Rudolf Meyer: productie.
Er zijn 5 films gevonden.

Mensen van Morgen

1964 | Documentaire, Drama

Nederland​/​​Duitsland 1964. Documentaire van Kees Brusse.

Een dramatische documentaire waarbij dertien jonge mensen recht voor de camera ondervraagd worden over allerlei Zaken des Levens. Toen interessant, en zelfs schokkend genoeg voor de ouders van één geïnterviewde om een gerechtelijk verbod op de film gedaan te krijgen. Nu verouderd, hoewel nog steeds boeiend om de ongebruikelijke filmvorm.

De Overval

1962 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama, Actiefilm

Nederland 1962. Oorlogsfilm van Paul Rotha en Kees Brusse. Met o.a. Rob de Vries, Kees Brusse, Yoka Berretty, Hans Culeman en Thea Verheugen.

Een indrukwekkend en spannend verslag van een historische overval die tijdens de bezetting door Nederlandse verzetsmensen op de strafgevangenis van Leeuwarden werd gepleegd. Natuurlijk wisten lieden die het weten konden later te vertellen, dat het destijds enigszins anders was toegegaan dan de Engelsman Rotha had gereconstrueerd. Aan de bijzondere dramatische verdiensten van deze film doet dat nog steeds weinig af.

Fanfare

1958 | Komedie, Muziek

Nederland 1958. Komedie van Bert Haanstra. Met o.a. Bernard Droog, Hans Kaart, Ineke Brinkman, Albert Mol en Andrea Domburg.

In de aanloop naar een belangrijk concours krijgen de leden van een fanfare onderling ruzie en reizen gesplitst naar de muziekwedstrijd. Met verrassend effect. Eerste speelfilm van Haanstra (1916-1997), vooral bekend als fotograaf en documentairemaker (Glas, Bij de beesten af), die het scenario samen met Jan Blokker schreef. De lichtvoetige film met fraai zwart-wit camerawerk van Eduard van der Enden werd opgenomen in prachtig, waterrijk Giethoorn, dat prompt grote bekendheid verwierf. Nederlandse klassieker, destijds een bioscoophit, werd genomineerd voor de Gouden Palm van Cannes.

Ergens in Nederland

1940 | Komedie, Drama

Nederland 1940. Komedie van Ludwig Berger. Met o.a. Lily Bouwmeester, Jan de Hartog, Cruys Voorberg, Matthieu van Eysden en Max Croiset.

Jan de Hartog wordt opgeroepen voor de mobilisatie, waardoor hij en zijn vrouw Bouwmeester na allerlei verwikkelingen meer begrip voor elkaar krijgen. Opnieuw een vakkundige film van Berger (na PYGMALION) met stevig camerawerk van Akos Farkas. Nederland begon het filmen eindelijk te leren en pal daarop kwam de bezetting. Scenario van Jan de Hartog.

Pygmalion

1937 | Komedie, Drama

Nederland 1937. Komedie van Ludwig Berger. Met o.a. Lily Bouwmeester, Johan de Meester, Emma Morel, Eduard Verkade en Wim Kan.

Verfilming van Shaws beroemde toneelstuk over de taalprofessor die om een weddenschap een bloemverkoopstertje omtovert in een sjieke dame. Eén van de meest geslaagde vooroorlogse Nederlandse films, met een verrassend filmgenieke Lily Bouwmeester in de titelrol. Een vakkundige regie en een boeiende montage, maar voor huidige begrippen soms wel erg bekakt taalgebruik.