Stephan Zacharias

Componist

Stephan Zacharias is componist.
Er zijn 13 films gevonden.

Der Untergang

2004 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Duitsland/Italië/Oostenrijk 2004. Drama van Oliver Hirschbiegel. Met o.a. Bruno Ganz, Alexandra Maria Lara, Corinna Harfouch, Ulrich Matthes en Juliane Köhler.

In Der Untergang - over de laatste dagen van de Führer - wordt nauwgezet in beeld gebracht hoe Hitler (een geniale Ganz) aanvankelijk nog aardige kantjes had, bijvoorbeeld voor zijn secretaresse Traudl Junge, op wier memoires de film is gebaseerd. Eenmaal in het nauw gedreven door de geallieerden wordt hij steeds open­­lijker onaangenaam. Hitler en zijn intieme kring worden neergezet als personen die geen gevoel (meer) hebben voor de rauwe werkelijkheid. Die de kijker overigens regelmatig te zien krijgt, opdat hij niet vergete welk een destructie Hitler heeft veroorzaakt.

Wer liebt, hat Recht

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Matti Geschonneck. Met o.a. Iris Berben, Robert Atzorn, Sibylle Canonica, Ulrike Kriener en Michael Gwisdeck.

Een journaliste in Berlijn van in de vijftig komt er na 27 jaar huwelijk achter dat haar man zijn leven ook met een andere vrouw deelt en een kind krijgt. Juist op het moment dat de journaliste zich verheugde op hun eerste kleinkind. Verfilming van de gelijknamige roman van Anita Lenz, waarin Iris Berben alle emotionele fasen van de bedrogen vrouw fraai gestalte geeft. Van jaloezie, woede, wraaklust, haat en angst voor dat nieuwe kind, tot gevoelens van begrip en aanvaarding.

Jenseits der Liebe

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Matti Geschonneck. Met o.a. Robert Atzorn, Martina Gedeck, Horst Sachtleben, Thomas Neumann en Margarita Broich.

Jan Altenberg (Atzorn) ontvangt per e-mail filmopnames, waarop hij ziet hoe zijn vader tijdens WO II in voormalig Joegoslavi[KA3]e als lid van de Duitse Wehrmacht, standrechtelijk door een officier ge[KA3]executeerd wordt. Hij had geweigerd een onschuldige burger in het kader van een vergeldingsactie dood te schieten. De moordenaar van zijn vader is een man, die Werner Voigtl[KA3]ander (Matschoss) heet. Dit materiaal krijgt hij toegespeeld van een zekere Wenzel (Sachtleben) die zijn zuster Lisa behulpzaam was met het napluizen van het verleden. Blijkbaar was Lisa er zodanig door geschokt, dat zij kort erna zelfmoord pleegde. Jan, die nooit over het verleden had nagedacht, achterhaalt dat Voigtl[KA3]ander in 1946 als krijgsgevangene in Engeland belandde en bij een zekere Sarah Dubbs (Tempelhof) moest werken. Daarop is hij verdwenen en ieder spoor ontbreekt. Jan wil Dubbs opzoeken, maar zij blijkt al dood te zijn. Zij heeft een aantrekkelijke dochter, Helen (Gedeck), die Jan vertelt dat haar moeder nooit over het verleden wenste te spreken. De kijker bekruipt dan het gevoel dat Voigtländer Helens vader moet zijn en ziet hoe Jan en Helen voor elkaar gevoelens beginnen te krijgen, maar zij besluiten de onderste steen boven te krijgen, hetgeen natuurlijk niet zonder risico is. Verder ontdekt het duo dat Voigtländer ondergedoken is in een Duits klooster als pater Albert en dan is het niet moeilijk om te bedenken waarom Wenzel Jan informatie had toegespeeld. Het tamelijk voorspelbare scenario van Hannah Hollinger is gebaseerd op de roman Vaterflucht van Bernd Sülzer, die bij Claassen Verlag is verschenen. Dankzij de competente hoofdrollen is deze onwaarschijnlijke speurtocht naar het verleden nog net te genieten. Het camerawerk is van Sebastian Richter.

Seitensprung ins Glück

2000 | Komedie

Duitsland/Oostenrijk 2000. Komedie van Stefan Lukschy. Met o.a. Michael Roll, Claudine Wilde, Heinrich Schafmeister, Maximilian Krükl en Anna Böttcher.

Portfoliomanager Sandra Bergmann (Wilde) is verloofd met veelbelovende arts Dr. Gregor Marquardt (Roll), die al veel succes heeft hoewel hij pas aan het begin van zijn carri[KA2]ere staat. Lekkere verpleegster Marion (Fell) is smoorverliefd op de knappe dokter Marquardt en besluit hem in zijn flatje te verrassen. Terwijl Gregor zich in allerlei bochten wringt om Marion uit te leggen dat het nooit wat tussen hen kan worden, komt Sandra binnen. Ze overziet de situatie, trekt haastig de verkeerde conclusies en breekt met Gregor. Voor haar werk moet Sandra behoudende Japanse potentiële beleggers ontvangen. Om deze belangrijke klanten niet voor het hoofd te stoten, moet ze zich laten begeleiden door een man. Ze neemt haar toevlucht tot een escortbureau niet wetende dat Gregor er lucht van had gekregen en zich had ingeschreven in een poging Sandra te heroveren. Als Sandra haar begeleider ontmoet, kan ze niet meer terug en mag ze niets laten merken aan de investeerders uit het land van de rijzende zon! Een boulevardklucht gemaakt voor de tv in een modern jasje, die heel weinig voorstelt. Het voorspelbare scenario is van Gabriele Diechler en regisseur Lukschy. Het camerawerk is van Martin Kukula.

Late Show

2000 | Drama, Komedie

Duitsland 2000. Drama van Helmut Dietl. Met o.a. Thomas Gottschalk, Harald Schmidt, Veronica Ferres, Jasmin Tabatabai en Olli Dittrich.

Duitse tv-iconen Schmidt en Gottschalk, de Jay Leno en David Letterman van de oosterburen, schitteren in deze parodie op zichzelf en de entertainmentindustrie met Schmidt als omroepbobo die probeert dj Gottschalk voor zijn karretje te spannen om zo zijn toko te redden van de ondergang. De inherente waanzin van het wereldje laat zich moeilijk parodiëren maar regisseur Dietl is met zijn luidruchtige aanpak daarin wonderwel geslaagd. (VM/VPRO Gids)

Frau Rettich, die Czerni und ich

2000 | Komedie

Duitsland 2000. Komedie van Markus Imboden. Met o.a. Iris Berben, Martina Gedeck, Jeanette Hain, Olli Dittrich en Thomas Heinze.

Het verhaal wordt verteld door Sophie (Hain), die de ik- figuur uit de titel is. Sophie, Frau Rettich (Berben) en Czerni (Gedeck) werken op verschillende afdelingen van een grote uitgeverij in Frankfurt. Frau Rettich gaat trouwen met Pupsi in Barcelona en haalt de anderen over met haar mee te gaan. Zo begint een olijke road-movie in Duitsland die in Barcelona eindigt in een grote teleurstelling voor het stadhuis. Het rode Fordje Fiesta heeft een los wiel en ergens in de Franse Bourgogne moeten de dames de auto in een gehucht te midden van de wijnvelden laten repareren. Als running-gag volgt Czerni`s nette, saaie en zeer gierige vaste vriend Bart (Dittrich) met zijn witte neoklassieke Volvo 240 Estate, die telkens uit benarde situaties gered wordt door hippe lifter Bakunin (Heinze). Vooral truckers worden als woeste bonken afgebeeld, die Bart naar het leven staan. Als het tweetal kielzogvaarders tenslotte ook in de Catalaanse hoofdstad aankomen, moet Czerni een aan de haak geslagen Spaanse champagnekoning haastig laten vallen en valt Sophie letterlijk in zwijm voor Bakunin, zozeer zelfs dat ze geen woord meer kan uitbrengen. Het trio in de hoofdrollen is heel leuk, maar de niet onaantrekkelijke Berben speelt de anderen toch nog behoorlijk van het scherm in dit kleurrijke en vooral kluchtige geval. Naar de roman van Simone Borowiak, die met Hans Kantereit het enigszins hobbelige scenario met de bekende misverstanden schreef. Het camerawerk is van Benedict Neuenfels.

Polizeiruf 110: Mörderkind

1999 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1999. Mysterie van Matti Geschonneck. Met o.a. Jutta Hoffmann, Horst Krause, Kathrin Angerer, Robert Stadlober en Dominique Horwitz.

Zonder enige emotie bekent de dertien-jarige Mark (Stadlober) de moord op de vijftien-jarige Jennifer. Tot grote verbijstering van de bewoners van zijn dorpje in Brandenburg mag hij als minderjarige in afwachting van de beslissing van de kinderrechter naar huis. Het onderzoek van commissaris Wanda Rosenbaum (Hoffmann) uit Potsdam neemt een totaal andere wending als er sperma op de kleding van Jennifer gevonden wordt. Uit laboratoriumonderzoek blijkt namelijk dat het niet van Mark kan zijn. Nu wordt de plaatselijke dierenarts (Horwitz) de belangrijkste verdachte. Onder de behoedzame regie van Geschonneck, noch voyeuristisch noch op effecten mikkend, slaagt Hoffmann in haar debuut als nieuwe Kommissarin Wanda Rosenbaum met gevoel voor humor en met de nodige ironie een supersmeris te spelen, die af en toe een vergissing maakt. Bovendien, zoals later blijkt, is zij een eenzame vrouw die niet ongevoelig is voor een verleider, zelfs als die eigenlijk iets te jong voor haar lijkt. Zij krijgt bij haar onderzoek hulp van gemoedelijke koddebeier Krause (Krause), die algauw uitgroeide tot een cultfiguur in de serie. Zelf is Wanda Rosenbaum in de plaats gekomen voor Tanja Voigt (Katrin Saß), die sinds 1993 tien zaken oploste. Ooit werd Hoffmann in de DDR de Audrey Hepburn van het Oostblok genoemd. Het scenario is van Stefan Kolditz, die zijn eigen verhaal bewerkte. Deze aflevering scoorde op dat moment de hoogste kijkdichtheid, die de reeks ooit behaalde.

Ich habe Nein gesagt

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Markus Imboden. Met o.a. Martina Gedeck, Jörg Schüttauf, Dieter Pfaff, Gundula Köster en Elizabeth Goder.

Doris (Gedeck) is getrouwd met hardwerkende Werner Wengler (Sch[KA3]uttauf), die een kleine garage heeft en in zijn vrije tijd jonge amateurvoetballers traint. Het echtpaar heeft een dochtertje, Tanja (Goder). Automonteur Ricki (Davor) is zowel Werners werknemer, als hun huisvriend. Ricki vindt Doris wel leuk en de truttige Doris geniet met volle teugen van het feit dat twee mannen aandacht voor haar hebben. Ze is lid van een amateurtoneelvereniging - ze heeft nauwelijks talent, maar wel aspiraties en pretenties - en heeft een duf baantje. Het huwelijks- en gezinsleven staat op een laag pitje. Doris meent dat ze genegenheid tekort komt en zoekt dat op een gegeven moment bij Ricki die daar maar al te graag op ingaat, al verraadt hij daarbij wel zijn eigen vriendin Elke (K[KA3]oster). Als Doris haar nachtelijk escapade aan Werner bekent, is hij groen van jaloezie en in zijn woede neukt hij haar uit frustratie en slaat haar bont en blauw. De gekrenkte Doris, die meent dat ze aangerand is door haar eigen man, merkt dat bijna niemand sympathie voor haar zaak heeft (ook haar moeder niet), maar zij neemt advocaat Danzer (Pfaff) in handen om Werner wegens verkrachting binnen het huwelijk voor de rechter te halen. Nadat haar raadsman het volledige dossier heeft gelezen en ontdekt heeft dat Doris de reden voor de furie van haar echtgenoot verzwegen had, wil Danzer zijn opdracht neerleggen. Tanja gaat naar oma, mist haar vader en Doris krijgt voorlopig de voogdij. De zaak is niet meer tegen te houden en komt voor de rechter, maar Danzer staat haar bij ondanks zijn bedenkingen. Doris kan haar huwelijk redden, want de wet staat haar toe niet te getuigen tegen haar eigen man. De kijker wordt tot het laatste moment 'in spanning' gehouden. Behoorlijke film over huwelijksproblemen met geloofwaardig spel van de hoofdrollen. Het scenario, waarin Schüttauf als een redelijke man geportretteerd wordt en Gedeck als een egoïstische vrouw die door wraak verteerd wordt en niet vergeven kan, is van Annemarie Schoenle; het is gebaseerd op een ware gebeurtenis. Het sfeervolle camerawerk is van Rainer Klausmann.

Der grosse Bagarozy

1999 | Komedie, Drama, Erotiek

Duitsland 1999. Komedie van Bernd Eichinger. Met o.a. Corinna Harfouch, Til Schweiger en Sonja Kerskes.

Stanislaus Nagy, de nieuwste patiënt van psychologe Cora, treedt op als illusionist Der große Bagarozy en beweert de duivel te zijn. Haar poging hem te ontmaskeren neemt al snel de vorm van een obsessie aan. Een origineel verhaal, met merkwaardige rollen voor Maria Callas en een zwarte poedel, maar al te best is deze mengelmoes van komedie, erotiek en fantasy niet. Met name de gewenste chemie tussen Cora en Nagy is ver te zoeken. Helmut Krausser, auteur van de gelijknamige roman, noemde de film 'een complete mislukking'.

Der Rosenmörder

1998 | Thriller, Misdaad

Duitsland 1998. Thriller van Matti Geschonneck. Met o.a. Natalia Wörner, Sebastian Koch, Christian Redl, Joachim Kemmer en Michael Greiling.

Bettina Hofstedt (W[KA3]orner) is advocate aan de balie. Haar man Bernd is fotograaf bij de moordbrigade. Al enige tijd maakt een seriemoordenaar de stad Saarbr[KA3]ucken onveilig. Er worden levenloze vrouwen gevonden die met een roos versierd zijn. Als de moordenaar uit de titel weer eens heeft toegeslagen, wordt naar aanleiding van Bernds foto`s automonteur Georg Taubert (Redl) in hechtenis genomen en veroordeeld tot achttien jaar gevangenisstraf. Bettina komt erachter dat het werk van de politie sterk te wensen overlaat en dat mogelijk een onschuldige achter de tralies zit. Enerzijds gedreven door ambitie, anderzijds door rechtvaardigheidsgevoel zorgt Bettina ervoor dat Taubert een nieuw proces krijgt. Hoewel ze met Bernd overeengekomen was geen gebruik te maken van het feit dat Taubert veroordeeld was op een door hem in spiegelbeeld afgedrukte foto, ziet ze tijdens de revisie geen andere uitweg dan deze. Taubert komt weer vrij, maar kort erop slaat de seriemoordenaar weer toe. Aanvankelijk geloofd in de pers wordt ze nu gehekeld en neergesabeld. Bettina is vertwijfeld, haar huwelijk is naar de knoppen, maar instinctief weet ze dat er iets niet klopt - de moordenaar bevindt zich in intieme kring. Het scenario van Detlef Michel is niet slecht, maar kijkers die de cultfilm SKETCH ARTIST met de kettingrokende Jeff Fahey kennen, beginnen een omgekeerd spiegelbeeld te vermoeden. De spelprestaties zijn naar behoren en Geschonneck, die Detlef Michel bijstond met het draaiboek, laat duidelijk merken dat zijn TATORT-ervaring goed van pas komt. Het camerawerk is van Rudolf Blahacek. Dolby-stereo en formaat 16:9.

Angeslagen

1996 | Drama, Misdaad

Duitsland 1996. Drama van Matti Geschonneck. Met o.a. Olivier Stritzel, Nina Petri, Guido Zarncke, Eva Kryll en Charles Régnier.

Daar hij de jongste tijd nog weinig positief resultaat zag van zijn werk in een verloederde wijk van Hamburg, speelt sociaal-werker Erik Dorsen (Stritzel) met de gedachte er de brui aan te geven. Op een dag echter wordt zijn collega Elke (Heller) haast verkracht door een jongerenbende. Er was een ooggetuige, de dertienjarige Thomas (Zarncke), maar deze weigert iets te zeggen. Erik gaat met de jongen praten en ontdekt dat deze het slachtoffer is van afpersing door de straatbende. Hij moet hen wekelijks honderd mark geven. Erik wil dit feit onder de neus van Thomas` moeder Uta (Petri) wrijven, maar wordt op haar verliefd. Een realistisch sociaal drama dat echter ontsierd wordt door een teveel aan clichées. De jonge Zarncke zet een zeer geloofwaardig personage neer en is de revelatie van de film. Het beeld dat van Hamburg opgehangen wordt is weinig vleiend voor deze beroemde havenstad. Detlef Müller schreef het voorspelbare scenario. Voor de fotografie werd beroep gedaan op Achim Poulheim.

Angeschlagen

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Matti Geschonneck. Met o.a. Oliver Stritzel, Nina Petri, Guido Zarncke, Eva Kryll en Charles Régnier.

Het werkterrein van sociaalwerker Erik Dorsen (Stritzel) bevindt zich in een moderne gettobuurt van Hamburg. Bij zijn werk heeft bijna 40-jarige Erik vooral te maken met jeugdcriminaliteit. Zo wordt de 13-jarige Thomas Kruse (Zarncke) regelmatig afgeperst om bedragen van honderd mark.

Silent Love

1994 | Romantiek, Fantasy, Familiefilm, Korte film

Duitsland 1994. Romantiek van Josh Broecker. Met o.a. Johannes Heesters, Steffen Wink, Anne-Marie Bubke, Oliver Grober en Gerd Wiedenhofen.

Kerstmis rond 1900. Jason (Wink), een jonge aspirant musicus en zijn vrouw Marie (Bubke) leven in grote armoede. Om toch wat kerstsfeer in huis te brengen en een geschenk te kunnen kopen verkoopt de jongeman de viool die hij als kind kreeg van een oude violist (Heesters). Zijn vrouw heeft hetzelfde idee en, zonder dat Jason er iets van afweet, verkoopt ze haar weelderige haardos aan een pruikenmaakster. Hierdoor worden de geschenken die ze voor elkaar kopen totaal waardeloos. Maar liefde overwint elke hindernis. Sfeervolle sprookjesfilm vol romantiek en een overweldigend gevoel voor liefde. De twee jonge acteurs leveren prima werk en het zal voor heel wat mensen een genoegen zijn om de toen negentig-jarige Heesters nog eens terug te zien. Zelden werd de kerstgedachte zo mooi in beeld gebracht, zonder dat er enige religie aan te pas komt. De jonge debuterende regisseur Broecker baseerde zijn dialoogloos scenario op het kort verhaal The Gift Of The Magi van O. Henry. Meesterlijke, warme fotografie van Dieter Deventer. Dolby Stereo.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Stephan Zacharias op televisie komt.

Reageer