Stanley R. Jaffe: regie en productie.
Er zijn 11 films gevonden.

The Four Feathers

2002 | Avonturenfilm, Drama, Oorlogsfilm, Historische film, Actiefilm

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 2002. Avonturenfilm van Shekhar Kapur. Met o.a. Heath Ledger, Wes Bentley, Kate Hudson, Djimon Hounsou en Daniel Caltagirone.

Engeland, 1875. Britse soldaat Harry (Ledger) wordt afgeschreven door zijn legervriendjes omdat hij deserteert om bij zijn liefje Ethne (Hudson) te zijn. Maar zij viel op een soldaat, niet op een deserteur. Harry pareert door zich in Soedan incognito als slaaf te voegen bij het eigen regiment waar hij onder meer waakt over het leven van beste vriend Jack (Bentley), de man die nota bene ook hunkert naar Ethne. Een topzwaar drama met kundig gedoseerde emotionele manipulatie en maximale optische zeggingskracht. De broederschap druipt van het doek, de gevechten zijn knap gefilmd en de rode draad van verloren eer en liefde blijft op spanning. Een aangename zinsbegoocheling.

I Dreamed of Africa

2000 | Drama, Romantiek, Avonturenfilm

Verenigde Staten 2000. Drama van Hugh Hudson. Met o.a. Kim Basinger, Vincent Perez, Liam Aiken, Garrett Strommen en Eva Marie Saint.

De affiche met een innig omstrengeld romantisch paar in de ondergaande Afrikaanse zon doet onmiddellijk aan Out of Africa denken. Maar afgezien van de fotografie heeft I Dreamed of Africa weinig met de fameuze voorganger te maken. Het verhaal - over een gescheiden Italiaanse die met haar kersverse man en haar toen zevenjarige kind naar Afrika verkast - maakt onlogische sprongen en stevent voorspelbaar af op een hoop ellende. Met de acteerprestaties zit het ook al niet mee. De knappe Basinger doet vergeefs haar best om op Meryl Streep te lijken, terwijl de prettig ogende Perez soms wordt weggespeeld door Garrett Strommen, die de rol van de (inmiddels zeventienjarige) zoon voor zijn rekening neemt. Maurice Jarre schreef de muziek.

School Ties

1992 | Drama

Verenigde Staten 1992. Drama van Robert Mandel. Met o.a. Brendan Fraser, Matt Damon, Chris O'Donnell, Randall Batinkoff en Andrew Lowery.

Een knappe, sportieve joodse jongen (Fraser) belandt in 1955 op een elitair katholiek onderwijsinstituut aan de Amerikaanse Oostkust. Om opgenomen in hun midden te worden verzwijgt hij zijn afkomst en als kijker maak je met hem kennis met de faalangst van de leerlingen, de erecode van de school, de hooggespannen verwachtingen van de ouders en het verkrijgen van een goede plaats aan een gerenommeerde universiteit. Deze moralistische blik op het anti-semitisme in de V.S. - slechts af en toe in films in de schijnwerpers - en de zelfverloochening lijkt qua sfeer enigszins op DEAD POETS SOCIETY, maar is minder flamboyant. Het scenario is van Dick Wolf en Darryl Ponicsan en is gebaseerd op een verhaal van Wolf. Melancholische muziek van Maurice Jarre.

Black Rain

1989 | Actiefilm

Verenigde Staten 1989. Actiefilm van Ridley Scott. Met o.a. Michael Douglas, Andy Garcia, Ken Takakura, Kate Capshaw en Yusaku Matsuda.

Alhoewel Black Rain er schitterend uitziet - het Osaka uit de film doet wel wat denken aan het futuristische Los Angeles uit Scotts eerdere Bladerunner - heeft het verhaaltje weinig om het lijf en is het bovendien volstrekt ongeloofwaardig. Twee New Yorkse agenten (Douglas en Garcia) moeten een Japanse mafioso naar Osaka begeleiden, raken hem daar onmiddellijk kwijt en zijn de rest van de film bezig de man weer te pakken te krijgen. Politieman Douglas blinkt uit in een dubieuze moraal. Niet te verwarren met de gelijknamige film uit hetzelfde jaar van Shohei Imamura.

The Accused

1988 | Drama, Thriller

Verenigde Staten​/​​Canada 1988. Drama van Jonathan Kaplan. Met o.a. Jodie Foster, Kelly McGillis, Bernie Coulson, Leo Rossi en Ann Hearn.

Weinig kans dat de mannen die Sarah Tobias (Oscarwinnende rol van Jodie Foster) in een louche kroeg hebben verkracht een paar jaar moeten brommen. Het slachtoffer is een nogal grofgebekte dame die het de meelevende openbare aanklager Kathryn Murphy (McGillis) knap lastig maakt ('What the fuck kind of question is that?') en journalisten afbekt als ze opdringerig worden ('Are you deaf asshole, no comment'). Niet direct een getuige die indruk kan maken op een (bevooroordeelde) jury, eerder een verdachte - 'want een tiepje dat het er wel naar gemaakt zal hebben' - in haar eigen rechtszaak.

Fatal Attraction

1987 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1987. Thriller van Adrian Lyne. Met o.a. Michael Douglas, Glenn Close, Anne Archer, Ellen Hamilton Latzen en Ellen Foley.

Regisseur Lyne zorgt met films als 9/12 Weeks en Unfaithful altijd voor fijne discussies over zeden en moraal. Zijn grootste wapenfeit: Fatal Attraction, een nachtmerrie voor iedere overspelige. Douglas speelt een getrouwde man die een slippertje maakt met een vrouw en vervolgens niet meer van haar af komt. Maar dan ook echt niet. Goed gemaakte thriller met gruweleffecten, nog steeds goed voor een levendige nazit. Glenn Close schreef geschiedenis als lover from hell: ze eindigde op nummer zeven op de lijst van de honderd grootste slechteriken van het American Film Institute.

Without a Trace

1983 | Drama

Verenigde Staten 1983. Drama van Stanley R. Jaffe. Met o.a. Kate Nelligan, Judd Hirsch, David Dukes, Stockard Channing en Jacqueline Brookes.

De wereld van Nelligan stort in. Haar zes-jarig zoontje is spoorloos verdwenen. De politie ondervraagt enkele verdachten, maar vindt geen aanknopingspunt. Buren en vrienden helpen om het kind te vinden, maar alles is tevergeefs. Het blijkt een duistere zaak te zijn, die maanden voortsleept. Op den duur verslapt ieders belangstelling, behalve die van de moeder. Koude verfilming van een zeer emotioneel gebeuren. Door de neutrale, afstandelijke benadering, is het moeilijk om je met de verdwijning te identificeren. Bovendien is het einde ongeloofwaardig. Het waargebeurde scenario (op de afloop na) werd geschreven door Beth Gutcheon, die zich baseerde op haar roman en op de autobiografie van Ann M. Lindbergh. John Bailey zette het om in beelden.

Taps

1981 | Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1981. Drama van Harold Becker. Met o.a. George C. Scott, Timothy Hutton, Ronny Cox, Sean Penn en Tom Cruise.

U ziet Hutton als de aanvoerder van de cadetten bij een gewapende bezetting van een militaire academie. Zij hopen met hun harde actie de sluiting van hun instituut te voorkomen. Serieuze spelprestaties vormen de dragers van deze film die lang voor het voorspelbare einde al zijn troeven verspeeld heeft. Scenario van Darryl Ponicsan en Robert Mark Kamen. Penn's filmdebuut.

Kramer vs. Kramer

1979 | Drama

Verenigde Staten 1979. Drama van Robert Benton. Met o.a. Dustin Hoffman, Meryl Streep, Jane Alexander, Justin Henry en Howard Duff.

Wat heel makkelijk een smartlap had kunnen worden werd in de handen van regisseur Benton (Places in the Heart, co-scenarist van Bonny and Clyde) een intrigerend melodrama. De ambitieuze Ted Kramer (Hoffman) leert het vaderschap kennen nadat zijn vrouw Joanna (Streep) - die haar leven lang 'iemands dochter of iemands vrouw is geweest' - hem heeft verlaten. En als hij zijn zorgtaken dan eindelijk in de vingers heeft komt zijn vrouw weer op de proppen. Een pijnlijke rechtszaak over de voogdij volgt. Film werd wereldwijd een commercieel succes. Van de negen Oscarnominaties werden er vijf verzilverd.

The Bad News Bears

1976 | Komedie, Sportfilm, Drama

Verenigde Staten 1976. Komedie van Michael Ritchie. Met o.a. Walter Matthau, Tatum O'Neal, Vic Morrow, Joyce Van Patten en Jackie Earle Haley.

Vrolijke komedie over een hopeloos Little League-honkbalteam dat toch nog wint, ondanks de onwaarschijnlijke combinatie van een bierzuipende coach (Matthau) en een meisje als pitcher (O'Neal). Het leukste van de film zijn de jochies die de meest liederlijke taal spuien. Er kwamen nog twee vervolgen en zelfs een tv-serie.

Goodbye Columbus

1969 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1969. Drama van Larry Peerce. Met o.a. Richard Benjamin, Ali MacGraw, Jack Klugman, Nan Martin en Michael Meyers.

Benjamin, een eenvoudige bibliothecaris, ontmoet McGraw, de verwende dochter van een jood, die door hard werken rijk is geworden. Ze kunnen best met elkaar opschieten. De ouders van het meisje zien echter niet veel in de jongen. McGraw kan een betere partij krijgen dan deze jongen uit een lagere sociale klasse. Scherpe satire op de houding van de nieuwe rijken uit het joodse milieu, met scherpe dialogen, maar toch iets te kunstmatig om echt realistisch te zijn. De speelsheid en de tederheid waarmee de liefdesrelatie bekeken wordt maken echter veel goed. De acteurs gaan goed op in hun spel. De ironie uit de roman van Philip Roth die aan de basis ligt, wordt door Arnold Schulman afgezwakt. Gerald Hirschfeld stond achter de camera.