Gerardjan Rijnders: regie, cast en scenario.
Er zijn 7 films gevonden.

Liefje

2001 | Drama

Nederland 2001. Drama van Emile Fallaux. Met o.a. Jelka van Houten, Ramsey Nasr, Will van Kralingen, Renée Fokker en Gerardjan Rijnders.

Tweede aflevering in de serie 'telefilms' over maatschappelijke thema's gaat over het 'false memory syndrome'. De 18-jarige Esther (Van Houten) heeft samen met vriendje Erik (Nasr) haar vader vermoord, omdat die haar seksueel zou hebben misbruikt. In de gevangeniskliniek vertelt zij haar verhaal. Liefje is 'n vernuftig vormgegeven, kaleidoscopische film over de spanning tussen realiteit en fantasie. Esthers herinneringen zijn gekleurd en sporen niet per se met wat zich werkelijk heeft voorgedaan. Voormalig filmfestivaldirecteur Fallaux is vol lof over zijn hoofdrolspelers: 'Zij dragen Liefje, zij trekken de kijker mee. Als m'n bejaarde debuut slaagt dan is dat vooral aan hen te danken.'

Duinzicht Boven

1999 | Drama

Nederland 1999. Drama van Gerardjan Rijnders. Met o.a. Annemarie Prins, Marjon Brandsma, Kitty Courbois, Celia Nufaar en Ina van Faassen.

Tweede aflevering in de serie 'telefilms' over maatschappelijke thema's gaat over het 'false memory syndrome'. De 18-jarige Esther (Van Houten) heeft samen met vriendje Erik (Nasr) haar vader vermoord, omdat die haar seksueel zou hebben misbruikt. In de gevangeniskliniek vertelt zij haar verhaal. Liefje is 'n vernuftig vormgegeven, kaleidoscopische film over de spanning tussen realiteit en fantasie. Esthers herinneringen zijn gekleurd en sporen niet per se met wat zich werkelijk heeft voorgedaan. Voormalig filmfestivaldirecteur Fallaux is vol lof over zijn hoofdrolspelers: 'Zij dragen Liefje, zij trekken de kijker mee. Als m'n bejaarde debuut slaagt dan is dat vooral aan hen te danken.'

We doen wat we kunnen

1998 | Erotiek

Nederland 1998. Erotiek van Dik Boutkan en Martin van Poppel. Met o.a. Gerardjan Rijnders, Dik Boutkan en Joop Admiraal.

Tweede aflevering in de serie 'telefilms' over maatschappelijke thema's gaat over het 'false memory syndrome'. De 18-jarige Esther (Van Houten) heeft samen met vriendje Erik (Nasr) haar vader vermoord, omdat die haar seksueel zou hebben misbruikt. In de gevangeniskliniek vertelt zij haar verhaal. Liefje is 'n vernuftig vormgegeven, kaleidoscopische film over de spanning tussen realiteit en fantasie. Esthers herinneringen zijn gekleurd en sporen niet per se met wat zich werkelijk heeft voorgedaan. Voormalig filmfestivaldirecteur Fallaux is vol lof over zijn hoofdrolspelers: 'Zij dragen Liefje, zij trekken de kijker mee. Als m'n bejaarde debuut slaagt dan is dat vooral aan hen te danken.'

Dans, kreng!

1998 |

Nederland 1998. Gerardjan Rijnders. Met o.a. Eduardo de Paiva Souza, Marieke Heebink en Karin Post.

Tweede aflevering in de serie 'telefilms' over maatschappelijke thema's gaat over het 'false memory syndrome'. De 18-jarige Esther (Van Houten) heeft samen met vriendje Erik (Nasr) haar vader vermoord, omdat die haar seksueel zou hebben misbruikt. In de gevangeniskliniek vertelt zij haar verhaal. Liefje is 'n vernuftig vormgegeven, kaleidoscopische film over de spanning tussen realiteit en fantasie. Esthers herinneringen zijn gekleurd en sporen niet per se met wat zich werkelijk heeft voorgedaan. Voormalig filmfestivaldirecteur Fallaux is vol lof over zijn hoofdrolspelers: 'Zij dragen Liefje, zij trekken de kijker mee. Als m'n bejaarde debuut slaagt dan is dat vooral aan hen te danken.'

Oude Tongen

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Gerardjan Rijnders. Met o.a. Catherine ten Bruggencate, Mark Rietman, Fred Goessens, Lieneke le Roux en Pierre Bokma.

Gebaseerd op een schandaal, anno 1987 in Oude Pekela, waarbij tientallen kinderen betrokken waren bij een grootschalige pornozaak. Nooit is bewezen of er sprake was van massa-hysterie, of de kinderen een gemeenschappelijke fantasie-aanval hadden en of er echte kinderlokkers rondliepen die zich als clowns uitdosten om vieze spelletjes met de peuters en tieners uit te halen. Regisseur Rijnders recruteerde zijn acteurs bij het eigen gezelschap Toneelgroep Amsterdam. Hij liet hen hun mening opdissen via de mensen die ze spelen: betrokkenen, ouders, politiefunctionarissen en journalisten, met Heebink als onderwijzeres en Admiraal als oude, stervende burgemeester. Satirisch, maar chaotisch en onrealistisch. Sommigen amuseren er zich kostelijk mee, anderen vinden de film een irritante mislukking, die niet past in de Nederlandse filmtraditie (?). Later als drie-delige tv-serie.

The Best Thing In Life

1992 | Drama, Experimenteel

Nederland 1992. Drama van Paul Ruven. Met o.a. Roy Ward, Ellen ten Damme, Amanda Redington, Tato Koteshvilli en Gerardjan Rijnders.

Somber, zwartgallig sociaal drama, gesitueerd rond het einde van de 20e eeuw wanneer AIDS en andere ongeneeslijke ziekten overheersen en geneesmiddelen enkel nog zwart worden verhandeld. Wie geen baan of een zwakke gezondheid heeft, wordt door de overheid geëlimineerd. Ward heeft gehoord dat hij niet lang meer te leven heeft, hij is aan de beurt om afgemaakt te worden maar net voor de executie wordt hij verliefd op Ten Damme. Het mooie, Romeo en Julia-achtige paar doet serieuze pogingen om de toekomsthel te overleven maar uiteindelijk verkiezen zij de gezamenlijke dood. Zesde film van Ruven in vier jaar tijd wordt maximal-minimal-movie genoemd, snel en goedkoop gedraaid en met een donkere vormgeving die de inhoudelijke aspecten overschaduwen. Als stijlfiguren gebruikt Ruven hier bijv. wisselende, schuivende zwarte panelen, die het beeldformaat wijzigen en de acteurs, nooit in close-up, in hun ruimte beperken. Engelse dialogen, maar dat stoort niet echt voor deze Nederlandse film want de geliefden zijn erg zwijgzaam. Ruven heeft heus wel wat in zijn mars, maar dit is allemaal veel te theatraal.

Dodemansheuvel

1985 |

Nederland 1985. Gerardjan Rijnders.

Somber, zwartgallig sociaal drama, gesitueerd rond het einde van de 20e eeuw wanneer AIDS en andere ongeneeslijke ziekten overheersen en geneesmiddelen enkel nog zwart worden verhandeld. Wie geen baan of een zwakke gezondheid heeft, wordt door de overheid geëlimineerd. Ward heeft gehoord dat hij niet lang meer te leven heeft, hij is aan de beurt om afgemaakt te worden maar net voor de executie wordt hij verliefd op Ten Damme. Het mooie, Romeo en Julia-achtige paar doet serieuze pogingen om de toekomsthel te overleven maar uiteindelijk verkiezen zij de gezamenlijke dood. Zesde film van Ruven in vier jaar tijd wordt maximal-minimal-movie genoemd, snel en goedkoop gedraaid en met een donkere vormgeving die de inhoudelijke aspecten overschaduwen. Als stijlfiguren gebruikt Ruven hier bijv. wisselende, schuivende zwarte panelen, die het beeldformaat wijzigen en de acteurs, nooit in close-up, in hun ruimte beperken. Engelse dialogen, maar dat stoort niet echt voor deze Nederlandse film want de geliefden zijn erg zwijgzaam. Ruven heeft heus wel wat in zijn mars, maar dit is allemaal veel te theatraal.