Claire Maurier: cast.
Er zijn 34 films gevonden.

La tête en friche

2010 | Drama, Komedie

Frankrijk 2010. Drama van Jean Becker. Met o.a. Gérard Depardieu, Gisèle Casadesus, Maurane, Patrick Bouchitey en Jean-François Stévenin.

De vriendelijke dikkerd Germain (Depardieu) leidt een simpel bestaan op het Franse platteland. Hij is zo goed als analfabeet, maar daar komt verandering in wanneer hij in een parkje de 95-jarige kinderloze vrouw Margueritte (Casadesus) ontmoet. Zij introduceert hem in de wondere wereld van (Franse) literatuur. Doordat hij gaat lezen gaan er nieuwe werelden voor hem open. Becker schetst een nogal zoet verhaal dat zonder het prima spel van Depardieu en vooral Casadesus het glazuur van de tanden zou laten springen. Een mooie film voor wie daar tegen kan.

Granny Boom

2006 | Drama

Frankrijk​/​​België 2006. Drama van Christiane Lehérissey. Met o.a. Clémence Boué, Didier Besace, Fanny Cottençon en Claire Maurier.

Tv-film van Christiane Lehérissey. Met oa Fanny Cottençon, Didier Bezace, Clémence Boué en Hubert Benhamdine. Vijftigers Marion en Vincent denken eindelijk in de fase van hun leven te belanden waarin er rust komt. Kinderen het huis uit, nu weer eigen plannen maken. Dan kondigt hun twintigjarige zoon Cyprien aan dat hij een kind krijgt en zijn studie in Spanje wel wil voortzetten. Of zijn ouders voor de kleine Zoë willen zorgen. Vooral Marion krijgt het gevoel weer twintig jaar terug te gaan in de tijd. Scenarioschrijfster Brigitte Peskine en regisseuse Christiane Lehérissey werkten vaker samen en maakten met Granny boom een lichtvoetig familiedrama met sympathieke acteurs.

La petite prairie aux bouleaux

2003 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Polen 2003. Drama van Marceline Loridan-Ivens. Met o.a. Anouk Aimée, August Diehl, Marilu Marini, Zbigniew Zamachowski en Claire Maurier.

Filmmaker Marceline Loridan-Ivens (1928) was de vrouw en rechterhand van cineast Joris Ivens (1898-1989). In 2003 debuteerde ze als regisseur met de autobiografische film La petite prairie aux bouleaux (Birkenau und Rosenfeld) waarin haar alter-ego Myriam (Anouk Aimée) vanuit woonplaats New York terugkeert naar Auschwitz-Birkenau, de plek waarnaar Loridan-Ivens in 1944 werd gedeporteerd. In droombeelden en herinneringen herleeft de oude Myriam de traumatische ervaringen van het vijftienjarige meisje dat ze ooit was, samen met een Duitser die een heel andere band heeft met de onheilsplek. Een fraai en betekenisvol egodocument. Internationale titel: The Birch-Tree Meadow.

L'homme de ma vie

1999 | Drama

Frankrijk 1999. Drama van Stéphane Kurc. Met o.a. Patrick Chesnais, Bruno Solo, Marianne Denicourt, Valérie Bonneton en François Berléand.

Filmmaker Marceline Loridan-Ivens (1928) was de vrouw en rechterhand van cineast Joris Ivens (1898-1989). In 2003 debuteerde ze als regisseur met de autobiografische film La petite prairie aux bouleaux (Birkenau und Rosenfeld) waarin haar alter-ego Myriam (Anouk Aimée) vanuit woonplaats New York terugkeert naar Auschwitz-Birkenau, de plek waarnaar Loridan-Ivens in 1944 werd gedeporteerd. In droombeelden en herinneringen herleeft de oude Myriam de traumatische ervaringen van het vijftienjarige meisje dat ze ooit was, samen met een Duitser die een heel andere band heeft met de onheilsplek. Een fraai en betekenisvol egodocument. Internationale titel: The Birch-Tree Meadow.

Un air de famille

1996 | Komedie, Drama

Frankrijk 1996. Komedie van Cédric Klapisch. Met o.a. Jean-Pierre Bacri, Jean-Pierre Darroussin, Agnès Jaoui, Catherine Frot en Claire Maurier.

Met frisse tegenzin verschijnt de bourgeois familie Ménard op vrijdagavond ter verjaarsviering in het muffige buurtcafé van broer/zoon Henri (Bacri). Henri's wederhelft is er zojuist vantussen, voorbode van wat komen gaat. Co-scenarist Klapisch regisseerde het disfunctionele avondje in 'Au Père Tranquille' - vader is dood, vandaar - als azijnzure zedenkomedie. Evenals in Cuisine et dépendances, de eerste theaterstukverfilming van het dramaturgenspan Jaoui-Bacri, vliegen de vonken van het ensemblespel af. Helaas mist het verhaal de relativerende empathie van het latere J-B-werk en struikelt herhaaldelijk over zijn eigen cynisme. Césars voor de scenaristen, Darroussin en Catherine Frot als het weinig snuggere feestvarken.

Les chiens ne font pas les chats

1995 | Komedie

Zwitserland​/​​Frankrijk 1995. Komedie van Ariel Zeitoun. Met o.a. Christian Charmetant, Natacha Amal, Sophie Desmarets, Romain Legrand en Claire Maurier.

Paul Lejeune (Charmetant) is journalist in de krantengroep die uitgegeven wordt door zijn moeder Charlotte (Desmarets). Zijn leventje als vrijgezel wordt echter eensklaps verstoord wanneer Judith (Amal) bij hem aanklopt. Ze heeft een zoontje, Samuel (Legrand). Deze is tien en werd geboren na een vluchtige relatie van Judith met Paul. Voorspelbare tragi-komedie die goed gespeeld wordt, maar die inhoudelijk weinig te bieden heeft. De personages worden nauwelijks uitgewerkt en hun motivatie is onbestaande. Louise Cochard baseerde haar scenario zeer vrij op de roman Lorsque l'enfant parait van Françoise Dolto en de fotografie was in handen van Philippe Pavans de Ceccatty.

Adieu Don Juan

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Jean Larriaga. Met o.a. Julien Guiomar, Julie Jezequel, Claire Maurier en André Thorent.

Een banketbakker weigert eerst te erkennen dat hij de grootvader van een kind is, omdat hij niets van het bestaan van de zoon afwist en negeert de moeder. Geleidelijk aan laat hij zich overtuigen. Een mooi thema voor een melodrama waarin vele tranen vloeien, van de onbeduidendheid gered door een knappe regie en het vaste geloof van de spelers.

La berlue

1985 | Komedie

Frankrijk 1985. Komedie van Georges Folgoas. Met o.a. Patrick Préjean, Claire Maurier, Pierre Vernier, Denise Virieux en Olivier Rodier.

Een tv-bewerking van de achtste komedie van het duo Bricaire en Lasaygues. Hij werd voor het eerst in 1984 in Parijs opgevoerd en was een groot succes. Deze geschiedenis over een jongeman die op zoek gaat naar zijn moeder, die toen hij nog klein was onder duistere omstandigheden verdween, is vooral de moeite waard vanwege de stortvloed aan onverwachtse wendingen en de dialogen. Een overeenkomstige regie.

Itinéraire bis

1983 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 1983. Komedie van Christian Drillaud. Met o.a. Georges Wilson, Rufus, André Marcon, Martine Kalayan en Claire Maurier.

De absurde, zotte en droomachtige zwerftocht van een jong echtpaar op zoek naar geld om een busje aan te schaffen voor de verkoop van patat, dat ze uiteindelijk vinden na allerlei verbluffende omzwervingen. Een eerste goede en vermakelijke film op de grens van het denkbeeldige en het onwezenlijke die een beetje doet denken aan de gebroeders Prévert. Soms ook poëtisch, bovendien een ongelijkmatig tempo van een 'zwervende' filmtechniek die veelbelovend is. Een uitstekende vertolking van Wilson als een energieke woeste gehandicapte en van Rufus als maanmannetje.

Un mauvais fils

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van Claude Sautet. Met o.a. Patrick Dewaere, Brigitte Fossey, Yves Robert, Jacques Dufilho en Claire Maurier.

Bruno Calgagni (Dewaere), een ex-drugsverslaafde, keert na jaren terug in Frankrijk, waar zijn vader (Robert) en hij elkaar de zelfmoord van de moeder verwijten. Er groeit wederzijds begrip met de al even moeizaam verlopende maatschappelijke herintegratie. De specialist in de problematiek van de bourgeois van middelbare leeftijd, Sautet, richt zich nu op jongere personages in een proletarischer milieu, maar de gevoelige aandacht voor de personages en hun omgeving plus de liefdevolle regie van de niet zo voor hun rol geschikte acteurs zijn van gelijke kwaliteit. Het scenario is van Jean-Paul Torok, regisseur Sautet en Daniel Biasini naar diens verhaal. Het camerawerk is van Jean Boffety. Mono.

La ville des silences

1979 | Mysterie, Drama

Frankrijk 1979. Mysterie van Jean Marboeuf. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, Michel Galabru, Michel Duchaussoy, Jean-Marc Thibault en Claire Maurier.

Een Franse provincieplaats wordt economisch, sociaal en politiek beheerst door een familie waarvan de patriarch wordt vermoord. De door anonieme brieven opgeschrikte notabelen laten uit Parijs privédetective Briand (Cassel) overkomen die ze vanwege zijn seksuele geaardheid makkelijk menen te kunnen manipuleren. Maar de gemeenschap tolereert geen buitenstaanders. Deze sfeervol gefotografeerde en goed geacteerde misdaadfilm is in de eerste plaats een zwarte satire, maar de regisseur verwerkte in zijn film zo veel kritiek op de vermogende klasse dat hij soms de plot dreigt te vergeten.

Le rabat-joie

1978 | Thriller

Frankrijk 1978. Thriller van Jean Larriaga. Met o.a. Claude Piéplu, Claire Maurier, Roselyne Villaume, Frédéric Révérend en Francis Lax.

Afgezien van een paar kleine huiselijke probleempjes, houdt de bakker van zijn werk en leidt hij een minutieus geregeld bestaan, totdat hij opgeroepen wordt om als jurylid over het lot van een man te beslissen die zijn vrouw en haar minnaar verbrand heeft. Onze bakker raakt zo geobsedeerd door dit drama dat hij zijn psychische evenwicht verliest en in een fantasmagorische wereld terechtkomt. De als zovele anderen van het witte doek afgevallen regisseur (twee films) slaagt erin het irrationele met de dagelijkse sleur te versmelten en bovendien met behulp van een grillig soort humor een griezelverhaal te demonteren, maar we moeten ook toegeven dat hij zijn voordeel heeft kunnen doen met het spel van Piéplu, die in zijn ronduit moeilijke rol van de bakker Louis Dupon steeds verontrustender wordt naarmate het verhaal vordert.

La cage aux folles

1978 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1978. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Ugo Tognazzi, Michel Serrault, Michel Galabru, Claire Maurier en Rémi Laurent.

In deze filmbewerking van een Parijse theaterhit schrikken homo’s Renato (Tognazzi) en Albin (Serrault) zich wild wanneer Renato’s zoon aankondigt te gaan trouwen. Tegenover diens verloofde en aanstaande schoonouders proberen ze tijdens een kennismakingsdiner hun geaardheid, flamboyante levensstijl én werk in een travestietenclub te verbergen. Inmiddels klassieke komedie met heerlijk maffe acteurs is warm en geestig. Vooral Serrault als travestiet kreeg destijds veel lof en de film won de Golden Globe voor beste buitenlandse film. Film kreeg in 1996 een succesvolle Amerikaanse remake met Robin Williams en Nathan Lane.

Les Petits câlins

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Jean-Marie Poiré. Met o.a. Dominique Laffin, Caroline Cartier, Josiane Balasko, Roger Mirmont en Claire Maurier.

Terwijl haar flatgenotes hun brood verdienen op de vlooienmarkt, leeft Sophie op kosten van haar ouders en brengt haar tijd door met het versieren van jongemannen voor één nacht. Sommigen schrikken terug omdat het initiatief hun ontnomen wordt, maar één van hen weigert zich als wegwerpartikel te laten gebruiken en zet koppig door tot een wat permanentere relatie. Deze aardige omkering van de conventionele man-vrouw omgangsvormen wordt topzwaar gemaakt met onnodige, flauwe grappen. Laffin is een ontdekking, maar de regie laat haar aan haar lot over zodat haar ontwapenende glimlach gaat irriteren.

Impossible... pas français

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Robert Lamoureux. Met o.a. Jean Lefebvre, Pierre Mondy, Pierre Tornade, Robert Lamoureux en Magali De Vendeuil.

Twee broers - Antoine (Mondy) en Louis (Lefebvre) Brisset - beginnen met hun zwager Albert Lombard (Tornade) een bedrijfje waar zij als privé-detectives werkzaam zijn. Ondanks hun absolute ongeschiktheid nemen ze een riskante opdracht aan die binnen 48 uur uitgevoerd moet worden. Lamoureux maakt met steeds hetzelfde groepje komieken een reeks kluchten waarin de onhandigheid uiteindelijk toch resultaten boekt. Als je er een hebt gezien, heb je ze allemaal gezien. Scenario van de regisseur en camerawerk van Marcel Grignon.

Le Gang des otages

1972 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1972. Drama van Edouard Molinaro. Met o.a. Bulle Ogier, Daniel Gauchy, Gilles Segal, Gérard Darrieu en Armand Mestral.

Een door een asociale jeugd misdadiger geworden man komt - na schietpartij in een bordeel - met zijn vrouw en een medeplichtige voor in een rechtszaak en weet te ontsnappen door de rechter en de griffier te gijzelen. Film geeft ware gebeurtenissen een standaard-scenariobewerking met onwaarschijnlijke en quasi-gevoelige momenten zodat een doorsnee-misdaad thriller overbleef, die slechts bij vlagen weet te boeien. Spel van hoofdrolspelers stijgt boven het cliché uit.

Quand passent les faisans

1965 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1965. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Paul Meurisse, Bernard Blier, Jean Lefebvre, Michel Serrault en Claire Maurier.

Kruimeldieven gaan samenwerken met een meesteroplichter die op zijn beurt door een rijke weduwe wordt benadeeld, zodat hij gekwetst zijnde, spoorloos verdwijnt en zijn handlangers voor de gevolgen van hun kraak laat opdraaien. Ook de acteurs in overbekende typeringen en de vlotte regie kunnen het mager en het voorspelbare scenario van Jacques Emmanuel en Albert Simonin niet redden, waardoor ook geslaagde grappen door de inhoud bedorven worden. Camerawerk van Raymond Lemoigne. Ook bekend als QUAND PASSENT LES ESCROCS.

Requiem pour un caïd

1964 | Misdaad

Frankrijk 1964. Misdaad van Maurice Cloche. Met o.a. Pierre Mondy, Magali Noël, Janine Villa, Jean-Pierre Bernard en Jacques Duby.

Een inspecteur van politie probeert een gangster en bordeel-exploitant te pakken te krijgen en krijgt daarbij aanwijzingen van een afgetuigde prostituée, zodat de arrestatie kan plaatsvinden op het moment dat de misdadiger een nieuwe slag wil slaan. Ondanks melodramatische toevalligheden onderscheidt deze film zich wat het scenario betreft door de bijna documentaire schildering van onderzoeksmethoden en bureaucratie bij de politie in plaats van door spectaculair aangedikte actiescènes. Bekwaam geacteerd, maar de regie is zo gortdroog dat de film onnodig saai uitvalt.

Merveilleuse Angélique

1964 | Avonturenfilm, Romantiek, Historische film, Actiefilm

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1964. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Michèle Mercier, Jean-Louis Trintignant, Jean Rochefort, Claude Giraud en Guiliano Gemma.

Angélique is terug! Berooid en alleen, ten tijde van koning Lodewijk de Veertiende. Maar haar Route naar Versailles, de titel van Anne en Serge Golons bronboek, gaat gelukkig voor haar en de kijkers al snel via de woon- en slaapkamers van talloze gegoede mannen. Die al dan niet geregeld met elkaar op de vuist gaan. Weldadig kolderiek topvermaak in jaren zestig Frankrijk en omstreken. Vervolg op kassucces Angélique, marquise des anges (1964). Meer zotternij in Angélique et le roy (1966), Indomptable Angélique (1967) en Angélique et le sultan (1968).

La cuisine au beurre

1963 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1963. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Fernandel, Bourvil, Claire Maurier, Mag-Avril en Andrex.

Een Franse krijgsgevangene wordt na de bevrijding doodgewaand, maar is in werkelijkheid een nieuw leven begonnen met een gemoedelijke Oostenrijkse. Als na tien jaar haar man uit Rusland terugkomt, keert de Fransman terug naar zijn eerste vrouw. Die is ondertussen ook hertrouwd, met een man uit Normandië die van een Provençaals restaurant een Normandische herberg heeft gemaakt. De enige film met grote komieken Fernandel en Bourvil samen is toch een teleurstelling, door de matte regie en het scenario dat uitsluitend steunt op de vete tussen de Provence en Normandië, die voor Frankrijk afgezaagd is en daarbuiten nietszeggend.

Les Livreurs

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Jean Girault. Met o.a. Darry Cowl, Francis Blanche, Claire Maurier, Patricia Karim en Robert Berri.

De bezorgers van een Parijs warenhuis komen door hun werk in steeds wisselende identiteitsverwarringen en proberen die rollen ook te spelen, met evenveel flair als catastrofaal resultaat. Deze ouderwetse gooi- en smijtklucht mist een onderlinge samenhang tussen de diverse, afgetrapte grappen en is zonder vaart gefilmd. Dit is een van de oorzaken waarom het duo Cowl-Blanche, ondanks hun eigen kwaliteiten, nooit echt is doorgebroken.

Fuga Desesperada

1961 | Misdaad

Spanje 1961. Misdaad van José Antonio de la Loma. Met o.a. Arturo Fernández, Maruja Bustos, Claire Maurier en Milo Quesada.

Een ontsnapte gevangene probeert zich te herenigen met zijn oude medeplichtigen, maar dezen houden het voor een valstrik. Een zwakke en vrij zware film, maar toch met zekere waarde.

Douce violence

1961 | Erotiek

Frankrijk 1961. Erotiek van Max Pecas. Met o.a. Elke Sommer, Christian Pezey, Pierre Brice, Claire Maurier en Vittoria Prado.

Een verwende jonge neuroot versmaadt een verliefde actrice voor een cruise met een groep losgeslagen rijkaards waarbij liefdes- en machtsrivaliteiten onderweg en in de haven bijna tot een drama leiden (en tot de inkeer van de held). Het is een derderangs plagiaat van LES TRICHEURS, en is potsierlijk in 'gewaagde' excessen, waarbij vooral het optreden van Sommer als de vamp-van-het-jacht een ongelooflijk 'Moment in de Filmhistorie' oplevert.

De quoi tu te mèles, Daniela?

1961 | Misdaad

Frankrijk​/​​Duitsland 1961. Misdaad van Max Pécas. Met o.a. Elke Sommer, Yvan Desny, Danick Pattison, Claire Maurier en Helmut Schmid.

Een onnozel fotomodel krijgt werk bij een couturier, die zijn modehuis gebruikt als dekmantel voor gangsterpraktijken. Een journalist redt haar uit de nesten. Onschuldige thriller van de in soft-porno gespecialiseerde regisseur Pécas, die voor dit genre geen enkele aanleg toont. De stereotiepe domme blondjesrol van Sommer biedt door gebrek aan suspense ook geen compensatie.

Une Gueule comme la mienne

1960 | Drama, Thriller, Oorlogsfilm

Frankrijk 1960. Drama van Frédéric Dard. Met o.a. Paul Guers, Claire Maurier, Jacques Duby, Olivier Hussenot en Howard Vernon.

Een schrijver die actief is in het verzet, wordt uit baatzucht van de Gestapo gered door een collaborerende uitgever, met wiens vrouw hij een verhouding krijgt. Ze misbruikt hem om haar echtgenoot op te ruimen voor een andere minnaar. Uit wraak dirigeert hij de geallieerden in een bombardement waarbij zij sneuvelt. De regiepoging van de thriller-schrijver Dard heeft suggestieve en spannende verzetsscènes, maar het overspelverhaal verzandt in lamlendige clichés.

Le Bourreau attendra

1960 | Misdaad

Frankrijk​/​​Spanje 1960. Misdaad van Robert Vernay. Met o.a. Paul Guers, Claire Maurier, Arturo Fernandez en Robert Berri.

Een ontsnapte dwangarbeider krijgt een lift van een smokkelaarspaar en steekt met hen de Spaanse grens over. Als klap op de vuurpijl wordt hij dan nog verliefd op de vrouw. Niks nieuws onder de zon, maar verzorgd camerawerk en dito vertolking.

Une Fille pour l'été

1959 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1959. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Pascale Petit, Michel Auclair, Micheline Presle, Georges Poujouly en Claire Maurier.

Een meisje maakt in een bar aan de Côte d'Azur kennis met een man die in haar een ideaal vakantievriendinnetje ziet. Als ze onverwachts verdwijnt, beseft hij echt van haar te houden. Hij kan haar echter niet meer terugvinden. Simpele tragikomedie kreeg door de regie en rolbezetting een ongewone en vanzelfsprekende charme, die blijft hangen, ook als het verhaaltje al volledig vergeten is. Auclair speelt de voor Gérard Philipe bestemde rol die vlak voor de opnamen stierf.

Les quatre cents coups

1959 | Drama, Experimenteel, Biografie

Frankrijk 1959. Drama van François Truffaut. Met o.a. Jean-Pierre Léaud, Claire Maurier, Albert Rémy, Guy Decomble en Patrick Auffray.

De overspelige moeder en kortzichtige stiefvader van puber Antoine Doinel (Léaud) ergeren zich aan zijn 'onuitstaanbare gedrag' en sturen hem dus maar naar een opvoedingsgesticht. Dat zal hem leren. 'Puur autobiografisch is het verhaal niet,' zei Truffaut in een gesprek met kunstbroeder Rivette, 'als dertienjarige wilde ik alle misdaden van de wereld plegen, zonder ervoor te worden gestraft, maar míjn ouders waren aardige mensen.' Met Truffaut kwam het nog helemaal goed, met hulp van beroemd criticus André Bazin (aan wie de film is opgedragen) ontwikkelde hij zich tot een van de grondleggers van de Nouvelle Vague.

Les Canailles

1959 | Drama, Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1959. Drama van Maurice Labro. Met o.a. Marina Vlady, Robert Hossein, Philippe Clay, Scilla Gabel en Claire Maurier.

Werknemer van Amerikaans persbureau in Rome moet dochter van de baas ontvangen; de vrouw gedraagt zich echter merkwaardig en verdwijnt mysterieus, zodat hij tegen politieverdenking in op onderzoek uitgaat. Italiaanse onderwereld lijkt er mee gemoeid, maar uiteindelijk blijkt jaloerse stiefmoeder verantwoordelijk. Verward misdaadverhaal kreeg in beeld een zekere sfeer door Italiaanse locaties, terwijl acteurs spanning suggereren die door scenario niet wordt gesteund.

Back To The Wall

1959 |

1959. Edouard Molinaro. Met o.a. Claire Maurier, Philippe Nicaud, Gérard Oury en Jeanne Moreau.

Werknemer van Amerikaans persbureau in Rome moet dochter van de baas ontvangen; de vrouw gedraagt zich echter merkwaardig en verdwijnt mysterieus, zodat hij tegen politieverdenking in op onderzoek uitgaat. Italiaanse onderwereld lijkt er mee gemoeid, maar uiteindelijk blijkt jaloerse stiefmoeder verantwoordelijk. Verward misdaadverhaal kreeg in beeld een zekere sfeer door Italiaanse locaties, terwijl acteurs spanning suggereren die door scenario niet wordt gesteund.

Le dos au mur

1958 | Thriller

Frankrijk 1958. Thriller van Edouard Molinaro. Met o.a. Gérard Oury, Jeanne Moreau, Philippe Nicaud, Claire Maurier en Jean Lefebvre.

Wanneer Jacques Decrey (Oury) erachter komt dat echtgenote Gloria (Moreau) hem bedondert met een sukkelende acteur (Nicaud), bedenkt hij een diabolisch chantageplan om het hun betaald te zetten. Dat loopt faliekant mis in deze fraaie mengeling van liefdestragedie en film noir à la française. Oury en Molinaro schreven later filmgeschiedenis als komedieregisseurs met respectievelijk La grande vadrouille en La cage aux folles. Het inkzwarte scenario is gebaseerd op Délivrez-nous du mal van San-Antonio-serieauteur Frédéric Dard, regieassistent was niemand minder dan Claude Sautet.

Les Aventures de Gil Blas de Santillane

1955 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Spanje 1955. Avonturenfilm van René Jolivet. Met o.a. Georges Marchal, Susana Canales, Barbara Laage, Jacques Castelot en Marthe Mercadier.

Tegen zijn wil is Gil Blas medeplichtige van bandieten die aristocrate op weg naar koning in Madrid beroven. Hij rehabiliteert zich in reeks van avonturen en trouwt haar. Voorspelbare schermavonturen in fraaie landschappen met weinig gevoel voor spektakel, maar wel met tempo gefilmd.

La Belle de Cadix

1953 | Muziek

Spanje​/​​Italië 1953. Muziek van Raymond Bernard. Met o.a. Luis Mariano, Carmen Sevilla, Jean Tissier, Claude Nicot en Claire Maurier.

Filmploeg komt in Spaans dorpje operette [KL]La belle de Cadiz[KLE] verfilmen en kiest jonge zigeunerin voor vrouwelijke hoofdrol die gespeelde sc[KA2]enes en realiteit niet uit elkaar kan houden en na opname van happy ending zich [KA2]echt met ster getrouwd waant. Geheel van filmopnamen geeft ietwat extra-humor aan standaard operettefilm rond zangidool Mariano en vaste partner Sevilla (die in elk geval mooi is om naar te kijken).

Une caprice de Caroline Chérie

1952 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1952. Historische film van Jean Devaivre. Met o.a. Martine Carol, Jacques Dacqmine, Jean-Claude Pascal, Véra Norman en Denise Provence.

Caroline, de echtegenote van een generaal is met haar man in bezet Italië waar hij zich ontpopt als ontoombare rokkenjager. Ze neemt wraak door heftig te flirten met een Italiaan die echter een rebellenleider is en haar ontvoert. Het vervolg op een succesformule waarin de hoofdrollen nog altijd het lonken niet kunnen laten. Dat de vluchtige staten van ontkleding van Carol ooit voor uiterst gewaagd golden is nu veel verbazingwekkender dan al haar avontuurtjes. Scenario van Jean Anouilh naar een roman van Cecil Saint-Laurent. Camerawerk van André Thomas.