Roland Toutain: cast.
Er zijn 21 films gevonden.

L' Inspecteur aime la bagarre

1956 | Drama, Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1956. Drama van Jean Devaivre. Met o.a. Paul Meurisse, Nicole Courcel, Louis Velle, Bernard Dhéran en Albert Dinan.

De moord op een vliegtuigconstructeur en diefstal van een plan voor revolutionaire atoomaandrijving worden toegeschreven aan de aanstaande schoonzoon. Diens tweelingbroer neemt zijn plaats in om zijn onschuld te bewijzen, maar krijgt te maken met een argwanende politie en een gangster die de feitelijke schuldige is. Meurisse geeft als politie-inspecteur zijn rol veel meer ironie dan waarin het geforceerde scenario van deze onderhoudende B-film oorspronkelijk voorzag.

Sidi-Bel-Abbès

1953 | Avonturenfilm

Frankrijk 1953. Avonturenfilm van Jean Alden Delos. Met o.a. Marc Valbel, Mosco Villa en Roland Toutain.

Een dokter in het vreemdelingenlegioen redt door een operatie het leven van de zoon van een machtige kaïd. Als enige tijd later de lokale stammen in opstand komen tegen de Fransen, kiest de jongen uit erkentelijkheid de zijde van de Fransen... Een funktioneel, zij het voorspelbaar woestijndrama.

Hans le marin

1949 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1949. Misdaad van François Villiers. Met o.a. Maria Montez, Jean-Pierre Aumont, Lilli Palmer, Marcel Dalio en Roger Blin.

Een zeeman wordt verliefd op een havenhoer in Marseille, maar zij laat zich beroven door haar handlangers uit de onderwereld. In de veronderstelling dat ze hem bedrogen heeft, doodt hij haar. Aumont keerde met zijn echtgenote Montez terug uit Hollywood om deze zelfgeschreven film noir naar vooroorlogs voorbeeld te maken. Montez is voldoende actrice om haar rol aannemelijk te maken maar de goede bijrollen en de sfeervolle fotografie bieden te weinig compensatie voor de gedateerdheid. (Debuterende regisseur Villiers is de broer van de hoofdrolspeler Aumont).

Halte...Police!

1948 | Misdaad

Frankrijk 1948. Misdaad van Jacques Séverac. Met o.a. Suzy Carrier, Solange Turenne, Roland Toutain, Robert Moncade en Pierre Juvenet.

Een verslaggever en een journaliste wedijveren erom wie het meest hartstochtelijk is gedurende een drietal politie- onderzoeken achter elkaar. Natuurlijk belanden ze tenslotte ook bij elkaar in bed. Een film-collage die in totaal uit drie korte speelfilms bestaat, en voor zover mogelijk is dat stel als wazige leidraad genomen. Smakeloos en enorm verouderd.

Nous ne sommes pas mariés

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van Bernard-Roland. Met o.a. Louise Carletti, Liliane Bert, Corinne Calvet, Claude Dauphin en Roland Toutain.

Het eeuwige liedje: een man kan niet kiezen tussen twee vrouwen maar trouwt uiteindelijk een van hen. Een erg mager thema voor een lange speelfilm, maar Dauphin is altijd zo saai. Gelukkig redden de vondsten en trucs van de (vergeten) regisseur (hij heette in werkelijkheid Bernard-Roland Bourriquet) de film... op het nippertje.

L'aventure est au coin de la rue

1944 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1944. Komedie van Jacques Daniel-Norman en Jacques-Daniel Norman. Met o.a. Michèle Alfa, Suzy Carrier, Denise Grey, Odette Talazac en Marguerite Ducouret.

Pierre Tr[KA1]evoux (Rouleau) die zeer met zichzelf is ingenomen, vertelt met bravoure dat hij nachtelijke overvallers met succes van zich heeft afgeslagen. Zijn vrienden vinden hem een grote snoever en besluiten om hem een lesje in bescheidenheid te leren door een inbraak in zijn huis voor te wenden en bij wijze van ernstige grap zijn vriendin Arlette (Carrier) te ontvoeren. Pierre die de handtas van de zangeres Adria-Adria (Alfa) herkent, laat zich niet in de maling nemen, maar als echte gangsters Arlette werkelijk kidnappen, staat Pierre toch zijn mannetje. Een Franse screwbal comedy met vinnige dialogen van Jacques Berland en regisseur Daniel-Norman naar diens scenario. De er tamelijk onaantrekkelijk uitziende Rouleau speelt bepaald niet slecht, maar kan toch niet verhullen dat de film in zijn totaliteit een waterig geheel vormt. De rolperent mocht gemaakt worden omdat de Duitse bezetter een jaar eerder op het allerlaatste moment het draaien van de film LE ROI DES MONTAGNES verbood. Het camerawerk is van niemand minder dan Claude Renoir. De film ging zes maanden voor de bevrijding in première.

L' Eternel retour

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Madeleine Sologne, Jean Marais, Yvonne de Bray, Jean Murat en Junie Astor.

Jean Cocteau herschreef legende van Tristan en Isolde tot eigentijdse romantische tragedie over liefde-tot-in-de-dood tussen jongeman en zijn aangetrouwde tante. Vormgeving is koel-esthetisch, met opvallend Arisch liefdespaar in de geblondeerde Sologne en Marais (die overigens overspeeld worden door de andere acteurs). Een van de grootste bioscoopsuccessen uit de Tweede Wereldoorlog dat Cocteau aanzette tot eigen regie.

Le Capitaine Fracasse

1942 | Historische film, Romantiek, Avonturenfilm

Frankrijk 1942. Historische film van Abel Gance. Met o.a. Fernand Gravey, Assia Noris, Jean Weber, Maurice Escande en Roland Toutain.

Een berooide jonge baron sluit zich uit liefde voor een actrice aan bij een gezelschap rondtrekkende komedianten en komt in conflict met een rivaal die zijn geliefde laat ontvoeren maar uiteindelijk haar halfbroer blijkt te zijn. Deze vaak verfilmde romantische avonturenroman - van Theophile Gautier - kreeg een decoratieve maar weinig dynamische verfilming van pionier Gance, die zijn aandacht vooral richt op het theatermilieu. Het experiment met de dialogen-op-rijm zou hij in latere films herhalen, maar het blijkt hier weinig effectief.

Documents secrets

1940 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1940. Drama van Léo Joannon. Met o.a. Marie Déa, Marcelle Monthil, Raymond Rouleau, Hugo Haas en Roland Toutain.

Twee spionnen - elkaars rivalen - zitten achter documenten aan waarop de formule staat geschreven om uit zeewater benzine te maken. Bovendien wordt de heldin achterna gezeten door de afschuwelijke dokter Morenius. Wees maar niet bang, ze keert veilig en wel in de armen van haar verloofde terug. Deze rommelige film is serieus en dramatisch bedoeld, maar is alleen maar lachwekkend. Het camerawerk is van de onnavolgbare Léo Joannon. Ook bekend als MISSIONS SECRETES en LA MER EN FLAMMES.

Trois de Saint-Cyr

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Jean-Paul Paulin. Met o.a. Jean Chevrier, Hélène Perdrière, Roland Toutain, Jean Mercanton en Paul Jamiot.

Een leraar op een militaire academie, ondanks zijn jeugd traditioneel en disciplinair ingesteld, wordt verliefd op de zuster van een van zijn pupillen, maar hij ziet na een familiebankroet af van het voorgenomen huwelijk. De broer en zijn kameraden proberen hem op andere gedachten te brengen. Een door accent op eergevoel en sentimentaliteit geheel achterhaalde film, die behalve curiositeitswaarde enige aanstekelijkheid krijgt door een vlotte rol van Toutain als de grappenmaker van dienst.

Macao, l'enfer du jeu

1939 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1939. Avonturenfilm van Jean Delannoy. Met o.a. Erich von Stroheim, Mireille Balin, Sessue Hayakawa, Roland Toutain en Louise Carletti.

Een journalist stelt een onderzoek in naar wapensmokkel in Macao. Een respectabele Chinese bankier blijkt de voornaamste handelaar die de avonturier in problemen brengt omdat hij alleen contant levert, terwijl deze het geld van zijn opdrachtgever vergokt heeft. Deze voor de ontstaansperiode typisch exotische misdaadfilm - naar een roman van Maurice Dekobra in dit soort gespecialiseerd - overtuigt in geen van de dramatische verwikkelingen, maar heeft de charme van zijn eigen tijd, sfeervolle fotografie en een interessante rolbezetting om de aandacht niettemin geboeid te houden.

La règle du jeu

1939 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1939. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean Renoir, Roland Toutain, Marcel Dalio, Nora Gregor en Mila Parély.

Psychologisch, dramaturgisch en visueel meesterwerk over de caprices van de menselijke natuur in de slagschaduw van naderend onheil. Als microkosmos van de vooroorlogse Franse beau monde dient een bont ensemble types op het landgoed van de Joodse aristocraat Robert de la Chesnaye en diens Oostenrijkse wederhelft. Al tijdens de opnamen ontvingen de regisseur en steracteur Dalio - zelf Joodse Parijzenaar - antisemitische schotschriften. De nazi-autoriteiten namen de tragikomedie direct uit roulatie, na WO II kwam de klassiekerstatus. Van tevoren deelde Renoir overigens geen scenario's uit: de acteurs kregen 's ochtends hun tekst, 's middags werd er gedraaid. Opgenomen in de Sologne-streek.

Trois artilleurs en vadrouille

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van René Pujol. Met o.a. Pierre Larquey, Paul Azaïs, Roland Toutain, Marguerite Pierry en Marcel Simon.

De komische, typisch Franse, serie TROIS ARTILLEURS (twee jaar later zouden de drie artillerie-soldaten andere 'geneugten' leren kennen) was een aanzienlijk succes. Hier moet één van de drie een fortuin vergaren alvorens te mogen trouwen en de anderen helpen hem daarbij. Niet al te geraffineerde humor.

Barnabé

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Alexandre Esway. Met o.a. Fernandel, Marguerite Moreno, Andrex, Claude May en Paulette Dubost.

Barnab[KA1]e (Fernandel) amateur fluitspeler wordt aangezien voor de graaf van Marengo. Madame Petit-Durand (Charley) wil dat haar dochter met hem gaat trouwen, maar Barnab[KA1]e houdt van Rose (Dubost) de dochter van de jachtopziener. De dochter van Madame Petit-Durand heeft al haar eigen keuze gemaakt. Komedie der verwisselingen, die eindigt met drie bruiloften. Het scenario van Alin Monjardin is te mager voor een avondvullende film en de gaten in het plot worden opgevuld met revue-optredens van de Blue Bell's Girls en cabaret van de Trois Bernard. De fotografie is van Gérard Perrin en Maurice Pecqueux. Tegenwoordig een vergeten film.

Yoshiwara

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Michiko Tanaka, Lucienne Le Marchand, Foun-Sen, Pierre Richard-Willm en Sessue Hayakawa.

Een jonge Russische officier, die in het bezit is van geheime documenten wordt in de rosse buurt van Tokio, Yoshiwara, verliefd op een geisha. Als hij dodelijk gewond op straat wordt aangetroffen, wordt het lichte meisje gefusilleerd wegens medeplichtigheid aan moord. Een weinig opzienbarende versie van een Mata-Hari-verhaal op z'n Japans, rond 1860. Ophüls schreef mee aan het scenario.

La Porte du large

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Marcelle Chantal, Victor Francen, Jean-Pierre Aumont, Roland Toutain en Jacques Baumer.

Commandant Villette, verloofd met de mooie Amerikaanse Madeleine, geeft les aan de zeevaartschool van Brest. Onder zijn leerlingen zit Pierre, zijn zoon. Deze maakt kennis met Madeleine en wordt verliefd op haar. Wanneer Pierre verneemt dat zijn vader verloofd is met Madeleine stort zijn wereld in en bij hun huwelijk voelt hij voor de eerste keer wat liefdesverdriet is.

Jenny

1936 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1936. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Françoise Rosay, Albert Préjean, Charles Vanel, Lisette Lanvin en Jean-Louis Barrault.

De eigenares van een door de onderwereld bezochte nachtclub heeft een jonge minnaar die tegen zijn zin ook in de misdaad verzeild raakt. Hij haalt zich de jaloezie van een gangster op de hals en wordt intussen zelf verliefd op de dochter van zijn maîtresse. Dit op maat gesneden vehikel voor Rosay zou door haar echtgenoot Jacques Feyder worden geregisseerd, maar die werd vlak voor de opnamen vervangen door debutant Carné. Ondanks de acteursprestaties mist dit drama de overtuigingskracht die Feyder er aan had kunnen geven, maar deze eerste samenwerking tussen Carné en schrijver Jacques Prévert zou tot een reeks betere films leiden.

Veille d'armes

1935 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1935. Oorlogsfilm van Marcel L'Herbier. Met o.a. Victor Francen, Roger Annabella, Roland Toutain, Pierre Renoir en Gabriel Signoret.

Een scheepskapitein moet tegelijkertijd muiterij op een kruisvaarder bedwingen en een familieprobleem oplossen. Het lukt hem beide. Een onbeschrijfelijk scenario ter meerdere eer en glorie van de Franse marine met de onvermijdelijke Francen in de rol van kapitein. Een minder goede film van L'Herbier.

L'équipage

1935 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1935. Oorlogsfilm van Anatole Litvak. Met o.a. Annabella, Jean-Pierre Aumont, Charles Vanel, Jean Murat en Suzanne Després.

Een jonge piloot wordt wegens heldendaden tijdens WO I beloond met kort verlof. Hij wordt verliefd op een jonge vrouw die de echtgenote van zijn luitenant blijkt te zijn. Geschokt in zijn eergevoel en loyaliteit stelt hij zich aan het front kandidaat voor de meest riskante missies. Deze geromantiseerde mannenvriendschap in oorlogstijd - ontleend aan een boek van Joseph Kessel - kreeg overtuigingskracht dank zij beide acteurs, Vanel in de eerste plaats als de bedrogen en zichzelf wegcijferende echtgenoot, al komt alle nobelheid nu toch wel ongeloofwaardig over. (Litvak regisseerde zelf de - mindere - Hollywood-remake THE WOMAN I LOVE). Scenario van de regisseur en de auteur. Het camerawerk is van Armand Thirard.

Le Parfum de la dame en noir

1931 | Mysterie, Thriller

Frankrijk 1931. Mysterie van Marcel L'Herbier. Met o.a. Roland Toutain, Huguette Duflos, Edmond van Daele, Marcel Vibert en Léon Bélières.

Een zich als speurder voordoende reporter wordt te hulp geroepen door een aristocrate die heeft gehoord dat haar doodgewaande echtgenoot - een gevaarlijke misdadiger - nog in leven is. Haar minnaar wordt vermoord en de verdenking valt op de held. L'Herbier, de avant-gardist van de zwijgende film, weet met de geluidsfilm niet goed raad. Hij geeft een zeer statische vorm aan het Rouletabille-avontuur van schrijver Gaston Leroux en laat de spelers declameren in plaats van acteren. Roland Toutain in zijn heldenrol is wèl vlot, en de absurde verhaalswendingen amuseren ondanks alles en houden de aandacht vast.

Le Mystère de la chambre jaune

1931 | Mysterie, Thriller

Frankrijk 1931. Mysterie van Marcel L'Herbier. Met o.a. Roland Toutain, Huguette Duflos, Max Desjardins, Edmond van Daele en Marcel Vibert.

Een avontuurlijke journalist probeert een geheimzinnige aanslag op te lossen, gepleegd op de dochter van een geleerde door een onbekende misdadiger. Deze is verdwenen, terwijl alle deuren en ramen op slot waren. Een gedateerde en weinig dynamische verfilming van de serie-roman van Gaston Leroux rond de held Rouletabille, door een regisseur die de mogelijkheden van de geluidsfilm nog niet onder de knie heeft. In hetzelfde jaar kwam er een vervolg op de film: LE PARFUM DE LA DAME EN NOIR met dezelfde personages.