Arthur Maria Rabenalt: regie.
Er zijn 56 films gevonden.

Caribia

1978 | Drama, Actiefilm, Erotiek

Duitsland 1978. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Rossano Brazzi, Gaby Herbst, Judy Cheeks, Ronnie L. Williams en Ticorn.

De film is gebaseerd op een theaterstuk van de Fransman Marivaux, en draait om een ongewoon experiment. Drie meisjes en drie jongens worden, nadat ze ver van de beschaving zijn opgevoed, teruggebracht in de geregelde maatschappij. Een film vol muziek en ballet, waarin vooral de opnamen van het exotische Haïti opvallen.

Der Zigeunerbaron

1976 | Muziek

Duitsland 1976. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Siegfried Jerusalem, Ellen Shade, Ivan Rebroff, Janet Perry en Martha Mödl.

De zoon van een verbannen slotvoogd keert terug naar het landgoed van zijn vader en wordt verliefd op het zigeunermeisje Saffi. Rabenalt liet de muziek en zang in hun waarde, maar ging het tekstboek van Strauss' operette radicaal te lijf door het in de vorm van een aan Keizerin Maria Theresia uitgebracht rapport te gieten, teneinde het 'aan de tv aan te passen'. Gezongen wordt er in ieder geval goed en de in Joegoslavië gemaakte filmopnamen zijn een lust voor het oog.

Freddy - Die Fahrt ins Abenteuer

1971 | Muziek, Drama

Duitsland 1971. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Freddy Quinn, Karin Dor en Werner Pochath.

Zie: Schlagerfilms.

Hilfe, mich liebt eine Jungfrau

1970 | Avonturenfilm, Erotiek

Duitsland​/​​Frankrijk 1970. Avonturenfilm van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Gundolf Willer, Yvonne ten Hoff, Ralf Wolter, Véronique Vendell en Rudolf Schündler.

Een vader wil zijn dochter uithuwelijken aan een schatrijke grijsaard, maar zij ontvlucht het ouderlijk huis om elders de ware liefde te vinden. Een best aardige kostuum-sekskomedie met zelfs een paar sterke grappen en fraaie locaties. Nog meer van dit genre verlangen is niet verstandig.

Die Tänzerin Fanny Elssler

1966 | Muziek

Duitsland 1966. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Ingeborg Hallstein, Karl Paryla, Wolf Albach-Retty, Peter Minich en Robert Lindner.

De beroemde danseres Fanny Elssler moet de Hertog van Reichstadt, de zoon van Napoleon, ertoe over zien te halen zijn droom, eens keizer van Frankrijk te zijn, op te geven. Een sfeervolle tv-verfilming van de weinig opgevoerde operette, die na de dood van Johann Strauss jr. met behulp van diens muziek is samengesteld. Een mooie hoofdrol van Hallstein.

Der Zigeunerbaron

1965 | Muziek

Duitsland 1965. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Rudolf Schock, Erzsébet Házy, Benno Kusche, Eberhard Wächter en Karl Schmitt-Walter.

Sandor Barinkay, die verliefd is op het zigeunermeisje Saffi, wordt uitgeroepen tot 'zigeunerbaron'. Deze vocaal en muzikaal nauwelijks te overtreffen uitvoering van Strauss' operette o.l.v. Stolz is voortreffelijk in beeld gebracht door Rabenalt. Als een van de eersten filmde hij een tv-operette en dan nog wel op locatie en bovendien met de zangers in hun eigen rollen en niet met acteurs die van andermans zangstem gebruik maken. Beter dan zijn film uit 1956.

Mann im Schatten

1961 | Mysterie, Thriller

Oostenrijk 1961. Mysterie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Ellen Schwiers, Barbara Frey, Helmut Lohner, Helmut Qualtinger en Peter Neusser.

Steenrijke kousenfabrikante Schwiers wordt levenloos in haar badkuip aangetroffen en ex-minnaar/medewerker Lohner krijgt de schuld. Als uitkomt dat hij met Frey een intieme relatie onderhoudt, veroordelen boze tongen hem volledig, maar gelukkig houdt inspecteur Qualtinger er een geheel eigen inzicht op na. Een spannende wie-is-de-dader à la Agatha Christie met Wiener mélange.

Der Held meiner Träume

1960 | Komedie

Duitsland 1960. Komedie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Carlos Thompson, Heidi Brühl, Maria Perschy, Peter Vogel en Klaus Dahlen.

Een onwaarschijnlijke komedie van veelfilmer Rabenalt (dat jaar werden het er vier!) rondom twee families die met hun tienerzoons en -dochters gezamenlijk op vakantie zijn. De ontluikende jeugd flirt wat met elkaar, maar de meisje vallen echt in zwijm als ze (zoals geheel logisch te verwachten viel) een piloot ontmoeten die zojuist een noodlanding heeft gemaakt. Trouwens die moet deze flauwe film ook maken. Het scenario is van Gina Falckenberg en Johannes Alexander Hübler-Kahla. Het camerawerk is van Willi Sohm.

Das Grosse Wunschkonzert

1960 | Musical

Oostenrijk 1960. Musical van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Carlos Thompson, Linda Christian en Edmund Purdom.

Het dochtertje van een eenzame dirigent mist de liefde van een moeder. Ondanks zijn routine en talent wist Rabenalt met dit gegeven kennelijk geen raad. De muziek moet de zaak een beetje opkrikken.

Between Time And Eternity

1960 |

1960. Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Ellen Schwiers, Willy Birgel en Lilli Palmer.

Het dochtertje van een eenzame dirigent mist de liefde van een moeder. Ondanks zijn routine en talent wist Rabenalt met dit gegeven kennelijk geen raad. De muziek moet de zaak een beetje opkrikken.

Was eine Frau im Frühling träumt

1959 | Romantische komedie

Duitsland 1959. Romantische komedie van Erik Ode en Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Winnie Markus, Rudolf Prack, Chariklia Baxevanos, Claus Biederstaedt en Ivan Desny.

Dweperige, onwerkelijke film over de 'verwaarloosde' vrouw van een hardwerkende ondernemer, die tijdens zijn afwezigheid een hernieuwde romance beleeft met een jeugdliefde. Het volledig achterhaalde scenario is van Curth Flatow en Eckhart Hachfield. De schone kleuren en de bloeiende bomen in het landschap werden gefotografeerd door Karl Löb.

Laß mich am Sonntag nicht allein

1959 | Drama, Komedie, Muziek

Duitsland 1959. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Heidi Brühl, Georg Thomalle, Violetta Ferrari, Annie Rosar en Ralph Bendix.

Een heimat-verhaal gekruid met verschillende zang- en dansnummers met als apotheose een grootse bruiloft. Voor de liefhebber. Het scenario is van Ernst Neubach en Adolf Schütz. Het camerawerk is van Ernst W. Kalinke en Dieter Liphardt.

Lass mich am Sonntag nicht allein

1959 |

Duitsland 1959. Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Willi Hagara, Georg Thomalla en Heidi Brühl.

Een heimat-verhaal gekruid met verschillende zang- en dansnummers met als apotheose een grootse bruiloft. Voor de liefhebber. Het scenario is van Ernst Neubach en Adolf Schütz. Het camerawerk is van Ernst W. Kalinke en Dieter Liphardt.

Geliebte Bestie

1959 | Drama, Musical

Oostenrijk 1959. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Gerhard Riedmann, Margit Nünke, Willy Birgel, Fred Bertelmann en Mady Rahl.

Een film over het dagelijkse leven in het circus, inclusief leeuwen- en tijgernummers met een bloedige afloop, een scherpschutter, die per ongeluk tijdens een optreden zijn partner doodt, een melancholische clown, zelfmoord in de garderobe, en voor die tijd een losse seksuele moraal, enz.

Vergiß mein nicht

1958 | Muziek, Romantiek, Komedie

Italië​/​​Duitsland 1958. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Ferruccio Tagliavini, Lauretta Masiero, Sabine Bethman, Erich Winn en Massimo Giuliani.

De directeur van een Italiaans filiaal van een Duitse firma is verliefd op zijn nieuwe secretaresse en besluit zelfs de ballerina te verlaten waarmee hij een verhouding heeft, maar de nieuwe vrouw is niet het type dat zo maar toegeeft aan zijn avances. Het verhaal is eigenlijk licht van opzet en fungeert alleen als uitgangspunt voor een aantal theatrale liederen en een paar toeristische plaatjes. Het acteerwerk is belabberd. Scenario van Gina Falckenberg en Aldo de Benedetti. Camerawerk van Oskar Schnirch.

Das haut einen Seemann doch nicht um

1958 | Komedie, Drama

Duitsland​/​​Denemarken 1958. Komedie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Karlheinz Böhm, Georg Thomalla, Antje Geerk, Annie Rosar en Hans Nielsen.

Varensgezel Böhm ontdekt bij terugkomst van een lange zeereis dat zijn vriendin in Kopenhagen bevallen was van een jongen. Zij is in het kraambed gestorven. Haar moeder had zich ondertussen over de baby ontfermd. Böhm wil zelf voor zijn zoon zorgen en neemt hem mee naar het zeemanshuis, waar hij woont als hij niet vaart. Samen met ex-zeerot Thomalla vertroetelt hij de kleine, die inmiddels Bob heet. De kost aan wal verdienen door een deuntje te spelen, bevalt hem geen spat. Gelukkig komt de lieftallige Geerk op tijd langs, zodat Böhm de woelige baren weer kan kiezen. Ondanks het onwaarschijnlijke uitgangspunt, de dito finale en de combinatie van overdreven sentiment en humor, een netjes in elkaar gezet werkje, waarmee je bijna veertig jaar later geen hond meer de zaal in krijgt, zelfs niet met een stok. Scenario van F.M. Schilder en Grete Frische en camerawerk van Albert Benitz.

Tierarzt Dr. Vlimmen

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Bernhard Wicki, Heidemarie Hatheyer, Wolfgang Lukschy, Ellen Schwiers en Ernst v. Klipstein.

De tweede Duitse verfilming van Roothearts streekroman over een gescheiden, jonge dierenarts, die zich waar moet maken op het platteland en moet strijden tegen vooroordeel, bakerpraat en behoudendheid. Hoewel de onderhoudende rolprent de anti-clericale teneur van het boek uit de weg gaat, zet de regisseur toch een heel geloofwaardige milieuschets neer, gesteund door een bekwame cast, w.o. Wicki als Vlimmen en Hatheyer als zijn zuster Truus. De Nederlands-Belgische versie uit 1978 is evenwel sterker.

Skandal um Dr. Vlimmen

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Bernhard Wicki, Heidemarie Hatheyer, Wolfgang Lukschy, Ellen Schwiers en Ursula Herking.

Roothaerts bestseller Doctor Vlimmen is in deze Duitse remake zodanig 'aangepast' dat hij onherkenbaar is geworden. Wat ervan overblijft is een niet onverdienstelijk allegaartje voor het grote publiek, een volks verhaaltje, zonder de antiklerikale strekking van het boek. Wicki is dokter Vlimmen en Hatheyer zijn zuster Truus. Het scenario van Konrad Beste en Dietrich Carls is dan ook vrijelijk geïnspireerd op de trilogie. Camerawerk van Albert Benitz. In 1978 door Guido Peters opnieuw gefilmd.

Glücksritter

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Heidemarie Hatheyer, Paul Hubschmid, Barbara Rütting, Hans Nielsen en Eva Kotthaus.

In 1946 begint de jonge journalist Alexander Haupt met een kritisch tijdschrift. Tien jaar later is hij eigenaar van een vooraanstaande uitgeverij. Wanneer een van zijn journalisten een artikel wil brengen over een corruptieschandaal bij een aankoop van wapens voor het Duitse leger, weigert hij de publikatie ervan. Door financiële moeilijkheden is hij afhankelijk van de invloedrijke drukkerij-eigenaar met een nazi-verleden.

Die Ehe des Dr. med. Danwitz

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Marianne Koch, Karlheinz Böhm, Heidemarie Hatheyer, Maximilian Schell en Renate Mannhardt.

De jonge dr. Danwitz werkt als onbezoldigde arts in een ziekenhuis en zijn vrouw verdient de kost als mannequin. Zij raakt zwanger en wordt ontslagen. Daardoor komt de familie Danwitz in een lastig parket. Het echtpaar Hambach heeft geen problemen, want zij hebben een grote modesalon waar mevrouw Danwitz vrouw vroeger model was. Wanneer Frau Hambach eveneens zwanger wordt, raakt ze in paniek en vraagt haar dokter om de zwangerschap af te breken. Die is bevriend met Danwitz en hij wil hem in het geval betrekken. Bedompt melodrama, dat riekt naar een hopeloos verouderde moraal, die gelukkig vergeten is -oder? Scenario van Michael Mansfield. Camerawerk van Albert Benitz.

Solang' es hübsche Mädchen gibt

1955 | Muziek

Duitsland 1955. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Alice Kessler, Georg Thomalla en Grethe Weiser.

De jonge dr. Danwitz werkt als onbezoldigde arts in een ziekenhuis en zijn vrouw verdient de kost als mannequin. Zij raakt zwanger en wordt ontslagen. Daardoor komt de familie Danwitz in een lastig parket. Het echtpaar Hambach heeft geen problemen, want zij hebben een grote modesalon waar mevrouw Danwitz vrouw vroeger model was. Wanneer Frau Hambach eveneens zwanger wordt, raakt ze in paniek en vraagt haar dokter om de zwangerschap af te breken. Die is bevriend met Danwitz en hij wil hem in het geval betrekken. Bedompt melodrama, dat riekt naar een hopeloos verouderde moraal, die gelukkig vergeten is -oder? Scenario van Michael Mansfield. Camerawerk van Albert Benitz.

Liebe ist ja nur ein Märchen

1955 | Muziek

Duitsland 1955. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Eva Crüwell, Gerhard Riedmann en Willy Fritsch.

De jonge dr. Danwitz werkt als onbezoldigde arts in een ziekenhuis en zijn vrouw verdient de kost als mannequin. Zij raakt zwanger en wordt ontslagen. Daardoor komt de familie Danwitz in een lastig parket. Het echtpaar Hambach heeft geen problemen, want zij hebben een grote modesalon waar mevrouw Danwitz vrouw vroeger model was. Wanneer Frau Hambach eveneens zwanger wordt, raakt ze in paniek en vraagt haar dokter om de zwangerschap af te breken. Die is bevriend met Danwitz en hij wil hem in het geval betrekken. Bedompt melodrama, dat riekt naar een hopeloos verouderde moraal, die gelukkig vergeten is -oder? Scenario van Michael Mansfield. Camerawerk van Albert Benitz.

Der Zigeunerbaron

1954 | Muziek

Duitsland 1954. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Margit Saad, Gerhard Riedmann, Paul Hörbiger, Karl Schönböck en Oskar Sima.

Redelijk geslaagde verfilming van Johann Strauss' operette. De regisseur zou het in 1965 nog eens dunnetjes overdoen voor de tv met o.a. Rudolf Schock.

Der Zarewitsch

1954 | Muziek

Duitsland 1954. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Luis Mariano, Sonja Ziemann, Hans Richter, Paul Henckels en Ivan Petrovich.

De grote liefde schijnt aan de zoon van de Tsaar voorbij te gaan, totdat balletdanseres Ziemann, als jongen verkleed, tot zijn vertrekken doordringt. In deze verfilming van Franz Lehárs operette waarin de handeling gepresenteerd wordt als de droom van een danseresje, dat tijdens een theateropvoering van Der Zarewitsch ten val is gekomen. Het is een kleurrijk schouwspel geworden met de Spaans/Franse tenor Mariano in een voor hem ongebruikelijk genre. Reeds eerder verfilmd in 1933 door Viktor Jansen.

Fiakermilli - Liebling von Wien

1953 | Muziek, Komedie

Oostenrijk 1953. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Gretl Schörg, Paul Hörbiger, Karl Schönböck, Fritz Imhoff en Rudolf Platte.

Een frivole Weense volkszangeres wordt verliefd op een bekende toneelcriticus. Hij wil een groot actrice van haar maken, maar als haar debuut een fiasco wordt, moet ze bekennen dat ze meer houdt van de lichte muze. Ze moet haar geliefde opgeven voor de can-can. Lichte kost met veel muziek en liedjes met veelzeggende teksten als 'Das Leben ist zum leben da'.

Der Vogelhändler

1953 | Muziek

Duitsland 1953. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Gerhard Riedmann, Eva Probst, Wolf Albach Retty, Ilse Werner en Erni Mangold.

De vogelhandelaar Adam houdt van de mooie Christel. Omdat ze zo vlug mogelijk zouden willen trouwen stelt Christel hem voor om opzichter te worden bij vorst Leopold. Christel weet dat de vorst een zwak heeft voor mooie vrouwen en gaat zelf naar het kasteel om een goed woordje te doen voor Adam. De vorst is echter afwezig en Christel ontmoet de hofsecretaris Weps. Een goede verfilming van Carl Zellers operette.

Der Unsterbliche Lump

1953 | Muziek

Duitsland 1953. Muziek van Arthur Maria Rabenalt.

Na jaren keert de dorpsonderwijzer in zijn dorpje terug om te ontdekken dat men een standbeeld onthult te zijner nagedachtenis, omdat zijn muziek intussen beroemd geworden is. Ook zijn oude geliefde is er nog. Een nieuwe versie van de filmoperette uit 1930.

Der Letzte Walzer

1953 | Muziek, Drama

Duitsland 1953. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Curd Jürgens, Eva Bartok, Siegfried Breuer, Christl Mardayn en Ernie Mangold.

Graaf Dimitri Sarassow (Jürgens) zet z'n leven op het spel om de eer van een barones te redden. Arthur Maria Rabenalt presenteert de geschiedenis van Oscar Straus' operette Der letzte Walzer als een terugblik van een Russische emigrante, die in het Parijs van de jaren 1920-30 belandde. Heel romantisch maar nogal zwaar aangezet. Scenario van Curt J. Braun. Camerawerk van Friedl Behn-Grund.

Wir tanzen auf dem Regenbogen

1952 | Muziek, Romantiek, Mysterie

Italië​/​​Duitsland 1952. Muziek van Arthur Maria Rabenalt en Carmine Gallone. Met o.a. Inge Egger, Isa Barzizza, Karl Schönböck, Gino Mattera en Dante Maggio.

Door jaloezie en een juwelendiefstal dreigt de tournee van een revue te mislukken. Het oninteressante verhaal is niet meer dan een aanleiding voor het vertonen van een groot aantal revue- scènes, die vakkundig en vol afwisseling in elkaar zijn gezet.

Die Försterchristl

1952 | Muziek

Duitsland 1952. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Johanna Matz, Karl Schönböck, Angelika Hayff, Will Quadflieg en Oskar Sima.

Met liedjes als `Hab` ein Herz frei und froh` en `Gebt mir die Geigen der ganzen Welt` wordt de tijd van keizer Franz Joseph geschetst. Christl, dochter van een houtvester, geeft een jonge jager een boete. De jager blijkt later de keizer te zijn. In de regie van Friedrich Zelnik werd dit verhaal al in 1926 verfilmd met Harry Liedtke, Lya Mara en Wilhelm (William) Dieterle.

Das weiße Abenteuer

1952 | Mysterie, Komedie

Duitsland 1952. Mysterie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Joe Stöckel, Lucie Englisch, Adrian Hoven, Josefin Kipper en Marianne Wischmann.

Misdaad in de sneeuw. Twee rechercheurs zijn op wintervakantie en komen een bende cocaïnesmokkelaars op het spoor. Een van hen vindt, behalve de daders, ook nog het geluk in de vorm van een beminnelijke jongedame, die toevallig de nicht van de andere is. Het misdaadverhaal blijft in deze film op de achtergrond. Belangrijker zijn de flauwe grappen en de liefdesgeschiedenis.

Alraune

1952 | Sciencefiction, Horror

Duitsland 1952. Sciencefiction van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Hildegard Knef, Erich von Stroheim, Karlheinz Böhm en Trude Hesterberg.

Het boek van Hans Heinz Ewers opnieuw bewerkt: Knef als duivels reageerbuisprodukt, totdat zij verliefd wordt op zoon (Böhm) van professor die haar schiep, waarna de geleerde haar vermoordt.

Unvergängliches Licht

1951 | Drama

Duitsland 1951. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Rudolf Forster, Cornell Borchers, Hilde Hildebrandt, Volker von Collande en Hans Reiser.

Een jong, fatsoenlijk meisje wordt na de dood van haar vader door haar moeder naar Parijs gehaald, waar deze een bordeel leidt. Wanneer zij beseft, in welk louche gezelschap ze zich nu bevindt, vlucht het meisje de stad in. Daar stuit zij op een jonge coureur, wiens liefde zij echter afwijst om zijn carrière niet in de weg te staan. Dan wordt zij ook nog zwaar ziek... Het lot heeft wat te veel in petto voor deze jongedame: het melodrama werkt op de lachspieren en is ongeloofwaardig.

Null Uhr 15, Zimmer 9

1950 | Mysterie

Duitsland 1950. Mysterie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Cornell Borchers, Raimund Schelcher, Maria Schanda, Walter Franck en Peter Pasetti.

Een bende vervalsers maakt in een hotelkamer plannen over de slag die ze gaan slaan. Ze proberen een vervelende toeschouwer door middel van een zender kwijt te raken en de schuld op de arme hotelemplyoé te schuiven. Volkomen onduidelijke en stroeve misdaadfilm uit het naoorlogse Duitsland.

Die Frau von gestern Nacht

1950 | Komedie

Duitsland 1950. Komedie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Heli Finkenzeller, Albert Matterstock, Emil Surmann, Anneliese Book en Horst Breitenfeld.

Een jonge vrouw krijgt tijdens een spelletje pandverbeuren op een feest de opdracht twee wildvreemde mannen haar woning binnen te lokken. Dat lukt haar en ze wordt prompt verliefd op een van hen, die haar echter op grond van haar gedrag voor een lichtzinnig meisje houdt. Wanneer dan eindelijk uitkomt, dat zij in werkelijkheid een brave tandarts is, krijgt zij haar vlam toch nog. Een onbenullige komedie met de typische rolopvatting van de jaren 1950-60.

Nächte am Nil

1949 | Komedie, Muziek

Duitsland 1949. Komedie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Wolfgang Lukschy, Sonja Ziemann, Ina Caroll en Gerd Frickhöffer.

Blijspel dat gesitueerd is in de tijd van de zwijgende film: een scenarioschrijver is getrouwd, zonder zijn bruid te bekennen dat hij een verhouding met een actrice had. Tijdens een gemaskerd bal ontmoeten de jaloerse ex-geliefde en de jonge echtgenote elkaar. Banale humor en een ongeloofwaardig verhaal zijn de enige opvallende kenmerken van deze film.

Martina

1949 | Drama, Mysterie

Duitsland 1949. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Jeanette Schultze, Cornell Borchers, Siegmar Schneider, Albert Hehn en Werner Hinz.

Melodrama uit de tijd vlak na WO II toen alles in puin lag. Een jong meisje dat door de wanorde van de oorlog labiel geworden is, woont na haar vlucht uit het jeugdtehuis bij haar zus, die neurologe is. Wanneer ze verliefd wordt op de vriend van haar zus, gaat ze vrijwillig terug naar het tehuis. Nadat ze hieruit ontslagen is, raakt ze in slechte kringen verzeild. Dit enigszins irritante verhaal verhaal wordt door de prestaties van de acteurs en de beschrijving van de tijdsgeest goedgemaakt.

Das Mädchen Christine

1949 | Komedie

Oost Duitsland 1949. Komedie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Petra Peters, Wolfgang Lukschy en Tilly Lauenstein.

Een meisje doet zich tijdens de Dertigjarige Oorlog voor als man en wordt soldaat. Ze wordt verliefd op een officier. Een niet zo geslaagde komedie.

Chemie und Liebe

1949 | Komedie

Oost Duitsland 1949. Komedie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Hans Nielsen en Tilly Lauenstein.

Een komedie over een man die een revolutionaire uitvinding heeft gedaan op het gebied van de boterproduktie.

Anonyme Briefe

1949 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1949. Mysterie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Käthe Haack, Tilly Lauenstein, O.E. Hasse, Petra Peters en Jeanette Schultze.

Anonieme, boosaardige brieven schoppen het leven in een toneelschool voor meisjes in de war. Er wordt haat en wantrouwen gezaaid tussen de eindexamen-leerlingen en de leraren. Als tenslotte de politie ingeschakeld wordt, kan de dader pas aangewezen worden. Ondanks een paar jonge talentvolle acteurs en de weldoordachte psychologie, heeft het verhaal van deze naoorlogse film niet genoeg in huis om een geslaagde krimi te mogen heten.

Morgen ist alles besser

1948 | Komedie

Duitsland 1948. Komedie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Ellen Schwanneke, Jakob Tiedtke, Paul Klinger, Rudolf Prack en Grethe Weiser.

Een filmbewerking van Annemarie Selinko's roman over een meisje dat na haar schooltijd geld gaat verdienen als radio- omroepster om haar vader naar een kuuroord te kunnen sturen. Melodramatisch optimisme.

Zirkus Renz

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. René Deltgen, Paul Klinger, Angelika Hauff, Alice Treff en Fritz Odemar.

Ten koste van zijn persoonlijk geluk maakt Ernst Renz van een eenvoudige kermisattractie een miljoenenonderneming. Prachtige hoofdrollen van Deltgen, Klinger en Hauff, in een boeiende film van Rabenalt, die het uitbeelden van het circusleven tot één van zijn specialiteiten heeft gemaakt.

Liebespremiere

1943 | Muziek

Duitsland 1943. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Hans Söhnker, Kirsten Heiberg, Rolf Weih, Fritz Odemar en Margot Hielscher.

Een mannenhaatster, die van kinderen houdt, trouwt om in verwachting te raken. Ze is van plan te scheiden zodra ze moeder is. 't Is dat Heiberg een paar liedjes van Grothe zingt, anders was de film beslist niet de moeite waard om uit te zitten. Voor de intrige heeft men leentjebuur gespeeld bij de operette Axel an der Himmelstür van Benatzky.

Meine Frau Teresa

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Elfie Mayerhofer, Hans Söhnker, Mady Rahl, Wilhelm Bendow en Rolf Weih.

Een auteur schokt zijn echtgenote door in een roman zijn eigen huwelijk te beschrijven. Op een aantal breedsprakige gedeelten na, is dit blijspel vlot en elegant geregisseerd.

Fronttheater

1942 | Oorlogsfilm

Duitsland 1942. Oorlogsfilm van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Heli Finkenzeller, René Deltgen, Lothar Firmans, Wilhelm Strienz en Willi Rose.

Een actrice, die omwille van haar huwelijk, haar beroep had opgegeven, springt in voor een zieke collega tijdens een tournee voor de Duitse troepen in WOII. Bedoeld als ode aan de kunstenaars die voor de soldaten aan het front optraden.

Leichte Muse

1941 | Drama, Muziek, Komedie

Duitsland 1941. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Willy Fritsch, Adelheid Seeck en Willi Rose.

Een onbenullige film van Rabenalt, die naam maakte door zijn nazi-propagandafilms. Een componist (Fritsch) boekt na wat tegenslagen tenslotte succes met zijn carrière en het lukt hem ook met de liefde.

... reitet für Deutschland

1941 | Drama

Duitsland 1941. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Willy Birgel, Willi Rose, Paul Dahlke, Gerhild Weber en Herbert A. E. Böhme.

Een in WO I verlamd geraakte Duitse ritmeester wint enkele jaren later toch nog de Europese ruiterkampioenschappen.

Weisser Flieder

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Hannelore Schroth, Hans Holt, Elga Brink en Mady Rahl.

Nadat hij eerst met de moeder heeft geflirt, trouwt Hans Muth tenslotte met de dochter. De blijspeltoon is zowel door de regie als door de acteurs uitstekend getroffen.

Die Drei Codonas

1940 | Drama

Duitsland 1940. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. René Deltgen, Josef Sieber, Lena Norman, Ernst von Klipstein en Harald Paulsen.

De drie Codonas werken hard aan hun droomnummer: een drievoudige salto, die men tenslotte bij het Ringling-circus uitvoert. Het vergaat de drie echter slecht. Alfredo schiet zijn vrouw dood als hij merkt dat zij van zijn broer houdt. De film werd geprezen om zijn grandioze circusnummers.

Achtung! Feind hört mit!

1940 |

Duitsland 1940. Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Kirsten Heiberg, René Deltgen, Lotte Koch, Rolf Weih en Michael Bohnen.

In de Kettwig-fabrieken in Nazi-Duitsland worden de kabels vervaardigd waarmee versperringsballonnen worden opgelaten. Spionnen van een buitenlandse mogendheid trachten er achter te komen waaraan deze kabels hun buitengewone sterkte danken. Nazi-propagandafilm waarin de beste acteerprestaties worden geleverd door Kirsten Heiberg en René Deltgen als het spionnenpaar!

Männer müssen so sein

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Hertha Feiler, Hans Söhnker, Hans Olden en Paul Hörbiger.

Door toedoen van haar afgewezen minnaar wordt een danseres in een circus aangevallen door de tijgers waarmee ze optreedt. Haar carrière is kapot, maar gelukkig komt de dompteur op wie ze eens op slag verliefd raakte weer in haar leven. Rabenalt voelt zich in de circuswereld goed thuis.

Johannisfeuer

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Anna Dammann, Ernst von Klipstein, Hans Brausewetter, Gertrud Meyen en Otto Wernicke.

Georg komt uit Afrika terug om met de dochter van een grootgrondbezitter te trouwen, maar tijdens het midzomernachtfeest raakt hij in vuur-en-vlam voor een jeugdliefde. Deze 'Heimat'-film, naar het toneelstuk van Hermann Sudermann, toont goede typeringen van Dammann, Wernicke, Koppenhöfer en Brausewetter.

Liebelei und Liebe

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Gisela Uhlen, Carl Raddatz, Paul Hörbiger en Carla Rust.

Wanneer Günther hoort dat zijn jeugdliefde Elisabeth een kind van hem verwacht, voelt hij zich verplicht haar ten huwelijk te vragen hoewel zijn hart inmiddels een ander toebehoort. Elisabeth wijst hem echter af en trouwt de man die haar in moeilijke tijden heeft geholpen. Een pakkend verhaal met intelligente dialogen en gevoelige typeringen.

Millionenerbschaft

1937 | Komedie

Oostenrijk 1937. Komedie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Friedl Czepa, Inge List, Hans Stüwe, Alfred Ab en Pointner.

Een stel Amerikanen probeert een Weense de erfenis van haar oom af te troggelen. Een van hen haakt op een gegeven moment af en trouwt met het meisje. Geen al te hoog tempo maar beslist smaakvol geregisseerd.

Die Weisse Frau des Maharadscha

1936 | Romantiek

Oostenrijk​/​​Italië 1936. Romantiek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Hilde von Stolz, Gustav Diessl, Attila Hörbiger, Anton Pointner en Isa Miranda.

Een pianiste, die omwille van een maharadja haar collega heeft laten zitten, merkt dat de vorst in haar slechts zijn overleden vrouw bemint. Het geheel is conventioneel verfilmd met vele muzikale intermezzi die de vaart eruit halen.

Das Frauenparadies

1936 | Romantiek, Muziek

Oostenrijk 1936. Romantiek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Leo Slezak, Georg Alexander, Hans Richter, Hortense Raky en Ivan Petrovich.

Een vliegenier die een modezaak erft voorkomt het faillissement van dit bedrijf. De voor de film gecomponeerde operette van Robert Stolz is vol afwisseling door Arthur Maria Rabenalt geregisseerd. Julius Horst en Karl Buda schreven het scenario.