Thomas Koerfer: regie en productie.
Er zijn 9 films gevonden.

Luna Papa

1999 | Drama, Komedie

Rusland​/​​Tadzjikistan​/​​Duitsland​/​​Japan​/​​Oostenrijk​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk 1999. Drama van Bakhtyar Khudojnazarov. Met o.a. Chulpan Khamatova, Moritz Bleibtreu, Ato Mukhamedshanov, Merab Ninidze en Nikolai Fomenko.

Veel ongewoons in Luna papa. Naast een foetus als commentator verrast de Tadzjikistaanse regisseur Khudojnazarov zijn publiek met vliegende stieren, zwevende daken en pratende groenten. 'Fantastisch realisme', noemt hij het. Mamlakat (Khamatova) is een dromerig meisje in een schilderachtig kustdorpje dat constant baadt in de bonte kleuren van het mooiste ochtendgloren. Ze wil actrice worden maar eerst moet ze met haar vader en licht gestoorde broer (Moritz Bleibtreu) de vader van haar ongeboren kind opsporen. Ze kent alleen zijn stem en ze weet dat hij acteur is. Wat volgt is een geweldige roadmovie langs theatergezelschappen, losgeslagen maffioso en vervelende kinderen met waterpistolen.

Der grüne Heinrich

1993 | Drama

Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​Oostenrijk 1993. Drama van Thomas Koerfer. Met o.a. Thibault de Montalembert, Florence Darel, Assumpta Serna, Mathias Gnädinger en Arno Chevrier.

Tijdens het carnaval in M[KA3]unchen (rond 1875) krijgt Heinrich (De Montalembert), een jonge Zwitserse schilder, ruzie met zijn vriend Lys (Chevrier) die zijn verloofde Agnes (Uhl) schaamteloos bedriegt. Het komt tot een duel: Heinrich wil haar eer verdedigen. Vlak voor het duel mijmert hij - in flashbacks die bijna de gehele film duren - over zijn jeugd en studententijd.

All Out

1990 | Film noir, Misdaad, Thriller, Actiefilm

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk​/​​Zwitserland 1990. Film noir van Thomas Koerfer. Met o.a. Dexter Fletcher, Fabienne Babe, Uwe Ochsenknecht, Paolo De Giorgio en Peter Fitz.

Fletcher in de rol van een Italiaanse spitsboef uit Genua die in het Zwitserse Zürich een bank overvalt, waarbij zijn maat neergeknald wordt en de chauffeur van de vluchtauto te snel wegrijdt. Hij neemt Babe in gijzeling en slaat met haar op de vlucht. Hij weet niet dat zij de dochter van de bankdirekteur is en dat de magere buit uit drugsgeld bestaat, die aan de mafia toebehoort.

Noch ein Wunsch

1989 |

Zwitserland 1989. Thomas Koerfer. Met o.a. Johanna Lier, Hannelore Elsner en Matthias Habich.

Fletcher in de rol van een Italiaanse spitsboef uit Genua die in het Zwitserse Zürich een bank overvalt, waarbij zijn maat neergeknald wordt en de chauffeur van de vluchtauto te snel wegrijdt. Hij neemt Babe in gijzeling en slaat met haar op de vlucht. Hij weet niet dat zij de dochter van de bankdirekteur is en dat de magere buit uit drugsgeld bestaat, die aan de mafia toebehoort.

Glut

1983 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Zwitserland 1983. Drama van Thomas Koerfer. Met o.a. Armin Müller-Stahl, Katharina Thalbach, Matthias Habich, Krystina Janda en Thomas Lücking.

Een Zwitserse wapenfabrikant levert tijdens WO II zowel aan eigen als aan de Duitse legers. Niettemin wordt hij beschouwd als een patriot. Als troost voor zijn weinig rooskleurig gezinsleven neemt hij een Poolse vluchtelinge in huis die de eenzaamheid van de enige zoon verlicht. Als die twee een Poolse soldaat laten onderduiken, leidt persoonsverwarring tot een drama voor de industrieel. Deze inhoudelijk interessante film over het Zwitsers profijtbeginsel wordt onnodig zwaar gemaakt door een pessimistische randvertelling als junior 40 jaar later het evenbeeld van zijn vader is geworden.

Die Leidenschaftlichen

1982 |

Duitsland 1982. Thomas Koerfer. Met o.a. Hanns Zischler, Sunnyi Melles en Lutz Weidlich.

Een Zwitserse wapenfabrikant levert tijdens WO II zowel aan eigen als aan de Duitse legers. Niettemin wordt hij beschouwd als een patriot. Als troost voor zijn weinig rooskleurig gezinsleven neemt hij een Poolse vluchtelinge in huis die de eenzaamheid van de enige zoon verlicht. Als die twee een Poolse soldaat laten onderduiken, leidt persoonsverwarring tot een drama voor de industrieel. Deze inhoudelijk interessante film over het Zwitsers profijtbeginsel wordt onnodig zwaar gemaakt door een pessimistische randvertelling als junior 40 jaar later het evenbeeld van zijn vader is geworden.

Alzire oder der neue Kontinent

1977 | Drama

Duitsland​/​​Zwitserland 1977. Drama van Thomas Koerfer. Met o.a. François Simon, Roger Jendly, Rüdiger Vogler, Monica Bleibtreu en Verena Buss.

De geesten van de reeds 200 jaar geleden gestorven filosofen Rousseau en Voltaire observeren de moeizame repetities van Alzire ou les Américains , Voltaires toneelstuk over Latijns-Amerika. Rousseau betwist het nut van enscènering, Voltaire verdedigt de noodzaak om andere mensen te bereiken tegen zelfgenoegzame sekte-vorming in. De acteurs gaan uit elkaar, sommigen vertrekken echt naar Zuid-Amerika, anderen gaan beïnvloed door een Indiaanse acteur het stuk actualiseren. Ironische, intellectuele film over beroemde denkers die elkaars tijdgenoten en rivalen waren en nu een postume dialoog krijgen die in werkelijkheid nooit heeft plaatsgevonden.

Der Gehülfe

1976 | Drama

Zwitserland 1976. Drama van Thomas Koerfer. Met o.a. Paul Burian, Ingold Wildenauer, Verena Buss, Tobi Metter en Nicole Heri.

Een koel, afstandelijk psycho-drama met Burian als een werkloze die door een uitvinder in dienst wordt genomen als algemeen assistent, maar geleidelijk meer en meer invloed krijgt op zijn baas, zowel op het werk als in zijn privé-leven. Hoewel deze beschouwing over machtsverhoudingen beslist potentie heeft, ondergraaft Koerfer de uitwerking door een al te klinische en visueel saaie benadering van het thema.

Der Tod des Flohzirkusdirektors oder Ottocaro Weiss reformiert seine Firma

1973 | Drama

Zwitserland 1973. Drama van Thomas Koerfer. Met o.a. François Simon, Paul Gogel, Norbert Schwientek, Janine Weill en Werner Pochat.

Door gebrek aan nieuwe 'artiesten' wil de directeur van een vlooiencircus de pestvlo in zijn theater brengen als vernietiger van alles wat benepen en vernederend is. Hij vindt een maecenas die in de pest juist een drager van de orde en beschermer van de beschaving ziet en in plaats van 'toneel-illusie' een wetenschappelijk experiment laat opvoeren in de hoop op een echte epidemie. Deze politieke allegorie van Koerfer, discipel van Alexander Kluge en ook in diens stijl gemaakt, heeft bij vlagen een te trage nadrukkelijkheid, maar boeit door de inhoud - waarbij vrijheid in de kunst alleen als ontoereikend wordt gesteld - en door de hoofdrol van Simon, die als enige meer dan alleen maar een spreekbuis voor ideeën is.