Nora Ricci: cast.
Er zijn 9 films gevonden.

La Matriarca

1978 | Komedie, Erotiek

Italië 1978. Komedie van Pasquale Festa Campanile. Met o.a. Catherine Spaak, Jean-Louis Trintignant, Philippe Leroy, Gigi Proietti en Luigi Pistille.

Een jonge weduwe ontdekt dat haar man in een vrijgezellenflat een actief seksueel dubbelleven leidde. Haar nieuwsgierigheid naar ongekende ervaringen leidt tot een weinig bevredigend resultaat en ze geeft de ene minnaar na de andere de bons. Ze wendt zich tot een arts die de erotische spelletjes ontdekt die hun beiden wel de gewenste prikkel geven. De laconieke verbazing van Spaak tilt het hypocriete scenario, dat de modieuze seksuele 'fetisjismen' en varianten zowel op de hak neemt als verlekkerd uit de doeken doet, naar een ironischer niveau. Ook filmisch gesproken zijn haar vele tegenspelers niet meer dan wegwerpartikelen.

Il Portiere di notte

1973 | Drama, Oorlogsfilm, Erotiek

Italië 1973. Drama van Liliana Cavani. Met o.a. Dirk Bogarde, Charlotte Rampling, Gabriele Ferzetti, Philippe Leroy en Isa Miranda.

Een joodse vrouw ziet in 1957 in de nachtportier van een Weens hotel de officier van het concentratiekamp terug die haar als vijftienjarige dwong tot een sado-masochistische relatie waarin ze geleidelijk aan een willige partner werd. Omdat beiden nooit van die herinnering zijn losgekomen hervatten ze de verhouding van weleer, tot ex-nazi's die verraad vrezen hen laten neerschieten. Het gedocumenteerd beeld van medeplichtigheid tussen beul en slachtoffer wordt door de hoofdrollen overtuigend waar gemaakt, al vervalt de regisseuse soms tot een sensationele aanpak die haar oprechtheid twijfelachtig maakt. De fictieve geheime sekte van oud-nazi's doet het verhaal geleidelijk aan melodramatisch worden. Scenario van de regisseur en Italo Moscati.

Paulina 1880

1972 | Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1972. Historische film van Jean-Louis Bertucelli. Met o.a. Olga Karlatos, Maximilian Schell, Sami Frey, Michel Bouquet en Romolo Valli.

Een mooie Milanese burgervrouw wordt al vanaf de puberteit verdeeld tussen haar vurig godsbesef en wereldser passies en verbergt dat achter een hoogmoedig optreden. Tijdens haar debutantenbal wordt ze verliefd op een getrouwde graaf. De roman van Jean-Pierre Jouve werd een esthetisch prentenboek zonder emoties waardoor de romantische dramatiek inhoudsloos blijft en belachelijk wordt. Karlatos is als de film: mooi en zonder bezieling.

Ludwig

1972 | Biografie, Drama, Experimenteel

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1972. Biografie van Luchino Visconti. Met o.a. Helmut Berger, Trevor Howard, Silvana Mangano, Gert Fröbe en Helmut Griem.

Ludwig II is koning van Beieren terwijl Duitsland beheerst wordt door Bismarck. Zonder aanleg of interesse voor politiek gebruikt hij het staatsgeld voor het stimuleren en protegeren van kunst en kunstenaars zoals Richard Wagner. Na de confrontatie met zijn homoseksualiteit isoleert hij zich van de steeds bedreigender buitenwereld in zijn droomkastelen tot zijn lijk vlak voor de staatsgreep in een meer wordt gevonden. Visconti maakte de film niet met de barok die door het onderwerp, de locaties en zijn eerdere films verwacht kon worden, maar met een ingetogen en zeker niet kritiekloze compassie die door de jaren heen steeds meer indruk maakt. Berger is ideaal in de hoofdrol. Er bestaan versies van ruim twee uur en ruim drie uur. De meest complete versie is de gerestaureerde van 246m door voormalige medewerkers van Visconti, cutter Ruggere Mastroianni en scenariste Suso Cecchi D'Amico, die dit deden na zijn dood in opdracht van de Italiaanse omroep RAI. Visconti's oorspronkelijke opzet was daarvoor de grondslag. Camerawerk van Armando Nannunzi. De decors zijn van Mario Chiari en de kostuums van Pierro Tosi.

Morte a Venezia

1971 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1971. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Dirk Bogarde, Björn Andrésen, Silvana Mangano, Romolo Valli en Mark Burns.

Gebaseerd op de novelle 'Tod in Venedig' (1912) van Thomas Mann. Bogarde speelt de Duitse componist Aschenbach (gebaseerd op Gustav Mahler) die tijdens een bezoek aan Venetië in een jonge Poolse toerist de kracht van zinnelijke schoonheid ontdekt die hij in zijn werk tevergeefs heeft nagestreefd. Bogarde was bijzonder tevreden: 'For me Death in Venice is the peak - the end - of my career. I can never hope to give a better performance or be in a better film.' Schitterend camerawerk van Pasquale de Santis, de meeslepende muziek van Mahler (onder andere het Adagietto uit de Vijfde Symfonie) en perfecte sfeertekening maken film en boek eindelijk eens gelijkwaardig.

Damned, The

1969 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel

Duitsland​/​​Italië​/​​Zwitserland 1969. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Dirk Bogarde, Ingrid Thulin, Helmut Griem, Helmut Berger en Charlotte Rampling.

Het hoofd van een familie van Duitse staalbaronnen wordt in 1933 vermoord door een ambiteuze schoondochter en haar minnaar, om zo de macht over te nemen die per erfrecht aan haar wilszwakke zoon toekomt. De persoonlijke wraakzucht van de jongen en manipulaties van een Gestapo-neef leiden echter tot de ondergang van het paar. Het MacBeth-gegeven verplaatst naar nazi- Duitsland kreeg een fascinerende, opera-achtig barokke regie van Visconti die zowel meesleept als kritische afstand schept en een rolbezetting met zeven nationaliteiten tot een stijleenheid van acteren brengt. Berger maakt als de decadente kleinzoon een van de meest spectaculaire hoofdroldebuten uit de filmhistorie. Scenario van Nicola Badalucco, Enrico Medioli en regisseur Visconti. Ook bekend als GÖTTERDÄMMERUNG.

The Birds, The Bees And The Italians

1966 |

1966. Pietro Germi. Met o.a. Nora Ricci, Gastone Moschin, Alberto Lionello en Virna Lisa.

Het hoofd van een familie van Duitse staalbaronnen wordt in 1933 vermoord door een ambiteuze schoondochter en haar minnaar, om zo de macht over te nemen die per erfrecht aan haar wilszwakke zoon toekomt. De persoonlijke wraakzucht van de jongen en manipulaties van een Gestapo-neef leiden echter tot de ondergang van het paar. Het MacBeth-gegeven verplaatst naar nazi- Duitsland kreeg een fascinerende, opera-achtig barokke regie van Visconti die zowel meesleept als kritische afstand schept en een rolbezetting met zeven nationaliteiten tot een stijleenheid van acteren brengt. Berger maakt als de decadente kleinzoon een van de meest spectaculaire hoofdroldebuten uit de filmhistorie. Scenario van Nicola Badalucco, Enrico Medioli en regisseur Visconti. Ook bekend als GÖTTERDÄMMERUNG.

Signore e signori

1965 | Komedie, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1965. Komedie van Pietro Germi. Met o.a. Virna Lisi, Gastone Moschin, Nora Ricci, Gigi Ballista en Beba Loncar.

Een feestavondje bij een belangrijk burger in een Italiaanse provinciestad is het decor voor drie verschillende episodes waarin het meerderwaardigheidsgevoel en de dubbele moraal van de Italiaanse man danig op de hak worden genomen. Deze uitbundige satire weet een reeks vermakelijke karikaturen met verve aan elkaar te rijgen, maar de niet aflatende rumoerigheid werkt in combinatie met de lengte op den duur afmattend. De film werd onderscheiden met de Grote Frijs in Cannes. Het scenario is van Furio Scarpelli, Agnore Incrocci, Luciano Vincenzoni en regisseur Germi. Het camerawerk is van Aiace Parolin.

Bellissima

1951 | Drama, Experimenteel, Komedie

Italië 1951. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Anna Magnani, Walter Chiari, Tina Apicella, Gastone Renzelli en Tecla Scarano.

Een volksvrouw laat haar dochtertje Apicella een auditie doen voor een filmrol; ze laat zich imponeren en inspinnen door gewetenloze lieden van Cinecittà tot ze merkt, dat haar oogappel als onbegaafde lelijkerd alleen maar als mikpunt voor grappen dient. Een temperamentvolle rol van Magnani in een ongewoon luchtige film voor Visconti's doen, die zijdelings kritiek spuit op de verwatering van de idealen van het neo- realisme. Visconti's derde film. Magnani ontving de hoogste onderscheiding voor haar rol, de zilveren band.