Oskar Roehler: regie, scenario en productie.
Er zijn 15 films gevonden.

Enfant Terrible

2020 | Drama, Biografie

Duitsland 2020. Drama van Oskar Roehler. Met o.a. Oliver Masucci, Hary Prinz, Katja Riemann, Felix Hellmann en Erdal Yildiz.

Enfant Terrible volgt het leven en carrière van Rainer Werner Fassbinder. De op 37-jarige leeftijd gestorven grondlegger van de naoorlogse Duitse cinema leidde een leven dat het midden hield tussen dat van een bezeten rockster en een intellectueel. Seks, drugs, radicale ideeën en hoogoplopende ruzies. De nadruk in de film ligt op zijn periode in de jaren '70 toen hij volledig geobsedeerd was door film en zijn ambitie om één van de beste regisseurs ooit te worden.

Tod den Hippies!! Es lebe der Punk!

2015 |

Duitsland 2015. Oskar Roehler. Met o.a. Tom Schilling, Wilson Gonzalez en Emilia Schüle.

In de vroege jaren tachtig heeft middelbare scholier Robert (Schilling) zijn buik vol van al die hippies in zijn provinciestad, met hun geblow en gehang. Hij scheert zijn kapsel tot hanenkam en vertrekt naar West-Berlijn. Daar komt hij aan de slag als schoonmaker in een peepshow, wordt verliefd op de Amerikaanse stripper Sanja (Schüle) en frequenteert een bar waar Blixa Bargeld van de Einstürzende Neubauten achter de toog staat. Amusante coming of age-film en tijdsbeeld van regisseur Roehler (Elementärteilchen). Op de soundtrack onder meer Iggy Pop, The Birthday Party en Public Image Ltd.

Tod den Hippies!! - Es lebe der Punk!

2015 | Komedie

Duitsland 2015. Komedie van Oskar Roehler. Met o.a. Tom Schilling, Wilson Gonzalez, Emilia Schüle, Hannelore Hoger en Frederick Lau.

Begin jaren tachtig van de vorige eeuw belandt snotneus en aspirant-junk Robert Rother in West-Berlijn. Daar doet hij in de punk- en leernichtenscene ruimschoots nachtlevenservaring op. Roehler verfilmde zijn autobiografische roman Mein Leben als Affenarsch met enige zelfspot, zodat het deprimerende défilé van beroepsnietsnutten bij tijd en wijle bijna vermakelijk dreigt te worden. Voor ervaringsdeskundige generatiegenoten een Aha-Erlebnis. Voor alle anderen: het had, net als punk, niet gehoeven. Bijrolletjes van Hannelore Hoger, vleermuizenicoon Nick Cave en diens muziekmaatje, Einstürzende Neubauten-kopstuk Blixa Bargeld.

Quellen des Lebens

2013 | Drama

Duitsland 2013. Drama van Oskar Roehler. Met o.a. Jürgen Vogel, Meret Becker, Moritz Bleibtreu, Lavinia Wilson en Lisa Smit.

Roehler bewerkte zijn autobiografische roman Herkunft ('Afkomst') tot een bijna drie uur durende, drie generaties omspannende familiegeschiedenis. In Quellen des Lebens wordt een beeld van (West-)Duitsland tussen 1949 en '79 geschetst. De hoofdpersoon in dit Fassbindereske fresco is Roehlers alter ego Robert Freytag, kind van nogal narcistische progressieve bohémienouders. De veronderstelde lulligheid van 'de provincie' wordt gesymboliseerd door tuinkabouters. Soms amusante, maar ook een tikje achterhaalde Autorenkino.

Jud Süß - Film ohne Gewissen

2010 | Biografie, Drama

Duitsland​/​​Oostenrijk 2010. Biografie van Oskar Roehler. Met o.a. Tobias Moretti, Moritz Bleibtreu, Martina Gedeck en Justus von Dohnányi.

'Een gemiste kans,' schreef het Duitse weekblad Die Zeit over Jud Süß - Film ohne Gewissen. Het bleek een genuanceerde opmerking in een zee van Duitse (pers)verontwaardiging. Deze verfilming van de productie van de beruchte antisemitische nazi-propagandafilm Jud Süß (1940) zou een loopje hebben genomen met de historische feiten en het waargebeurde verhaal onherkenbaar hebben aangedikt. Allemaal waar, maar dat neemt niet weg dat acteurs Tobias Moretti en Moritz Bleibtreu hoogwaardig spel leveren als respectievelijk hoofdrolspeler Ferdinand Marian en propagandaminister Joseph Goebbels. Vernuftig werk, bedoeld voor de reeds onderwezen kijker.

Lulu und Jimi

2009 | Romantisch drama, Muziek

Duitsland​/​​Frankrijk 2009. Romantisch drama van Oskar Roehler. Met o.a. Jennifer Decker, Ray Fearon, Katrin Saß, Rolf Zacher en Udo Kier.

Filmmaker Oskar Roehler - een Duitse mengelmoes van kitschkoning Pedro Almodóvar en stylist David Lynch - kwam na zijn rellerige melodrama's Suck My Dick (2001) en Agnes und Seine Brüder (2004) in 2007 opnieuw op de proppen met een opmerkelijke rolprent: Lulu und Jimi. Het excuus voor de bonte kleuren, cartooneske personages, decoratieve tierelantijnen en opdringerige cameravoering is een liefdesavontuur tussen een blank Duits zwijmelmeisje (Decker) en een hippe zwarte Amerikaan (Fearon) op en rond een Duitse kermis in 1959. Triomf van stijl en inhoud.

Elementarteilchen

2006 | Drama

Duitsland 2006. Drama van Oskar Roehler. Met o.a. Moritz Bleibtreu, Christian Ulmen, Martina Gedeck, Franka Potente en Uwe Ochsenknecht.

De halfbroers Bruno en Michael werden op jonge leeftijd in de steek gelaten door hun hippie-moeder en hebben daar een ferme tik van meegekregen. De een is een seksverslaafde leraar, de ander een frigide moleculaire bioloog. Liefhebbers van de controversiële roman van Michel Houellebecq zullen wellicht weinig ophebben met deze Duitse adaptatie, omdat regisseur/scenarist Roehler de zwartgalligheid en maatschappelijke bespiegelingen uit het boek flink heeft gereduceerd. Op zichzelf beschouwd heeft de film echter voldoende kwaliteiten, bijvoorbeeld het prima acteerwerk.

Der alte Affe Angst

2005 | Drama, Romantiek

Duitsland 2005. Drama van Oskar Roehler. Met o.a. André Hennicke, Marie Bäumer, Vadim Glowna, Hilde Van Mieghem en Hermann Beyer.

Is Oskar Roehler de nieuwe Werner Fassbinder? Met Suck My Dick (2001) toonde hij zich in ieder geval eigenzinnig en maf genoeg, en Der alte Affe Angst bevat voldoende gestileerde relatiekommer en psychologische aftakeling. Robert (Hennicke) en Marie (Bäumer) lijken bij elkaar te passen, maar hij zoekt zijn seksuele behoeftes bij prostituees en zij is op het suïcidale af ongelukkig. De dood van Roberts vervreemde vader katalyseert de problemen. Realistisch en voluitgaand acteerwerk tegen mooie beelden van een eenzaam Berlijn. Genomineerd voor de Gouden Beer. Net als zijn Houellebecq-verfilming Elementarteilchen (2006) die pijnlijk tegenviel.

Agnes und seine Brüder

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Oskar Roehler. Met o.a. Martin Weiß, Moritz Bleibtreu, Herbert Knaup en Katja Riemann.

Agnes en haar broers is een bont melodrama, geïnspireerd door de esthetica van het werk van Fassbinder, waarin drie zeer verschillende broers verbroederen vanwege de gedeelde haat voor hun rijke vader. Titelheldin en nachtclubdanseres Agnes (Weiß) was zelf ook een broer, totdat ze zich voor haar grote liefde liet ombouwen. Broer Hans (Bleibtrau) is een seksverslaafde bibliothecaris zonder uitlaatklep. Broer Werner (Knaup) is een politicus met een frigide vrouw en een wanstaltige stoelgang. Regisseur/scenarist Roehlers seksuele (en incestueuze?) rariteitenkabinet is beurtelings ontroerend, grappig en/of onaangenaam. Helaas bereidt zijn anekdotische vertelstijl slecht voor op het sentimentele einde. Niettemin een bijzonder werk.

Fahr zur Hölle Schwester!

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Oskar Roehler. Met o.a. Iris Berben, Hannelore Elsner, Anton Rattinger, Swetlana Schönfeldt en Eva Haßmann.

Agnes en haar broers is een bont melodrama, geïnspireerd door de esthetica van het werk van Fassbinder, waarin drie zeer verschillende broers verbroederen vanwege de gedeelde haat voor hun rijke vader. Titelheldin en nachtclubdanseres Agnes (Weiß) was zelf ook een broer, totdat ze zich voor haar grote liefde liet ombouwen. Broer Hans (Bleibtrau) is een seksverslaafde bibliothecaris zonder uitlaatklep. Broer Werner (Knaup) is een politicus met een frigide vrouw en een wanstaltige stoelgang. Regisseur/scenarist Roehlers seksuele (en incestueuze?) rariteitenkabinet is beurtelings ontroerend, grappig en/of onaangenaam. Helaas bereidt zijn anekdotische vertelstijl slecht voor op het sentimentele einde. Niettemin een bijzonder werk.

Die Unberührbare

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Oskar Roehler. Met o.a. Hannelore Elsner, Vadim Glowna, Jasmin Tabatabai, Lars Rudolph en Michael Gwisdek.

Herfst 1989. Het leven van de Oost-Duitse schrijfster Hanna Flanders stort met de val van de Berlijnse Muur in elkaar. Ze heeft de DDR altijd als het nieuwe Duitsland gezien en moet nu vaststellen dat ze in een mythe heeft geloofd. Hanna denkt aan zelfmoord, maar wil nog één keer proberen een nieuw leven op te bouwen in Berlijn. Het sombere, trage, maar degelijke scenario is van regisseur Roehler en hij grijpt terug op de schrijverscarrière van zijn moeder Gisela Elsner. Goede hoofdrol van Elsner, die geen familie is van Gisela Elsner, en ze wordt gesteund door de vaardige bijrollen.

Latin Lover - Wilde Leidenschaft auf Mallorca

1999 | Romantiek

Duitsland 1999. Romantiek van Oskar Roehler. Met o.a. Marie Bäumer, Thomas Heinze, Leon Boden, Luci van Org en Arthur Brauss.

Herfst 1989. Het leven van de Oost-Duitse schrijfster Hanna Flanders stort met de val van de Berlijnse Muur in elkaar. Ze heeft de DDR altijd als het nieuwe Duitsland gezien en moet nu vaststellen dat ze in een mythe heeft geloofd. Hanna denkt aan zelfmoord, maar wil nog één keer proberen een nieuw leven op te bouwen in Berlijn. Het sombere, trage, maar degelijke scenario is van regisseur Roehler en hij grijpt terug op de schrijverscarrière van zijn moeder Gisela Elsner. Goede hoofdrol van Elsner, die geen familie is van Gisela Elsner, en ze wordt gesteund door de vaardige bijrollen.

Silvester Countdown

1997 | Komedie

Duitsland 1997. Komedie van Oskar Roehler. Met o.a. Rolf Peter Kahl, Marie Zielcke, Robert Victor Minich, Laura Tonke en Doreen Jacobi.

De jonge professionele fotograaf Romeo (Rolf Peter Kahl) heeft een stormachtige relatie met zijn vriendin Julia (verfrissend gespeeld door Marie Zielcke) in het Berlijn van de jaren ´90. De relatie wordt op de spits gedreven als Romeo een aanval van jaloezie krijgt. Om het goed te maken gaat het paar voor Nieuwjaarsnacht (het Duitse Sylvester) naar een vriend in Warschau. Daar wordt het er niet beter op. In zijn tweede film toont regisseur Roehler op pijnlijke wijze hoe een hedendaagse Romeo en Julia worstelen met hun verre van volwassen liefde. We maken kennis met de subcultuur van de Duitse jeugd, waarin drugs, heftige conversaties en seks een hoofdrol lijken te spelen. In deze stoere wereld is geen plaats voor een fragiele en wanhopige relatie, waarin de geliefden niet de ruimte krijgen zichzelf te zijn. Silvester Countdown / In with the new was te zien op het filmfestival van Toronto in 1997.

Die 120 Tage von Bottrop

1997 |

Duitsland 1997. Christoph Schlingensief. Met o.a. Sophie Rois, Martin Wuttke, Herbert Fritsch, Helmut Berger en Udo Kier.

De jonge professionele fotograaf Romeo (Rolf Peter Kahl) heeft een stormachtige relatie met zijn vriendin Julia (verfrissend gespeeld door Marie Zielcke) in het Berlijn van de jaren ´90. De relatie wordt op de spits gedreven als Romeo een aanval van jaloezie krijgt. Om het goed te maken gaat het paar voor Nieuwjaarsnacht (het Duitse Sylvester) naar een vriend in Warschau. Daar wordt het er niet beter op. In zijn tweede film toont regisseur Roehler op pijnlijke wijze hoe een hedendaagse Romeo en Julia worstelen met hun verre van volwassen liefde. We maken kennis met de subcultuur van de Duitse jeugd, waarin drugs, heftige conversaties en seks een hoofdrol lijken te spelen. In deze stoere wereld is geen plaats voor een fragiele en wanhopige relatie, waarin de geliefden niet de ruimte krijgen zichzelf te zijn. Silvester Countdown / In with the new was te zien op het filmfestival van Toronto in 1997.

Fahr zur Hölle, Schwester!

-1 | Thriller

Duitsland. Thriller van Oskar Roehler. Met o.a. Anton Rattinger, Hannelore Elsner en Iris Berben.

De jonge professionele fotograaf Romeo (Rolf Peter Kahl) heeft een stormachtige relatie met zijn vriendin Julia (verfrissend gespeeld door Marie Zielcke) in het Berlijn van de jaren ´90. De relatie wordt op de spits gedreven als Romeo een aanval van jaloezie krijgt. Om het goed te maken gaat het paar voor Nieuwjaarsnacht (het Duitse Sylvester) naar een vriend in Warschau. Daar wordt het er niet beter op. In zijn tweede film toont regisseur Roehler op pijnlijke wijze hoe een hedendaagse Romeo en Julia worstelen met hun verre van volwassen liefde. We maken kennis met de subcultuur van de Duitse jeugd, waarin drugs, heftige conversaties en seks een hoofdrol lijken te spelen. In deze stoere wereld is geen plaats voor een fragiele en wanhopige relatie, waarin de geliefden niet de ruimte krijgen zichzelf te zijn. Silvester Countdown / In with the new was te zien op het filmfestival van Toronto in 1997.