip Huston.

Als onvermoeibare nieuwtjesjager voor een plaatselijk radiostation ligt Tracy doorlopend in de clinch met zijn grote liefde, Gibson, die voortdurend op zoek is naar scoops voor de plaatselijke krant. De strijd is verbeten, en wanneer Tracy door Gibsons toedoen wordt ontslagen, komen ze beiden op het spoor van een gangsterbende die een grote slag voorbereidt. Vlotte B-film met spitsvondige dialogen en een redelijke suspense. Beide hoofdacteurs bulken van het zelfvertrouwen, maar ook de andere spelers, met vooral Meek in een voor zijn doen belangrijke rol, presteren op niveau. Edmund L. Hartmann en J. Robert Bren bewerkten het verhaal van Thomas Ahearn. Achter de camera stond Russell Metty.